Регистрация
21 2 дек 2011, 16:07, 15151 прочитания

Ядове с ядки и чипс

"Стар фудс", вторият най-голям на пазара на снакс, свива до минимум българската си дейност

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Миграция на север

"Интерснак" затвори производството си в България и го премести в Румъния

1 юли 2011

Картофени войни

PepsiCo се включва по-пряко в битката с Intersnack за пазара на чипс в България

22 фев 2008


Дали Румъния обича много чипс, или чипсът изведнъж е развил силни чувства към Румъния. Въпросът няма лесен отговор, но изниква от само себе си, след като двамата силни международни играчи промениха стратегиите си в посока оптимизиране и миграция на север. Първо, германската Intersnack дозатвори местния си завод, но пък запази търговския си екип и после дори разшири пазарния си дял. Сега вторият в сектора - "Стар фудс България" (която е от групата на Pepsi Co), спира собствената си дистрибуция. При ядките, което е другият сегмент на дружеството, компанията поетапно, но затова пък в пъти, стопи пазарния си дял. По тази причина закупената фабрика "Пенелопа" работи на минимални обороти и част от производството отпътува към Румъния.

Дали заради кризата, слаб мениджмънт и планиране или по други вътрешни причини като концентриране на производство на по-големия пазар дъщерното дружество на Pepsi в България остава с миниатюрен екип и отговорности.

С половин уста

От няколко дни преструктурирането на "Стар фудс" е топ новина в търговията с бързооборотни стоки. Най-общо по информация от сектора се случва следното: един дистрибутор - от януари "Виста АВТ", поема цялата държава, като така екипът на "Стар фудс" се стопява с над 100 служители, а за българския им бизнес ще се грижи офис от 5-10 души. Досега компанията имаше своя дистрибуция за София, Варна и веригите, а за останалата част от страната работеше с "Инкофудс", "Виста" и други регионални компании.

Другата промяна е по линия на производството. По неофициална информация от пазара фабриката за ядки "Пенелопа" (сливенското предприятие беше купено през 2008 г.) вече работи с намалени мощности. По-конкретно: пакетират се единствено фъстъци с червена люспа, които били типични само за България и не се консумирали и произвеждали в Румъния. Твърди се, че това е около 25% от продажбите на ядки на дружеството, а всичко останало вече е пренесено към Румъния.

Писмените отговори на компанията до "Капитал" бяха лаконични: направени са някои промени с цел по-добра дистрибуция на продуктите; ще работим с местен дистрибутор; никакви промени няма да бъдат правени във фабриката "Пенелопа" в момента (бел. авт. - неясно за преди и в бъдеще). Съвсем разбираемо е, че тъй като продуктите продължават да присъстват на местния пазар, от компанията не желаят да излъчват каквито и да било негативни сигнали към пазара и клиентите си.

Новият дистрибутор за целия пазар "Виста" и доскорошния "Инкофудс" също не коментираха детайли около промените. Предположението е, че в надпреварата за нов бизнес от "Виста" са били склонни на по-големи отстъпки в сравнение с типичните за пазара - дистрибуторите обикновено получават 20% брутен марж след отстъпките към търговците.

Румънската стратегия

Поглед върху числата, свързани със "Стар фудс", показва, че компанията не стои добре финансово. От влизането й на българския пазар в края на 2007 г. дружеството все е на огромна загуба (виж таблицата), напоследък и приходите падат. Данните за пазарните дялове също не са розови: при чипса (с най-известни марки Lay's и Ruffles) нивата се запазват почти без промяна, но пък пазарът като цяло расте; при ядките ситуацията е по-тъжна - при близо 30% дял на "Пенелопа" през 2008 г. сега е пет пъти по-малък (6%).
Макар още през 2008 г. в доклада за дейността да е посочено, че целта е още следващата година дружеството да заработи на печалба, това явно така и не става.

Вътрешногрупово също се е случила промяна - от няколко месеца PepsiCo East Balkans (която управлява бизнесът с напитки в Румъния и със снаксове в Румъния, България и Молдова) се управлява от Левент Юксел, който преди това е работил в одиторската PricewaterhouseCoopers и е заемал различни позиции в турското поделение на Pepsi. Много вероятно е новата стратегия за България да идва точно от него - тъй като пазарът не е ключов и компанията не е лидер, може да се търси оптимизация и свиване на загубите. Или както мениджър на друга мултинационална компания коментира: "Сега целта за много фирми не е растеж, а печалба или поне задържане над нулата."

