Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
3 21 май 2015, 15:55, 7322 прочитания

Производители и търговци сме в една лодка, без да става дума за свръхрегулация

Растежът на едните зависи от успеха на другите, казва директорът на "Кауфланд България"

Димитър Спасов | изпълнителен директор на Кауфланд България
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Смекчените правила за веригите минаха през икономическа комисия

Промените в Закона за защита на конкуренцията трябва да бъдат окончателно гласувани в зала

11 юни 2015

Законовите вериги за веригите се смекчиха

Организацията им харесва редакциите, предложени за второ четене от Делян Добрев и група народни представители

9 юни 2015

Популистките фантазии на "закона за търговските вериги"

Вместо да засили, проектозаконът ще ликвидира напълно конкуренцията между търговските вериги

29 май 2015

Германо-българската камара критикува закона за веригите

Според представителите на бизнеса те са в противоречие със свободната конкуренция

21 май 2015

Нов опит за регулация на отношенията доставчици - вериги

Парламентът прие на първо четене санкции срещу злоупотреби с пазарна сила, но се готвят още корекции

3 май 2015

При много регулации веригите ще търсят алтернатива във вноса

Генералният мениджър на "Кауфланд България" Димитър Спасов пред Капитал

14 мар 2014

"Кауфланд" и доставчици с общи правила за работа

Споразумението е било предложено и на другите големи търговски вериги, но засега не се водят преговори с тях

16 яну 2014


През последните години се чуха много обвинения към големите търговски вериги, че пренебрегват българските производители за сметка на чуждите, че не предлагат достатъчно български продукти и така убиват родното производство, че извиват ръцете на предприемачите от България, а толерират западните и така нататък и така нататък. A истината е съвсем различна: търговците и производителите сме в една лодка и растежът на едните зависи от успеха на другите.

Трайно свързани

Както големите вериги имат интерес да предлагат български продукти, така и производителите печелят от партньорството си с хипермаркетите. В следващите редове представям част от най-важните аргументи защо това е такa.

Клиентите искат българското и търговците го предлагаме

Средно над 75% от оборота в нашата верига е от стоки, произведени в България. При млечните и месните продукти, безалкохолните напитки, виното и хлебните изделия този процент е още по-висок и е близо 90%. Това показва, че хората предпочитат и търсят познати вкусове, към които са привикнали. А за нас като търговци е много по-добре да им осигурим именно това, което ще се продава най-добре. Затова и се стремим да предложим на щандовете си разнообразие от колбаси, мляко, вина и така нататък, произведени в България. Това са над 12 000 артикула от над 850 доставчика само на нашата верига.



Растем заедно

Така не само даваме на хората това, което искат, но и подкрепяме ръста на българската икономика. По-големите продажби на български продукти водят до ръст на българското производство, а от тук и на заетостта и доходите. Така се повишават платежоспособността и потреблението.

Ние помагаме на своите доставчици да повишат своята конкурентоспособност. Първо, осигуряваме им достъп до огромен брой потребители. За да работи един производител успешно с веригите, той трябва да покрие стандартите на съответния търговец и да осигури количество и регулярност на доставките и, разбира се, конкурентни цени. В замяна на това той знае, че договорите се спазват безусловно и, че плащанията се извършват в определените срокове.

Освен това, промотираме продуктите пред клиентите чрез кампании в подкрепа на българските стоки, брошури, рекламни материали в магазина и дори телевизионни спотове. Така българският производител продава повече, постъпленията му се увеличават и той разполага със средства да повиши своята конкурентоспособност.

За това помага и натоварването на производствения му капацитет. Например, чрез производството на продукти под собствените марки на някоя верига. И ако днес го произвежда под бранда на някоя верига, утре може да го пусне под свой собствен.

Шанс за износ

Чрез нас българските производители могат да предложат конкурентни продукти не само за българския пазар, но и на чуждия. Към момента около 20 местни фирми изнасят през "Кауфланд". Те продават както собствени брандове, така и стоки под нашите марки. Например, български производител зарежда всички магазини на "Кауфланд" в Европа със собствената марка бисквити и кексчета.

Сами или административно

И въпреки многото примери, които от бранша можем да дадем за успешно партньорство между български производители и големите търговци, говоренето за "лошите вериги" продължава и дори се активизира в последните седмици. На дневен ред отново бяха поставени проектопромените в Закона за защита на конкуренцията, които целят административно да регулират отношенията с нашите партньори. Това е груба намеса на държавата в свободата на договаряне, която ще доведе до повишаване на административните тежести, влошаване на бизнес средата и отблъскване на инвеститорите.

