Регистрация
5 26 сеп 2008, 16:20, 5606 прочитания

Усещане за монопол

Защо в столичния "Студентски град" оперира само един интернет доставчик

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

За някои столичният "Студентски град" е "град на греха". За интернет доставчиците обаче университетските общежития са златна мина. Именно там концентрацията на логичните им клиенти - млади хора в платежоспособна възраст, е най-голяма. Този факт превръща въпросния квартал в стратегически важен пазар, в който обаче не всеки може да изгражда свободно своя инфраструктура. Последната дума имат чиновниците в различните университети, които могат да позволят или забранят на един оператор да окабелява общежитията.

Още в края на 90-те години тази част на столицата е неотменна част от технологично дивия по това време пейзаж на София. Той е "парцелиран" с висящите кабели на различни студентски сдружения и интернет доставчици. И е толкова див, че преди няколко години блок 52 на студентските общежития осъмва без интернет и с прерязани кабели в таванските помещения, до които няма свободен достъп.

В момента оръжията на пазарната война са се променили, но все още информацията за това, което се случва в "Студентски град", рядко излиза извън пределите му. Университетските управи изобщо не отговарят на запитвания за сътрудничество на едни интернет доставчици, но имат договори с други компании за изграждане на мрежи. Повечето студенти са безгрижно щастливи просто да получават достъп до глобалната мрежа, без много-много да мислят за правото си на избор като клиенти. И крайният резултат е, че в "Студентски град" витае усещане за интернет монопол.

Интернет = "Мегалан"

 През 2005 г. фирма "Мегалан" - доставчикът, който в момента има около 90% пазарен дял в тази част на София, започва да изкупува съществуващите мрежи (The Net, "Атлантис") и да подписва договори за създаване на мрежи в общежитията на всички университети. По условията на тези договори "Мегалан" изгражда, поддържа и ползва мрежа за срок от минимум 5 години, която след това се превръща в собственост на съответното висше учебно заведение. Единствено в Софийския университет има отделна мрежа в 5 блока, стопанисвана от неправителствената организация "Локална мрежа-Студентски град". През 2006 г. то също сключва договор с "Мегалан" за достъп до изградената инфраструктура срещу наем от 2 лв. на потребител. В СУ обаче действат още 2 оператора - "Оптиком и "Нет Ис Сат". Според Орлин Тенчев, председател на сдружението, основната идея е да печелят студентите, а организацията да гарантира да няма монопол и да предоставя равни условия на доставчиците.

В момента обаче във въпросните блокове на СУ (51 блок е в ремонт и не функционира като общежитие) се изгражда паралелна мрежа, собственост на "Мегалан". Според Иво Джоков, управител на компанията, "Студентско сдружение" не може да осигури нужното качество на поддръжка на услугата. Ростислав Кандиларов, член на управителния съвет на сдружението, пък опонира, че структурното окабеляване, извършено от сдружението, е самоинвестирано, а работата на администраторите по него е била напълно безвъзмездна. "В момента се разработва нова система за още по-качествена поддръжка, при която администраторите ще са стимулирани под формата на стипендии", добави Орлин Тенчев. Според Ростислав Кандиларов пък споразумението, подписано от сдружението и "Мегалан", задължава техническите проблеми да бъдат отстранявани до 24 часа и сдружението е спазвало тази клауза. Така или иначе този договор е изтекъл в началото на 2008 г. и в момента предстои евентуалното му преподписване, което е малко вероятно при съществуващия проект за паралелна мрежа на "Мегалан".

 Кой иска студентите

По думите на Иво Джоков, управител на "Мегалан", компанията има 40 хиляди потребители в цяла София, като 15% от тях, или около 6500, са в "Студентски град", т.е. този пазар не е толкова ключов за тях. Сметките на хората от "Студентско сдружение" са малко по-различни: в "Студентски град" има до 4 пъти повече хора на единица площ в сравнение с останалата част на София, а използваемостта на интернет е много по-висока и с тенденция да се качва. Прогнозите на Ростислав Кандиларов са, че 50% от студентите в блоковете на СУ ще използват интернет през тази година. При месечна цена на най-популярната в "Студентски град" услуга на "Мегалан" от 25 лева и технически инвестиции за изграждане на мрежа от около 40 хил. лв. на блок със сигурност от студентите се печели добре.

През февруари 2008 г. на този динамичен пазар се появява още един конкурент - интернет доставчикът "Нет Ис Сат". За месеците на работа оттогава техни потребители са станали 200 студенти (от общо 1200, живеещи в блоковете с мрежа на студентското сдружение, на чиято територия "Нет Ис Сат" оперира). Боян Йосифов, управител на "Нет Ис Сат", разказва, че през април 2008 г. са проведени срещи с ректорите на НСА, ТУ, ХТУ и т.н. с предложения за сътрудничество. Въпреки интереса, заявен от висшите учебни заведения при тези срещи, до конкретни действия не се е стигнало. При последвалите разговори с управляващите общежитията обаче се е стигнало до забавяне или пълна липса на отговор какви са конкретните процедури по кандидатстване за изграждане на мрежа. От "Нет Ис Сат" внасят официални писма със запитване към ректорите на университетите и с предложение за сътрудничество през юли. Отговор на тези писма продължава да няма. Така се стига до ситуация, която според Боян Йосифов представлява липса на конкурентни пазарни условия и облагодетелстване на един оператор. На 15 септември от компанията внасят официално писмо до МОН с искане да бъдат разгледани действията (или бездействието) на университетите.

