Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
19 юли 2017, 12:12, 3220 прочитания

Зрънце ориз за по-добър живот

Пийтачай Дежкрейса, основател на Siam Organic и победител в състезанието Chivas Venture 2017, пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Предприемачи със социални бизнеси могат отново да участват в Chivas Venture

Общият награден фонд е 1 млн. долара, а крайният срок за кандидатстване e 30 октомври

7 сеп 2017

Александър Рикар: Компаниите със силни ценности ще успеят в дългосрочен план

Изпълнителният директор на Pernod Ricard пред "Капитал"

14 авг 2017

Точки за смет

Чиома Укону, главен оперативен директор на Recicle Points и подгласник в надпреварата Chivas Venture 2017

26 юли 2017

Проект за отглеждане на био ориз спечели състезанието Chivas Venture

Тайландската компания Siam Organic спечели финансиране в размер на 400 хил. долара

17 юли 2017

Кои са финалистите в конкурса за социални предприемачи на Chivas

Българската Sea Harmony ще се бори за част от общия награден фонд от 1 млн. долара

17 мар 2017


Тайланд е шестият най-голям производител на ориз в света с годишна реколта от близо 20 млн. тона. Въпреки това обаче земеделците, които отглеждат житни култури, са сред най-бедните хора в страната, защото продуктът им се продава почти на безценица. Именно този проблем на пазара привлича вниманието на Пийтачай Дежкрейса, или както всички го наричат – Нийл. Той е млад предприемач от Тайланд, който вярва, че бизнесът може едновременно да изкарва пари и да работи в полза на хората. С тази идея стартира и компанията си Siam Organic с много прост бизнес модел – дава на земеделците да отглеждат специален сорт органик ориз, богат на антиоксиданти, и след като реколтата бъде събрана, я продава на доставчици. Продуктът е търсен на пазара и именно заради това клиентите са склонни да плащат по-висока цена за него, отколкото за обикновения ориз, което пък увеличава с до 14 пъти приходите на земеделците.

Именно този бизнес проект с кауза привлече вниманието на журито на тазгодишното издание на конкурса за социално предприемачество Chivas Venture с общ награден фонд от 1 млн. долара, организиран от уиски бранда Chivas Regal. В края на миналата седмица компанията Siam Organic беше избрана за победител в надпреварата сред още 30 социални бизнеса от цял свят и получи финансиране в размер на 400 хил. долара. Ден след големия финал на Chivas Venture в Лос Анджелис говорихме с Нийл за социалния му бизнес проект и каузата, която подкрепя. И дали защото щастието заема централно място в тайландската култура, младият предприемач е категоричен, че именно то е отправната точка и в работата му, и в отношенията му с хората.

Как се роди идеята за Siam Organic и какъв проблем решава проектът?

Проектът ни цели да се справи с бедността при земеделците в Тайланд чрез иновативен, здравословен и много вкусен органик ориз. В Тайланд фермерите печелят само 40 цента на ден и когато преди 6 години започнах тази компания, бедността засягаше 17 млн. души. Това е огромен процент, близо 25% от хората от страната. Бях шокиран и така видях именно тази социална бизнес ниша. Освен социалния проблем забелязах и бизнес възможността. Когато хората чуят ориз, винаги смятат, че е евтин и няма никаква възможност за развитие. Всъщност обаче оризът се използва като основен продукт за производството на хиляди други продукти – нудълс, паста, хляб и много други.

Взехме предвид нуждата и търсенето на пазара, а именно безглутенов, органик продукт, започнахме да го предлагаме и разработихме целия процес за продукт с висока добавена стойност, след което го доставяме на пазара. Паралелно обаче работим и със земеделските производители, даваме им специален вид ориз, наречен jasberry, който е много богат на антиоксиданти, обучаваме ги как се отглежда, свързваме ги с дистрибутори. Именно този вид ориз е и иновацията в бизнеса ни. Но основната ни дейност е да управляваме целия процес по логистиката – от производството на продукта до достигането му до потребителя. По този начин успяваме да максимизираме приходите на земеделците.



С колко земеделци работите към момента?

В момента са около 1800 семейства, като едно семейство обикновено е съставено от петима души.

В каква фаза е бизнесът ви, печеливш ли е?

Да, в последните 18 месеца бележим постоянен ръст. Не става въпрос за голяма печалба, но все пак се развиваме. Според мен това е много важно за социалните бизнеси. Трябва да се тества доколко е устойчив бизнес моделът. Защото, ако всяка година бизнесът е на загуба, очевидно не е устойчив. Дори да има малки приходи, които ти позволяват да платиш на служителите, да си платиш наема, да платиш на доставчиците и след това дори ти остават малко пари, това означава, че можеш спокойно да продължаваш напред и явно идеята ти работи. Дори на психологическо ниво това е важно за предприемача и го амбицира да работи още по-усилено. Ако обаче продължително губиш пари, вече знаеш, че е възможно в някакъв момент да прекратиш бизнеса.

