Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
21 2 дек 2011, 16:07, 19319 прочитания

Ядове с ядки и чипс

"Стар фудс", вторият най-голям на пазара на снакс, свива до минимум българската си дейност

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Миграция на север

"Интерснак" затвори производството си в България и го премести в Румъния

1 юли 2011

Картофени войни

PepsiCo се включва по-пряко в битката с Intersnack за пазара на чипс в България

22 фев 2008




Дали Румъния обича много чипс, или чипсът изведнъж е развил силни чувства към Румъния. Въпросът няма лесен отговор, но изниква от само себе си, след като двамата силни международни играчи промениха стратегиите си в посока оптимизиране и миграция на север. Първо, германската Intersnack дозатвори местния си завод, но пък запази търговския си екип и после дори разшири пазарния си дял. Сега вторият в сектора - "Стар фудс България" (която е от групата на Pepsi Co), спира собствената си дистрибуция. При ядките, което е другият сегмент на дружеството, компанията поетапно, но затова пък в пъти, стопи пазарния си дял. По тази причина закупената фабрика "Пенелопа" работи на минимални обороти и част от производството отпътува към Румъния.

Дали заради кризата, слаб мениджмънт и планиране или по други вътрешни причини като концентриране на производство на по-големия пазар дъщерното дружество на Pepsi в България остава с миниатюрен екип и отговорности.

С половин уста

От няколко дни преструктурирането на "Стар фудс" е топ новина в търговията с бързооборотни стоки. Най-общо по информация от сектора се случва следното: един дистрибутор - от януари "Виста АВТ", поема цялата държава, като така екипът на "Стар фудс" се стопява с над 100 служители, а за българския им бизнес ще се грижи офис от 5-10 души. Досега компанията имаше своя дистрибуция за София, Варна и веригите, а за останалата част от страната работеше с "Инкофудс", "Виста" и други регионални компании.

Другата промяна е по линия на производството. По неофициална информация от пазара фабриката за ядки "Пенелопа" (сливенското предприятие беше купено през 2008 г.) вече работи с намалени мощности. По-конкретно: пакетират се единствено фъстъци с червена люспа, които били типични само за България и не се консумирали и произвеждали в Румъния. Твърди се, че това е около 25% от продажбите на ядки на дружеството, а всичко останало вече е пренесено към Румъния.



Писмените отговори на компанията до "Капитал" бяха лаконични: направени са някои промени с цел по-добра дистрибуция на продуктите; ще работим с местен дистрибутор; никакви промени няма да бъдат правени във фабриката "Пенелопа" в момента (бел. авт. - неясно за преди и в бъдеще). Съвсем разбираемо е, че тъй като продуктите продължават да присъстват на местния пазар, от компанията не желаят да излъчват каквито и да било негативни сигнали към пазара и клиентите си.

Новият дистрибутор за целия пазар "Виста" и доскорошния "Инкофудс" също не коментираха детайли около промените. Предположението е, че в надпреварата за нов бизнес от "Виста" са били склонни на по-големи отстъпки в сравнение с типичните за пазара - дистрибуторите обикновено получават 20% брутен марж след отстъпките към търговците.

Румънската стратегия

Поглед върху числата, свързани със "Стар фудс", показва, че компанията не стои добре финансово. От влизането й на българския пазар в края на 2007 г. дружеството все е на огромна загуба (виж таблицата), напоследък и приходите падат. Данните за пазарните дялове също не са розови: при чипса (с най-известни марки Lay's и Ruffles) нивата се запазват почти без промяна, но пък пазарът като цяло расте; при ядките ситуацията е по-тъжна - при близо 30% дял на "Пенелопа" през 2008 г. сега е пет пъти по-малък (6%).
Макар още през 2008 г. в доклада за дейността да е посочено, че целта е още следващата година дружеството да заработи на печалба, това явно така и не става.

