Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
4 14 юли 2017, 16:49, 12282 прочитания

Данъчният, който си направи стартъп

Съоснователят на "Клеймкомпас" Александър Сумин пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Профил
Александър Сумин е мениджър растеж и бизнес развитие в правния стартъп "Клеймкомпас" и тазгодишният подгласник в националния конкурс за млади бизнес лидери Next Generation 2017, организиран от медиите "Капитал" и "Кариери". Биографията му е толкова шарена, че е трудно да се повярва, че принадлежи на 29-годишен човек. Сумин заминава за Монреал, Канада, на 16 години с родителите си и почти веднага започва работа на пълен работен ден - отначало в супермаркет, после в кол-център. Започва и колеж, където няколко пъти е на косъм от изключване. Не дава предимство на образованието си по никакъв начин, докато по време на пътуване не попада случайно в университета във Фрайбург и решава, че на всяка цена иска да учи там. Без никога да е притежавал диплома за средно образование, е приет специалност политология в Concordia University, Монреал, и е сред 4% с най-висок успех от 50 хил. студенти. Така и получава стипендия за Фрайбургския университет, а когато се връща в Канада на около 23 години, започва държавна работа като данъчен консултант в Canada Revenue Agency. Докато още работи в канадската НАП, прави неколкомесечен стаж по маркетинг и PR в Берлин. Връща се за кратко в Монреал, напуска доживотната сигурност на чиновничеството и се връща в София, за да развива компанията си "Клеймкомпас".
Компанията
Основана през 2015 г. "Клеймкомпас" е онлайн платформа, която посредничи на пътници на авиокомпании да получат обезщетение при закъснели и отменени полети. Татяна Миткова, Александър Сумин и Велизар Шулев за две години успяват да изградят платформа в топ 5 в сегмента си в световен мащаб по брой искове, да привлекат вниманието на американския акселератор 500 Startups и да наберат 200 хил. долара финансиране. С екип от 8 души компанията оперира основно на пазара в Източна Европа и вече привлича около 1500 иска месечно през 2017 г. За сравнение - около октомври миналата година исковете са 150 на месец. С приход от 49 хил. лв. за миналата година през 2017 г. "Клеймкомпас" очакват оборот от над 400 хил. лв.

Още по темата

Мобилното приложение Slack вече се оценява на 5.1 млрд. долара

Канадската компания получи пореден рунд финансиране, този път от SoftBank

18 сеп 2017

Изворът на IT кадри

Иван Ненков, изпълнителен директор на "СофтУни", пред "Капитал"

25 авг 2017

Тайната на здравословното хранене

Надя Русенова, съосновател и изпълнителен директор на "Топ Форма", пред "Капитал"

11 авг 2017

EDIT ще промотира дигитализацията на бизнеса в страната

Мрежата за дигитално развитие иска да срещне традиционния бизнес с технологичните стартъпи

9 авг 2017

Да уловиш удобния вятър

Продуктовият директор в Progress Христо Борисов пред "Капитал"

4 авг 2017

По чорапите посрещат

Христо Петков, съосновател на Stinky Socks, пред "Капитал"

28 юли 2017

Милиардери влагат 200 млн. долара в Plenty

Стартъпът цели да отглежда свежи и здравословни зеленчуци в градовете

24 юли 2017

Големият експеримент

Съоснователят и главен изпълнителен директор на арт фондация DOMA Мартина Стефанова пред "Капитал"

21 юли 2017

BBC и CBS ще си споделят съдържание

Новото партньорство между двете медии цели да подобри качеството на репортажите от горещи точки

14 юли 2017

В началото бе betahaus

Александър Михайлов, съосновател и управител на betahaus София пред "Капитал"

7 юли 2017

Александър Михайлов от betahaus e победителят в Next Generation 2017

В конкурса участваха 75 млади мениджъри и предприемачи, а номинациите бяха общо 45

15 юни 2017

"Клеймкомпас" получава 200 хил. долара финансиране

Инвеститор в българската компания е американският фонд 500 Startups

16 ное 2016

"Клеймкомпас" издейства обезщетения при закъснели полети

Бизнес моделът не е нов, но българският стартъп е един от първите, ориентиран към Източна Европа

14 окт 2015

Ако човек погледне биографията ви, веднага прави впечатление, че в ранните си години доста сте се лутал. Така ли беше?
- Да, определено. В началото нямах никаква целеустременост и интерес към нещо конкретно. Като малък исках да бъда алпинист, рисувах, свирех на цигулка и винаги съм си представял да върша някаква креативна работа. След това исках да съм журналист. Много ми повлия баща ми, който се занимава с философия цял живот и това много се отрази на разбирането ми за света и отражението върху това кой съм и какво търся. Но знаех, че философията няма практическо приложение и реших да уча политология. Имах и грешната представа, че ще е нещо като академия за политици и след това веднага ще започна да правя добри неща.

