Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
4 4 авг 2017, 12:49, 8883 прочитания

Да уловиш удобния вятър

Продуктовият директор в Progress Христо Борисов пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Профил
Христо Борисов е прекарал цялата си досегашна кариера в една компания - "Телерик", която беше придобита от американската Progress през 2014 г. Още при следването си в Американския университет в България разбира, че иска да се заминава с технологии - първоначално като разработчик, а после и като продуктов мениджър. От края на миналата година вече работи върху едни от най-перспективните съвременни технологии - изкуствения интелект и чат ботовете. Борисов беше един от 12-имата финалисти в тазгодишния национален конкурс за млади бизнес лидери Next Generation 2017, организиран от медиите "Капитал" и "Кариери", в който се включиха рекордните над 70 участници.

Още по темата

Фрийланс без граници

През най-голямата платформа за тази дейност - Upwork, се разменят услуги на стойност 1 млрд. долара годишно

28 авг 2017

Изворът на IT кадри

Иван Ненков, изпълнителен директор на "СофтУни", пред "Капитал"

25 авг 2017

Тайната на здравословното хранене

Надя Русенова, съосновател и изпълнителен директор на "Топ Форма", пред "Капитал"

11 авг 2017

EDIT ще промотира дигитализацията на бизнеса в страната

Мрежата за дигитално развитие иска да срещне традиционния бизнес с технологичните стартъпи

9 авг 2017

Христо Борисов: Бъдете активни и се борете срещу всичко, което не ви харесва

Успехът е да се радваш на малките неща в живота, казва продуктовият директор в Progress

7 авг 2017

По чорапите посрещат

Христо Петков, съосновател на Stinky Socks, пред "Капитал"

28 юли 2017

Големият експеримент

Съоснователят и главен изпълнителен директор на арт фондация DOMA Мартина Стефанова пред "Капитал"

21 юли 2017

Данъчният, който си направи стартъп

Съоснователят на "Клеймкомпас" Александър Сумин пред "Капитал"

14 юли 2017

В началото бе betahaus

Александър Михайлов, съосновател и управител на betahaus София пред "Капитал"

7 юли 2017
Как решихте да се занимавате със софтуер и стигнахте до днешната си позиция?
Възпитаник съм на Американския университет в България. Докато учих във втори курс, реших да кандидатствам за работа в "Телерик", която вече операрира под бранда на Progress в България, като младши програмист и от януари 2008 г. започнах в компанията на part-time работа. През 2010 г. завърших образованието си и започнах работа на пълен работен ден в компанията. Тогава реших да се занимавам не толкова със създаването на продуктите, а с бизнес насочеността им - да разбера за кого ги създаваме, на какви пазари ги продаваме и т.н. През 2012 г. бях в основата на първия ни облачен продукт. През следващата година решихме, че ще навлизаме на по-големия пазар за такива продукти, и създадохме тъй наречената Telerik Platform. Тогава навлязохме и на мобилния пазар, аз ръководих проекта от гледна точка на разработване. По някакво стечение на обстоятелствата винаги съм бил въвличан в продукти, които стартираме на някой нов пазар, който има потенциал с над 30% растеж на годишна база и стойност над милиард долара - независимо дали облачен, мобилен, изкуствен интелект и т.н.

Последният продукт е от декември тази година и е наречен Darvin.ai - платформа за разработка на чат ботове с изкуствен интелект, които позволяват на всяка компания да автоматизира определени бизнес процеси. Един от успешните примери в тази сфера, който пуснахме през април, е чатбот в Медицински комплекс "Доктор Щерев" в България, разработен върху Darvin.ai. Той позволява на пациентите да си запазват час по всяко време на денонощието автоматично през социалните медии. Контактният център на клиниката е много натоварен и чрез автоматизирането на процеса за проверка на графиците на лекарите - едно от най-честите запитвания на пациентите - освобождаваме време на операторите за по-сложни въпроси. Така решаваме проблем с проверката на графика на докторите. Продуктът разбира естествен език и значението на думите - запазва час за лекар, час за слушане на тоновете на бебето, както и възможност за свързване с оператор. Разработваме този проект в рамките на Progress Labs - инициатива на компанията, която позволява на служителите да работят върху свои иновативни проекти, така все едно, че буквално са стартъпи. Тоест ние сме отделени от основните процеси в компанията и можем да инкубираме идеи за определени пазари и цели.

Каква е целта ви с Darvin.ai?
Целта ни в началото е да се съсредоточим върху двете индустрии, които имат най-голяма нужда от чат ботове - здравеопазването и финансовите услуги. Причината е, че много от тях имат много ясни и структурирани процеси, които могат да бъдат изпълнявани с чатботове. Darvin.ai е разработен изцяло в България.

