Регистрация

// Бизнес / Компании

1 27 апр 2012, 15:52, 4372 прочитания

Природа в кутия

Козметиката с натурални съставки е хитът на последните години и продажбите й ще продължават да растат

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Още по темата

Фонд ще витаминизира чешката Walmark

Производителят е лидер по продажби на хранителни добавки в Централна и Източна Европа

31 юли 2012

Очаквания с противоречив аромат

Продажбите на по-малките български производители на козметика растат, докато големите трудно се преборват с чуждата конкуренция

23 юли 2012

Козметичните компании очакват добра година

Българските производители ще залагат на по-скъпи и естествени продукти, а прогнозите им са за нов ръст на продажбите

23 юли 2012

Горчив проблем с "Цитросепт"

Производител и дистрибутор се съдят за марката, а продажбите на тези добавки са спрени за проверка

11 юли 2012

Coty се прицели в Avon, офертата й от $10 млрд. беше отказана

Мотивът - предложението на парфюмерийния гигант не отговаря на стойността на компанията и не е в интерес на акционерите

2 апр 2012

Полъх на парфюм

Пазарът на аромати бележи скромен ръст от 2% и при повечето марки живее на промоция

9 мар 2012

Продажбите на козметика за лице продължават да растат

Медицинските кремове вече заемат около 19% от общите продажби

15 фев 2012

Купувам само на промоция

Българският потребител използва по-малко дезодорант и шампоан в сравнение с миналата година

13 яну 2012
През 70-те години френският фармацевт Пиер Фабр открива "дървото на живота" и това го прави мнооого богат. То е растение, което вирее само в пустините на Мароко и независимо от сушата листата му са вечнозелени, а маслото от костилките на плодовете му забавя стареенето. Пиер Фабр патентова начините за извличане на продукта, сключва договор с краля на Мароко за опазване на аргановото дърво и засаждане на плантации с него, а след това арганът става световно наследство, класифицирано от UNESCO. Така се ражда марката Galenic.

Четиридесет години след това рядкото и скъпо арганово масло e задължителна съставка на цели гами продукти не само във високия клас и дермокозметиката, но и във всички най-нови разработки на масовите марки. То е основата на най-новата марка на Nivea – Pure & Natural, на кремове, душ гелове, шампоани, бои за коси.

Завръщането към природата и истерията на потребителите срещу парабените и изкуствените консерванти направиха задължително използването на растителни масла, и то изключително скъпи, като аргана, натурални продукти и минерална вода във всичко, включително и в лаковете за нокти. Клиентите на хипермаркетите, аптеките и магазините за селективна козметика търсят натуралното, биологичния произход, екологично чистото производство.

Естественият състав – арган, репей, овес, алое, гинко билоба, невен, лавандула, лайка, роза и минералната вода, шества по регалите и според най-груби преценки (заради липсата на точна статистика) ръстът в продуктите на растителна основа е около 22% през миналата година, като пазарът се оценява на над 120 млн. лв. в различните сегменти по изчисления на вносители.

Нищо изкуствено

Връщането назад към природата води началото си от няколко страни с традиция в козметиката – Франция, Германия и Италия, а търсенето на натурални продукти е тенденция от пет години. В България обаче тя се пренесе малко по-късно. Вярата в силата на природата е донесла само на дермокозметичните компании, които предлагат био-, натурални и продукти на растителна основа в аптеките, оборот от 60 млн. лв. за миналата година. Стойността на продажбите на масови марки с надпис natural и съдържание на растителни екстракти в супермакетите също е около 50-60 млн. лв. по най-груби изчисления.

Потребителите търсят естествен произход, гаранция за качество и концентрация на активни вещества.
"Тенденциите са такива. В ЕС са официално листвани 27 парабени (изкуствени опасни консерванти) и до края на годината те не трябва да фигурират в козметиката, като първо бяха изчистени от бебешките продукти, които бяха поставени изцяло на натурална основа. Колкото е по-голям надписът за продукт на растителна основа и без парабени, толкова по-добре се продава в аптеките. Майките дирижират този пазар, четат в интернет, търсят най-доброто за децата си. Така пък ние лансираме нова гама – разширяваме детската серия за чувствителна кожа, която е на основата на овес, и върху нея изграждаме продукти за хигиена, хидратация, антиейдж", коментира Нели Николова, директор на Pierre Fabre – България (Avene, Rene Furterer, A-Derma, Klorane).

