Регистрация
38 20 фев 2009, 16:05, 17350 прочитания

Нещо като сделка

"Белла България" се продава. На много свързано със сегашните собственици холандско дружество

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

Още по темата

Мляко под прикритие

"Белла България" прибави още една компания в портфейла си - "Фама"

3 юни 2011

Още малко мляко

"Белла" навлиза в нов сектор. Купи втора компания от млечния бранш

4 юни 2010

Нещо като сделка II

Доставчикът на суровини "Пик-ко" се "продава" на холандския собственик на "Белла"

9 апр 2010

И мляко за цвят

От неволен кредитор, "Белла България" ще стане собственик на нов бизнес

27 ное 2009
"Няма такъв инвеститор", отговаря Google на въпрос за "Импала инвест Б.В.", Холандия. Може би това е едно от обясненията за почти пълната тишина около новината, че крупен международен инвеститор иска да купи мажоритарен дял в една от най-големите компании за хранителни продукти в страната - "Белла България". От пловдивската фирма първо отказваха подробности за сделката с мотива, че няма положително решение на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). А когато то излезе (в началото на февруари тази година), последва ново обяснение за липсата на информация около бъдещата смяна на собствеността - тя още не е финализирана.

Мълчанието логично предизвика съмнението дали сделката и купувачът са реални. Оказва се, че "новият" собственик отдавна не е чужд за структурата на "Белла", а е свързан пряко с двамата акционери на дружеството - Жорж Веселинов и Венцислав Георгиев. Периферно в подготвяната сделка участва и един от доставчиците и бизнес партньори на "Белла" - софийската компания с гръцки собственик "ПИК-КО". Регистрите говорят, че "Импала инвест" всъщност не е нов и непознат инвеститор, а фигурира от над година в част от фирмите на пловдивската група. И в тях нищо не се е променило - няма нови холандски или други чужди лица.

Ето ги и фактите

Първоначалната регистрация на Impala Invest B.V. е от юли 2007 г. със седалище Ротердам, показва справка в холандския търговски регистър. През 2007 г. капиталът на компанията е собственост на Impala Capitals N.V. - офшорно дружество, регистрирано на Холандските Антили. В момента 100% от дяловете се държат от фирма от друга предпочитана офшорна дестинация - Impala Capital Limited, Кипър. Това става ясно от съобщението на КЗК за разрешената сделка.

Като офшорни, тези зони предоставят възможността компаниите да оптимизират данъчните си разходи. В същото време е трудно да се проследи собствеността на капитала, тъй като фирмите се представляват от посредници, специализирани в тази дейност.

Малко след като е създадена, "Импала инвест Б.В." започва активна дейност в България. Почти по едно и също време компанията придобива собственост в поне пет дружества, показва справка в регистъра ДАКСИ. Всичките фирми са близки или са директна собственост на акционерите на "Белла България" (виж таблицата). В четири от фирмите "Импала" придобива 100% от капитала. Любопитна подробност е, че след смяната на собствеността през 2007 г. и четирите компании са с една и съща адресна регистрация, която съвпада с тази на "Белла". При някои от тях е посочен електронен адрес за връзка, който е офисният e-mail на "Белла".

В петото дружество - "Унибел" АД , "Импала" взима мажоритарния пакет от акции и има съдружник с по-малко от 1%. Компанията произвежда маргарините с марки Tommi, "Белла", "Флора" и олиото "Брилянт" - все марки на "Белла".

Възможно е "Импала" да има участие и в други компании в България, информацията за които да не е актуализирана във фирмения регистър.

"Холандският" инвеститор

За него се заговори публично в края на миналата година, когато КЗК трябваше да разреши сделка, при която "Импала инвест Б.В.", иска да придобие контрол върху "Белла България", както и "Олитрейд", "Лакис франчайзинг" и "Карина 2000" - всичките част от холдинга на "Белла". За да има сделка обаче, българската компания поставя условия - да бъдат запазени структурата, активите и мениджмънтския състав, обяви маркетинг директорът на производителя на храни Мая Герасимова.

Детайлите около "Импала" са оскъдни. Това е холандски инвестиционен фонд. На посочените телефони в търговската регистрация обясниха, че това е номерът на друго дружество.

"Ръководителите на фонда имат над 20-годишен опит в индустриалното управление и капиталовите пазари. Главната цел на мениджмънта на фонда е идентифициране и закупуване на мажоритарни пакети от компании, които са пазарни лидери в различни сегменти на националните пазари и с потенциал за превръщането им в регионални лидери", казват от "Белла България". И обясняват желанието да се продадат така: "Причината да искаме да привлечем инвеститор са плановете ни за излизане на европейските пазари и за развитие на амбициозни програми за вътрешния пазар. С финансовата криза разрастването ни става все по-трудно и на практика ние сме стопирали някои от новите си проекти", съобщи Мая Герасимова.