Пазар, регулиран от университетите

 От "Мегалан" отговарят на обвиненията в монопол с твърдението, че са готови да предоставят срещу заплащане мрежата си на други доставчици и дори в момента работят с PowerNet (по-малък провайдър, опериращ в три блока на Техническия университет от 2005 г.). Разликата с други квартали на София обаче е, че там всеки е свободен да изгради своя информационна инфраструктура, докато в общежитията подобни действия се регулират от университетите. За момента зелена светлина има само "Мегалан".

Завеждащият на звено "Общежития и студентски столове" към ТУ Борислав Дамянов твърди, че е запознат с писмото на "Нет Ис Сат". Според него обаче за студентите не представлява интерес осигуряването на подобна втора услуга. Естествено логичен е въпросът на базата на какво той преценява това еднолично и откога липсата на избор и конкуренция в условията на пазарна икономика работи в "полза" на крайния потребител.

Иначе поне на думи интересите на студентите са приоритетни и за "Нет Ис Сат", и за "Мегалан". Боян Йосифов твърди, че предстои изграждане на компютърна зала с безплатен интернет достъп в една от читалните на блок 42Б на СУ. От "Мегалан" пък разказват, че са изградили система за видеонаблюдение в блоковете на СУ на стойност 40 000 лева.

Защо обаче само Софийският университет се възползва най-добре от предимствата на пазарната икономика и от желанието на операторите да предоставят добавена стойност? Защо останалите ВУЗ-ове дори не се интересуват от офертите на всички интернет доставчици? Може би защото само в СУ съществува организация, която по същността си не би трябвало да има интерес от монопол и може да защитава интересите на студентите.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още от Компании

Синът на Георги Първанов стана съдружник в хотел 7 Синът на Георги Първанов стана съдружник в хотел

Дъщерята на Николай Добрев също е съсобственик в кюстендилския "Стримон СПА клуб"

2 авг 2015, 4481 прочитания

Пазарите в Европа и Бразилия подобриха представянето на Carrefour 1 Пазарите в Европа и Бразилия подобриха представянето на Carrefour

2.6% е нараснала оперативната печалба за полугодието и е достигнала 726 млн. евро

2 авг 2015, 948 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Технологии за бизнеса»

Технологии за бизнеса
Технологии за бизнеса

Поредицата представя ключови тенденции в технологиите и тяхното влияние върху подобряване на работата на компаниите.

Какво става

14:27 НАП започна пълна данъчна ревизия на в. "Сега"

Националната агенция за приходите (НАП) е започнала пълна данъчна ревизия на фирмата издател на вестник "Сега" за 5 години назад, съобщава медиата в днешния си брой. Прочитане на цялата новина

12:50 Гръцката фондова борса отвори с близо 23% спад

След дълго прекъсване заради финансовата криза в Гърция фондовата борса отвори в понеделник с близо 23% спад. Прочитане на цялата новина

12:34 Откриват нов участък от магистрала "Хемус"

Най-големият пътен възел в България – "Белокопитово", се открива официално в понеделник. Прочитане на цялата новина

12:25 Сеп Блатер вече не е член на Международния олимпийски комитет

Членството на президента на ФИФА Сеп Блатер в Международния олимпийски комитет (МОК) е било прекратено по негово желание. Прочитане на цялата новина

31/07 Токът за битовите потребители поевтинява, а за бизнесa се увеличава

Цената на електроенергията за битовите потребители ще намалее средно с 0. Прочитане на цялата новина

Още от деня

Кариерен клуб: Финанси »

Обучение за предприемачи стартира през есента

Трите най-добри бизнес проекта ще получат стартово финансиране в размер до 20 000 лева всеки

Пет съвета за по-добри презентации

Да си добър презентатор е ключово предимство, без значение от бизнес сферата и позицията в организацията

Нейчо Величков: Трябва да развиваме постоянно и без прекъсване личните умения и качества

Без натрупания опит не можеш да стигнеш до идеята, че ти е нужен MBA, казва изпълнителният директор на телекомуникационния оператор "Макс"

Спечели стипендия за магистърската програма на Saatchi&Saatchi

Трима души ще могат да продължат висшето си образование в областта на маркетинга и рекламата с 50% отстъпка от таксата за обучение

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Българските ни заводи не се продават

Приказка за созополската лисица

Защо кметът на Созопол Панайот Рейзи е сигурен, че ще има трети мандат

Ин и юан на глобалните финанси

Как и защо Китай създаде две банки за развитие с общо 200 млрд. долара капитал

Бюджетният излишък очаквано намалява

Към края на юли консолидираните приходи надхвърлят разходите с 801 млн. лв. Месец по-рано резултатът беше 890 млн. лв.

Защо горивата в ЕС са скъпи въпреки евтиния петрол

Причина за високите цени на горивата в ЕС е силната икономика на САЩ, която консумира повече суровина от обичайното за сезона

Висок градус

Свежите коктейли на лятото

По сянката, на хлад

Професионалистите обещават горещо лято, дълги дни и напечени нощи. И много слънце

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 30

Капитал

Брой 30 // 01.08.2015 Прочетете
Капитал Daily, 03.08.2015

Капитал Daily

Брой 145 // 03.08.2015 Прочетете
Капитал Light, брой 30

Капитал Light

Брой 30 // 01.08.2015 Прочетете