Регистрация
5 25 яну 2008, 12:03, 4565 прочитания

Полет над Щръклево гнездо

Швейцарски банкер и братя Бобокови влизат в надпреварата за концесията на русенското летище Щръклево

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Съвсем скоро международните летищни оператори може се изправят пред доста трудна задача: те ще трябва да измислят код на нова дестинация, който да започва с буквата... Щ, изписана на латиница. С нея те ще трябва да маркират багажа на някои свои пътници, които отлитат към България. Всичко това ще стане, ако русенското летище (което всъщност е бившата военна авиобаза край с. Щръклево) наистина бъде дадено на концесия и започне да работи. Поне такива са плановете на транспортното министерство. Ведомството на Петър Мутафчиев преди две седмици стартира конкурс за избор на концесионер. И както може да се очаква, евентуалните кандидати станаха ясни почти веднага. Въпросът е дали техните концепции ще съвпаднат с вижданията на държавата как да се развива аеропортът. На този етап според източници, близки до конкурса, интерес към сделката проявяват поне двама кандидати - братята Пламен и Атанас Бобокови (мажоритарни собственици на рафинерията "Приста ойл"), и швейцарецът Фердинанд Призи.

Швейцарската връзка

Консорциумът R.I.C.H. беше един от първите кандидати, чието име се спряга за русенското летище. "Мозъкът" на проекта на Rousse International Cargo Hub е швейцарецът Фердинанд Призи, твърдят два независими български източника. "Призи от десетилетия е банкер в Швейцария, управлявал е финансови институции, контролирани от фамилията Ротшилд, и именно той е готов да осигури финансирането на проекта за Русе", обясни единият от тях, който е столичен адвокат. Според него интересът на чужденеца към България е до известна степен плод на носталгия - баща му е бил последният посланик на Швейцария в България преди 9 септември 1944 г. Самият Призи, който бе намерен по телефона, потвърди участието си в R.I.C.H. и факта, че ще се включи в конкурса за летището. Той обаче отказа подробности за проекта си заради течащата в момента процедура.

Според други специалисти, запознати с намеренията на чужденеца, плановете предвиждат летището в Щръклево да се развива като интермодален карго хъб, който дава възможност за различни видове транспорт: въздушен, речен и железопътен. На практика това означава определени товари да се транспортират до Русе например с кораб по Дунав и да се прекачват на самолет в друга посока. Друг вариант е голям еднороден товар, който идва например от ЮАР и е предназначен за разпределение на няколко места в Европа, да бъде превозен с един самолет до Русе и от тук да се прекачи на други товарни полети към съответните градове на Стария континент. Според източници от местната власт в Русе швейцарецът е презентирал проекта си на обща стойност около 140 млн. евро и в областната управа там. Освен карго хъб идеята на R.I.C.H. е в Щръклево да има и авиационен център за обучение на пилоти на големи самолети.

От Русе - без носталгия

Другата кандидатура едва ли е плод на носталгия - според източници от авиобранша известните братя Бобокови ще участват в наддаването за летище Русе. Пламен Бобоков, който според служителка от офиса на "Приста ойл" в София движи проекта, на този етап отказа разговор по темата. Оферта от Бобокови обаче не би изненадала никого. Те са основни акционери на рафинерията за масла в Русе (миноритарен дял в компанията държи американският инвестиционен фонд Gramercy). Според информация от сайта на "Приста ойл" основният й износ е именно в посока Румъния, а освен това и към други държави от региона. Бобокови са собственици и на завода за акумулатори "Монбат" в Монтана. През 2000 г. "Приста ойл" приватизира и "Поддържане чистотата на морските води".

Бизнесът с логистика също не е чужд за Бобокови - повече от три години "Приста ойл" притежава черноморски терминал за съхранение и претоварване на масла. От края на 2004 г. базираната в Холандия Joss Chemicals N.V. e и партньор на русенската рафинерия в смесеното дружество Star oil, чиято цел е разширяване в световен мащаб на търговията с масла (пак според сайта на "Приста ойл"). Какви са намеренията на Бобокови за летището в Русе засега може само да се гадае. Определено обаче би било изненада, ако плановете са свързани с опериране на пътнически полети.

Държавната бариера

До края на март, когато изтича срокът за подаване на оферти за концесията, има още доста време. Проявеният засега интерес е основно в посока летището да се използва за обработка на карго пратки. Според директора на "Концесии" в транспортното министерство Георги Тодоров обаче визията на ведомството е летището да работи като международно гражданско, тоест частният интерес засега не съвпада с идеята на държавата. А дали администрацията ще отстъпи - това явно ще бъде решено едва след като се видят реалните оферти от кандидат-концесионерите.

Онова, от което и двете заинтересувани компании ще имат нужда, е професионален партньор. Според изискванията на конкурса поне един от участниците в консорциума кандидат от две години трябва да е оператор на летище, обслужващо 500 000 пътници или 10 000 тона товари годишно, и на още един аеропорт с два пъти по-високи показатели. Задължително условие е и този партньор успешно да е реализирал летищен проект (или проекти) за минимум 50 млн. евро през последните пет години. Тоест кандидатите ще трябва да привлекат към себе си утвърдени летищни оператори. Засега обаче дори да има такова нещо, имената на партньорите не се съобщават.