Тя допълва, че следващите тенденции са опаковките да станат биоразградими и продуктите да са изцяло без каквито и да било консерванти. Засега има един такъв продукт – той е с изцяло стерилна система за затваряне и съхранение.

Но липсата на парабени доведе до намаляване на срока на годност на продуктите от три на година и половина. Освен това растителни масла и натуралните съставки оскъпяват продуктите.  Това налага пестене, особено за масовия пазар. "Успяваме да го направим от значително намален материал на опаковките (например съдържанието на пластмаса и премахване на излишния целофан и ненужните етикети). Размерът на контейнерите също е подобрен, така че да заемат по-малко място и да могат повече продукти да бъдат транспортирани на по-малко пространство. Всичко това позволява цените да бъдат съобразени с изискванията на пазара на масовата козметика", коментира Анна Георгиева, бранд мениджър на Beiersdorf (Nivea).

"Маслата са дълготрайна, но все още иновативна тенденция. Заради възстановяващото си действие те се считат за почти задължителна съставка в продуктите за грижа за кожата и косата. Най-рядкото и ексклузивно масло в света например – аргановото, което вече се използва и в масовата козметика, е в основата на новата линия за косата на Schauma. По-специализираните продукти-елексири с разнообразни масла са с по-висока концентрация и струват малко по-скъпо, но имат ефект и могат да се ползват често, без да натоварват косата и да оставят следи", коментира представител на Schwarzkopf&Henkel (Fa, Syoss,Schauma, Gliss).

Колко растително?


В био- и дермокозметиката съществуват брандове, при които растителните екстракти са между 95 и 100%."Първите биопродукти се представиха на българския фармацевтичен пазар преди близо 4 години (марките Plante System, Planters, Weleda), но все още не могат да се похвалят с голяма популярност и разпознаваемост на концепцията, така както в държави като Франция, Германия и Италия, които са тяхната родина. В много аптеки обаче се оформят зелени зони, което е сериозна индикация за доверието към този макар и все още малък в България пазарен сегмент, наречен козметика на нашето бъдеще", коментира Калоян Николов, вносител на Nuxe, Uriage, Plante System. Той допълва, че наред с аптеките постепенно нарастват и продажбите чрез on-line магазините и специализираните биомагове.

Основните продажби на предимно растителни продукти обаче продължават да се извършват в магазините за селективна козметика и в аптеките, като освен етикетите за натурален, еко- и биопроизход, които клиентите не четат особено задълбочено, водещ признак за разпознаване са цените, които могат да бъдат с до 30% по-високи, изчисляват фармацевти. "Качествените натурални продукти, както и тези на органична основа са обичайно в по-високия ценови клас, което е свързано както с нивото на концентрация и чистотата на активните растителни съставки, така и на спазването на много високи стандарти за производство", отбелязва Калоян Николов.

Био- и растителните марки са изградени изцяло на такава основа – на едно или повече лечебни растения, и обикновено това е отбелязано върху опаковките. "По-голямата част от продуктите ни са на растителна основа, като идеята е ние сами да отглеждаме и контролираме растенията, които се използват за линиите – например средно 97% от съдържанието на цялата линия Rene Furterer e на растителна основа, като част от продуктите са 100% натурални. В базата на всяка от линиите е поставено едно или няколко лечебни растения. Преди години това беше характерна особеност на марките на компанията, която пък сега се оценява много широко от потребителите заради "зелената вълна" във вкусовете", коментира Нели Николова.

"Трудно е да се каже колко голям е този пазар – много козметични продукти претендират за натуралност и органичност, а съдържат съвсем минимален процент натурален екстракт. В голяма част от случаите клиентите, ако не четат етикетите, могат да се ориентират по сертификатите за органично производство и по цената", отбелязва Сава Огнянов от "Софарма трейдинг", която е вносител на най-голямата италианска компания за биокозметика Planters, която изгражда линиите си на основата на алое. Огнянов допълва, че изискванията на клиентите са за повече природа - натурална хиалуронова киселина на растителна основа, успокояващи кожата натурални продукти и дори натурални слънчеви филтри. Истерията е част и от двуцифрения ръст в продажбите на хранителни добавки - и в този сегмент естествените добавки са най-продаваните.

