Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
7 1 сеп 2017, 14:54, 6190 прочитания

Новата ера на Viber

Джамел Агауа, главен глобален изпълнителен директор на Rakuten Viber, пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Профил

Джамел Агауа е предприемач с дългогодишна история в технологичната индустрия, основател и топ мениджър на успешни компании в Европа и Силиконовата долина. Като главен глобален изпълнителен директор на Rakuten Viber целта му е да наблегне върху развитието на иновативни функции, договарянето на нови стратегически партньорства и увеличаване броя потребители по света. Той има доказан опит в иновациите и лидерството, като е заемал множество позиции на главен изпълнителен директор в кариерата си. Съосновател е на AchatPro, компания за предоставяне на софтуер като услуга, като я оглавява до придобиването ѝ от Hubwoo през 2008 г. Бил е също втори главен изпълнителен директор на B-Process - платформа за електронно фактуриране на принципа SaaS, придобита от Ariba през 2011 г. От 2012 г. е главен изпълнителен директор на MobPartner, придобита през април 2015 г. от Cheetah Mobile, третия по големина разработчик на приложения в света.
Компанията

Viber e VoIP приложение за смартфони, което позволява да се изпращат текстови съобщения, стикери, видео- и аудиосъобщения, да се извършват безплатни разговори през Wi-Fi и 3G мрежи или да се закупи Viber Out кредит, както и да се комуникира с марки и известни личности в групови чатове. От февруари 2014 г. Viber е част от японската технологична компания Rakuten, която е сред лидерите в електронната търговия и финансовите услуги. В момента приложението има над 800 млн. потребители в цял свят. В Rakuten Viber глобално работят над 350
служители,
а екипът в България се състои от
10
души.

Още по темата

Българските разказвачи на светлинни истории

Компанията MP Studio вече има над 160 проекта в цял свят

15 сеп 2017

Десет години след дебюта на iPhone Apple разкри модела X

На годишнината от пускането на първия си смартфон "ябълката" се цели към втора мобилна революция

13 сеп 2017

Новите стари

Цели сектори на икономиката се преориентират към по-възрастните, а ефектите върху пазара на труда, туризма и други вече се усещат

18 авг 2017

Колко лидера има в една организация?

Няколко дефиниции за лидерството и за организационната култура

27 юли 2017

Големият експеримент

Съоснователят и главен изпълнителен директор на арт фондация DOMA Мартина Стефанова пред "Капитал"

21 юли 2017

Бъдещето на офиса

Работните пространства през следващите години ще стават все по-демократични, технологични и близки до нуждите на служителите

18 юли 2017

Най-умните държави в света

Кои са страните, които могат да родят следващия Google

14 юли 2017
Как попаднахте във Viber? Какво ви отведе там?

Предприемач съм от почти 20 години. За това време създадох и продадох 3 различни компании, последната от които беше за маркетинг технологии. Казваше се MobPartner - с глобално присъствие, базирана в Сан Франциско. Продадох я преди две години на китайска бизнес група и преди близо година с мен се свързаха от Rakuten, настоящия собственик на Viber. Бяха в търсене на нов главен изпълнителен директор, искаха да внесат свежа кръв и нови очи в компанията. Първоначално бях леко скептичен именно заради предприемаческия ми опит, изобщо не виждах себе си начело на подобно начинание. След като обаче се срещнах с хората от Rakuten, а след това и с тези от Viber, започнах да се вълнувам и постепенно да приемам идеята. Хареса ми също, че Viber е глобална компания, а аз бях склонен да се впусна в подобно международно приключение. Невероятно е да работиш за продукт, който удовлетворява нуждите на хора от цял свят – от Филипините до Франция. И третият елемент, който ме мотивира, е вярата ми, че приложенията за разговори имат огромен потенциал за растеж. Те ще се превърнат в портала на всички услуги, които потребяваме през мобилните си телефони.

Какво за вас е новото в управлението на компания като Viber? Какви предизвикателства срещате?

Разликата е огромна – Viber e голям бранд, всички навсякъде по света го познават. Предишните ми компании бяха по-скоро в B2B сегмента, където брандът не е от съществено значение. Другото нещо е, че при Viber говорим за продукт, разработен от руски и израелски инженери, в който инвестира японска компания и който се използва от хора по цял свят. Това означава, че има глобално въздействие, което е невероятно и супервълнуващо за мен. Екипът ни се състои от 27 националности в световен мащаб. Начинът, по който се възприема и ползва Viber във Филипините, е различен от този в Русия, Сърбия или Франция. В някои случаи се използва предимно като приложение за телефонни обаждания, в други – като медиа, а в трети – за изпращане и размяна на незабавни съобщения. Това е изключително интересно, защото означава, че то има голям потенциал, позволява ни да глобализираме клиентите си и да го предлагаме навсякъде. Превръщаме се във важна част от живота им.

