Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
3 10 ное 2017, 14:46, 13856 прочитания

Възможен ли е завод на Hyundai в България

Савина Константинова, изпълнителен директор на "Индустриал комерс", пред "Капитал

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Профил

Савина Константинова е изпълнителен директор на официалния вносител на Hyundai в България "Индустриал комерс". Има 19-годишен опит в компанията, където е изпълнявала различни функции, преди да я оглави. С екипа си успява да преведе компанията през успехи и трудни периоди като срива на продажбите на нови коли по време на кризата. Избрана е за генерален секретар и на новооткритата в края на октомври "Търговска и индустриална камара на Република България и Република Корея", която ще развива бизнес връзките между двете страни в близките години.
Компанията

"Индустриал комерс" е официален вносител на Hyundai от 1998 г., но е в автобизнеса още от 1990 г. Между 1994 и 1998 г. e представител и на Chrysler в България. Компанията изгради дилърска мрежа, покриваща София, Пловдив, Варна, Бургас, Стара Загора, Велико Търново и Русе.
Приходите на компанията за 2016 г. достигнаха
177 млн. лв.

В "Индустриал комерс" работят над
130 души, покриващи различни дейности от консултанти до сервизни специалисти.

Още по темата

Амбицията на Китай при електрическите автомобили може да доведе до пренасищане на пазара

Новите правила в страната ще увеличат производството, което обаче ще надхвърли реалното търсене и може да удари печалбите на компаниите

16 ное 2017

Volkswagen и Mercedes са най-търсените коли втора ръка в България

Най-голяма част от автомобилите са във възрастовата група над 20 години

13 ное 2017

Автомобилните премиери от Франкфурт идват в София

Най-мащабното изложение у нас разкрива над 50 новости на две и четири колела

6 окт 2017

Hyundai ще се фокусира върху електрически коли за дълъг пробег

Компанията залага и на коли с горивна клетка, но инфраструктурата не е развита

20 авг 2017

Hyundai иска да настигне конкуренцията при електромобилите

Южнокорейският производител пуска на пазара електрокола с голям пробег

3 юни 2017
Какво очаквате да се случи със създаването на новата българско-корейска камара?

В момента камарата има членове, които са фирми, които от години работят с корейски компании. Малко или много те са запознати как работи системата. Новите компании, които тепърва ще навлизат в организацията, естествено трябва да имат интерес от работата си с корейски компании или да представляват корейски компании, които имат интереси да работят в България. А интересите на корейските компании са много широки - това, че гиганти като Hyundai вече присъстват тук, не означава, че в бъдеще няма да има и други, по-малки групи, които ще навлязат тук. Преди години съм чувала, че например е имало компании, които са се занимавали с износ на слънчогледови семки. Определено има индустрии, които биха имали интерес тук.

По време на откриването на камарата се говореше дори за откриване на заводи на корейски компании тук. Възможно ли е това? Преди години говорихте как се е провалила една голяма инвестиция на Hyundai в България?

Да, бях част от делегацията тогава, беше на изключително високо ниво. Сега мога да говоря само за Hyundai, тъй като не познавам отвътре плановете на другите корейски групи. Но трябва да отчетем факта, че Hyundai вече има един завод на територията на Европа и един в Турция. Малко или много Турция в момента е с един особен статут, а и това производство има нужда от обновяване. Защо да не се използва точно този момент? Там се произвеждат големи обеми на модели, които са много търсени - ние също продаваме много от тях, както и колегите в Западна Европа. Защо потенциално да не се мисли за разширение на тези географски ширини? В същото време Чехия е огромно производство - защо тук да не е част от веригата за доставки - тук има много инвестиции на фирми, който правят компоненти за автомобили, независимо дали софтуер или хардуер. Тук има потенциал и при една добра организация, както и подкрепа от правителството, всичко е възможно. Дори корейският премиер тук се обърна към Samsung и Hyundai, че при следващото си посещение иска да види нещо конкретно. Но всички знаем, че подобни инвестиции не са въпрос от днес за утре да се решават. Там сумите са огромни и съответно калкулациите са огромни. За мен лично има шанс, и то немалък, поне част от веригата на производство на колите да бъде тук, което ще бъде прекрасно.

Къде виждате новата камара след една година?



С повече членове, даже вече има изявен интерес, както и с повече правителствена подкрепа и от двете държави. Трябва да е доста напреднала поне стратегически по някой проект - не е нужно да е автомобилен. Корейската икономика е много голяма и има доста сектори, които могат да инвестират тук.

Дали след време е възможно в региона да се правят дори електромобили?