Първоначално от "Белла" обявиха, че със сегашната сделка "Импала" за пръв път стъпва на българския пазар, "няма закупени дружества и няма инвестиции тук". Малко по-късно дойде и уточнение. "Импала" проявила интерес към българската хранително-вкусова индустрия още през 2006 г. След проучване на пазара сключили две сделки за изкупуването на акциите на две от дружествата, създадени по проекти на акционерите на "Белла България" - "Унибел" и "Фреш лоджик".

Българското лице в "Импала"

Още при регистрацията на "Импала" през 2007 г. за представител на компанията е посочен българин - Ивета Балиева. Тя се появява отново в съобщението на КЗК от преди няколко седмици, че представлява интересите на чуждия инвеститор. Всъщност Балиева има допирни точки с "Белла" от няколко години. Първо тя е акционер, макар и с по-малко от 1%, в производителя на маргарините на "Белла" - "Унибел". Освен това тя е член на съвета на директорите на един от дългогодишните партньори и доставчици на хранителни добавки и суровини на "Белла" - "ПИК-КО" на гръцкия гражданин Димитриос Виндзилеос. Според близки до "ПИК-КО" Балиева е доверен адвокат на Виндзилеос. Освен това Виндзилеос има не само бизнес, но и приятелски отношения с Веселинов и Георгиев. От офиса на "ПИК-КО" не отговориха на въпроса на "Капитал" дали компанията има отношение към евентуалната сделка между "Белла" и "Импала", както и не коментираха връзката на Балиева с "Импала".

А защо се прави?

Би могло да има няколко обяснения на ситуацията. Например, "Импала инвест" да е собственост на самите акционери на "Белла". Това би обяснило как така новорегистрираното холандско дружество става собственик на пет техни фирми още през 2007 г. Желанието им може да е било да се оптимизират данъчните разходи, благодарение на предимствата на офшорните зони. Вероятно това се цели да се случи и с "Белла". Но докато при малката "Ренталукс" (една от петте фирми, които през 2007 г. са придобити от "Импала") би могло собствеността да се смени тихомълком, това няма как да стане с гигант, какъвто е "Белла" (или поне за размерите на българската хранително-вкусова промишленост). Освен това ако целта е само данъчна оптимизация, то едва ли собствениците на "Белла" биха мълчали по въпроса. Нужни са и други причини.

Например създателите на "Белла" може да желаят да преминат в сянка и имената им да не се свързват със собствеността на компанията. Официално тя вече ще е притежание на чужд инвеститор.

Друга възможност е сегашните действия да са подготовка за бъдеща реална сделка. От няколко години собствениците на "Белла" и "ПИК-КО" чертаели общи планове - като например да обединят дейността на двете фирми за хранителни стоки и суровини, всяка от които има годишни продажби от над 100 млн. лв. И после заедно да търсят нов инвеститор за порасналата компания, твърдят източници от сектора.

Кое е точното обяснение за появата на холандското дружество засега не е ясно.

По темата работи и Мара ГЕОРГИЕВА
Кои са "Белла България"

В групата "Белла" работят над 3000 души, които произвеждат в седем завода продукти с марките "Белла", "Сачи", "Леки", "Перелик", "Маестро Соларис", "Народен", "Томи", "Флора" и др. Бизнесът на холдинга растеше значително през последните години. Компанията заложи на масови продукти от нисък и среден клас, които маркетираше агресивно.

По данни на компанията тя държи 80% дял при корите за баница, 95% при бутертестото, 60% при кренвиршите, 38% при шпековите салами, 45% при мляното месо, 44% при маргарините.

"Белла България" е сред най-бързо развиващите се компании от хранително-вкусовата индустрия в страната. Финансовите отчети на холдинга показват 209% средногодишен темп на нарастване на продажбите през периода 2005-2007 г. За миналата година все още няма изготвени финансови отчети. Приходите на дружеството за 2007 г. са 172 млн. лева, а печалбата - 2.3 млн. лв.

През 2005 г. холдингът имаше своя фабрика в Гюргево, Румъния, и произвеждаше бутертесто освен с марката "Белла" и с две местни марки - "Де аур" ("Златни") и "Популар" ("Народни"). Тогава "Белла" държеше над 40% от пазара на бутертесто в Румъния. Впоследствие компанията се отказа от този похват и сега присъства на румънския пазар само чрез дистрибуция. Освен това продава във Великобритания и Испания.

В момента групата завършва строителството на логистичен център край Пловдив - "Фреш лоджик", за който твърди, че ще е най-големият на Балканския полуостров. Инвестицията е за 25 млн. евро. Всъщност логистичният център, който ръководството на "Белла" нарича свой, от година и половина се води собственост на "Импала инвест".

