Регистрация

// Бизнес / Компании

21 2 дек 2011, 16:07, 13715 прочитания

Ядове с ядки и чипс

"Стар фудс", вторият най-голям на пазара на снакс, свива до минимум българската си дейност

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Миграция на север

"Интерснак" затвори производството си в България и го премести в Румъния

1 юли 2011

Картофени войни

PepsiCo се включва по-пряко в битката с Intersnack за пазара на чипс в България

22 фев 2008


Дали Румъния обича много чипс, или чипсът изведнъж е развил силни чувства към Румъния. Въпросът няма лесен отговор, но изниква от само себе си, след като двамата силни международни играчи промениха стратегиите си в посока оптимизиране и миграция на север. Първо, германската Intersnack дозатвори местния си завод, но пък запази търговския си екип и после дори разшири пазарния си дял. Сега вторият в сектора - "Стар фудс България" (която е от групата на Pepsi Co), спира собствената си дистрибуция. При ядките, което е другият сегмент на дружеството, компанията поетапно, но затова пък в пъти, стопи пазарния си дял. По тази причина закупената фабрика "Пенелопа" работи на минимални обороти и част от производството отпътува към Румъния.

Дали заради кризата, слаб мениджмънт и планиране или по други вътрешни причини като концентриране на производство на по-големия пазар дъщерното дружество на Pepsi в България остава с миниатюрен екип и отговорности.

С половин уста

От няколко дни преструктурирането на "Стар фудс" е топ новина в търговията с бързооборотни стоки. Най-общо по информация от сектора се случва следното: един дистрибутор - от януари "Виста АВТ", поема цялата държава, като така екипът на "Стар фудс" се стопява с над 100 служители, а за българския им бизнес ще се грижи офис от 5-10 души. Досега компанията имаше своя дистрибуция за София, Варна и веригите, а за останалата част от страната работеше с "Инкофудс", "Виста" и други регионални компании.

Другата промяна е по линия на производството. По неофициална информация от пазара фабриката за ядки "Пенелопа" (сливенското предприятие беше купено през 2008 г.) вече работи с намалени мощности. По-конкретно: пакетират се единствено фъстъци с червена люспа, които били типични само за България и не се консумирали и произвеждали в Румъния. Твърди се, че това е около 25% от продажбите на ядки на дружеството, а всичко останало вече е пренесено към Румъния.

Писмените отговори на компанията до "Капитал" бяха лаконични: направени са някои промени с цел по-добра дистрибуция на продуктите; ще работим с местен дистрибутор; никакви промени няма да бъдат правени във фабриката "Пенелопа" в момента (бел. авт. - неясно за преди и в бъдеще). Съвсем разбираемо е, че тъй като продуктите продължават да присъстват на местния пазар, от компанията не желаят да излъчват каквито и да било негативни сигнали към пазара и клиентите си.

Новият дистрибутор за целия пазар "Виста" и доскорошния "Инкофудс" също не коментираха детайли около промените. Предположението е, че в надпреварата за нов бизнес от "Виста" са били склонни на по-големи отстъпки в сравнение с типичните за пазара - дистрибуторите обикновено получават 20% брутен марж след отстъпките към търговците.

Румънската стратегия

Поглед върху числата, свързани със "Стар фудс", показва, че компанията не стои добре финансово. От влизането й на българския пазар в края на 2007 г. дружеството все е на огромна загуба (виж таблицата), напоследък и приходите падат. Данните за пазарните дялове също не са розови: при чипса (с най-известни марки Lay's и Ruffles) нивата се запазват почти без промяна, но пък пазарът като цяло расте; при ядките ситуацията е по-тъжна - при близо 30% дял на "Пенелопа" през 2008 г. сега е пет пъти по-малък (6%).
Макар още през 2008 г. в доклада за дейността да е посочено, че целта е още следващата година дружеството да заработи на печалба, това явно така и не става.

Вътрешногрупово също се е случила промяна - от няколко месеца PepsiCo East Balkans (която управлява бизнесът с напитки в Румъния и със снаксове в Румъния, България и Молдова) се управлява от Левент Юксел, който преди това е работил в одиторската PricewaterhouseCoopers и е заемал различни позиции в турското поделение на Pepsi. Много вероятно е новата стратегия за България да идва точно от него - тъй като пазарът не е ключов и компанията не е лидер, може да се търси оптимизация и свиване на загубите. Или както мениджър на друга мултинационална компания коментира: "Сега целта за много фирми не е растеж, а печалба или поне задържане над нулата."

Погледнато на местно корпоративно ниво, може да са били постигнати и други грешки. След скъпата покупка на "Пенелопа" (по слухове на пазара около 7-8 млн. лв.) не е последвана от силна концепция и пазарният дял се топи. "В светлозелената опаковка ядките изглеждаха недопечени. Вдигнаха им цените, а не последва никаква комуникационна стратегия, която да обясни защо", каза източник от пазара. Друг представител на сектора пък обясни, че "Пенелопа" е започнала да предлага ядки в нестандартни за българския пазар разфасовки – например фъстъци от 40 грама, индийско кашу от 55 грама, бадем от 60 грама, но това не се оказало добра стъпка предвид "100-грамовите" нагласи на купувачите. Освен това заради силната маркетингова подкрепа 60-грамовите ядки "Пенелопа" се оказват на същата цена като 100-грамовите на останалите конкуренти, които не рекламират толкова активно. Твърди се, че "Пенелопа" дава и по-големи търговски отстъпки от останалите фирми в сектора на ядките. Друг проблем, но той е общ за всички мултинационални компании, е, че все още голяма част от сектора е сив, а чуждите фирми работят изцяло на светло.

Така силният едно време сегмент на ядките не е успял да се задържи на пазара, нито пък да подпомогне налагането на другите продукти като чипсове, снаксове и т.н.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

25 ноември 2014 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/banks

Банките и бизнесът


Фокус в програмата:

- Банките през 2015 – какво да очакваме
- Механизми за стимулиране на кредитирането
- Нови продукти и инструменти в подкрепа на бизнеса
- Европейски механизми за финансиране
- Решения и иновации в банковия сектор и разплащанията

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Банка Пиреос България набира кандидати за зимна стажантска програма

Стажовете ще бъдат платени, с продължителност от шест месеца и възможност за подписване на трудов договор след изтичане на програмата

Започна кандидатстването за "Харвардските курсове" в Софийския университет

Документи се приемат до 12 октомври 2014 г., а първата лекция ще се проведе на 16 октомври в Софийския университет

"Загорка" и ВУЗФ обявяват конкурс за стипендия

Кандидатите трябва да разработят комуникационна стратегия на платформата Brewing a Better Future на пивоварната компания

Започна конкурсът за стипендианти на програма "Готови за успех"

Инициативата подкрепя образованието на деца и младежи без родители, отгледани от роднини или в социални домове.

Европейският център за модерни езици организира стажове

За тях могат да кандидатстват висшисти, които владеят английски, френски или немски език.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне

Е.ОN е продала българския си бизнес на чешката Energo-Pro

Сделката за електропреносната мрежа на Североизточна България е в размер на 133 милиона евро