Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
8 фев 2012, 21:30, 3521 прочитания

Рисковете по пътя от одобрения ERP проект до възстановяването на разходите

Неправилно въвеждане на системата може да доведе до объркване на бизнеса на организацията, а и непризнаване на субсидии

Орлин Дочев и Петър Миленков | "Некст консулт" ООД
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

SAP планира увеличение на дивидента с 83%

Ако намеренията бъдат одобрени от надзорния съвет и акционерите, компанията ще раздаде 1.3 млрд. евро

24 фев 2012


Какво представлява ERP системата

ERP (от Enterprise Resource Planning) е обобщаващо понятие, което обхваща продукти, създадени на база концепция за планиране на ресурсите, създадена в края на 80-те години. Тя доразвива и обогатява господстващите към този момент концепции MRP (Material Requirement Planning) и MRP II (Manufacturing Resource Planning). Накратко - ERP е метод за ефективно планиране и контрол върху всички ресурси, необходими да се набавят, произведат, доставят и осчетоводят клиентските поръчки в една компания.

В наши дни понятието ERP съжителства с много други, които обхващат различни аспекти от цялостното управление на една компания, като SCM (Supply Chain Management) или управление на веригата на доставки, SRM (Supplier Relationship Management - управление на взаимоотношенията с доставчиците, CRM (Customer Relationship Management) - системи за управление на взаимоотношенията с клиенти, PLM (Product Lifecycle Management) - управление на жизнения цикъл на продуктите, HRMS (Human Resource Management Systems) - системи за управление на човешките ресурси, BI Business Intelligence - системи за анализ на информация и т.н. Съвкупността от всички изброени елементи на една цялостна система върху единен източник на данни се счита за интегрирана система за управление (или жаргонно - само ERP).

Условно системите се делят на три класа: висок клас - системите от големите доставчици (SAP, Oracle, Microsoft и др.), като всяка има над 100 хил. инсталации по цял свят, десетки хиляди разработчици и внедрители; среден клас - системи с регионално (или само българско) разпространение; нисък клас - широко разпространените счетоводни системи с разширена функционалност, които въпреки претенциите, които предявяват, не притежават характеристиките на една истинска ERP система.
Системите за управление в предприятията, или т.нар. ERP системи (виж карето) са мощен инструмент, който увеличава способността на предприятията да планират по-точно, да управляват материалните си запаси, да освободят скъпо струващ капитал и т.н. Това са все области, които увеличават конкурентоспособността на предприятията.

За внедряването на такива системи може да се ползват и европейски субсидии от ОП "Конкурентоспособност". Процедурата бе обявена през миналата година и тя разполага с бюджет от близо 50 млн. лв. Към момента документи са подали над 1000 компании. Максималната безвъзмездна помощ, за която те се борят, е до 200 хил. евро. Сумата представлява и до 75% от инвестицията, като останалите 25% са предвиденото съфинансиране от спечелилата компания.

Към момента кандидатурите са в процес на оценка, като бе публикуван списък с около 100 фирми, които не са допуснати до следваща фаза поради административни пропуски. Очаква се спечелилите компании да бъдат обявени най-късно до март тази година.

Реалността в България преди програмата
През последните 7-8 години пазарът на ERP системи бележи голям ръст поради факта, че бизнесът се движеше бурно нагоре-надолу и управлението му изискваше точна и навременна информация. Към момента в България има около 700 инсталации на системи от висок клас, около 1000 от среден клас и хиляди от нисък клас.

Предизвикателства пред одобрените
Внедряването на интегрирана система за управление е сложен и дълъг процес, който продължава от 3 месеца до няколко години в зависимост от големината на компанията и сложността на бизнеса й. Неправилно въвеждане на системата може да доведе до объркване на бизнеса на организацията, автоматизиране на неефективни процеси, назначаване на допълнителни служители, получаване и анализиране на грешни данни и т.н. - все области, които намаляват конкурентоспособността, вместо да я увеличават.



Допълнителен проблем е, че ако проектът се финансира с евросубсидии, може да се стигне до частично или пълно непризнаване на разходите от контролиращите органи, ако проектът не се изпълни съгласно изискванията и установения график. Рисковете са множество и всички те са съвсем реални: да се автоматизират неефективни процеси, да се проточи твърде дълго внедряването, да не се реализират ползите за увеличаване на конкурентоспособността и в крайна сметка да не се възстановят парите.

Очаква се над 150 проекта за въвеждане на ERP системи да бъдат одобрени от подадените над 1000 апликации. Ако върху броя на одобрените приложим статистиката от нашето вътрешно проучване, проведено през 2011 г. (вж. карето), резултатите няма да бъдат никак розови. В допълнение на влияещите фактори за негативната статистика има и допълнителни: проектите трябва да са завършени за 12 месеца (от които 3 месеца ще тече изборът на доставчик и само 9 месеца ще останат за реалното внедряване) в условията на ограничен квалифициран консултантски ресурс по внедряване за множеството предстоящи проекти по едно и също време.

Друг проблем е, че повечето от одобрените компании ще са подготвили документите за кандидатстване заедно с (предварително) определен доставчик на системата, като процедурите по ПМС №55 впоследствие се "нагласят", така че същият доставчик да спечели, достави и внедри системата. Разбира се, това е против правилата и логиката за провеждане на конкурсите, но действителността ни дава много примери в тази посока. С този подход клиентът е единственият ощетен - не е ясно дали системата е подходяща за нуждите на клиента, дали той е подготвен за въвеждането на такава система, дали доставчикът има достатъчно опит във внедряването и много други.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември, 2017 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

12 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:
Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред България
Най-важните сделки за годината и какво стои зад техния успех
Завръща ли се дяловото инвестиране като важен инструмент за финансиране
Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2018


Прочетете и това

Кои компании спечелиха първия конкурс за иновации за чист въздух в София Кои компании спечелиха първия конкурс за иновации за чист въздух в София

Столичната община ще започне тестове и евентуални пилотни инсталации на проектите

21 окт 2017, 914 прочитания

Nestlé ускорява преструктурирането си Nestlé ускорява преструктурирането си

Най-голямата компания за храни в света ще се съсредоточи върху бързо развиващите се пазари

21 окт 2017, 1382 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (16 - 22 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Интервю за работа? Не, благодаря

Няколко съвета как любезно да откажете покана за събеседване, ако междувременно поради една или друга причина вече не се интересувате от офертата и защо това е важно

Стажове, стипендии, конкурси (2-8 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (25 септември - 1 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Бизнес" Затваряне
Държавата отчете повече зелена енергия, отколкото пресметна секторът

Според изчисления на браншовата асоциацията България не изпълнява европейския минимум за ВЕИ

Напред към облака

Себастиен Марот, вицепрезидент в Google, пред "Капитал"

"Динамо софтуер": цена 50 млн. долара, 10 млн. за служителите

Българската софтуерна компания има нов мажоритарен собственик - американския фонд Francisco Partners

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

На изток от Холивуд

Акцентите на тазгодишното издание на филмовия фестивал So Independent (26 октомври – 5 ноември)

Хипи ленд

Как премина балканският Rainbow Gathering в Родопите, или всичко, което трябва да знаете за колоритната общност на съвременните хипита

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 42

Капитал

Брой 42 // 21.10.2017 Прочетете
Капитал Daily, 19.10.2017

Капитал Daily

Брой 160 // 19.10.2017 Прочетете