Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
8 17 фев 2016, 14:25, 14318 прочитания

Спасяваме пчелите чрез технология

Сергей Петров, съосновател на Bee Smart Technologies, пред "Капитал Daily"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Пчелите не умират сами

Високата смъртност на пчелните семейства ще влоши резултатите на пчеларския бизнес

12 мар 2017

Меден бум

България вече е на първо място в света по отглеждането на пчели по методите на биологичното земеделие, традиционното пчеларство също бележи огромен ръст

20 май 2016

Bee Smart Technologies се състезава на финала в конкурса на Chivas The Venture

Започна международното гласуване за социално отговорните проекти в състезанието

17 май 2016

Кои са финалистите в конкурса за социални предприемачи на Chivas

Български екип ще се състезава за общия награден фонд от 1 млн. долара

15 мар 2016

Умните спортни игрища могат да подобрят играта ви

Компанията Socourt разработва видеосистема за любителите спортисти

9 мар 2016

Bee Smart Technologies е българският победител в състезанието на Chivas The Venture

Компанията, която разработва система за диагностициране на пчелни колонии, ще участва в международния финал

11 фев 2016

Трите най-добри идеи в предприемаческата надпревара The Venture са избрани

Българският победител в състезанието на Chivas ще бъде обявен в началото на февруари

17 яну 2016

Започна второто издание на конкурса на Chivas за социални бизнес идеи

Предприемаческата надпревара "The Venture" е с общ награден фонд от 1 млн. долара

16 сеп 2015


"Цената за един модул, който се поставя в кошера, е 450 долара."
В последните години пчеларите наблюдават все по-голяма смъртност и загуба на цели пчелни колонии, като причините за това явление остават неясни. Тези неблагоприятни данни влияят както на хората, така и на цели индустрии, чиито бизнеси зависят от опрашването и събирането на нектар от медоносните пчели. Ако все още няма ясен отговор за причините за проблема, то поне може да се направи така, че последиците да се минимализират. Технологичното решение на млада българска компания работи точно в тази посока. Екипът на Bee Smart Technologies разработва комбинация от хардуерни и софтуерни решения, които се внедряват в пчелния кошер и помагат на пчеларите да анализират пчелите си и продуктивността им. Те са и победителите в местното състезание на Chivas - The Venture, което търси млади таланти със социално отговорни бизнеси. Международният конкурс се провежда за втора поредна година и участват предприемачи от 29 държави. Големият финал ще се проведе през юли в Ню Йорк, когато някой от финалистите ще има възможност да спечели до 1 млн. долара финансиране. За амбициите на стартиращата компания, досегашния им успех и подготовката им за международния финал на Chivas разказва Сергей Петров, съосновател на Bee Smart Technologies.


Как работи системата Bee Smart Technologies и какъв социален проблем разрешавате с нея?
- Това е проект, който позволява на пчеларите да наблюдават пчелите си от разстояние чрез интелигентните алгоритми, които ние създадохме. Нашата компания е по-скоро информационна, а не толкова аграрна, защото имаме хардуерни модули, които се инсталират под кошерите, и ние обработваме информацията, която те предоставят. Системата ни може да се инсталира към всеки комерсиален кошер. Алгоритмите, които използваме, са създадени на базата на нуждите на пчеларите, които ни помогнаха да измислим как да предоставим повече информация, извлечена от суровите данни, които записват сензорите. Така те ще знаят по-точно какво да правят, къде и кога по своите кошери. По този начин ние помагаме на пчеларите да увеличат продукцията си и да намалят разходите си за логистика, като всичко това подобрява техния бизнес.
Проведохме специализиран анализ с един от нашите потенциални клиенти – пчелар, който притежава 10 хил. кошера в Калифорния. Проучването ни показа, че благодарение на системата ни той може да си позволи още с 23% повече кошери, без да променя броя на персонала. Същевременно той реализира 25% повече продукция и три пъти повече доходи за една година.
Благодарение на системата ни успяваме и да работим в посока да спасим пчелите чрез технология и да се движим към по-устойчиво пчеларство, оптимизирайки бизнеса. Данните показват, че през последната година пчеларите в САЩ са изгубили 42% от медоносните си пчели. Това, освен че увеличава разходите им, защото трябва да закупуват нови пчели, води и до увеличаване на цените на храните и рефлектира върху всички хора по света.

А как се роди идеята за подобен продукт? Имате ли конкуренти на пазара?
- Екипът ни се състои от петима души. Иван Кънев и аз сме основатели на Bee Smart Technologies и се познаваме отдавна. С времето забелязахме колко сериозен и фрапиращ е проблемът с пчелите и като любители на природата решихме да започнем да мислим в посока разрешаването му. Технологията се развива с толкова бързи темпове, че в един момент си казахме защо да не я използваме и доразработим, за да спасим пчелите. Така започнахме работа по разработването на хардуера и софтуера Bee Smart Technologies.
Разбира се, че имаме конкуренти и ги следим, но когато има една проблемна ниша, е нормално да има и хора, които са насочили бизнеса си към нея. Разликата при нас е, че фокусът ни е изцяло върху спасяването на пчелите чрез технологията, и затова сме се насочили към големите, комерсиалните пчелари. Не познавам друг конкурент, който да има същата цел за продукта си. Според нас хората, които имат 96% от всичките пчели в САЩ, трябва да бъдат и първите, които да се възползват от тази технология. Точно поради тази причина фокусът ни е не само предоставяне на данни на клиентите ни, а и на цялостен бизнес модел за тях на подходяща цена.