Помага или пречи?

Мненията за това колко натурален трябва да бъде продуктът обаче се разделят.
"Биото не е за хора с чувствителна кожа и склонни към алергии – част от растенията съдържа естествени алергени, които са много силни", смята Сава Огнянов. На същото мнение са и от "Биодерма - България", чиито продукти са изцяло синтезирани, а компанията разработва "ангажимент за дерматологична сигурност",който гарантира използването на най-чистите молекули в оптимални дози. "Фактът, че определени съставки са произведени по естествен начин или че са билки, не е гаранция, че продуктите имат благоприятен или лечебен ефект. Някои натурални съставки могат да бъдат алергени", коментира и Мира Драганова, мениджър на "Биодерма - България".
"Всички натурални масла се тестват предварително. Самите естествени аромати са решаващи при избора на дезодоранти, душ гелове и шампоани. При кремовете ефектът е на подсъзнателно ниво – дори възприятието на един и същ крем срещу бръчки може да бъде различно в зависимост от аромата", казва Анна Георгиева.

"Продуктите с естествени съставки са основен двигател на пазара на грижа за тялото. Все повече ще се търсят продукти free from, или"без съдържание на", в които няма парабени, парафини и други изкуствени съставки, които обикновено оставят следи по тялото, косата и натоварват излишно. Друга тенденция, особено за специализираните продукти за тънка коса, е да се премахват формулите на силиконите, които имат изкуствен произход и утежняват косата", коментира представител на Schwarzkopf&Henkel (Fa, Syoss,Schauma, Gliss).

"Най-големите алергени са парабените – при натуралните марки и минералната вода говорим за нещо естествено, което действа на различния тип клиенти, и пазарът го показва", отбелязва Нели Николова.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

14 май 2014 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/water

Трета годишна водна конференция: Водата като бизнес фактор за индустрията


Основни теми в програматa:
- Водата като бизнес риск и разходен център за бизнеса
- Значението на водоснабдяването - качество, непрекъсваемост, реакция
- Търговски отношения между доставчици на услуги и индустриални потребители
- Иновативни услуги и бизнес модели
- Финансиране на водна инфраструктура

24 часа 7 дни

28 Догма и съмнение

20 апр 2014, 5279 прочитания

3 Ритейл 3.0

20 апр 2014, 2700 прочитания

9 Игра на дрони

20 апр 2014, 2594 прочитания

6 "За" или "против" европейски план за реиндустриализация?

20 апр 2014, 907 прочитания

Всички новини

К:издания / Образование»

Отдолу нагоре

Отдолу нагоре

Участниците в образователната система отдавна са разбрали, че тя трябва да отговаря на днешния свят, за да може от нея да излязат щастливи и успешни хора.

Кариерен клуб: Финанси »

Стажантска програма за роми в американското посолство

Кандидатите трябва да са под 28 годишна възраст, да са настоящи студенти или наскоро да са завършили висшето си образование.

"Капитал" търси най-добрите млади мениджъри

Крайният срок за кандидатстване в конкурса NEXT GENERATION 2014 е 25 април.

Фотоконкурсът "Благотворителността през обектива" продължава до 21 май

Наградените снимки ще бъдат публикувани в изданието на културно-информационния гайд "Програмата".

Започна националният конкурс за младежки проекти

Идеята е да се изгради проектна култура у младите хора - от това къде да търсят информация за възможностите за финансиране, през правилата, процедурите и документите, до разписването на един качествен проект.

Стартира конкурсът "Носители на просвета 2014"

Участие в него могат да вземат всички студенти, които се обучават в бакалавърска или магистърска програма в университети в страната или чужбина.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне

Тодор Ялъмов: В България на пазара ще останат 10-15 оператора

Експертът във фондация "Приложни изследвания и комуникации" пред "Капитал"