Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
7 7 мар 2008, 14:19, 6123 прочитания

Made in Раковски

Немската компания "Иксетик" започва производство в местната индустриална зона

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Максимална тяга

Производителят на автомобилни компоненти ixetic ще разшири производството си край Пловдив

24 юни 2013
Ако някой направи класация на българските общини, които драстично са променили икономическия си облик през последното десетилетие, Раковски вероятно ще е на някое от челните места. От регион без почти никаква икономика днес общината, която е само на около час път от София, е подслонила разнородни видове индустрия, а безработицата е спаднала от 25 на 10%. Вероятно всичко това е привлякло интереса на германската компания "Иксетик" (Ixetic GmbH), която започна изграждането на свой нов завод край Раковски. Тя е избрала местната индустриална зона, за да произвежда части за автомобилната индустрия.


Проектът
"Иксетик" планира да произвежда в България помощни кормилни помпи и части за вакуумни помпи за нуждите на гиганти като Audi, BMW, Daimler, Porshe, Renault, Toyota, Volkswagen и Volvo. Стойността на инвестицията е около 7 млн. евро. По план компанията трябва да стартира бизнеса си в България до края на тази година. "Иксетик" е купила терен от 100 дка в местната индустриална зона, където собственикът й - фирма "Сиенит", предлага парцели с всички удобства под наем или за продажба, в зависимост от желанието на инвеститора.

На първо време се предвижда халетата на завода да бъдат построени на 10 декара площ, а заетите работници да са около 30. Впоследствие производството вероятно ще бъде разширено и ще бъдат наети около 300 души. В момента компанията е в процедура по сертифициране като високотехнологичен бизнес от Българската агенция за инвестиции, казаха оттам.

Изборът пада върху България заради близостта до заводите на автомобилните производители в Югоизточна Европа, които са основни клиенти на "Иксетик". От компанията съобщават, че са проучвали терени в цяла Източна Европа. Община Раковски пък била избрана заради благоприятното транспортно местоположение в близост до автомагистрала Тракия. "Освен това добре образованите и мотивирани специалисти, и не на последно място - цената на труда, превръщат региона в атрактивно място за нас", отбелязва Георг Волф, управител на "Иксетик". За него това са идеални предпоставки за разширяване на производствения капацитет в дългосрочен план. Волф акцентира и върху високото търсене от страна на автомобилната индустрия, заради което производството в сегашните заводи на компанията се е оказало недостатъчно.

Традициите на региона в машиностроителното производство също са изиграли роля при избора на "Иксетик". В миналото край Раковски са били разположени цеховете на няколко подобни предприятия, а днес местното училище все още има профилирани паралелки, отбелязва заместник-кметът на Раковски Стойо Фитнев. "Най-много ме радва фактът, че младите хора си остават тук и ние нямаме проблема на много други общини със застаряващо население", допълва Фитнев.
В България все повече се налага


Моделът на индустриалните зони
където инвеститорът може да получи цялата инфраструктура за развитие на бизнеса си и всички необходими разрешителни - бързо, без много формалности и на едно място. След като дълги години държавата безуспешно се опитваше да създаде такива зони с бюджетни средства, схемата най-после проработи благодарение на съчетаването между частния интерес и този на местната власт.

Така, първо в Раковски, а по-късно и в няколко други общини индустриалните зони започнаха да действат по следната схема: частен инвеститор купува общинска земя, парцелира я, изгражда необходимата инфраструктура и съоръжения и след това я продава или отдава под наем на други компании в зависимост от техните нужди. По този начин всички печелят: общината получава нов облик, по-висок жизнен стандарт и нови работни места; собственикът на зоната - печалба, а инвеститорът - лесен и бърз достъп до необходимите терени, разрешителни и други услуги. Според създателите на зоната в Раковски - пловдивската фирма "Сиенит" ООД, ако инвеститорът иска да започне работа в много кратки срокове (един-два месеца), единственото решение са именно индустриалните зони. Иначе традиционно административното обслужване на една компания, издаването на необходимите разрешения, промяната в предназначението на земята и други формалности, отнема многократно повече време. По данни на Българската агенция за инвестиции около 90% от чуждите компании, които инвестират в страната, се интересуват от бързо стартиране на производство върху съществуващ терен с вече издадени разрешителни.

