Регистрация

// Бизнес / Компании

5 25 яну 2008, 12:03, 4467 прочитания

Полет над Щръклево гнездо

Швейцарски банкер и братя Бобокови влизат в надпреварата за концесията на русенското летище Щръклево

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Съвсем скоро международните летищни оператори може се изправят пред доста трудна задача: те ще трябва да измислят код на нова дестинация, който да започва с буквата... Щ, изписана на латиница. С нея те ще трябва да маркират багажа на някои свои пътници, които отлитат към България. Всичко това ще стане, ако русенското летище (което всъщност е бившата военна авиобаза край с. Щръклево) наистина бъде дадено на концесия и започне да работи. Поне такива са плановете на транспортното министерство. Ведомството на Петър Мутафчиев преди две седмици стартира конкурс за избор на концесионер. И както може да се очаква, евентуалните кандидати станаха ясни почти веднага. Въпросът е дали техните концепции ще съвпаднат с вижданията на държавата как да се развива аеропортът. На този етап според източници, близки до конкурса, интерес към сделката проявяват поне двама кандидати - братята Пламен и Атанас Бобокови (мажоритарни собственици на рафинерията "Приста ойл"), и швейцарецът Фердинанд Призи.

Швейцарската връзка

Консорциумът R.I.C.H. беше един от първите кандидати, чието име се спряга за русенското летище. "Мозъкът" на проекта на Rousse International Cargo Hub е швейцарецът Фердинанд Призи, твърдят два независими български източника. "Призи от десетилетия е банкер в Швейцария, управлявал е финансови институции, контролирани от фамилията Ротшилд, и именно той е готов да осигури финансирането на проекта за Русе", обясни единият от тях, който е столичен адвокат. Според него интересът на чужденеца към България е до известна степен плод на носталгия - баща му е бил последният посланик на Швейцария в България преди 9 септември 1944 г. Самият Призи, който бе намерен по телефона, потвърди участието си в R.I.C.H. и факта, че ще се включи в конкурса за летището. Той обаче отказа подробности за проекта си заради течащата в момента процедура.

Според други специалисти, запознати с намеренията на чужденеца, плановете предвиждат летището в Щръклево да се развива като интермодален карго хъб, който дава възможност за различни видове транспорт: въздушен, речен и железопътен. На практика това означава определени товари да се транспортират до Русе например с кораб по Дунав и да се прекачват на самолет в друга посока. Друг вариант е голям еднороден товар, който идва например от ЮАР и е предназначен за разпределение на няколко места в Европа, да бъде превозен с един самолет до Русе и от тук да се прекачи на други товарни полети към съответните градове на Стария континент. Според източници от местната власт в Русе швейцарецът е презентирал проекта си на обща стойност около 140 млн. евро и в областната управа там. Освен карго хъб идеята на R.I.C.H. е в Щръклево да има и авиационен център за обучение на пилоти на големи самолети.

От Русе - без носталгия

Другата кандидатура едва ли е плод на носталгия - според източници от авиобранша известните братя Бобокови ще участват в наддаването за летище Русе. Пламен Бобоков, който според служителка от офиса на "Приста ойл" в София движи проекта, на този етап отказа разговор по темата. Оферта от Бобокови обаче не би изненадала никого. Те са основни акционери на рафинерията за масла в Русе (миноритарен дял в компанията държи американският инвестиционен фонд Gramercy). Според информация от сайта на "Приста ойл" основният й износ е именно в посока Румъния, а освен това и към други държави от региона. Бобокови са собственици и на завода за акумулатори "Монбат" в Монтана. През 2000 г. "Приста ойл" приватизира и "Поддържане чистотата на морските води".

Бизнесът с логистика също не е чужд за Бобокови - повече от три години "Приста ойл" притежава черноморски терминал за съхранение и претоварване на масла. От края на 2004 г. базираната в Холандия Joss Chemicals N.V. e и партньор на русенската рафинерия в смесеното дружество Star oil, чиято цел е разширяване в световен мащаб на търговията с масла (пак според сайта на "Приста ойл"). Какви са намеренията на Бобокови за летището в Русе засега може само да се гадае. Определено обаче би било изненада, ако плановете са свързани с опериране на пътнически полети.

Държавната бариера

До края на март, когато изтича срокът за подаване на оферти за концесията, има още доста време. Проявеният засега интерес е основно в посока летището да се използва за обработка на карго пратки. Според директора на "Концесии" в транспортното министерство Георги Тодоров обаче визията на ведомството е летището да работи като международно гражданско, тоест частният интерес засега не съвпада с идеята на държавата. А дали администрацията ще отстъпи - това явно ще бъде решено едва след като се видят реалните оферти от кандидат-концесионерите.

