Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
1 18 авг 2017, 15:34, 4722 прочитания

Пазарът иска по-големи яхти, а не повече

Президентът на Cantieri Capelli Умберто Капели

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Горещото лято на яхтения бизнес

Марините и продажбите на лодки в България растат, но държавата не помага на развитието на този вид туризъм

14 юли 2017

Яхтеният бизнес вдига котва

Регистрираните в България лодки се увеличават, пристанища по морето има, но все повече българи, собственици на яхти се отправят към Гърция

14 юли 2017

Живей като капитана

Как се става водач на яхта до 18 метра или 40 бруторегистър тона

14 юли 2017

Трябва да се осъзнаем като морска нация

Търговският директор на Марина Порт Созопол Кристиана Илиева пред "Капитал"

14 юли 2017
Умберто Капели е президент на италианската фирма за производство на яхти Cantieri Capelli. Той се включва към фирмата на баща си, която произвежда малки речни лодки и през 1986 година представя свой модел на изложението в Генуа, където постига голям успех. Капели развива компанията към производство на все по-големи яхти, а не само за риболов. За миналата година оборотът на Cantieri Capelli е 15 милиона евро. Фирмата е инвестирала над 4 млн. евро в нова фабрика в съседство до производствената си база в Кремона, Италия.

Как от една гаражна фирма може да се направи световен бранд?

- Нашата компания започва от една идея на моя баща. Той поправяше автомобили в гаража. Когато стана на 50 години, реши да си направи лодка за риболов, тъй като това беше негово хоби. И след като я направи, реши да произвежда и за продажба. Истинското развитие на компанията обаче започна след 1983 година, когато със сестра ми започнахме да му помагаме. С ентусиазма, който имахме като млади, и желанието да излезем от гаража решихме да започнем да правим не само лодки за риболов, а яхти, с които хората да се наслаждават. Просто погледнахме в друга посока. Това беше добър избор. След като развихме и усъвършенствахме производството на яхти от стъклопластика, решихме да започнем да правим RIB (rigid-inflatable boat - надуваема лодка с твърдо дъно). Така и така имахме производството от стъклопластика, защо да не сложим един балон около борда и да започнем да произвеждаме и такъв тип яхти.

Какво е предимството на RIB лодките?

- Те са произведени от висококачествени материали, имаме балон, който обикаля цялата лодка от специален материал – хепанон, той е най-здравия на пазара, което дава сигурност за лодката и хората на нея. Другото важно нещо е центърът на тежестта. При другите лодки вие стоите над водата, докато при RIB лодките стоите във водата, под ватерлинията и това сваля центъра на тежестта надолу, което подсилва сигурността и управлението на лодката. Гумените лодки са с около 30% по-леки от другите, което в комплект с мощни извънбордови двигатели ни дава изключително високо ускорение и управление. Самото усещане, което имаме върху гумената лодка, е все едно сте върху мотоциклетите, защото сте много ниско до водата и усещането от скоростта е съвсем различно. Тези лодки са много сигурни и затова ги използват и за спасителни операции.



Колко души работят във фабриката на Capelli?

- В момента са около 300 души. Основната ни фабрика е в Кремона, близо до Милано, но имаме производство и в Тунис.

Как развивате марката, за да останете в челните редици на този бизнес?

- Марката трябва да се развива постоянно и трябва да се гледа напред. По-голямата част от персонала ни са млади хора, които мислят модерно и с поглед за утрешния ден. Не сме спирали да мислим за нови модели и винаги сме инвестирали в производството. Разчитаме основно на персонализация на новите модели. Вижте автомобилния пазар например - моделът на "Фиат 500" има повече 100 цвята за кабината и още толкова за интериора. Светът много бързо се развива, всеки иска да персонализира своята лодка, да избира все повече аксесоари. Както например е с "Харли Дейвидсън" - купуваш мотора, но започваш да го индивидуализираш - искаш надписи, моторът да звучи по определен начин, добавяш елементи, кожена седалка, твоето лого.

Как се развива пазарът на яхти в момента?

- Нашето усещане е, че има тенденция за повишение на продажбите от миналата година и ръст като цяло на световния пазар. И си мисля, че тази тенденция ще се запази през следващите 5 години.

Могат ли да се върнат нивата на продажби отпреди голямата криза през 2009 година.

- За тази година Capelli има същото производство като през 2008. Тоест постигнали сме същите нива както тогава.

Фотограф: Капитал

Каква е причината за този ръст?

- След 2009 г. хората които имаха пари, не посмяха да ги харчат. И когато икономиката се стабилизира и пазарите поеха нагоре, те установиха, че им липсват емоциите и усещането за удоволствие. И сега започват да се отпускат. Защото в момента е по-трудно да продадеш малка лодка за 10-20 хил. евро, отколкото по-голяма. И е много по-лесно да продадеш яхта за 100 000 евро. Причината е, че богатите стават по-богати, но средната класа става по-бедна. Ако направим сравнение отново с автомобилния пазар, ще видим, че в скъпия сегмент на коли имаме ръст на продажби на Ferrari, Porsche, Maserati, докато в средния и ниския клас той не е толкова голям.

Кои са основните пазари за Capelli?

- Ние сме номер 1 в пазара на RIB яхти в световен мащаб. По-важните пазари и с голям ръст са Испания, Швеция, с близо 30% нагоре. Но като цяло най-големи са Франция, Италия и Норвегия. Продаваме в 30 държави в света - Азия, Америка, Африка. Очакваме за тази година оборотите ни да са над 18 милиона евро.

