Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
38 6 сеп 2014, 9:39, 38313 прочитания

Българска бактерия в Манхатън

Как местен пробиотик стана най-продаваната хранителна добавка в Ню Йорк

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Алхимия на предприемачеството

Кирил Петков търси секторите, които по принцип не си говорят, за да ги срещне с нови продукти

25 дек 2014

За ветеринарите, астрофизиката и хранителните добавки

Липсата на контрол прави модерното шарлатанство възможно

1 авг 2014

Отново двуцифрен ръст за здравословните продукти

Пазарът на хранителни добавки достигна 195.3 млн. лв. и те са категорията с най-увеличено търсене в аптеките

11 юни 2014

Рекламни отличници

Динамиката в маркетинга на лекарства изпъква на фона на заспалия рекламен пазар

10 юни 2014

Глобалният лидер от "Красна поляна"

Младата българска компания "Волаком" впряга усилията на няколко български производителя, за да произведе уникален продукт

14 ное 2012

Парк с четирилистна детелина

След една година в София ще отвори врати първият търговски парк

17 юли 2009

Да се върнеш с 60 милиона

Защо Кирил Петков предпочете България пред успешна кариера в Канада

14 мар 2008


Български продукт рядко става топ стока в американски град. Такава е историята на разработен в страната пробиотик, който от май е най-продаваната и скъпа хранителна добавка досега в Ню Йорк сред още 59 подобни продукта, които подпомагат имунитета. Продуктът е на компанията Proviotic - съвместно българо-американско предприятие, което се налага на пазара само половин година след като приключва дългият етап на клинични проучвания, потвърждаващи ефективността му.

Да откриеш продукт

Proviotic е леко изменено название на пробиотик, като V означава, че добавката е натурална, не съдържа лактоза, соя, глутен и е подходяща за вегани, вегетарианци, хора, нетолерантни към лактозата (млякото) и за всички, които искат да водят здравословен начин на живот.
След пробива в САЩ производителят планира да продава добавката в Канада, Великобритания, а след това в целия Европейски съюз. Близка цел са и азиатските пазари, тъй като според медицински проучвания около 70% от населението там е нетолерантно към лактоза, разказва Кирил Петков, акционер в Proviotic. Петков е завършил Harvard Business School, основател и преподавател е в Центъра за икономически стратегии и конкурентоспособност към Софийския университет, който пък е връзката към Харвардския институт за икономически стратегии и конкурентоспособност, управляван от проф. Майкъл Портър. Освен преподавател Кирил Петков е сериен предприемач, твърд в разбирането си, че за да може България да подобри стандарта си на живот, трябва да изнася иновации с висока добавена стойност.
В основата на успеха на добавката на американския пазар са множеството специалисти от България и съвместните усилия на българската фирма Genesis, която има патент върху щамове от бактерията и произвежда добавката, учените от Медицинския университет – София и Българската академия на науките, които изследват качествата на бактерията Lactobacillus bulgaricus. А резултатите от техните проучвания на свойствата на щама са потвърдени впоследствие от лабораторията на Harvard medical school.
 
"Вярвам, че не трябва да се правим на американци, за да продаваме в Америка. Трябва да наблегнем на уникалното в българските продукти, за да бъдем на пазара. Откривателят на Lactobacillus bulgaricus д-р Стамен Григоров е направил невероятен подарък на страната ни преди повече от 100 години. По принцип откривателите кръщават бацилите на своето фамилно име. Той обаче е кръстил бактерията на името на България и така свойствата й са популярни навсякъде по света и се асоциират със страната ни", коментира Петков.
 
В случая с Proviotic става въпрос за един от около 300-те щама на лактобактерията, който има изцяло растителен произход – получен е от цветовете на високопланинско кокиче и се отглежда не в млечна среда, а изцяло в растителни сокове.
 
Бърза помощ за соковете


Шествието на добавката в Манхатън започнало преди две години, когато съвместната американско-българска компания Juice press отворила първоначално 5, а след това 20 магазина за биофрешове от плодове и зеленчуци в Ню Йорк. Биопродуктите без пестициди, храните за вегани и вегетарианци са изключително търсени в САЩ и фирмата бързо разраснала бизнеса си. Една опаковка от 400 милилитра 100% натурален сок се продава за 12 долара. Фирмата производител обаче се притеснявала дали в пресните сокове няма да започнат да виреят вредни бактерии и затова решила да потърси начин за природосъобразна консервация за няколко часа. "Притеснявахме се, че чистите фрешове могат да станат отлична среда за развитие на болестотворни бактерии", разказва Кирил Петков.

