Регистрация

// Бизнес / Компании

158 27 мар 2009, 14:32, 25791 прочитания

Евтини времена

Четири нови вериги магазини ще привличат с ниски цени българските потребители

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Meckenbecken, Brole, Dalida, Froloria, Lelilee. Нищо не ви говорят, нали. А сега си представете, че това са марки на хранителни продукти и вие ще трябва да избирате измежду такива и подобни имена. Ще ги купувате не защото сте фен на непознатото, а защото са евтини. Такъв ще е новия свят на т.нар. дискаунт търговия, която масово ще навлезе в България през следващите месеци.

Дискаунт търговията (discount - от англ. намаление, отстъпка) от дълги години е ключов фактор в много от западноевропейските страни заради по-ниските цени. В Германия, смятана за родината на дискаунт магазините, те държат около 40 на сто от търговията на дребно.

Веригите за евтини стоки започнаха да опипват почвата в България преди четири-пет години. Стожерите на този бизнес ту се подготвяха да стъпят на пазара, ту замразяваха проектите си. Сега вече със сигурност може да се каже, че този тип търговия навлиза и у нас и силно ще промени облика на бързооборотния бизнес. Първите магазини от този специален формат ще заработят до края на годината, а до пролетта на 2010 г. в страната ще са стъпили поне три нови вериги. Инвазията им е в резултат на дългогодишната им подготовка - проучване на пазара, купуване на терени, създаване на екипи. Другият фактор, който им даде тласък, е финансовата и икономическата криза. Заради нея и в световен, и в национален мащаб потреблението се очаква да се свие и да се насочи към... магазините с големи намаления.

Няма фиксиран процент колко по-ниски ще са цените на стоките в този тип магазини. Стремежът е основни хранителни стоки да са поне 5-10% по-евтини от останалите вериги, а при някои ключови продукти - дори наполовина.

Състезанието започва

Трите германски дискаунт вериги Lidl, Penny и Plus през последните месеци са в трескава подготовка за дебюта си на българския пазар. Действията им приличат на състезание кой ще успее да отвори първи. Всяка от тях има поне по 40-50 купени терена из цялата страна, сформирали са търговските си екипи и ги обучават.

За разлика от другите вериги дискаунтърите не могат да заработят без логистичен център, който да складира и разпределя доставките към всички магазини. Другото задължително условие е да отворят едновременно поне десетина магазина. Само така те ще могат да договарят по-големи обеми с доставчиците, а с това и да си осигурят по-ниска цена на асортимента. Неизпълнението на тези две условия беше сред причините за забавянето на дискаунт магазините в България.

Сега и трите вериги са се справили с тези проблеми. Lidl и Penny започват да строят свои логистични центрове, а конкурентът им Plus ще разчита на складове под наем. Penny и Plus са си поставили за цел да отворят още през есента, но ако се забавят, ще пропуснат коледните кампании и ще заработят през пролетта на 2010 г. Тогава за старт се готви и Lidl (виж карето).

Бързането в този момент може да се оправдае с няколко причини: и трите вериги през всичките години на подготовка са инвестирали немалко средства в България и колкото повече време минава, толкова по-бавно ще възвърнат вложението си. Не е без значение и кой пръв ще отвори магазините си - втората причина да се бърза. Ситуацията прилича малко на българската поговорка "Кой превари, той завари", или обяснено на езика на търговците - който пръв започне да продава, той ще има повече клиенти.

Ерата на намаленията

Най-големият прилив на енергия в подготовката на веригите обаче дава финансовата криза. Изследване на Deloitte Touche Tohmatsu очертава дискаунт магазините като най-бързо растящия сегмент в търговията.

Тенденцията ще важи и за българския пазар. Макар повечето вериги за момента да не съобщават за спад на продажбите, ако кризата се задълбочи, оборотите няма как да не намалеят.

"Заради кризата и в България ще дойде ерата на дискаунт веригите. Те имат пари за инвестиране и са решили да форсират навлизането си в този момент", коментира представител на една от трите германски компании.

"Нито за миг централата не е обмисляла да спре навлизането на веригата в България заради финансовата криза", обясни мениджърът на Lidl за България Милена Драгийска-Цойнер.

В битката за ниски у нас цени се включват и други вериги, които не са в типичния формат на дискаунта. В средата на седмицата търговец номер две в света Carrefour отвори първия си обект в Бургас и в България. Веригата се постави в образа на най-евтин магазин и влезе в пряка конкуренция с "Кауфланд" - типичен представител на дискаунт сегмента.

Целта на френската компания е до четири години да стане пазарен лидер. Наскоро изпълнителният директор на Carrefour в България Жан Антоан обяви пред доставчици, че първият магазин в София, който ще е на "Цариградско шосе" и трябва да отвори през февруари догодина, ще прави годишни продажби в размер на 20 на сто от оборота на цялата верига "Метро" и 100% от оборота на "Фантастико". Това означава, че компанията се цели в продажби от около 200 млн. лв. само от един свой магазин.

Новият цар в търговията

Навлизането на евтините вериги на българския пазар неминуемо ще повлияе на търговията. В началото конкурентният натиск на новите играчи няма да се усети осезаемо сред другите вериги. Защото дискаунтърите ще започнат с по десетина магазина, но повечето от тях са в средни и малки градове, в които няма други вериги.