Как ще се развива компанията в бъдеще?

- Като цяло сме доволни, от своето развитие досега, но тази година инвестираме в един доста по-голям терен, на който ще разширим производството и качеството си. Става въпрос за инвестиция от над 4 милиона евро. Купихме терен до нашата фабрика и го окрупнихме. Очакваме да пуснем разширението в края на 2018 г. Ние сме италианци и имаме преимущество с дизайна, но трябва да създаваме и висококачествен продукт.

Това означава ли, че ще увеличите производството на яхти?

- Проблемът не е толкова в бройките лодки, колкото в големината на яхтите. Както ви казах и преди малко, пазарът иска все по-големи яхти, а не повече. Затова сме хвърлили усилията си натам.

Има ли ограничение за дължината на една надуваема лодка?

- Преди 12 години, когато произведохме първата 10-метрова лодка - това беше границата. Но в момента произвеждаме 15-метрови лодки, а имаме продукт, който ще излезе скоро, който е 17 метра, така че не мисля че има ограничение.

Въпроси и отговори

Коя е любимата ви лодка?

- Всички са ми любими, а най-любими са ми тези, които тепърва трябва да произведем.

Все пак сигурно има някой модел, с който се гордеете?

- Лодката, която наистина много харесвам, е Capelli tempest 900 WA cabin. Това е продукт, който е от 12 години на пазара и толкова много се харесва, че не сме го променяли, просто сме успели да създадем съвършения модел преди толкова години. За нас това е като "Фиат 500" или като Riva (класически модел на яхта, известна от италианските филми през 60-те). Това беше първата RIB лодка с кабина на пазара. Естествено новият модел Capelli tempest 900 WA е още по-хубав.

Кое е любимото ви място за ходене с яхта?

- Има много места по света, които са приятни за пътуване с яха, но ако трябва да говоря за Италия, според мен мястото е Сардиния. Но съм имал възможност да пътувам в Азия, Тайланд, Карибите и откривам постоянно места и пейзажи и гледки. Това, което си струва, е да намериш скрит залив, където да се отпуснеш и да се насладиш на момента.

- Пет любими плажа или залива?

- Сардиния, Корсика, Андаманските острови, които са между Тайланд и Малайзия, във Гренадините във Венецуела и норвежките фиорди.
Трудното решение:

Вече имахме връзки, бяхме постигнали високото качество на нашите яхти и ни потърсиха от "Ямаха Европа". Предложиха ни да правим съвместни продажби. Те имаха вече натрупан опит в Америка с продажбите на лодки с инсталиран двигател и с пакетна цена. Това като пазарна стратегия беше добра идея. И към този момент те търсеха фирма с история и качествен продукт, защото те самите бяха такива и не можеха да си позволят да окомплектоват техния двигател с лошо качество. Проблемът беше, разбира се, цената – те ни казаха "за да сме конкурентни на пазара, трябва да свалите цената". А вие като произвеждате в Италия, себестойността на лодките е висока и не може да сте толкова конкурентни. Затова трябва да отидете на място, на което да произвежда на по-добра цена, но да запазите качеството. Тогава ние направихме пълен тур на Средиземно море и накрая се установихме в Тунис. Закарахме един голям отбор от специалисти и успяхме да направим наша собствена фабрика, която да отговаря на нашите изисквания и качество. Така успяхме да свалим цената на продукта и да направим пакетна цена, която да е конкурентна на пазара в Европа. Това е е една от тайните на нашия успех.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември, 2017 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

12 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:
Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред България
Най-важните сделки за годината и какво стои зад техния успех
Завръща ли се дяловото инвестиране като важен инструмент за финансиране
Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2018


Прочетете и това

Франсоаз Шомбар: Бъдещето е по-добро от настоящето Франсоаз Шомбар: Бъдещето е по-добро от настоящето

Главният изпълнителен директор на Melexis пред "Капитал"

17 ное 2017, 421 прочитания

Възможен ли е завод на Hyundai в България 2 Възможен ли е завод на Hyundai в България

Савина Константинова, изпълнителен директор на "Индустриал комерс", пред "Капитал

10 ное 2017, 13192 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Гепард»

Гепард
Гепард

Класация на най-динамичните малки и средни компании в България.

Кариерен клуб: Финанси »

Как да се представим на стажа, за да ни вземат на работа

Гледайте на стажа си като на едно дълго интервю за работа, а не като на задължителната заверка за университета

Стажове, стипендии, конкурси (30 октомври - 5 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (16 - 22 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Интервю за работа? Не, благодаря

Няколко съвета как любезно да откажете покана за събеседване, ако междувременно поради една или друга причина вече не се интересувате от офертата и защо това е важно

Стажове, стипендии, конкурси (2-8 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Цветомир Цанов: В България се шият почти всички европейски марки

Главният асистент, доктор по икономика в катедра "МИО и бизнес" в УНСС пред "Капитал"

Тоталното преобразяване на рекламните агенции

Оборотите на най-големите рекламни компании в страната са над 62 млн. лв.

Проблемите на малките

Няколко извода от "Гепард" - годишната класация на "Капитал" за най-динамичните малки и средни дружества

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

С бебета на път

Полезни съвети за пътуване с малки деца

1001 стоки

"Под знака на Меркурий" разглежда търговията в София от античността до наши дни

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 18.11.2017 Прочетете
Капитал Daily, 16.11.2017

Капитал Daily

Брой 176 // 16.11.2017 Прочетете