Кои са най-важните неща, които взехте от университета?
- Със сигурност не са теории. Университетът ме научи, че всеки има позиция, а тежестта й се развива от способността на човека да я защити. Тази логическа структура винаги ми е помагала. Много е трудно да се намерят хора, които да виждат голямата картина. Винаги можеш да намериш хора с технически умения и това е въпрос на пари или на много пари. Но е много трудно да намериш хора с визия.

Едно от нещата, с които се гордеете според биографията ви, е, че правите първата си инвестиция на 22 години. Какво означава това?
Тогава много се бях вдъхновил от факта, че мога да изкарвам пари, да имам кредитна история, да ме разглеждат като самостоятелна икономическа единица. И си купих апартамент с ипотека, за да го давам под наем. Донякъде го направих за експеримента.

Явно предприемчивостта и поемането на рискове не са ви чужди. И все пак работите известно време на държавна служба...
- През годините съм правил всякакви индивидуални опити да се занимавам с разни неща. След апартамента си регистрирах компания, през нея се опитвах да търгувам на борсата и изгубих всичките си спестявания. По едно време работех като частен данъчен консултант, което беше в тотален конфликт на интереси с тогавашната ми работа. Но в тези опити никога не съм имал екип, винаги съм бил сам за себе си. На всичко това гледам като на страхотни уроци. Никога не съм имал каквито и да било предпоставки да се занимавам с някое от тези неща. Винаги преди това съм бил малко плах с опитите, защото съм се притеснявал, че досега не съм правил подобно нещо.

И как точно се случи превключването от режим чиновничество към режим стартъп?
- Вече бях прекарал две години при данъчните и ми се искаше да направя промяна. Средата не беше много благоприятна за това - от една страна, родителите и някои от приятелите ми не спираха да ми повтарят, че това е страхотна работа, доживот, как трябва да съм суперблагодарен за нея. В същото време бях обкръжен от хора с по 20-30 години по-възрастни от мен, невъобразимо демотивирани, които си търсеха извинения да не свършат работа. Това много ме дразнеше и с един колега започнахме да се опитваме да променяме системата и процесите. Повечето хора обаче не искаха да променят нищо и това ме демотивираше още повече. Наумих си, че искам да се занимавам с PR и маркетинг в Берлин, без никога да съм се докосвал до подобно нещо, и се заех със задачата. Едно цяло лято, всеки ден след работа по три часа пишех мотивационни писма и изпращах биографии на фирми в Германия. От около 500 изпратени мейла имах едно интервю за неплатен стаж в агенция в Берлин. Изпращал съм и пълни безумия. На хартия беше още по-ясно, че съм се лутал много. Научих се и да жонглирам с огромно съдържание, което да разкажа по правилния начин и да го насоча към конкретна цел. И днес това умение много ми помага в комуникацията. И така в момента се занимавам с маркетинг и растеж в "Клеймкомпас".



Когато за пръв път "Капитал" писа за вас през 2015 г., още имахте само няколко клиента и работехте на хиляди километри един от друг. Как започна всичко?
- Лятото на 2015 г. с Таня (Татяна Миткова, съосновател - бел. ред.) говорихме по Skype. Бяхме се запознали в Берлин и аз вече се бях върнал в Канада. От време на време се чувахме, а тя ми беше споменала идеята си. От начало дори не схванах, че става дума за бизнес. Тя вече се беше свързала с нашия технически директор Велизар Шулев и работеха по прототип. Беше копиран от една от конкурентните платформи и го напасваха към езици и пазари. Тепърва започнахме да се учим на комуникация в колаборативни канали като Slack и Google Drive. Пишехме бизнес планове, но всичко беше доста накъсано и всеки се опитваше с нещо да допринесе. Таня например е много добра в това да поддържа мрежа от контакти и успя бързо да привлече дизайнери и преводачи. За стартъп маркетинга не знаехме много, аз бях виждал в берлинската агенция как се оперира с големи бюджети. Ние съответно нямахме пари и си правехме експерименти. Занимавахме се с guerrilla marketing - влизахме във всички канали за пътуване, пускахме съобщения, спамехме.