"Белла" отдавна търси възможности за финансиране, различни от банковите кредити. През 2005 г. компанията обяви, че ще предложи акции на фондовата борса и че ще предприеме стъпки за избор на инвестиционен посредник. Впоследствие обаче ръководството й се отказа от този начин за набиране на капитал.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Класацията
Капитал 100 Най-големите компании в България

Съдържание: 300 най-големи компании
Най-печелившите комапнии
Най-динамичните
Класиране по сектори
Най-големи работодатели
Най-големи холдингови дружества
и още: Анализ на данните
Истории на успеха

Още от Компании

IT служители в Пловдив с милиони бонус заради смяна на собственика 8 IT служители в Пловдив с милиони бонус заради смяна на собственика

Те ще получат процент от сделката, която оцени работодателя им - британската софтуерна компания Reward Gateway, на 140 млн. паунда

29 юли 2015, 16598 прочитания

"Мобилтел" купува "Близу" в сделка за 140 млн. евро 14 "Мобилтел" купува "Близу" в сделка за 140 млн. евро

Най-големият мобилен оператор става лидер на интернет пазара и втори при тв доставката

29 юли 2015, 8961 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Технологии за бизнеса»

Технологии за бизнеса
Технологии за бизнеса

Поредицата представя ключови тенденции в технологиите и тяхното влияние върху подобряване на работата на компаниите.

Какво става

29/07 Културните институти получават допълнителни 5 млн.лв. от държавата

Средствата от бюджета са за най-неотложните разходи на държавни организации от театралното и музикално-танцовото изкуство, включително за заплати. Прочитане на цялата новина

29/07 Правителството одобри програмата за малък и среден бизнес

Министерският съвет прие проекта за "Инициатива за малки и средни предприятия" 2014-2020, който дава 102 млн. Прочитане на цялата новина

29/07 Парламентът избра новите подуправители на БНБ

Номинираните от управителя на Българска народна банка (БНБ) Димитър Радев трима кандидати за ръководители на управленията "Банков надзор", "Банково" и "Емисионо" бяха избрани със 122 гласа "за", 65 - "против" и четирима въздържали се от 191 присъстващи в залата народни представители. Прочитане на цялата новина

29/07 ​Химическата компания Solvay купува американския си конкурент Cytec за 5.5 млрд. долара

Белгийската химическа група Solvay обяви, че ще купи американския си конкурент Cytec за 5. Прочитане на цялата новина

29/07 Резултатите на Twitter разочароваха инвеститорите, въпреки че приходите на компанията растат с 61%

Акциите на компанията за микроблогинг Twitter паднаха с над 11% в следборсовата търговия във вторник, след като тя обяви, че средният месечен брой на потребителите на услугата е отчел най-бавния си ръст откакто компанията стана публична през 2013 г. Прочитане на цялата новина

Още от деня

Кариерен клуб: Финанси »

Обучение за предприемачи стартира през есента

Трите най-добри бизнес проекта ще получат стартово финансиране в размер до 20 000 лева всеки

Пет съвета за по-добри презентации

Да си добър презентатор е ключово предимство, без значение от бизнес сферата и позицията в организацията

Нейчо Величков: Трябва да развиваме постоянно и без прекъсване личните умения и качества

Без натрупания опит не можеш да стигнеш до идеята, че ти е нужен MBA, казва изпълнителният директор на телекомуникационния оператор "Макс"

Спечели стипендия за магистърската програма на Saatchi&Saatchi

Трима души ще могат да продължат висшето си образование в областта на маркетинга и рекламата с 50% отстъпка от таксата за обучение

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Устойчиви във вихъра

Вятърните мощности в страната ще се увеличат двойно през настоящата година

Колко е опасно да си играеш с регулацията

За две години КЕВР беше дал възможност на бизнеса да получи доста по-ниски цени. И сега логично той си ги иска

Бавната смърт на Flash

Противниците на софтуера за интерактивно съдържание в интернет все повече се преориентират към HTML5

По-високите минимални заплати са опасни

Иронията е, че минималното трудово възнаграждение е лош начин за борба с бедността

Глобалните пазари отчетоха лек ръст, но остават предпазливи

Инвеститорите очакват решението на Фед дали да започне да повишава лихвите

Кахуна матата

Като сърф, но на колела и в градски условия

Море за носене

Дизайнерът Светослав Станков за типографската си поредица "Море", която може да намерим на тениски, чаши и чанти

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 29

Капитал

Брой 29 // 25.07.2015 Прочетете
Капитал Daily, 30.07.2015

Капитал Daily

Брой 143 // 30.07.2015 Прочетете
Капитал Light, брой 29

Капитал Light

Брой 29 // 25.07.2015 Прочетете