"Няма как магазинът на Lidl в Ловеч да е конкурент на обекта ни на столичната улица "Раковски", каза мениджърът на "Фамилия" Дилян Попов.

През първите месеци се очаква дискаунт обектите да взимат от пазарния дял на гаражните обекти, пазарите и малките магазини. По данни на маркетинговата агенция GfK веригите държат около 30% от продажбите на дребно, всичко останало е разпиляно из най-различни магазинчета. "Пазарната логика подсказва, че дискаунтърите първоначално ще завземат от "свободните" 70% на търговията, коментира Стефан Косев, който е консултант в "Пикадили".

В средносрочен план обаче дискаунтърите неминуемо ще се борят за клиенти с останалите вериги. В момента, в който в един район се появят магазини на различни търговци, конкуренцията ще стане сериозна. Така например в момента в района между бул. "Слатина" и ул. "Коперник" в София има "345", "Промаркет", "Т-маркет", "Фамилия", "Фантастико". До година-две ще има два средно големи обекта - на "Пикадили" и BILLA. А броят на живеещите в района едва ли ще се увеличи. При такава конкуренция може да се наблюдава ценова война и опит да се предложат все по-големи отстъпки. Това обаче не може да важи за абсолютно целия асортимент. Намалението на цената на един продукт е за сметка на друг, коментират от "Пикадили".

Концепцията на дискаунт веригите е да продават изключително евтини стоки и продукти, което означава, че те ще повлияят и на ценовите нива на пазара. Разбира се, не навсякъде. Винаги има клиенти, които отказват да пазаруват в дискаунтъри и предпочитат доброто обслужване, допълнителните услуги и уюта на магазина. И въпреки че повечето нови вериги се целят в ниския сегмент, ще има и нови, които ще се позиционират около средния или нагоре. Словенската Mercator например вече подготвя влизането си и има подписани договори за София и някои други градове. "Конкурентоспособен ще е този, който има определена ниша и я следва непрекъснато", коментира Стефан Косев.

Евтините магазини ще внесат и нов начин на общуване с доставчиците. От една страна, те ще продават в магазините си артикули, които не са познати на българския пазар (най-вече собствени марки). Дискаунт веригите пазаруват централизирано огромни количества и след това да ги разпределят по филиалите си. Малко са продуктите, договорени на място, и за тях остава малко място по регалите. Конкуренцията за място ще притиска доставчиците допълнително да предлагат по-големи отстъпки. Ако не се съгласяват с условията на веригите, вносителите и производителите ще трябва да се лишат от достъпа до техните магазини, което означава и по-малък пазар.


Новите на пазара

- Carrefour отвори първия си магазин тази седмица. Следващият магазин ще бъде открит в София, в напреднал стадий е строителството на хипермаркетите във Варна, Стара Загора и Добрич. Започнал е строежът в Русе и в Плевен. Работи се по втори обект в София и в плановете са по още един по-малък магазин в Бургас и Варна. В момента веригата има около 15 подписани договора за магазини в страната, част от тях са собствени, други под наем.

- Lidl направи в петък първата копка на логистичния си център в община Елин Пелин. Той трябва да е готов до една година. Дотогава трябва да има построени десетина магазина, като първите обекти дори вече са готови. Първата вълна ще включва градове като Ловеч, Пазарджик, Габрово, Монтана и др., а втората е предвидена за големите градове - София, Пловдив. В столицата компанията е купила десетина терена.

- В началото на април Penny ще започне строежа на своя логистичен център, който също ще е територията на община Елин Пелин. Веригата вече изгражда и първите си магазини. И при нея целта е да дебютира с 8-9 обекта, които най-вероятно ще бъдат отворени до края на годината или в началото на следващата.

- Plus обяви още преди две години грандиозни планове за България: трицифрен брой на магазини и огромен логистичен център край София.
Основната причина за забавянето на Plus е, че собственикът и неин създател - германската Tengelmann, започна да разпродава бизнеса в Германия и в някои други европейски страни и не се знаеше какво ще стане с дейността й в България. До сделка не се стигна. В момента Plus отново мина на вариант да започне дейността си тук, като стартът й се форсира, съобщиха източници от компанията. Амбицията на българския екип е да отвори първите обекти още през есента. Вече има един построен магазин в Горна Оряховица.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Консултанти ще съветват студенти, приети за обучение във Великобритания

Всеки първокурсник ще получи личен пакет с формуляри за първоначална регистрация в университетите, телефон за спешна връзка, инструкции за посрещане и настаняване

Набират се български младежи за дуално обучение в Германия

Изискванията към кандидатите, които ще започнат обучението си през 2015 г., се различава от предходните две години

Започна конкурсът за стипендианти на програма "Готови за успех"

Инициативата подкрепя образованието на деца и младежи без родители, отгледани от роднини или в социални домове.

Европейският център за модерни езици организира стажове

За тях могат да кандидатстват висшисти, които владеят английски, френски или немски език.

Възможност за обучение на студенти по програма "ДУО-Тайланд"

Месечната стипендия на одобрените европейски кандидати е в размер на 800 евро.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне

Ще обжалваме решението на КРС за цените на едро