От колко души е екипът ви?
В момента екипът ни е от шестима души.

Колко трудна е комуникацията и работата по даден продукт с компания майка на хиляди километри на друг континент?
Не бих казал, че е трудно. Получава се естествено - в Progress продуктите са обособени по региони - има продукти, които се правят само в индийския ни офис, в софийския и т.н. Това позволява екипите да работят бързо. Разбира се, при създаването на един продукт има много други екипи - като маркетинг и продажби. Мога да кажа, че с тях имаме много добра синхронизация. България като часова зона е добре позиционирана. Лично мое наблюдение е, че служителите в американския ни офис започват много по-рано работа - в 8 ч. вече имат първите си срещи. Докато тук просто културата и начинът ни на работа са различни - започваме по-късно и стоим до по-късно. Това ни позволява по-лесна комуникация с американския ни офис.



Започнали сте като програмист, после сте преминали към бизнес частта - коя страна повече ви вълнува?
Причината да премина към бизнес частта е, че в Американския университет завърших две специалности - първо компютърни науки, а после и бизнес администрация. Просто след първата година разбрах, че програмирането като специалност в университета, ми е много лесно. Така реших да уча и бизнес. Което пък ми даде малко по-различна перспектива за продуктите - видях, че зад продажбата на един продукт стоят много различни фактори. Има много добри продукти, които не са лидери на пазари, и обратното - има по-слаби продукти, които обаче са достигнали водеща позиция. Изместването от програмиране към бизнес позиция има плюсове и минуси. При програмирането имаш някаква задача, която изпълняваш и накрая виждаш резултата от работата си. Докато при бизнес позицията трябва да имаш много по-голямо търпение. Ако работиш по нов продукт, има редица стъпки - комуникация с клиенти, опити да продадеш, и всичко това може да продължи месеци. Да преминеш буквално от точна наука към по-размита дисциплина е по-трудно.

Колко голяма е разликата в работата между "Телерик" и Progress?
За моите шест години в "Телерик" имахме горе-долу осем пъти растеж на служителите. Виждах как се развивахме като бизнес и вървяхме напред. След продажбата станахме още по-видими. Когато се присъединиш към компания с над 35 години история, колкото е на Progress, е съвсем различно - вече си част и имаш авторитета на борсова компания с традиции.

Кои са най-големите плюсове на днешната ви позиция?
Най-интересното е, че имаме възможност да се състезаваме с най-големите на пазара - в момента конкуренти са ни Amazon, Micrоsoft, Google. В цял свят в момента има над 180 стартъп компании, в които се инвестират 4 млрд. долара специално за разработването на изкуствен интелект и чат бот технологии. В момента имаме технология, с която кандидатстваме за патент и разработихме именно след разговори с крайните клиенти. Като стратегия решихме първо да се насочим към България, тъй като разбрахме, че проблемите, които една фирма среща тук, много често са същите, които една компания има в Америка или Англия. По тази причина за нас е много важно да покажем, че такъв тип разработки и иновации могат да се случат и в България. Радвам се, че вече има такива примери като Медицински комплекс "Д-р Щерев".

Как виждате развитието на софтуерния сектор в България? Някои хора смятат, че е балон откъм наличието на специалисти.
Не мисля, че е балон. В бъдеще всяка компания малко или много ще се превръща в софтуерна фирма. Да вземем за пример банките - преди те имаха един IT отдел. Но в момента те самите трябва да разработват технологии, които да интегрират, за което е нужен качествен екип. Софтуерът е навсякъде. Ако преди имахме независими компании, които продаваха продукт на клиенти, в момента има такива, които и купуват, и разработват сами крайните решения.

Специално за България смятам, че нямаме капацитет да направим балон - ние не можем да го надуем, защото не можем да осигурим броя на кадрите, които да направят предлагането по-голямо от търсенето. Мога да дам за пример всички академии и компании, които развиват талант, което говори за нужда от специалисти в тази сфера. Така че не мисля, че сме в позиция да надуем голям балон.

Къде виждате себе си след пет години?
Иска ми се да покажем, че и в България можем да създаваме продукти от следващо поколение. Визията ми е да съм част от такова решение, иска ми се с продукт като Darvin.ai да успеем да преборим гиганти като Amazon и Google. И да покажем, че иновации могат да се създават не само в Силициевата долина, че и Европа е много благоприятно място за това.