Това е една от темите, които се обсъждат из бордовете на Hyundai. Когато говорихме с екипа ни за бъдещето на тези автомобили, ни стана ясно, че българският потребител е модерен. Той обича всичко най-ново. Беше ни ясно, че стартирането на такива продажби изисква инвестиции и с екипа скочихме с двата крака напред. Оказва се, че има голямо търсене на чисти електромобили, макар в София да няма никакви отстъпки освен безплатното паркиране. Няма подкрепа от правителството. Ние в Hyundai си правим инициативи и прочистваме от остарели автомобили, които даваме за скрап.

Как виждате този сегмент в България?

Определено ще расте, има голям интерес. Според данните от КАТ до края на миналата година в България има регистрирани едва 215 електрически леки автомобила, а за сравнение - в Норвегия, която е лидер на този пазар, са достигнали над 100 000 бр. Тази година там регистрациите на нови електромобили и плъгин хибриди продължават да растат и има месец, в които продажбите на този тип автомобил достигат до над 40% от общите продажби. Нашият опит от последния месец, когато реално лансирахме пълната гама IONIQ с трите вида електрифицирани задвижвания, показва, че и тук има не само голям интерес, а и реални купувачи. Засега имаме предимство с това, че IONIQ е пълноразмерен автомобил, със стандартно вградени съвременни асистенти за водача и на разумна цена.

Всички данни за автопазара в България дават растеж. Какви са вашите наблюдения?

Растеж има, но не е толкова голям, какъвто е в официалните статистики. Пазарът ни ще продължи да расте, а и делът на Hyundai се увеличава с по-бързи темпове от пазара. Като цяло в рамките на шест години сме задоволили нуждите на два пъти повече клиенти. Миналата година реализирахме няколко големи корпоративни сделки и представихме успешни нови модели и съответно ръстът ни беше над 30%, което изпреварва ръста на местния пазар. Искаме да имаме задължителен ръст всяка година и той да е двуцифрен. Колегите ми в продажбите не са много щастливи от този факт, но смятам, че Hyundai като марка има огромен потенциал. Вече не е евтин автомобил, израснал е като марка, предлагаща премиум качество, материали, оборудване и характеристики на разумна цена. В същото време данните на КАТ показват огромния дял на автомобили над 15 и 20 години.

Лобирате ли пред правителството за някакви мерки, които да ограничат този автопарк?

Тази инициатива на нас и други вносители е от дълго време. Но, общо взето, досега е била губеща, тъй като социалният фактор винаги е оказвал огромно влияние. От всичките над 4 милиона МПС в България над 85% са над 10 години. Проблемът е, че от всички нови регистрирани автомобили през миналата година 69% са на възраст над 10 години, a новите са само 12%. Потенциалът на пазара е огромен, защото тези стари автомобили рано или късно трябва да се заменят, но все още това се отлага във времето. Сега вече има много решения за купуване на кола, които не изискват огромни суми предварително. Искрено се надявам те да доведат до бум на продажбите на по-нови автомобили. Оптимист съм, но не съм сигурна доколко може да се преборим да има по-високи данъци за коли с Евро 3 и надолу например. Притеснявам се, че това са решения, които са трудни за взимане на правителствено ниво заради социалния ефект. Както казах, ние в Hyundai си имаме наша стратегия за прочистване на стария автопарк - купуваме коли и директно ги предаваме за скрап. Малки стъпки, но дългосрочни.

Тогава възможно ли е да има субсидии за покупка на електромобили?

Да ви кажа честно, не виждам в момента да има толкова много сила зад подобно лобиране. Има Индустриален клъстер "Електромобили" и Българска асоциация "Електрически превозни средства". Вносителите, които вече вкарват такива модели, също се опитват да лобират за подобни мерки. Ще бъде хубаво да се издействат, а и ние ще ударим едно рамо. Но е трудно - бюджетът си е бюджет.

Все повече автомобилни производители говорят за мобилни услуги в бъдеще, а не толкова притежание на автомобил. Какви са вашите очаквания?

Следя тази тема от поне десет години. Практиката показва, че тази услуга е приложима за големите градове, където проблемите с паркирането са огромни. Наскоро Hyundai стартира пилотна програма в Амстердам със 100 електрически IONIQ. Уви, София все още не е достигнала този момент, за другите градове в България въобще не говорим. А не бива да забравяме и българския манталитет - българинът обича да притежава, чувството за собственост е дълбоко заложено тук. Ние се оплакваме, че сме най-бедните, но колко германци всъщност притежават апартаментите си? Така че не виждам точно тази тенденция да се случи тук в идните години. В същото време ние в Hyundai се подготвяме за такова изискване на потребителите след време. Мислим поне пет години напред.

Тогава какво мислите за автономните коли?