С други думи, основната част от изграждането на бизнеса ви е била маркетинг?
- След като направихме платформата, започнахме основно да се опитваме да вкараме безплатен трафик, което се оказа много умно решение. От опита, който натрупахме, знаем, че ако се хвърлиш много рано в играта с платената реклама, можеш да изгубиш реална представа къде те намират клиентите и как стигат до теб. Така в момента, в който дръпнеш щепсела на платената реклама, те спират да идват. Ние започнахме с нулев бюджет, не следяхме нищо и не знаехме кой откъде идва с този guerrilla marketing, което отнемаше около 10 часа седмично на екипа за турски, руски и румънски групи. През останалото време всеки си работеше нещо съвсем друго и се чувахме веднъж седмично в събота да се координираме. Отделно всеки си правеше някакви негови проучвания и всичко беше на каубойски принцип. Всичко това ни носеше 20 - 40 иска месечно към края на 2015 г., а изплатени сме имали не повече от 20 - 30 общо.

Вече имате голям обем искове и очаквате приход от 400 хил. лв. Кога очаквате да излезете на нула и да започнете да отчитате печалби?
- В момента сме много близо до тази точка, но това е много директно обвързано с маркетинг бюджета. Ние даваме страшно пари за маркетинг и ако го спрем за месец, не просто ще сме на нула, а ще излезем на печалба. Месечните ни инвестиции в маркетинг са между 4 и 16 хил. евро в различните периоди. Горната граница стигаме рядко. Това беше по-скоро в началото. Един от основните проблеми в нашия бизнес е, че маркетинговите канали са с много по-кратък живот и нови такива излизат много по-бързо от преди. Всичко е много динамично и това, което днес работи във Facebook, няма да работи след 3 месеца. В нашия случай всичко е научено със страшно много експерименти. От друга страна, бизнес моделът ни е ориентиран към потребителя. За вниманието им се конкурираме с компании, които харчат по 60 млн. долара на година за реклама и маркетинг.

Как решихте да се съберете в един офис физически?
- Това стана малко по-късно: през лятото на 2016 г., когато нещата започнаха да стават по-сериозни. До този момент по-скоро опипвахме почвата, но 2016 г. вече бяхме подали искове към повечето големи авиокомпании и си давахме сметка как става и какви инвестиции ще ни трябват. Виждахме, че може да се получи нещо, и идеята ни беше да се позиционираме на пазари, където тази услуга не присъства. Търсехме хора с руски, турски и румънски. Попаднахме на програмата Erasmus+, която е за студенти, и си взехме стажанти. Наехме си малък офис в София и започнахме всякакви експерименти. Никой от нас не получаваше заплата освен стажантите, които получаваха стипендиите си.

Скоро след това попадате и в акселератора 500 Startups, въпреки че сте доста млади за тях. Как се случи това?
- Таня се беше запознала с техни представители на едно събитие, чухме се и ни поканиха. Мисля, че ни избраха заради екипа и ни харесаха като хора. Дори по време на интервюто ни казаха, че може и "Клеймкомпас" да не е големият ни удар, но сме екип с потенциал да изгради силна компания.

Вие самият съгласен ли сте с подобно твърдение или смятате, че още първият опит ще е големият успех?
- "Клеймкомпас" със сигурност надхвърли всичките ми очаквания. Но това е начинание с големи рискове. Проблемът на тази компания е, че сме ограничени от фактори като брой полети например.

А с колко компании със сходен бизнес се конкурирате в глобален мащаб?
- Интересното е, че ние бяхме първата компания в България, която се захвана с това. Преди това имаше един адвокат с такава специализация, но без амбиция да прави голям бизнес. След нас тук се появиха "Аероиск" и "Клеймхелп", които, доколкото знам, имат доста по-малък обем. Реално ние се конкурираме с Flightright и AirHelp и според проучванията, които сме правили, сме ако не в топ 3, то поне в топ 5 в световен мащаб по обем на исковете. За 2017 г. вече имаме подадени искове за над 2 млн. евро на наши клиенти и около 207 хил. евро ще бъдат нашите приходи.

Какво научихте за тези две години в стартъп?
- Най-много може би ме впечатли престоят ни в 500 Startups, където очаквах, че всички ще са съсредоточени върху детайлите. А всъщност хората имаха много по-широки визии. А това е нещото, което много помага на една компания да се движи напред, вместо да се концентрира върху малките подробности. Например сега можем да се съсредоточим върху маркетинга, да видим къде губим 2% от клиентите си и три месеца да се опитваме да го оправим, а след 5 месеца да се окаже, че това няма значение, защото има нещо независещо от нас, например сменен регламент на Европейската комисия.

Какви са структурата на екипа и моделът на мениджмънт?
- Плоска йерархия, още едно клише. За нас наистина е много важно хората да не се чувстват все едно са управлявани, а по-скоро искаме да са вдъхновени и да искат да работят и допринасят за бъдещето на "Клеймкомпас". Особено в ранния етап на компанията е важно хората да дойдат и да искат да те последват и да ти вярват. Част от екипа в началото бяха хора, които искаха да участват, без никога да говорим за заплащане.

