Регистрация
5 25 яну 2008, 12:03, 4537 прочитания

Полет над Щръклево гнездо

Швейцарски банкер и братя Бобокови влизат в надпреварата за концесията на русенското летище Щръклево

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Съвсем скоро международните летищни оператори може се изправят пред доста трудна задача: те ще трябва да измислят код на нова дестинация, който да започва с буквата... Щ, изписана на латиница. С нея те ще трябва да маркират багажа на някои свои пътници, които отлитат към България. Всичко това ще стане, ако русенското летище (което всъщност е бившата военна авиобаза край с. Щръклево) наистина бъде дадено на концесия и започне да работи. Поне такива са плановете на транспортното министерство. Ведомството на Петър Мутафчиев преди две седмици стартира конкурс за избор на концесионер. И както може да се очаква, евентуалните кандидати станаха ясни почти веднага. Въпросът е дали техните концепции ще съвпаднат с вижданията на държавата как да се развива аеропортът. На този етап според източници, близки до конкурса, интерес към сделката проявяват поне двама кандидати - братята Пламен и Атанас Бобокови (мажоритарни собственици на рафинерията "Приста ойл"), и швейцарецът Фердинанд Призи.

Швейцарската връзка

Консорциумът R.I.C.H. беше един от първите кандидати, чието име се спряга за русенското летище. "Мозъкът" на проекта на Rousse International Cargo Hub е швейцарецът Фердинанд Призи, твърдят два независими български източника. "Призи от десетилетия е банкер в Швейцария, управлявал е финансови институции, контролирани от фамилията Ротшилд, и именно той е готов да осигури финансирането на проекта за Русе", обясни единият от тях, който е столичен адвокат. Според него интересът на чужденеца към България е до известна степен плод на носталгия - баща му е бил последният посланик на Швейцария в България преди 9 септември 1944 г. Самият Призи, който бе намерен по телефона, потвърди участието си в R.I.C.H. и факта, че ще се включи в конкурса за летището. Той обаче отказа подробности за проекта си заради течащата в момента процедура.

Според други специалисти, запознати с намеренията на чужденеца, плановете предвиждат летището в Щръклево да се развива като интермодален карго хъб, който дава възможност за различни видове транспорт: въздушен, речен и железопътен. На практика това означава определени товари да се транспортират до Русе например с кораб по Дунав и да се прекачват на самолет в друга посока. Друг вариант е голям еднороден товар, който идва например от ЮАР и е предназначен за разпределение на няколко места в Европа, да бъде превозен с един самолет до Русе и от тук да се прекачи на други товарни полети към съответните градове на Стария континент. Според източници от местната власт в Русе швейцарецът е презентирал проекта си на обща стойност около 140 млн. евро и в областната управа там. Освен карго хъб идеята на R.I.C.H. е в Щръклево да има и авиационен център за обучение на пилоти на големи самолети.

От Русе - без носталгия

Другата кандидатура едва ли е плод на носталгия - според източници от авиобранша известните братя Бобокови ще участват в наддаването за летище Русе. Пламен Бобоков, който според служителка от офиса на "Приста ойл" в София движи проекта, на този етап отказа разговор по темата. Оферта от Бобокови обаче не би изненадала никого. Те са основни акционери на рафинерията за масла в Русе (миноритарен дял в компанията държи американският инвестиционен фонд Gramercy). Според информация от сайта на "Приста ойл" основният й износ е именно в посока Румъния, а освен това и към други държави от региона. Бобокови са собственици и на завода за акумулатори "Монбат" в Монтана. През 2000 г. "Приста ойл" приватизира и "Поддържане чистотата на морските води".

Бизнесът с логистика също не е чужд за Бобокови - повече от три години "Приста ойл" притежава черноморски терминал за съхранение и претоварване на масла. От края на 2004 г. базираната в Холандия Joss Chemicals N.V. e и партньор на русенската рафинерия в смесеното дружество Star oil, чиято цел е разширяване в световен мащаб на търговията с масла (пак според сайта на "Приста ойл"). Какви са намеренията на Бобокови за летището в Русе засега може само да се гадае. Определено обаче би било изненада, ако плановете са свързани с опериране на пътнически полети.

Държавната бариера

До края на март, когато изтича срокът за подаване на оферти за концесията, има още доста време. Проявеният засега интерес е основно в посока летището да се използва за обработка на карго пратки. Според директора на "Концесии" в транспортното министерство Георги Тодоров обаче визията на ведомството е летището да работи като международно гражданско, тоест частният интерес засега не съвпада с идеята на държавата. А дали администрацията ще отстъпи - това явно ще бъде решено едва след като се видят реалните оферти от кандидат-концесионерите.

Онова, от което и двете заинтересувани компании ще имат нужда, е професионален партньор. Според изискванията на конкурса поне един от участниците в консорциума кандидат от две години трябва да е оператор на летище, обслужващо 500 000 пътници или 10 000 тона товари годишно, и на още един аеропорт с два пъти по-високи показатели. Задължително условие е и този партньор успешно да е реализирал летищен проект (или проекти) за минимум 50 млн. евро през последните пет години. Тоест кандидатите ще трябва да привлекат към себе си утвърдени летищни оператори. Засега обаче дори да има такова нещо, имената на партньорите не се съобщават.

