Регистрация

// Бизнес / Компании

158 27 мар 2009, 14:32, 25591 прочитания

Евтини времена

Четири нови вериги магазини ще привличат с ниски цени българските потребители

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Meckenbecken, Brole, Dalida, Froloria, Lelilee. Нищо не ви говорят, нали. А сега си представете, че това са марки на хранителни продукти и вие ще трябва да избирате измежду такива и подобни имена. Ще ги купувате не защото сте фен на непознатото, а защото са евтини. Такъв ще е новия свят на т.нар. дискаунт търговия, която масово ще навлезе в България през следващите месеци.

Дискаунт търговията (discount - от англ. намаление, отстъпка) от дълги години е ключов фактор в много от западноевропейските страни заради по-ниските цени. В Германия, смятана за родината на дискаунт магазините, те държат около 40 на сто от търговията на дребно.

Веригите за евтини стоки започнаха да опипват почвата в България преди четири-пет години. Стожерите на този бизнес ту се подготвяха да стъпят на пазара, ту замразяваха проектите си. Сега вече със сигурност може да се каже, че този тип търговия навлиза и у нас и силно ще промени облика на бързооборотния бизнес. Първите магазини от този специален формат ще заработят до края на годината, а до пролетта на 2010 г. в страната ще са стъпили поне три нови вериги. Инвазията им е в резултат на дългогодишната им подготовка - проучване на пазара, купуване на терени, създаване на екипи. Другият фактор, който им даде тласък, е финансовата и икономическата криза. Заради нея и в световен, и в национален мащаб потреблението се очаква да се свие и да се насочи към... магазините с големи намаления.

Няма фиксиран процент колко по-ниски ще са цените на стоките в този тип магазини. Стремежът е основни хранителни стоки да са поне 5-10% по-евтини от останалите вериги, а при някои ключови продукти - дори наполовина.

Състезанието започва

Трите германски дискаунт вериги Lidl, Penny и Plus през последните месеци са в трескава подготовка за дебюта си на българския пазар. Действията им приличат на състезание кой ще успее да отвори първи. Всяка от тях има поне по 40-50 купени терена из цялата страна, сформирали са търговските си екипи и ги обучават.

За разлика от другите вериги дискаунтърите не могат да заработят без логистичен център, който да складира и разпределя доставките към всички магазини. Другото задължително условие е да отворят едновременно поне десетина магазина. Само така те ще могат да договарят по-големи обеми с доставчиците, а с това и да си осигурят по-ниска цена на асортимента. Неизпълнението на тези две условия беше сред причините за забавянето на дискаунт магазините в България.

Сега и трите вериги са се справили с тези проблеми. Lidl и Penny започват да строят свои логистични центрове, а конкурентът им Plus ще разчита на складове под наем. Penny и Plus са си поставили за цел да отворят още през есента, но ако се забавят, ще пропуснат коледните кампании и ще заработят през пролетта на 2010 г. Тогава за старт се готви и Lidl (виж карето).

Бързането в този момент може да се оправдае с няколко причини: и трите вериги през всичките години на подготовка са инвестирали немалко средства в България и колкото повече време минава, толкова по-бавно ще възвърнат вложението си. Не е без значение и кой пръв ще отвори магазините си - втората причина да се бърза. Ситуацията прилича малко на българската поговорка "Кой превари, той завари", или обяснено на езика на търговците - който пръв започне да продава, той ще има повече клиенти.

Ерата на намаленията

Най-големият прилив на енергия в подготовката на веригите обаче дава финансовата криза. Изследване на Deloitte Touche Tohmatsu очертава дискаунт магазините като най-бързо растящия сегмент в търговията.

Тенденцията ще важи и за българския пазар. Макар повечето вериги за момента да не съобщават за спад на продажбите, ако кризата се задълбочи, оборотите няма как да не намалеят.

"Заради кризата и в България ще дойде ерата на дискаунт веригите. Те имат пари за инвестиране и са решили да форсират навлизането си в този момент", коментира представител на една от трите германски компании.