По Дунав като по Нил

"Концесионирането на летището ще отвори вратите на Русе", категоричен е кметът на града Божидар Йотов. Според него аерогарата в града успешно може да играе ролята на резервно и нискобюджетно летище за нуждите на Букурещ. "Разстоянието до румънската столица е само 100 километра", аргументира се Йотов. Според директора на аерогарата Николай Горчев обаче идеята low-cost превозвачи да ползват Русе за пътниците си до Букурещ едва ли ще се реализира. "Всички такива авиокомпании успешно ползват летището "Баняса", което е на броени километри от "Отопени", казва Горчев. Сред вариантите за използване на летището, обсъждани в Русе, се споменава и използването му за чартъри с туристи - след като са направили круиз с кораб по Дунав от Западна Европа до Русе, те могат да се върнат до Германия или Австрия със самолет. Такъв тип комбинирани екскурзии се организират с корабчета по Нил, като в едната посока пътуването е с влак. Дали обаче офертите, валидни за Кайро и Асуан, ще привлекат туристи и в Русе е спорно.

Дори и в момента е ясно, че Русе е стратегическа точка за интермодален транспорт по няколко направления. Не случайно първата жп линия в България е именно Варна - Русе. Дунавският град дава възможност за комбиниране на сухопътен, воден, жп и въздушен транспорт. Въпросът, чийто отговор се очаква през пролетта, е кой и как ще оползотвори тези възможности.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Висшата лига на леката фармация Висшата лига на леката фармация

Топ 10 на производителите и вносителите на продукти за здраве държат 33% от пазара в България

28 авг 2015, 870 прочитания

Бизнесът с чудодействата Бизнесът с чудодействата

Продажбите на хранителни добавки за шеста година бележат двуцифрен ръст

28 авг 2015, 737 прочитания

24 часа 7 дни

28 авг 2015, 14453 прочитания

28 авг 2015, 9785 прочитания

28 авг 2015, 8336 прочитания

28 авг 2015, 3438 прочитания

28 авг 2015, 2601 прочитания

Всички новини

Какво става

28/08 Полша ще ремонтира шест български МиГ-29

Полските военни заводи WZL-2 и WZL-4 ще ремонтират изтребителите МиГ-29 на българската бойна авиация, след като през следващия месец изтече рамковият договор с руската компания РСК МиГ. Прочитане на цялата новина

28/08 Австрия разследва българи за смъртта на 71 души в камион

Австрийската полиция смята, че зад трагедията със смъртта на 71 души, намерени в изоставен камион на австрийска магистрала, стои българо-унгарска престъпна група, съобщи Reuters. Прочитане на цялата новина

28/08 Лидери заплашват да преформулират правилата за свободно движение в ЕС

"Не можем да продължаваме така - с минута мълчание всеки път, когато хора умират", каза Федерика Могерини пред лидерите на държавите от Западните балкани на ежегодния форум във Виена. Прочитане на цялата новина

28/08 Оттеглилият се през 2013г. кмет на Варна Кирил Йорданов отново ще се кандидатира за поста

Бившият кмет на морския град обяви намерението си днес и го арументира с това, че "има какво още да направи за Варна, а линията, която бил поел в миналото, се е оказала вярна за развитието на града", съобщава dnevnik. Прочитане на цялата новина

28/08 Цената на петрола постигна най-голям еднодневен ръст от шест години

Петролът поскъпна рязко в четвъртък, като повишенето беше най-голямото за един ден от шест години. Прочитане на цялата новина

Още от деня

Кариерен клуб: Финанси »

Българската фондова борса обявява конкурс за CFA стипендии

Крайният срок за подаване на документи е 30 септември 2015 г.

Започна младежки конкурс за есе на тема "Знание за всички"

Финалният срок за кандидатстване е 21 септември 2015 г.

Мариана Итева: MBA позволява на мениджърите да развият "меките" си умения

Изчакайте известно време да натрупате не само професионален, но и житейски опит, преди да запишете MBA, съветва регионалният директор "Индустриално развитие" на "Веолия" за Централна и Източна Европа

Моят университет: University of Exeter, Англия

Жана Ле разказва за опита и преживяванията си като студентка по "Мениджмънт и лидерство" в Екзитър, Англия

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Мобилтел" се закани да пенсионира БТК

GSM операторът предлага безжичен фиксиран телефон и интернет

Упражнения за по-евтини лекарства

Дебатът за и против намаляването на ДДС върху медикаментите се разгоря отново след препоръка на Световната банка

Лордът на спортовете

Леката атлетика има славата на най-големия олимпийски спорт, но без бизнес покритие

Част от тв пазара се фантомизира

Изпълнителният директор на "Терапро" Велизар Соколов

Висшата лига на леката фармация

Топ 10 на производителите и вносителите на продукти за здраве държат 33% от пазара в България

Операция М

Невинните и отнесените печелят в еклектичния American Ultra ("Ултра напушен агент")

Небесно царство

Фотографът Найджъл Пери и неговите портрети на звезди, които вече не са между живите

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 34

Капитал

Брой 34 // 29.08.2015 Прочетете
Капитал Daily, 28.08.2015

Капитал Daily

Брой 164 // 28.08.2015 Прочетете
Капитал Light, брой 34

Капитал Light

Брой 34 // 29.08.2015 Прочетете