Подобна регулация ще окаже негативно влияние върху всички участници по веригата на доставки. Особено върху българските. Но най-вече върху крайните ни клиенти. Защото възможни последици биха били както покачването на цените, така и търсенето на повече чуждестранни доставчици от страна на веригите. Действащият в момента търговски закон, пазарните принципи, силната конкуренция, както и саморегулацията са напълно достатъчни за регулиране на взаимоотношенията между търговските субекти.

До този извод постепенно достигат и самите производители. Наскоро Сдружението за модерна търговия, на което "Кауфланд" е член заедно с още 10 търговски вериги, и Националният браншови съюз на хлебарите и сладкарите подписаха "Споразумение за сътрудничество на браншови сдружения по веригата на доставки на хранителни стоки за подобряване на бизнес средата и стимулиране на лоялните бизнес практики". Така беше направена първата стъпка за въвеждане на саморегулацията в отношенията производители - преработватели – търговци. Присъединиха и две от четирите национални представителни бизнес организации - КРИБ и БТПП. Този процес ще продължи и в момента се водят разговори с големи работодателски организации и сдружения на производители като: Националната лозаро-винарска камара, Съюза на пивоварите в България, Асоциацията на месопреработвателите, Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки, асоциациите на млекопреработвателите и други.

С тези споразумения се официализират редица добри практики, които ние от "Кауфланд" спазваме в отношенията си с доставчиците. Например, имаме общи условия, валидни за всички тях, като всяка договореност е двустранно утвърдена и в писмен вид, а зад всяка една стоят конкретни насрещни действия. Плащанията се извършват винаги в точно установения срок и държим на репутацията си на лоялен, надежден партньор. Така че предвидената регулация се явява излишна и по никакъв начин не подпомага малкия и среден български производител, а само му вреди. Всички останали твърдения по темата са базирани на гол популизъм или на непознаване на материята.

В рубриката Интервюта и коментари "Капитал" публикува позиции по актуални теми на ключови представители на корпоративния сектор.

 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Инженерът, който стана мениджър 1 Инженерът, който стана мениджър

Йонуц Фаркаш, регионален мениджър на Schneider Electric за България, Албания, Македония и Косово, пред "Капитал"

20 май 2017, 19942 прочитания

Гуо Пинг: Колегите ми казаха, че България е Силициевата долина на Югоизточна Европа 2 Гуо Пинг: Колегите ми казаха, че България е Силициевата долина на Югоизточна Европа

Главният изпълнителен директор на Huawei пред "Капитал"

19 май 2017, 16033 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Имоти Инвестиции»

Бизнес имоти
Бизнес имоти

Тенденции и ревю на бизнеса с недвижими имоти и инвестиции в него.

Кариерен клуб: Финанси »

VIA University College, Дания

Катерина Николова разказва за опита и преживяванията си докато учи "Маркетинг и мениджмънт" в Дания

Стажове, стипендии, конкурси (22-28 май)

Селекция от актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Вече имате MBA диплома. Какво следва?

Особености на кариерното развитие след придобиването на дипломата по бизнес образование за мениджъри

5 съвета за успех в конкурса Next Generation

Какво е важно да имате предвид, когато попълвате документите си и се явявате на интервю в конкурса за млади бизнес лидери на "Капитал" и "Кариери"

Стажове, стипендии, конкурси (15-21 май)

Селекция от актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Имам план за сто години напред

Основателят на модния гигант Cucinelli Брунело Кучинели пред "Капитал"

Шумът на електронните пари

Растежът на глобалната икономика и ниската безработица в САЩ стоят зад добрите отчети на компаниите за разплащане

На изборен баир мажоритарно лозе

Някак неестествено е депутатите от ГЕРБ да подкрепят правила, които ще им форматират ситуация с непознати препятствия

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Пролет в Южна Холандия

В Тилбург, на 100 км от Амстердам, ви чакат най-голямата зоологическа градина в Бенелюкс, любопитни музеи и безгрижно въртене на педалите

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 21

Капитал

Брой 21 // 27.05.2017 Прочетете
Капитал Daily, 29.05.2017

Капитал Daily

Брой 79 // 29.05.2017 Прочетете