Вътрешногрупово също се е случила промяна - от няколко месеца PepsiCo East Balkans (която управлява бизнесът с напитки в Румъния и със снаксове в Румъния, България и Молдова) се управлява от Левент Юксел, който преди това е работил в одиторската PricewaterhouseCoopers и е заемал различни позиции в турското поделение на Pepsi. Много вероятно е новата стратегия за България да идва точно от него - тъй като пазарът не е ключов и компанията не е лидер, може да се търси оптимизация и свиване на загубите. Или както мениджър на друга мултинационална компания коментира: "Сега целта за много фирми не е растеж, а печалба или поне задържане над нулата."

Погледнато на местно корпоративно ниво, може да са били постигнати и други грешки. След скъпата покупка на "Пенелопа" (по слухове на пазара около 7-8 млн. лв.) не е последвана от силна концепция и пазарният дял се топи. "В светлозелената опаковка ядките изглеждаха недопечени. Вдигнаха им цените, а не последва никаква комуникационна стратегия, която да обясни защо", каза източник от пазара. Друг представител на сектора пък обясни, че "Пенелопа" е започнала да предлага ядки в нестандартни за българския пазар разфасовки – например фъстъци от 40 грама, индийско кашу от 55 грама, бадем от 60 грама, но това не се оказало добра стъпка предвид "100-грамовите" нагласи на купувачите. Освен това заради силната маркетингова подкрепа 60-грамовите ядки "Пенелопа" се оказват на същата цена като 100-грамовите на останалите конкуренти, които не рекламират толкова активно. Твърди се, че "Пенелопа" дава и по-големи търговски отстъпки от останалите фирми в сектора на ядките. Друг проблем, но той е общ за всички мултинационални компании, е, че все още голяма част от сектора е сив, а чуждите фирми работят изцяло на светло.

Така силният едно време сегмент на ядките не е успял да се задържи на пазара, нито пък да подпомогне налагането на другите продукти като чипсове, снаксове и т.н.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Банка ДСК продава палата от Пловдивския панаир 2 Банка ДСК продава палата от Пловдивския панаир

Сградата не е част от активите на дружеството на Георги Гергов

29 май 2017, 1196 прочитания

Русия обяви най-големия търг за доставка на възобновяема енергия 1 Русия обяви най-големия търг за доставка на възобновяема енергия

Компаниите ще сключат договори за общо над 1.9 гигавата зелена енергия

29 май 2017, 996 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Здраве»

Здраве
Здраве

Актуалните теми от сезона, свързани със заболявания, лечения и медикаменти.

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (29 май - 4 юни)

Селекция от актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

VIA University College, Дания

Катерина Николова разказва за опита и преживяванията си докато учи "Маркетинг и мениджмънт" в Дания

Стажове, стипендии, конкурси (22-28 май)

Селекция от актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Вече имате MBA диплома. Какво следва?

Особености на кариерното развитие след придобиването на дипломата по бизнес образование за мениджъри

5 съвета за успех в конкурса Next Generation

Какво е важно да имате предвид, когато попълвате документите си и се явявате на интервю в конкурса за млади бизнес лидери на "Капитал" и "Кариери"

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Е.ОN е продала българския си бизнес на чешката Energo-Pro

Сделката за електропреносната мрежа на Североизточна България е в размер на 133 милиона евро

На изборен баир мажоритарно лозе

Някак неестествено е депутатите от ГЕРБ да подкрепят правила, които ще им форматират ситуация с непознати препятствия

Като в щастливия соц

Седмица след публикуването на одитa на управлението на Центъра за градска мобилност в София общината все още не е коментирала резултатите от него

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Другата страна на надеждата

Урокът по емпатия на Каурисмаки идва със "Сребърна мечка" от Берлинале

Kids just want to have fun

Избрани занимания за деца по време на лятната ваканция

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 21

Капитал

Брой 21 // 27.05.2017 Прочетете
Капитал Daily, 30.05.2017

Капитал Daily

Брой 80 // 30.05.2017 Прочетете