Не е ли точно това и разликата между бизнес със социална насоченост и благотворителен проект?

Именно, точно заради това всеки трябва да знае как идеята или проектът му изкарват пари, ако може да обясни лесно и просто, значи има бизнес. Убеден съм, че ако попитаме 100 социални предприемачи, 99 от тях няма да могат да отговорят в рамките на няколко секунди, а въпросът е прост. Моят отговор например е прост - изкарвам пари, като продавам органик продукт. И това е, просто е. Много често хора, които създават социално отговорни бизнеси, идват от неправителствени организации (НПО), които съответно не изкарват пари. Те напускат НПО и основават компания с този манталитет и добрите намерения, че искат да помагат на хората, но те не разбират бизнеса и затова го управляват също като НПО.

А колко души работят във вашата компания? Колко голяма е тя?

Екипът ми в Банкок е само от 10 души, но управляваме и фабрика, където сме наели и работят около 50 души. Ако сметнем и индивидуалните земеделци, на които помагаме и управляваме, ставаме хиляди. В момента увеличаваме екипа си и точно заради това финансирането от Chivas Venture ще ни е от огромна полза.

Как ще инвестирате наградата от 400 хил. долара, спечелена от Chivas Venture 2017?

Около 80% от сумата планираме да инвестираме в разрастване на производствените съоръжения, което ще ни позволи да навлезем и на американския пазар. Към момента сме в преговори с веригата Walmart. Именно заради това трябва да увеличим капацитета на фабриката ни. Част от парите ще бъдат инвестирани в IT системи, чрез които да управляваме цялата тази информация и технология. Също така известна част от парите ще насочим към разрастване на екипа ни. Защото според мен хората са най-важната част за развитието на даден бизнес. Дори да имаш всички пари, ако нямаш добър екип, няма как да развиваш компания. Ние инвестираме много в екипа ни. Ако например някой иска да научи испански, аз ще платя курсовете му. Всичко, което е свързано с възможности и желание за личностно развитие на екипа, компанията ще плати за това. Инвестираме в хората, защото просто искаме да са щастливи.

И тъй като проектът ви има силно застъпена социална кауза, каква е обратната връзка, която получавате от земеделците и семействата, с които работите? Има ли действително разлика в начина им на живот, като отглеждат вашия ориз?

Те са много щастливи, защото преди това нямаха почти нищо. Участвайки в този процес, те освен всичко останало се чувстват и много по-свързани със света. Защото преди това те бяха изключително изолирани, намирайки се по средата на нищото. Сега вече, знаейки, че техните продукти ще се продават например в САЩ, се чувстват свързани със страната и горди от това, че са земеделци. Имат вече бъдеща цел, която ги кара да продължават напред. Разбира се, много е добре, че приходите им се увеличават, но да видиш, че вече тези хора виждат бъдеще в занаята си и разбират, че участват в дългосрочен и устойчив проект, е невероятно.

Интервюта с победителите и журито в Chivas Venture може да четете в следващите броеве на "Капитал Daily".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

От Лондон, през Клуж, до София 1 От Лондон, през Клуж, до София

Джон Котерел, изпълнителен директор на софтуената Endava, пред "Капитал"

21 сеп 2017, 3218 прочитания

Йозеф Шети: Хората емигрират, защото не се чувстват защитени от закона 19 Йозеф Шети: Хората емигрират, защото не се чувстват защитени от закона

Швейцарският предприемач и собственик на фабрика в България, за революцията в индустрията и проблемите на средата

15 сеп 2017, 36792 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / K:ids»

K:ids
K:ids

Списание за родители и близки на деца от 0 до 18. Полезно, практично забавно за учене, възпитание, детска психология.

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (25 септември - 1 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (28 август - 3 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (21-27 август)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

George Washington University Law School, САЩ

Ивайло Димитров разказва за университета, магистратурата по "Международно и сравнително право", която завършва там, и за преживяванията си в Америка

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Вазил Хюдак: Искаме да финансираме и по-големи проекти в България

Вицепрезидентът на ЕИБ пред "Капитал"

Газови войни

Липсата на комуникация и използването на готови модели спънаха опита за пазарни правила в газовия сектор

Звездите на града

Обсерваторията в Борисовата градина отваря врати за посетители след десетилетия в забвение

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Бандата на Содърбърг

Обикновеният човек надхитря системата в криминалната сатира "Късметът на Логан"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2017 Прочетете
Капитал Daily, 26.09.2017

Капитал Daily

Брой 146 // 26.09.2017 Прочетете