Онова, от което и двете заинтересувани компании ще имат нужда, е професионален партньор. Според изискванията на конкурса поне един от участниците в консорциума кандидат от две години трябва да е оператор на летище, обслужващо 500 000 пътници или 10 000 тона товари годишно, и на още един аеропорт с два пъти по-високи показатели. Задължително условие е и този партньор успешно да е реализирал летищен проект (или проекти) за минимум 50 млн. евро през последните пет години. Тоест кандидатите ще трябва да привлекат към себе си утвърдени летищни оператори. Засега обаче дори да има такова нещо, имената на партньорите не се съобщават.

По Дунав като по Нил

"Концесионирането на летището ще отвори вратите на Русе", категоричен е кметът на града Божидар Йотов. Според него аерогарата в града успешно може да играе ролята на резервно и нискобюджетно летище за нуждите на Букурещ. "Разстоянието до румънската столица е само 100 километра", аргументира се Йотов. Според директора на аерогарата Николай Горчев обаче идеята low-cost превозвачи да ползват Русе за пътниците си до Букурещ едва ли ще се реализира. "Всички такива авиокомпании успешно ползват летището "Баняса", което е на броени километри от "Отопени", казва Горчев. Сред вариантите за използване на летището, обсъждани в Русе, се споменава и използването му за чартъри с туристи - след като са направили круиз с кораб по Дунав от Западна Европа до Русе, те могат да се върнат до Германия или Австрия със самолет. Такъв тип комбинирани екскурзии се организират с корабчета по Нил, като в едната посока пътуването е с влак. Дали обаче офертите, валидни за Кайро и Асуан, ще привлекат туристи и в Русе е спорно.

Дори и в момента е ясно, че Русе е стратегическа точка за интермодален транспорт по няколко направления. Не случайно първата жп линия в България е именно Варна - Русе. Дунавският град дава възможност за комбиниране на сухопътен, воден, жп и въздушен транспорт. Въпросът, чийто отговор се очаква през пролетта, е кой и как ще оползотвори тези възможности.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още от Компании

Chapter купува Time Warner Cable за 55 млрд. долара Chapter купува Time Warner Cable за 55 млрд. долара

Двете дружества ще създадат втория по големина кабелен оператор в САЩ

26 май 2015, 79 прочитания

Два са кандидатите в търга за доставка на 20 нови метровлака Два са кандидатите в търга за доставка на 20 нови метровлака

Обединение на Siemens и полската Newag наддава срещу испанската CAF

26 май 2015, 409 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / K10»

К10: Най-скъпият урок
К10: Най-скъпият урок

Най-добрите банки и банкови клонове в България.

Кариерен клуб: Финанси »

Започна кандидатстването за стажантската програма на "Карол"

Крайният срок за подаване на документите е 7 юни

"Майкрософт" стартира безплатни ИТ обучения

Иницаитивата на компанията - #mvaclub, е насочена към всички желаещи – от начинаещи до средно или значително напреднали

Камелия Славейкова: EMBA помага на човек да се отвори към света и да надхвърли своя бранш

EMBA програмата следва да се запише тогава, когато човек е натрупал достатъчно професионален и житейски опит, съветва изпълнителният директор на "Шел България" Камелия Славейкова

Моят университет: Newcastle University

Петър Георгиев разказва за опита и преживяванията си като студент по журналистика в Нюкасъл, Англия

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Мобилтел" се закани да пенсионира БТК

GSM операторът предлага безжичен фиксиран телефон и интернет

Битката за Трекляно

Поне на няколо места в България местните избори ще бъдат решени от избиратели туристи

"Белград на вода" и хляб

Или как Брюксел предлага на Сърбия ценности, а ОАЕ – милиарди в брой

"Карлсберг" инвестира 5 млн. лв. в пивоварната в Благоевград

Средствата са за иновативна технология в пречистването на отпадни води

"Сирма" ще внедри система за електронно банкиране на Карибите

Дъщерна фирма на софтуерната група ще бъде подизпълнител и консултант за внедряването на FlexCube в TECU Credit Union

Ако експресионистите бяха готвачи

Рецептите на Джаксън Полък, събрани в луксозно издание

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 20

Капитал

Брой 20 // 23.05.2015 Прочетете
Капитал Daily, 26.05.2015

Капитал Daily

Брой 96 // 26.05.2015 Прочетете
Капитал Light, брой 20

Капитал Light

Брой 20 // 23.05.2015 Прочетете