Това, че имаме потребители от целия свят, пък означава, че ми се налага да пътувам повече, което допреди време не смятах, че е възможно, понеже вече пътувах много. Забавно е, защото посещавам различни страни, срещам се с различни хора и виждам, че всяка държава, в която оперираме, има потенциал. Дори в страни, в които Viber вече има пазарен дял от над 50%, все още имаме множество възможности да растем, които не сме изпробвали до момента. Работата ми е свързана по-скоро с избора на нови възможности, а не толкова с намирането на нови идеи. Разполагаме с повече идеи, отколкото можем да реализираме. Затова трябва да сме много селективни към кои от тях да се насочим и да изпълним добре.



Споделете някои от тези идеи. Върху какво работите в момента?

България е една от страните, в които имаме много висок пазарен дял, който все пак има потенциал за ръст. Ако погледнем 10 години напред, почти 100% от българите със сигурност ще държат смартфон в ръка и всички те ще се нуждаят от услуга като нашата. Основната ни цел е да направим Viber още по-важен в живота на потребителите. Всички знаят, че Viber е приложение за разговори, през което можете да общувате свободно и сигурно чрез текст или гласово обаждане с всички точки по света. Това, което искаме да направим, е да го превърнем в платформа за всички услуги, които могат да се използват в дигитална среда. Т.е. в място, където лесно да можем да намерим видеосъдържание, снимки, туристически услуги, информация за интересни ресторанти, новини и пр.

Когато открием подобно съдържание, първото нещо, което обикновено правим, е да го споделим. Когато разказваме за уикенда, който сме прекарали в Париж, съвсем естествено е да споделим с приятели, роднини или колеги хотела, в който сме отседнали, и да им изпратим снимки от него. Ако успеем да съберем всички тези услуги на едно място, т.е. да ги обединим във Viber, ще улесним живота на потребителите си. Така постепенно променяме Viber от приложение за разговори в портал за разнообразни услуги, предоставяни не от нас, а от нашите партньори.

От друга страна, партньорите ни намират начин да предоставят услуги тогава, когато потребителите имат реална нужда от тях. Проблемът с рекламата не е в това, че съществува. Всички се радваме на реклами, които пристигат до нас, когато се нуждаем от тях. Когато си търсиш хубави обувки и точно в този момент ти изскочи реклама за обувки, ти си доволен, защото съобщението пристига в подходящия момент. Когато обаче търсиш обувки, а някой ти продава коли, тогава рекламата става натрапчива и дразнеща. Рекламата става ценна, когато е таргетирана, идва в подходящия момент и става част от преживяването на потребителите. Точно такъв тип услуга Viber може да предложи на партньорите си.

Кой е най-трудният ви пазар на глобално ниво и на какво се дължи това?

Америка е най-трудният ни пазар. Говорим за много специфична бизнес среда. САЩ обикновено водят иновациите в най-различни пазарни сегменти – от технологии до хранителни продукти. Но по отношение на използването на messaging платформите са доста назад. Близо 90% от съобщенията там се разменят по iMessage (приложението за незабавни съобщения на Apple - бел. ред.). Американците все още не са открили предимството на messaging приложенията и говоря не само за Viber, но и за WhatsАpp и други подобни платформи. Мнозинството използват SMS-и, понеже са безплатни от много години за разлика от региони като Европа и Африка, където тази услуга е платена. Поради всички тези причини в Щатите няма голям лидер в сферата на messaging платформите. Разбира се, всички са чували за Snapchat, но те имат специфична аудитория от предимно тийнейджъри. Така че нашето предизвикателство е да покажем на американците предимствата.

Каква стратегия мислите да приложите там?

САЩ са огромен пазар и със сигурност цялостен маркетингов подход не е удачен – струва твърде скъпо и няма гаранции за ефективност. Така че нашата стратегия в Америка е да таргетираме специфични общности и да им предоставяме услуги, които да отговарят на специфичните им нужди. Като например имигрантите, сред които сме доста успешни. Когато си имигрант, голяма част от семейството ти живее извън САЩ и Viber е инструмент, който използваш, за да държиш връзка с тях. Други сегменти, към които сме се насочили, са спортните и музикалните фенове и образованието. Защо? Защото Rakuten разполагат с активи, които могат да използват, за да привлекат именно тези общности. Например компанията инвестира много в спортни отбори и спонсорства, последното от които е с ФК "Барселона". Клубът е изключително популярен сред латино общността в Щатите, на която по този начин ще можем да предложим ексклузивно спортно съдържание. В музикалния бизнес имаме подобен подход – спонсорираме Шакира, която също има голям успех сред хората от латиноамерикански произход. Така че стратегията ни е да се насочваме към определени сегменти от населението, а не да бъдем глобален лидер в толкова сложен пазар. Именно тези особености правят американския пазар по-труден за разлика от българския например, където сме доста по-глобален играч.

А какви са плановете ви за България? Какво ви предстои да правите тук?