"Нито за миг централата не е обмисляла да спре навлизането на веригата в България заради финансовата криза", обясни мениджърът на Lidl за България Милена Драгийска-Цойнер.

В битката за ниски у нас цени се включват и други вериги, които не са в типичния формат на дискаунта. В средата на седмицата търговец номер две в света Carrefour отвори първия си обект в Бургас и в България. Веригата се постави в образа на най-евтин магазин и влезе в пряка конкуренция с "Кауфланд" - типичен представител на дискаунт сегмента.

Целта на френската компания е до четири години да стане пазарен лидер. Наскоро изпълнителният директор на Carrefour в България Жан Антоан обяви пред доставчици, че първият магазин в София, който ще е на "Цариградско шосе" и трябва да отвори през февруари догодина, ще прави годишни продажби в размер на 20 на сто от оборота на цялата верига "Метро" и 100% от оборота на "Фантастико". Това означава, че компанията се цели в продажби от около 200 млн. лв. само от един свой магазин.

Новият цар в търговията

Навлизането на евтините вериги на българския пазар неминуемо ще повлияе на търговията. В началото конкурентният натиск на новите играчи няма да се усети осезаемо сред другите вериги. Защото дискаунтърите ще започнат с по десетина магазина, но повечето от тях са в средни и малки градове, в които няма други вериги.

"Няма как магазинът на Lidl в Ловеч да е конкурент на обекта ни на столичната улица "Раковски", каза мениджърът на "Фамилия" Дилян Попов.

През първите месеци се очаква дискаунт обектите да взимат от пазарния дял на гаражните обекти, пазарите и малките магазини. По данни на маркетинговата агенция GfK веригите държат около 30% от продажбите на дребно, всичко останало е разпиляно из най-различни магазинчета. "Пазарната логика подсказва, че дискаунтърите първоначално ще завземат от "свободните" 70% на търговията, коментира Стефан Косев, който е консултант в "Пикадили".

В средносрочен план обаче дискаунтърите неминуемо ще се борят за клиенти с останалите вериги. В момента, в който в един район се появят магазини на различни търговци, конкуренцията ще стане сериозна. Така например в момента в района между бул. "Слатина" и ул. "Коперник" в София има "345", "Промаркет", "Т-маркет", "Фамилия", "Фантастико". До година-две ще има два средно големи обекта - на "Пикадили" и BILLA. А броят на живеещите в района едва ли ще се увеличи. При такава конкуренция може да се наблюдава ценова война и опит да се предложат все по-големи отстъпки. Това обаче не може да важи за абсолютно целия асортимент. Намалението на цената на един продукт е за сметка на друг, коментират от "Пикадили".

Концепцията на дискаунт веригите е да продават изключително евтини стоки и продукти, което означава, че те ще повлияят и на ценовите нива на пазара. Разбира се, не навсякъде. Винаги има клиенти, които отказват да пазаруват в дискаунтъри и предпочитат доброто обслужване, допълнителните услуги и уюта на магазина. И въпреки че повечето нови вериги се целят в ниския сегмент, ще има и нови, които ще се позиционират около средния или нагоре. Словенската Mercator например вече подготвя влизането си и има подписани договори за София и някои други градове. "Конкурентоспособен ще е този, който има определена ниша и я следва непрекъснато", коментира Стефан Косев.

Евтините магазини ще внесат и нов начин на общуване с доставчиците. От една страна, те ще продават в магазините си артикули, които не са познати на българския пазар (най-вече собствени марки). Дискаунт веригите пазаруват централизирано огромни количества и след това да ги разпределят по филиалите си. Малко са продуктите, договорени на място, и за тях остава малко място по регалите. Конкуренцията за място ще притиска доставчиците допълнително да предлагат по-големи отстъпки. Ако не се съгласяват с условията на веригите, вносителите и производителите ще трябва да се лишат от достъпа до техните магазини, което означава и по-малък пазар.