Разкажете за едно трудно решение в досегашната си кариера?
Всъщност кариерата ми се промени много през миналата година, когато в Progress дойде нов изпълнителен директор и се прецени, че компанията ще има по-различен фокус и стратегия. Тогава трябваше да взема решение дали искам да остана в тези продукти, за които от 2012 г. съм инвестирал време да разработим и развиваме, или да поема нова инициатива - дали да стоя на позиция, която съм изградил буквално през последните пет години, или да имам по-различна кариера. Дотогава хората, за които отговарях като екип косвено или пряко, бяха около 180 души. Така че ми беше трудно да реша да започна буквално от нулата с нов екип в нов сегмент, но това беше изборът ми. Буквално е като смяна на работата. Така че може и да се върнеш три-четири стъпала назад, но с идеята да създадеш след три-четири години условия, в които да бъдат заети отново сто души. Бъдещето ни е в навлизането на нови пазари.
Q&A

Намирате ли баланс между работата и личното си време?
Опитвам се да имам добър баланс между нещата. Имам две хобита - тенис и ветроходство. Имам лиценз за капитан, и с приятели се опитваме четири-пет пъти да правим регати в Гърция, а и да плаваме за ваканция. Получава се активна почивка, тъй като когато по закон отговаряш за лодка и екипаж, има елемент на напрежение. Но пък е много хубаво. Всъщност ветроходството е близко до бизнеса - много често се случва да се изправяш пред различни казуси, които трябва да решиш - от материали и ситуации до психологически фактори с екипажа и пътниците.

Какви бизнес четива бихте препоръчал?
По отношение на книгите се опитвам да смесвам четеното на бизнес литература с пътеписи. Понякога в бизнес книгите започваш да виждаш едни и същи неща, казани по различен начин. Ето защо чета и литература за ветроходци, които обикалят света. Един от примерите е A Voyage for Madmen, която разказва за състезанието Golden Globe Race, организирано от Sunday Times през 1968-1969 г.

Ветроходството е най-старият начин на придвижване, принципите на плаване не са се променили много. Едно изключение са платната, които вече могат да бъдат използвани и срещу вятъра, което променя изцяло динамиката. Дълго време се е казвало "Пожелавам ти попътен вятър", но в наши дни репликата има друго значение - по-добре е да се казва "Пожелавам ти удобен вятър".

Друга книга, която ми направи впечатление, е Get Real, Get Gone - How to become a Modern Se a Gypsy. Тя разказва какво е нужно и как да си планираш бюджета, ако искаш да обикаляш света на лодка, да учиш езици, да срещаш нови хора и места.

Какви устройства и приложения използвате за работа и лично време?
Без смартфона не мога, доста често заменя и компютъра ми. Едно от основните приложения, които ползвам, е "Гражданите", на което преди три години бях един от създателите. Новини чета през приложения. В работата използваме Slack, който опрости комуникацията и намали имейлите. Друго приложение, което препоръчвам, е Outlook за мобилно устройство, чрез което си управлявам пощата.

Интервюто взе Константин Николов
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември, 2017 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

12 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:
Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред България
Най-важните сделки за годината и какво стои зад техния успех
Завръща ли се дяловото инвестиране като важен инструмент за финансиране
Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2018


Прочетете и това

Франсоаз Шомбар: Бъдещето е по-добро от настоящето Франсоаз Шомбар: Бъдещето е по-добро от настоящето

Главният изпълнителен директор на Melexis пред "Капитал"

17 ное 2017, 421 прочитания

Възможен ли е завод на Hyundai в България 2 Възможен ли е завод на Hyundai в България

Савина Константинова, изпълнителен директор на "Индустриал комерс", пред "Капитал

10 ное 2017, 13192 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Гепард»

Гепард
Гепард

Класация на най-динамичните малки и средни компании в България.

Кариерен клуб: Финанси »

Как да се представим на стажа, за да ни вземат на работа

Гледайте на стажа си като на едно дълго интервю за работа, а не като на задължителната заверка за университета

Стажове, стипендии, конкурси (30 октомври - 5 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (16 - 22 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Интервю за работа? Не, благодаря

Няколко съвета как любезно да откажете покана за събеседване, ако междувременно поради една или друга причина вече не се интересувате от офертата и защо това е важно

Стажове, стипендии, конкурси (2-8 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Милена Драгийска: Над 20 български производители изнасят в държави, в които Lidl присъства

Главният изпълнителен директор на "Лидл България" пред "Капитал"

Ценни книжа без бъдеще

Държавата няма ясна идея какво да се прави с компенсаторните инструменти, от които активни на пазара са близо 0.5 млрд. лв.

Новият "вечен" фонд на Павел Езекиев

Neo Ventures набра първи портфейл от 3 млн. евро, които са почти изцяло инвестирани в три компании. Това са българската Ендуросат и чуждите Cannabi-Tech и Vostok VR

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Талант и предразсъдъци

Режисьорът Константин Божанов за героите аутсайдери и трудното създаване на новия му филм

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 18.11.2017 Прочетете
Капитал Daily, 16.11.2017

Капитал Daily

Брой 176 // 16.11.2017 Прочетете