Погледнато на местно корпоративно ниво, може да са били постигнати и други грешки. След скъпата покупка на "Пенелопа" (по слухове на пазара около 7-8 млн. лв.) не е последвана от силна концепция и пазарният дял се топи. "В светлозелената опаковка ядките изглеждаха недопечени. Вдигнаха им цените, а не последва никаква комуникационна стратегия, която да обясни защо", каза източник от пазара. Друг представител на сектора пък обясни, че "Пенелопа" е започнала да предлага ядки в нестандартни за българския пазар разфасовки – например фъстъци от 40 грама, индийско кашу от 55 грама, бадем от 60 грама, но това не се оказало добра стъпка предвид "100-грамовите" нагласи на купувачите. Освен това заради силната маркетингова подкрепа 60-грамовите ядки "Пенелопа" се оказват на същата цена като 100-грамовите на останалите конкуренти, които не рекламират толкова активно. Твърди се, че "Пенелопа" дава и по-големи търговски отстъпки от останалите фирми в сектора на ядките. Друг проблем, но той е общ за всички мултинационални компании, е, че все още голяма част от сектора е сив, а чуждите фирми работят изцяло на светло.

Така силният едно време сегмент на ядките не е успял да се задържи на пазара, нито пък да подпомогне налагането на другите продукти като чипсове, снаксове и т.н.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Класацията
Капитал 100 Най-големите компании в България

Съдържание: 300 най-големи компании
Най-печелившите комапнии
Най-динамичните
Класиране по сектори
Най-големи работодатели
Най-големи холдингови дружества
и още: Анализ на данните
Истории на успеха

Още от Компании

"Булмаркет ДМ" получи 20 млн. евро от Световната банка и ЕБВР 1 "Булмаркет ДМ" получи 20 млн. евро от Световната банка и ЕБВР

Финансовата подкрепа е за проект за газови терминали на обща стойност 32 млн. евро

5 юли 2015, 499 прочитания

Здравните застрахователи в САЩ се консолидират 1 Здравните застрахователи в САЩ се консолидират

Aetna купува Humana срещу 37 млрд. долара и става вторият най-голям играч в сектора

5 юли 2015, 342 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / K100»

К100
К100

300 най-големи компании по приходи; Най-печелившите; Най-динамичните; Лидерите по сектори; Анализи и фирмени профили

Кариерен клуб: Финанси »

Нейчо Величков: Трябва да развиваме постоянно и без прекъсване личните умения и качества

Без натрупания опит не можеш да стигнеш до идеята, че ти е нужен MBA, казва изпълнителният директор на телекомуникационния оператор "Макс"

Спечели стипендия за магистърската програма на Saatchi&Saatchi

Трима души ще могат да продължат висшето си образование в областта на маркетинга и рекламата с 50% отстъпка от таксата за обучение

Моят университет: Лудвиг Максимилиан университет, Германия

Ясна Миндиликова разказва за опита и преживяванията си като студент по "Медийна информатика" в Лудвиг Максимилиан университет, Германия

Студенти могат да се запишат на безплатен курс за млади лидери

Желаещите да участват трябва да се регистрират до 7 юли

Български семейства могат да приемат чуждестранни ученици на международен обмен

Целта на програмата е да запознае младежите с българските култура и традиции

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Е.ОN е продала българския си бизнес на чешката Energo-Pro

Сделката за електропреносната мрежа на Североизточна България е в размер на 133 милиона евро

Гръмотевичният провал на популизма

Щастлива развръзка на гръцката криза няма. Дори страната да не се върне към драхмата, Атина и еврозоната вече не могат да продължават така

Да запорираш Марешки

Сбиване пред пицария може да донесе на аптекарския шеф запор за 14 млн. лв.

Няма криза за гръцките мезонети

Интересът на българите към ваканционните имоти в южната съседка расте въпреки и заради икономическите сътресения там

Стайн Ерик Велан: Скоро ще предложим пакетни услуги

Главният изпълнителен директор на "Теленор България" пред "Капитал"

Буд.ко

Там, откъдето да тръгват промените в града

Естественият чар на Одри Хепбърн

Нещо, което Холивуд виждаше за първи път

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 26

Капитал

Брой 26 // 04.07.2015 Прочетете
Капитал Daily, 03.07.2015

Капитал Daily

Брой 124 // 03.07.2015 Прочетете
Капитал Light, брой 26

Капитал Light

Брой 26 // 04.07.2015 Прочетете