Затова едва ли е изненада, че около три години след създаването й, индустриалната зона в Раковски вече е приютила 15 фирми. "Интересът надмина очакванията ни", отбелязва управителят й Николай Бранков. Първата част от около 600 декара вече е напълно заета, в момента се пълни втората, северна зона, която е около 300 декара. Новост за инвеститорите в Раковски е скорошното газифициране на терена. Най-големият инвеститор в региона засега е немската търговска верига "Кауфланд", която изгради там своя централен логистичен център за България. Първият клиент на зоната е автомобилен доставчик, като "Иксетик". От края на 2004 г. насам британската "Уилям Хюз" също произвежда тук части за превозни средства.

Инвеститорът
Иксетик ГмбХ е водещ световен производител на хидравлични и вакуумни помпи за автомобилната индустрия. Сред клиентите на компанията са Audi, BMW, Daimler, Porshe, Renault, Toyota, Volkswagen, Volvo и други. Фирмата има четири завода - два в Германия и по един в САЩ и Япония, както и представителства в Русия, Китай, Индия и Корея. Компанията произвежда както хидравлични помпи с различно приложение в автомобилите, така и климатични компресори за автомобили и помпи за смазочно масло. През 2007 г. оборотът й е 318 млн. евро, което е с 11% повече спрямо 2006 г.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Google отново се опитва да конкурира Facebook при мобилните съобщения Google отново се опитва да конкурира Facebook при мобилните съобщения

Сегментът продължава да се разраства и бързо става най-важният при мобилните устройства

25 сеп 2016, 550 прочитания

Музикалната индустрия в САЩ с 8% ръст на приходите заради стрийминга Музикалната индустрия в САЩ с 8% ръст на приходите заради стрийминга

Постъпленията през първото полугодие са достигнали 3.4 млрд. долара

25 сеп 2016, 408 прочитания

24 часа 7 дни

25 сеп 2016, 10233 прочитания

25 сеп 2016, 6357 прочитания

25 сеп 2016, 5773 прочитания

25 сеп 2016, 4898 прочитания

25 сеп 2016, 2926 прочитания

Всички новини

Библиотека / K:ids»

K:ids
K:ids

Списание за родители и близки на деца от 0 до 18. Полезно, практично забавно за учене, възпитание, детска психология.

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (19-25 септември)

Селекция от актуалните предложения за безплатни обучения, събития, стажове, конкурси и стипендии тази седмица

Моят стаж в Бундестага

Полина Спартянова разказва за впечатленията и наученото от 5-месечното си стажуване в германския парламент

Кариери в космоса

Преживявания и впечатления от българското посещение в Международния космически лагер на НАСА в Хънтсвил, Алабама

Стажове, стипендии, конкурси (8-14 август)

Селекция от актуалните предложения за безплатни обучения, събития, стажове, конкурси и стипендии тази седмица

Вашингтонският университет в Сейнт Луис, САЩ

Нурхан Реджеб разказва за впечатленията от образованието и преживяванията си във Вашингтонския университет в Сейнт Луис, САЩ, като стипендиант на Фондация "Фулбрайт"

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Христо Лачев: "Булгартабак" не е източван

Борсовият принц с изпраното минало

Как една компания на обвинения във финансови измами в Швейцария Урс Майстерханс стана публична в България

Кога заемодателят става лихвар

Неубедителната практика на съдебната система може да превърне всеки, който дава кредит, в престъпник

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Новите IT хипари

Компаниите, които имат смелостта да правят свои неща и успяват да разклатят статуквото на големите в технологичния бранш

Лондон е за всеки, който го пожелае

Да бъдеш независима част от града. От който и да е град

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2016 Прочетете
Капитал Daily, 26.09.2016

Капитал Daily

Брой 180 // 26.09.2016 Прочетете
Капитал Light, брой 38

Капитал Light

Брой 38 // 22.09.2016 Прочетете