Както знаете, решихме да базираме регионалния хъб за Централна и Източна Европа в България. За нас този регион е важен, защото обхваща територията от северната част на Източна Европа до Гърция – във всички тези държави имаме десетки милиони потребители. Офисът в София е нашият основен и единствен на тези географски ширини. Искаме да продължим да инвестираме в екипа, който е на много високо ниво. Аз лично харесвам България, в две от предишните си компании имахме инженери, които работеха от София. Харесват ми нагласата и манталитетът на българите. Първото нещо, което ми направи впечатление, е, че много хора тук говорят перфектен английски, а понякога и перфектен френски. Малките държави обикновено искат да са отворени към света и затова населението им се учи повече и по-добре. Така че тук откривам добро образование, отворено, международно мислене и отличен предприемачески дух. Последното ми посещение в България беше преди близо 8 години. За това време страната ви се е променила толкова много, невероятно е. Чувстваш енергията тук. Точно от това имаме нужда, търсим предприемчиви хора. По-голямата част от силите ни са съсредоточени в малки държави – Беларус, Израел, България. Предполагам, че след около две години ще разполагаме с двойно или тройно по-голям екип в България.

Какви иновации смятате да въведете в платформата през следващите няколко месеца? Ще развивате ли и онлайн търговията?

Електронната търговия е една от функционалностите, които стартирахме първо в САЩ в бета-версия през април и ще я пуснем вече официално през септември или октомври. Тя позволява в общи линии в рамките на чат да кликнете и да отворите персоналния си инструмент за електронно пазаруване, в който се намират всичките ви любими марки – големи или местни такива. Потребителите ще могат да определят брандовете, които искат, да ги споделят с приятели и да теглят ваучери за отстъпки, да купуват продукти директно през Viber, да получават парите си обратно от търговците и пр. В момента сме все още в процес на набиране на партньори и ще можем да предложим първата e-commerce услуга през Viber в България съвсем скоро.

Друга важна функция, която пуснахме наскоро, е важна стъпка за нас. Нарича се разширение за чат – новата версия е много по-мощна от предишната. Това ви позволява в рамките на чата да имате достъп до търсачка, през която да търсите всякакъв вид съдържание, било видео от YouTube, музика от Spotify, хотели от booking.com и пр. Щом намерите желаната информация, веднага можете да я споделите с приятелите си във Viber. По този начин искаме да донесем повече стойност на потребителите ни, така че да не им се налага да излизат от приложението и да търсят в Google например. Тази функция ни приближава една стъпка по-близо до трансформацията на Viber от messaging платформа в комуникационен портал, за която вече ви споменах.

С кои партньори от нашия регион сте в преговори в момента?

Имаме няколко активни дискусии с доставчици в различни сфери - от видеоуслуги, музика, хранителни продукти, рекламни обяви, резервации, пътувания до финансови услуги. Идеята е на първо време да предоставяме услуги от глобални играчи, след което ще добавим и местни услуги, така че потребителите да имат по-голям избор. Не считаме себе си за дистрибутор, просто даваме достъп на партньорите си да бъдат там, където са потребителите им, но отговорността да ги привлекат си остава тяхна. Няма да сключваме ексклузивни сделки само с един доставчик на определен вид услуга, а ще се стремим да имаме няколко.
Q&A
Как намирате баланса между личния и професионалния живот?
Семейството ми е много важно за мен, затова то винаги е с предимство.

Имате ли хоби?
Тенисът е нещо, което едновременно ме разтоварва и зарежда с енергия.

Какви устройства използвате най-много в ежедневието си?
Смартфона си.

А какви приложения?
Viber.

Какво четете?
Напоследък основно новини. Интересувам се от политика, следя какво се случва по света постоянно.

Кой е човекът, повлиял най-много на кариерата ви?
От всеки човек, когото срещам по пътя си, мога да науча нещо ново, което да обогати, допълни или изцяло промени възгледите и развитието ми.

Интервюто взе Димитър Пижев
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

От Лондон, през Клуж, до София 1 От Лондон, през Клуж, до София

Джон Котерел, изпълнителен директор на софтуената Endava, пред "Капитал"

21 сеп 2017, 3218 прочитания

Йозеф Шети: Хората емигрират, защото не се чувстват защитени от закона 19 Йозеф Шети: Хората емигрират, защото не се чувстват защитени от закона

Швейцарският предприемач и собственик на фабрика в България, за революцията в индустрията и проблемите на средата

15 сеп 2017, 36792 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / K:ids»

K:ids
K:ids

Списание за родители и близки на деца от 0 до 18. Полезно, практично забавно за учене, възпитание, детска психология.

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (25 септември - 1 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (28 август - 3 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (21-27 август)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

George Washington University Law School, САЩ

Ивайло Димитров разказва за университета, магистратурата по "Международно и сравнително право", която завършва там, и за преживяванията си в Америка

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Melissa, включи климатика

Любомир Янчев, изпълнителен директор на компанията MClimate, пред "Капитал"

По остриетo на ханджара*

Референдумът в иракски Кюрдистан

Българският Лас Вегас

Доскоро познат като градът на митниците, Свиленград постепенно смени бизнес модела си и се превръща в хазартен център

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Тънка планинска линия

С 15 км/ч по един от най-опасните планински проходи в света

Изяж София

Първият уличен гурме фестивал в България StrEAT Fest е за всички, които искат да се докоснат до нов вид преживяване и да опитат световните кухни, представени тук

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2017 Прочетете
Капитал Daily, 26.09.2017

Капитал Daily

Брой 146 // 26.09.2017 Прочетете