В стартиращите компании често екипите са малки и отношенията са доста приятелски. Къде е редно да се постави границата?
- На такъв етап сме, в който се опитваме да правим максимално много неща с екипа, за да се чувстват добре - дали е ходене някъде заедно или малки събития. В същото време обаче се опитваме и да не размиваме много професионалната граница, тъй като това би могло да се превърне в проблем в бъдеще.

Кое е най-важното лидерско качество?
- Да успяваш да накараш хората да те следват, колкото и голямо клише да е това. Много е важно да забелязваш качествата на отделните хора в екипа си и да се опиваш да създадеш среда на всеки да развие тези си качества в полза на компанията. А това има лавинообразен ефект - когато някой се чувства свободен да се развива и да опитва, гласувано му е доверие, той става успешен. Разбира се, има и моменти, в които трябва да се съсредоточиш върху изпълнението на оперативни задачи и да оставиш експериментите. Тогава е много важно колко са ангажирани хората с каузата на компанията, за да са готови да направят тази "жертва". Важно е служителите да не работят заради заплатата, защото тогава е въпрос на цена.
Q&A
Как балансирате между личния и професионалния живот?
Зависи какво се разбира под личен живот. Да речем, че ако имахме душ в офиса, щях да прекарвам там още повече време. Нямам съвсем личен живот, откъснат от работата, въпреки че ми се иска. Опитваме се да въведем политика в компанията за един ден без работа, в който никой не работи по нищо, за да не се създава и peer pressure.

Има ли някой важен технологичен придатък в ежедневието ви?
Извън работното си място предпочитам да съм свободен от всякаква технология.

Любимо мобилно приложение?
Podcasts на iOS.

Бихте ли препоръчали полезни бизнес медии или книги?
Бих препоръчал по-скоро блогове. Блогът на Андрю Чен, Uber - andrewchen.co, този на Брайън Балфор от Hubspot - coelevate.com. И двата са много добри откъм съдържание и насоки как да изградиш смислен бизнес. Много полезен ресурс са и блогът и видеата на 500 Startups.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

21 ноември 2017г.
София хотел Балкан

capital.bg/banks

Пета годишна конференция "Банките и бизнесът"



Теми в програмата:
Готови ли са банките за новите правила за оценка на риска и за провизиране
Да се готви ли бизнесът за смяна на посоката на лихвите
Европейските програми: от грантово финансиране към гаранционни схеми
Пазарът на необслужвани кредити - тенденции на развитие
Как продажбата на портфейлите помага на банките


Прочетете и това

Франсоаз Шомбар: Бъдещето е по-добро от настоящето Франсоаз Шомбар: Бъдещето е по-добро от настоящето

Главният изпълнителен директор на Melexis пред "Капитал"

17 ное 2017, 421 прочитания

Възможен ли е завод на Hyundai в България 2 Възможен ли е завод на Hyundai в България

Савина Константинова, изпълнителен директор на "Индустриал комерс", пред "Капитал

10 ное 2017, 13192 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Гепард»

Гепард
Гепард

Класация на най-динамичните малки и средни компании в България.

Кариерен клуб: Финанси »

Как да се представим на стажа, за да ни вземат на работа

Гледайте на стажа си като на едно дълго интервю за работа, а не като на задължителната заверка за университета

Стажове, стипендии, конкурси (30 октомври - 5 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (16 - 22 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Интервю за работа? Не, благодаря

Няколко съвета как любезно да откажете покана за събеседване, ако междувременно поради една или друга причина вече не се интересувате от офертата и защо това е важно

Стажове, стипендии, конкурси (2-8 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Зрънце ориз за по-добър живот

Пийтачай Дежкрейса, основател на Siam Organic и победител в състезанието Chivas Venture 2017, пред "Капитал"

Твърде бързо, за да е хубаво

Вече се чуват предупреждения, че препускането на румънската икономика с ръст от 8.6% може да доведе до катастрофа

Симеонов на абордаж в БМФ

Собственикът на Параходство "Български морски флот" Кирил Домусчиев няма да успее да си спести неустойки от 55 млн. лв. след решение на ВКС

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

В търсене на Левски

"Възвишение" е верен на романа и доброто жанрово кино

Талант и предразсъдъци

Режисьорът Константин Божанов за героите аутсайдери и трудното създаване на новия му филм

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 18.11.2017 Прочетете
Капитал Daily, 16.11.2017

Капитал Daily

Брой 176 // 16.11.2017 Прочетете