По принцип храносмилателната система е дом на около 100 трилиона бактерии, чийто баланс е в основата на имунитета на човека.
 
Затова Петков се свързал с компанията за производство на закваски Genesis в България, тъй като имал първоначална информация, че съществува щам на българската лактобактерия, който унищожава причинителя на стомашна язва хеликобактер пилори и други вредни бактерии. "Генезис лаборатории" (работещи под бранда Genesis) имат 22-годишен опит в производството на закваски за млечната, месната индустрия и пробиотиците и изнасят около 96% от продукцията си в 19 страни по света, сред които и САЩ.
 
"Поръчката" на Кирил Петков била особена – той искал бактерия с растителен произход, която да вирее във фрешове и по никакъв начин да няма досег с мляко, соя или глутен. Оказало се, че такъв щам съществува и той е изолиран от кокиче. С него трябвало да се направят опити върху най-разпространените бактерии, които предизвикват чревни проблеми – ешерихия коли и салмонела. Затова Петков се обърнал към Медицинския университет – София, където получил помощта на ръководителя на университетската лаборатория по медицинска микробиология проф. Иван Митов и към завеждащия лабораторията по млечно-кисели бактерии и пробиотици в Института по микробиология на БАН доц. д-р Светла Данова.



"Оказа се, че точно този щам излъчва бактериоцини, белтъчно вещество, способно да убива вредните бактерии и да подпомага онези, които укрепват имунитета", коментира д-р Росица Тропчева от лабораторията по млечно-кисели бактерии и пробиотици на Института по микробиология на БАН.

"Лактобацилът е уникална бактерия, която природата е подарила на Балканите. Мъчно ми е, когато дългогодишни разработки остават в хладилника и на страниците на научните трудове. Възвращаемостта при нас не е като в IT сектора, но когато науката и бизнесът си сътрудничат, те могат да излязат на много пазари", казва доц. Светла Данова.
За да продава на американския пазар, Кирил Петков решил да потвърди резултатите от проучванията на щама в БАН и в лабораторията на медицинския университет в Харвард. Проф. Андрю Ондердонк, завеждащ лабораторията там, потвърдил резултатите, получени в БАН. Така продуктите на Juice press получили допълнителна доза сигурност.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември, 2017 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

12 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:
Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред България
Най-важните сделки за годината и какво стои зад техния успех
Завръща ли се дяловото инвестиране като важен инструмент за финансиране
Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2018


Прочетете и това

Проблемите на малките Проблемите на малките

Няколко извода от "Гепард" - годишната класация на "Капитал" за най-динамичните малки и средни дружества

17 ное 2017, 1744 прочитания

Франсоаз Шомбар: Бъдещето е по-добро от настоящето Франсоаз Шомбар: Бъдещето е по-добро от настоящето

Главният изпълнителен директор на Melexis пред "Капитал"

17 ное 2017, 926 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Гепард»

Гепард
Гепард

Класация на най-динамичните малки и средни компании в България.

Кариерен клуб: Финанси »

Как да се представим на стажа, за да ни вземат на работа

Гледайте на стажа си като на едно дълго интервю за работа, а не като на задължителната заверка за университета

Стажове, стипендии, конкурси (30 октомври - 5 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (16 - 22 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Интервю за работа? Не, благодаря

Няколко съвета как любезно да откажете покана за събеседване, ако междувременно поради една или друга причина вече не се интересувате от офертата и защо това е важно

Стажове, стипендии, конкурси (2-8 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Бизнес" Затваряне
Оптимизъм за германската индустрия

През юли секторът е отбелязал неочаквано висок ръст

Франсоаз Шомбар: Бъдещето е по-добро от настоящето

Главният изпълнителен директор на Melexis пред "Капитал"

Проблемите на малките

Няколко извода от "Гепард" - годишната класация на "Капитал" за най-динамичните малки и средни дружества

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

С бебета на път

Полезни съвети за пътуване с малки деца

Северни пиеси

Новата колекция YPPERLIG представя сътрудничество между ИКЕА и HAY и е истинско събитие

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 18.11.2017 Прочетете
Капитал Daily, 16.11.2017

Капитал Daily

Брой 176 // 16.11.2017 Прочетете