Hyundai има разработки и в тази област. В началото на годината, по време на Международното изложение за потребителска електроника (CES) в Лас Вегас, Hyundai Motor демонстрира своята визия за мобилността на бъдещето, включително с демонстрация на автономни модели IONIQ, които се движеха по тестови маршрути по булевардите около изложението. Тук въпросът по-скоро е доколко роботите могат бързо да навлязат в ежедневието ни. Юридическият казус ще забави нещата - в САЩ вече се водят такива дела. Когато се намесят правни основания, нещата винаги леко зациклят. Според мен ще са нужни малко по-дълги периоди за тестване на тези технологии от гледна точка на сигурността на хората. Те ще дойдат рано или късно - смятам, че ще ги доживеем.

Разкажете за едно трудно решение в кариерата си?

Принципът ми е следният: ако искаш да си изпълнителен директор, трябва да си готов за трудни решения. Те са част от ежедневието - дали ще се наложи да ги вземеш по отношение на хората, с които работиш, или пък да вземеш рисково решение за инвестиция. Ако не искаш да се сблъскваш с такива казуси, няма да ставаш СЕО.
Q&A

Как и успявате ли да балансирате между личното и работното си време?

Трудно. Намирам, че най-добрият метод за мисловно откъсване от ежедневните проблеми и задължения е физическото откъсване от града. Било то сред красивата българска природа и планини или по широкия свят. Много обичаме да се изгубим в чужбина, защото тогава откриваме най-неочакваните и невероятни гледки или усещания, несъществуващи в туристическите брошури ... но все пак се хващам, че доста често си преглеждам телефона.

Какви устройства и приложения използвате в работата и ежедневието си?

Приложенията, които ползвам, най-често имат за цел да улеснят ежедневието ми, но също така съобразявам с евентуалната им употреба в нашата работа, а именно да улесним нашите клиенти. Все пак да не забравяме, че самата дума на представляваната от нас марка Hyundai означава "Модерен". Последният пример, който мога да ви дам, е за все по-навлизащия в нашия бранш гласов робот. Вкъщи имаме и такъв на име Alexa (на Аmazon). Едно от приложенията (или умения, както си ги нарича роботът), което в момента разучаваме, е наречено Blue Link. Това умение на робота (който не е нищо повече от един изправен цилиндър за момента) позволява на собственика на Hyundai да подаде команда от кухнята си, автомобилът му в двора да запали двигателя, да пусне аварийни светлини, да затопли седалките и редица други дейности, които биха искали неговото присъствие в автомобила.

Интервюто взе Константин Николов
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

21 ноември 2017г.
София хотел Балкан

capital.bg/banks

Пета годишна конференция "Банките и бизнесът"



Теми в програмата:
Готови ли са банките за новите правила за оценка на риска и за провизиране
Да се готви ли бизнесът за смяна на посоката на лихвите
Европейските програми: от грантово финансиране към гаранционни схеми
Пазарът на необслужвани кредити - тенденции на развитие
Как продажбата на портфейлите помага на банките


Прочетете и това

Инж. Пламен Николов: IKEA ни дава достъп до глобалния пазар Инж. Пламен Николов: IKEA ни дава достъп до глобалния пазар

Управителят на "Бонана" - Петрич, пред "Капитал"

5 ное 2017, 7088 прочитания

Какво продава IBM в България 2 Какво продава IBM в България

Игор Правица, изпълнителен директор на IBM България, пред "Капитал"

3 ное 2017, 7852 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Гепард»

Гепард
Гепард

Класация на най-динамичните малки и средни компании в България.

Кариерен клуб: Финанси »

Как да се представим на стажа, за да ни вземат на работа

Гледайте на стажа си като на едно дълго интервю за работа, а не като на задължителната заверка за университета

Стажове, стипендии, конкурси (30 октомври - 5 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (16 - 22 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Интервю за работа? Не, благодаря

Няколко съвета как любезно да откажете покана за събеседване, ако междувременно поради една или друга причина вече не се интересувате от офертата и защо това е важно

Стажове, стипендии, конкурси (2-8 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Франсоаз Шомбар: Бъдещето е по-добро от настоящето

Главният изпълнителен директор на Melexis пред "Капитал"

Твърде бързо, за да е хубаво

Вече се чуват предупреждения, че препускането на румънската икономика с ръст от 8.6% може да доведе до катастрофа

Европа е тясна за маршалския жезъл на Борисов

Споразумението между 23 - страни членки на ЕС, за засилване на военното сътрудничество е далече от амбициите на българския премиер за европейска армия

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Забранени истории от Северна Корея

Книгата показва суровата реалност в една от най-изолираните държави в света

С бебета на път

Полезни съвети за пътуване с малки деца

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 18.11.2017 Прочетете
Капитал Daily, 20.11.2017

Капитал Daily

Брой 177 // 20.11.2017 Прочетете