Кои са потенциалните ви клиенти и колко струва системата за тях?
- Основаната ни цел е да въздействаме глобално, помагайки за спасението на пчелите. Поради тази причина решихме да предлагаме нашия продукт на компании, които имат повече от 5 хил. кошера. Първият пазар, към който се насочихме, е Калифорния, защото там има над 70 компании, които отговарят на целевата ни група. В момента разполагаме с бета-версия на продукта ни и вече пчелари започнаха да се свързват с нас и да го търсят. Тези потенциални клиенти имат огромен проблем и същевременно могат да си позволят системата ни, защото при тях не става въпрос просто за пчеларство - продукция на мед и пчелни продукти, а за пчеларство, което е доставка на услугата опрашване при поискване.
Цената за един модул, който се поставя в кошера, е 450 долара, а след това има абонаментна такса от 7 до 17 долара на месец. Една от основните ни цели е да намалим цената на продукта, но това ще стане с времето, когато започнем да произвеждаме повече и разработим дистрибуционните ни канали. За момента всичко се прави на ръка от нас и сме направили общо 24 системи, половината от които са вече инсталирани.
В началото на миналата година поставихме първите ни системи в кошерите на според нас най-добрия пчелар в България. Той ни съветва от кои точно данни има нужда и как да ги оптимизираме.

Вашият проект беше избран за българския финалист в международното състезание на Chivas - The Venture. Как ще се подготвите за големия финал в Ню Йорк и за какво финансиране ще кандидатствате?
- Още миналата година искахме да кандидатстваме в състезанието, но имахме някои неясноти относно бизнес модела си. Тази година, вече по-фокусирани, нахъсани и подготвени, се включихме веднага щом разбрахме, че са отворени за кандидатури. Проектите на трите ни конкурента от местния финал на състезанието бяха много интересни и представиха решения на различни проблеми, което показва колко развита е предприемаческата екосистема у нас.
През март ще отидем на подготвителния лагер в Лондон, свързан със състезанието на Chivas. Там ще разговаряме с експерти от различни сфери, които ще ни помогнат да представим по-добре идеята си и да развием проекта си. След това ще се подготвяме усилено за финала през юли, но през това време работата ни по системата няма да спира.
Все още не сме сигурни на какъв етап от развитието си ще бъде Bee Smart Technologies тогава, за да мислим за размера на финансирането. Всичко зависи от това, защото не искаме повече пари, отколкото ни трябват. В момента имаме нужда от 350 хил. до 500 хил. долара, за да изпълним всички необходими стъпки и да стигнем до масово производство. Така всеки ще има достъп до продукта ни на пазара във всеки момент.



Какви са бъдещите ви планове за развитие на продукта, какви нововъведения обмисляте?
- Искаме в бъдеще да развием системата за по-малките пазари, включително и българския. След САЩ ще се насочим към Великобритания, където проблемът също е много голям, а после и към цяла Европа. Стигнахме до извода, че можем да създадем и алгоритми, които да позволяват на пчеларите да правят прогнози за дадени области вместо за конкретни кошери. Получавайки координатите на дадено място, ние ще можем да го анализираме спрямо данните от сателитните системи, даващи информация за метеорологичните условия. По този начин ще можем да казваме на пчеларите къде и кога да очакват намалено събиране на нектар и прашец поради лоши климатични условия. Това ще ни помогне и да прогнозираме с колко по-малко продукция може да се очаква в даден отрязък от време, което рефлектира и върху грижата към пчелите от страна на пчеларите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Инженерът, който стана мениджър 1 Инженерът, който стана мениджър

Йонуц Фаркаш, регионален мениджър на Schneider Electric за България, Албания, Македония и Косово, пред "Капитал"

20 май 2017, 18909 прочитания

Гуо Пинг: Колегите ми казаха, че България е Силициевата долина на Югоизточна Европа 1 Гуо Пинг: Колегите ми казаха, че България е Силициевата долина на Югоизточна Европа

Главният изпълнителен директор на Huawei пред "Капитал"

19 май 2017, 14698 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Регионален бизнес»

Регионален бизнес Варна, Шумен
Регионален бизнес Варна, Шумен

Какъв е бизнес климатът в региона и как се развива бизнесът

Кариерен клуб: Финанси »

VIA University College, Дания

Катерина Николова разказва за опита и преживяванията си докато учи "Маркетинг и мениджмънт" в Дания

Стажове, стипендии, конкурси (22-28 май)

Селекция от актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Вече имате MBA диплома. Сега накъде?

Особености на кариерното развитие след придобиването на дипломата по бизнес образование за мениджъри

5 съвета за успех в конкурса Next Generation

Какво е важно да имате предвид, когато попълвате документите си и се явявате на интервю в конкурса за млади бизнес лидери на "Капитал" и "Кариери"

Стажове, стипендии, конкурси (15-21 май)

Селекция от актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
"Дневник": Ниските лихви събудиха апетита за кредити още в началото на годината

Тихомир Тошев, изпълнителен директор на "Кредит център"

В Капана на славата

С развитието на Пловдив малката зона в центъра се превърна от културна в туристическа зона и това се отрази на наемите

Електрически и яростни

Електромобилите ще дойдат по-бързо, отколкото очакваме

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Мечът на Гай Ричи

В новия "Крал Артур" митът е в "рокенрола" ритъм

Кинопреглед

Няколко берлински киносалона с дълга и вълнуваща история

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 20

Капитал

Брой 20 // 20.05.2017 Прочетете
Капитал Daily, 23.05.2017

Капитал Daily

Брой 77 // 23.05.2017 Прочетете