По Дунав като по Нил

"Концесионирането на летището ще отвори вратите на Русе", категоричен е кметът на града Божидар Йотов. Според него аерогарата в града успешно може да играе ролята на резервно и нискобюджетно летище за нуждите на Букурещ. "Разстоянието до румънската столица е само 100 километра", аргументира се Йотов. Според директора на аерогарата Николай Горчев обаче идеята low-cost превозвачи да ползват Русе за пътниците си до Букурещ едва ли ще се реализира. "Всички такива авиокомпании успешно ползват летището "Баняса", което е на броени километри от "Отопени", казва Горчев. Сред вариантите за използване на летището, обсъждани в Русе, се споменава и използването му за чартъри с туристи - след като са направили круиз с кораб по Дунав от Западна Европа до Русе, те могат да се върнат до Германия или Австрия със самолет. Такъв тип комбинирани екскурзии се организират с корабчета по Нил, като в едната посока пътуването е с влак. Дали обаче офертите, валидни за Кайро и Асуан, ще привлекат туристи и в Русе е спорно.

Дори и в момента е ясно, че Русе е стратегическа точка за интермодален транспорт по няколко направления. Не случайно първата жп линия в България е именно Варна - Русе. Дунавският град дава възможност за комбиниране на сухопътен, воден, жп и въздушен транспорт. Въпросът, чийто отговор се очаква през пролетта, е кой и как ще оползотвори тези възможности.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Класацията
Капитал 100 Най-големите компании в България

Съдържание: 300 най-големи компании
Най-печелившите комапнии
Най-динамичните
Класиране по сектори
Най-големи работодатели
Най-големи холдингови дружества
и още: Анализ на данните
Истории на успеха

Още от Компании

IT служители в Пловдив с милиони бонус заради смяна на собственика 2 IT служители в Пловдив с милиони бонус заради смяна на собственика

Те ще получат процент от сделката, която оцени работодателя им - британската софтуерна компания Reward Gateway, на 140 млн. паунда

29 юли 2015, 8119 прочитания

"Мобилтел" купува "Близу" в сделка за 140 млн. евро 9 "Мобилтел" купува "Близу" в сделка за 140 млн. евро

Най-големият мобилен оператор става лидер на интернет пазара и втори при тв доставката

29 юли 2015, 5947 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Технологии за бизнеса»

Технологии за бизнеса
Технологии за бизнеса

Поредицата представя ключови тенденции в технологиите и тяхното влияние върху подобряване на работата на компаниите.

Какво става

29/07 Културните институти получават допълнителни 5 млн.лв. от държавата

Средствата от бюджета са за най-неотложните разходи на държавни организации от театралното и музикално-танцовото изкуство, включително за заплати. Прочитане на цялата новина

29/07 Правителството одобри програмата за малък и среден бизнес

Министерският съвет прие проекта за "Инициатива за малки и средни предприятия" 2014-2020, който дава 102 млн. Прочитане на цялата новина

29/07 Парламентът избра новите подуправители на БНБ

Номинираните от управителя на Българска народна банка (БНБ) Димитър Радев трима кандидати за ръководители на управленията "Банков надзор", "Банково" и "Емисионо" бяха избрани със 122 гласа "за", 65 - "против" и четирима въздържали се от 191 присъстващи в залата народни представители. Прочитане на цялата новина

29/07 ​Химическата компания Solvay купува американския си конкурент Cytec за 5.5 млрд. долара

Белгийската химическа група Solvay обяви, че ще купи американския си конкурент Cytec за 5. Прочитане на цялата новина

29/07 Резултатите на Twitter разочароваха инвеститорите, въпреки че приходите на компанията растат с 61%

Акциите на компанията за микроблогинг Twitter паднаха с над 11% в следборсовата търговия във вторник, след като тя обяви, че средният месечен брой на потребителите на услугата е отчел най-бавния си ръст откакто компанията стана публична през 2013 г. Прочитане на цялата новина

Още от деня

Кариерен клуб: Финанси »

Обучение за предприемачи стартира през есента

Трите най-добри бизнес проекта ще получат стартово финансиране в размер до 20 000 лева всеки

Пет съвета за по-добри презентации

Да си добър презентатор е ключово предимство, без значение от бизнес сферата и позицията в организацията

Нейчо Величков: Трябва да развиваме постоянно и без прекъсване личните умения и качества

Без натрупания опит не можеш да стигнеш до идеята, че ти е нужен MBA, казва изпълнителният директор на телекомуникационния оператор "Макс"

Спечели стипендия за магистърската програма на Saatchi&Saatchi

Трима души ще могат да продължат висшето си образование в областта на маркетинга и рекламата с 50% отстъпка от таксата за обучение

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Мобилтел" се закани да пенсионира БТК

GSM операторът предлага безжичен фиксиран телефон и интернет

Колко е опасно да си играеш с регулацията

За две години КЕВР беше дал възможност на бизнеса да получи доста по-ниски цени. И сега логично той си ги иска

"Индъстри уоч": Износът е двигателят на икономическия растеж

През всеки един от първите пет месеци на 2015 г. експортът расте средно с 12%

HeidelbergCement придобива 45% от собственика на "Девня цимент"

Обединената компания очаква приходи от 16.8 млрд. евро

Кой е Музейко

Среща с част от екипа на първия детски музей в страната

Таралеж в гащите

Картите LinguCards илюстрират идиоми на различни езици

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 29

Капитал

Брой 29 // 25.07.2015 Прочетете
Капитал Daily, 30.07.2015

Капитал Daily

Брой 143 // 30.07.2015 Прочетете
Капитал Light, брой 29

Капитал Light

Брой 29 // 25.07.2015 Прочетете