Новите на пазара

- Carrefour отвори първия си магазин тази седмица. Следващият магазин ще бъде открит в София, в напреднал стадий е строителството на хипермаркетите във Варна, Стара Загора и Добрич. Започнал е строежът в Русе и в Плевен. Работи се по втори обект в София и в плановете са по още един по-малък магазин в Бургас и Варна. В момента веригата има около 15 подписани договора за магазини в страната, част от тях са собствени, други под наем.

- Lidl направи в петък първата копка на логистичния си център в община Елин Пелин. Той трябва да е готов до една година. Дотогава трябва да има построени десетина магазина, като първите обекти дори вече са готови. Първата вълна ще включва градове като Ловеч, Пазарджик, Габрово, Монтана и др., а втората е предвидена за големите градове - София, Пловдив. В столицата компанията е купила десетина терена.

- В началото на април Penny ще започне строежа на своя логистичен център, който също ще е територията на община Елин Пелин. Веригата вече изгражда и първите си магазини. И при нея целта е да дебютира с 8-9 обекта, които най-вероятно ще бъдат отворени до края на годината или в началото на следващата.

- Plus обяви още преди две години грандиозни планове за България: трицифрен брой на магазини и огромен логистичен център край София.
Основната причина за забавянето на Plus е, че собственикът и неин създател - германската Tengelmann, започна да разпродава бизнеса в Германия и в някои други европейски страни и не се знаеше какво ще стане с дейността й в България. До сделка не се стигна. В момента Plus отново мина на вариант да започне дейността си тук, като стартът й се форсира, съобщиха източници от компанията. Амбицията на българския екип е да отвори първите обекти още през есента. Вече има един построен магазин в Горна Оряховица.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 и 30 май 2014 г.
Sofia Event Center

digitalk.bg

На конференцията DigitalK ще научите:


- Какво предстои в бъдещия свят на технологиите и какво трябва да направите, за да намерите своето място в него
- Какъв е пътят към най-големите световни пазари и как по-успешно да позиционирате продуктите си
- Кои технологични иновации могат да направят бизнеса ви по-конкурентен и да оптимизират бизнес процесите ви
- Как по-ефективно и бързо да разбирате нуждите на потенциалните си клиенти и да продавате по-добре


Специално участие в DigitalK ще вземат лектори от Twitter, Uber, Passion Capital, Fashion Days, Javelin Group, 500 Startups, Deutsch NY и др.


Запазете своето място в бъдещето на digitalk.bg

24 часа 7 дни

28 Догма и съмнение

20 апр 2014, 5063 прочитания

3 Ритейл 3.0

20 апр 2014, 2557 прочитания

8 Игра на дрони

20 апр 2014, 2422 прочитания

2 "За" или "против" европейски план за реиндустриализация?

20 апр 2014, 758 прочитания

Всички новини

К:издания / Образование»

Отдолу нагоре

Отдолу нагоре

Участниците в образователната система отдавна са разбрали, че тя трябва да отговаря на днешния свят, за да може от нея да излязат щастливи и успешни хора.

Кариерен клуб: Финанси »

Стажантска програма за роми в американското посолство

Кандидатите трябва да са под 28 годишна възраст, да са настоящи студенти или наскоро да са завършили висшето си образование.

"Капитал" търси най-добрите млади мениджъри

Крайният срок за кандидатстване в конкурса NEXT GENERATION 2014 е 25 април.

Фотоконкурсът "Благотворителността през обектива" продължава до 21 май

Наградените снимки ще бъдат публикувани в изданието на културно-информационния гайд "Програмата".

Започна националният конкурс за младежки проекти

Идеята е да се изгради проектна култура у младите хора - от това къде да търсят информация за възможностите за финансиране, през правилата, процедурите и документите, до разписването на един качествен проект.

Стартира конкурсът "Носители на просвета 2014"

Участие в него могат да вземат всички студенти, които се обучават в бакалавърска или магистърска програма в университети в страната или чужбина.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне

Ще обжалваме решението на КРС за цените на едро