Регистрация

// Бизнес / Компании

39 23 ное 2012, 17:57, 28107 прочитания

Сладки хапчета

Кои са десетте най-големи вериги аптеки в София и кой стои зад тях

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Здраве от Суходол за Москва

Най-новият фармацевтичен завод в София ще изнася продуктите си на Изток

19 фев 2013

Огнян Донев увеличи дела си в "Софарма" за сметка на Любомир Павлов

Дружество на бизнесмена вече държи малко над 26% във фармацевтичната компания

23 яну 2013

Опашка за хапчета

Здравната каса въвежда лимит за рецепти в аптеките

23 ное 2012

Аптеки на всеки сантиметър

Веригите продължават да растат, а новите адреси са в центъра, моловете и до метрото

23 ное 2012

Минимум осем минути на рецепта

За ограничението се споразумяха от фармацевтичния съюз и от здравната каса, големите аптеки са против

22 ное 2012
Трудно е да се направи класация на най-едрите и динамичните вериги аптеки в София по няколко причини. Първо, веригите са забранени заради законовото ограничение за притежаване на максимум четири аптеки. То обаче лесно се заобикаля чрез роене на фирми. Друга трудност е, че официалните маркетингови проучвания обхващат предимно продажбите на лекарства и някои хранителни добавки, които обектите са купили от дистрибутори на лекарства. Но основните обороти на повечето обекти идват от медицинска козметика, различни видове добавки, санитарни материали, шампоани, гримове, дори парфюми и не минават през лекарствените дистрибутори. Някои от фармацевтите отбелязаха пред "Капитал", че имат около 200 доставчици. Затова класацията е по азбучен ред и включва 10-те най-известни и сочени от доставчиците и за най-големи по продажби, динамично развиващи се и с ръстове над пазарните поне в една област на продажбите - лекарства - медицинска козметика, като площ и локация на обектите аптеки. Едно допълнение - средномесечните обороти на аптеките в България по данни на специализираното звено IMS Health са около 40 хил. лв. В класацията попадат обекти, чиито продажби многократно надвишават това число.

Аптеки "Адонис" - 7 в София, една в Русе

[Капитал]

Аптеките "Адонис" съществуват от 2000 г. и са семейна собственост на братята фармацевти Георги и Илия Калинови. Първоначалната концепция на обектите им в София, които в момента са седем, е да продават пълната гама продукти и да заложат на медицинската козметика. Заради промените в законодателството, които ограничават броя на аптеките, които може да притежава една фирма до четири, компанията започва да разработва франчайз услуги и в момента две от аптеките в София са с такива договори. Идеята е марката да има партньори във всички областни градове, като в тях да пазаруват основно клиентите на сайта на аптеките. В момента Калинови предлагат през интернет само козметика и санитарни материали (продажбата на лекарства с рецепта е забранена) и по думите на Георги Калинов всеки ден сайтът се посещава от между 1500 и 3000 клиенти. "Основният акцент е да предлагаме изключително добра фармацевтична консултация и обектите ни да са на комуникативни места. Но един от най-големите ни обекти всъщност в момента е интернет и смятаме да продължим да развиваме още по-добре услугите си там", коментира Георги Калинов. Иначе най-новата аптека на компанията е в подлеза на ЦУМ при метрото.

Аптеки "Гален" - 11 аптеки, една от които в София

[Капитал]

Пътуването към София на най-голямата като обороти аптечна верига в Хасково - "Гален", които са собственост на магистър-фармацевт Веселина Вълчанова, отнема няколко години, но в момента става въпрос за една от най-големите аптеки в идеалния център на столицата. "Пазарът в София ни беше интересен, тъй като нашата верига се развиваше изключително добре и решихме, че можем да изпробваме нашето ноу-хау и на най-големия пазар. Основната разлика в потреблението е, че докато досега основните ни продажби бяха на лекарства и масова козметика, в София се ползват повече медикаменти без рецепта, много хранителни добавки и медицинска козметика", коментира Вълчанова. Тя отбелязва, че като цяло инвестициите в новите обекти се извършват със собствени средства, въпреки че банките са положително настроени към аптеките.

Аптеки "Ес Си Ес франчайз" (SCS Franchise) – 121 аптеки в България, 55 от тях – в София

[Капитал]

Компанията беше създадена в средата на 2007 г., като основната й цел беше да концентрира и управлява няколко известни тогава марки в аптечните вериги. Става въпрос за "Санита", "Сейба аптеки и дрогерии" и "Софийски аптеки", които в този момент изпитваха силни финансови затруднения. Собственици на фирмата са търговското дружество "Средец" и физическото лице Юлия Соколова с разпределение на дяловете 50 на 50. SCS зарежда с продукти аптеките, управлява складовите наличности, предоставя им счетоводни, юридически, консултантски и логистични услуги.
Като франчайз марка SCS образува най-голямата верига аптеки в София. Приходите от продажби идват основно от лекарства, включително и по каса. Повечето обекти са големи по площ и бързо включиха в гамата си медицинската козметика. Четири са разположени в молове и големи търговски центрове и се нареждат сред най-печелившите аптеки в столицата. Само по изчисленията на директора на SCS Красимир Славчев в един от тези обекти се извършват над 200 хил. покупки годишно. "Аптеки без ясна концепция, ключова локация и пълна гама лекарства и продукти са обречени", коментира Славчев.

Аптеки "Фарма мол" - 4 аптеки в София

[Капитал]

Веригата "Фарма мол" слага началото си преди малко повече от две години с първия си обект в мол "Сердика център". И до ден днешен това е най-голямата като площ аптека в мол - над 140 квадратни метра. В момента обаче веригата ще има обекти в още два новооткриващи се мола, а оперира и с един в магазин "Билла". Съсобственици са магистър-фармацевт Анастасия Иванова и собственикът на най-голямата българска фирма за клинични проучвания "Комак медикъл" д-р Милен Врабевски (който през последните години влезе в политиката и е в ръководството на ГЕРБ). Преди десетина години тя започнала работа във веригата аптека "Салджи", в една от най-посещаваните аптеки на бул. "Витоша", и е един от убедените привърженици на концепцията за аптека, която залага на пълното портфолио продукти, конструирана е като здравен магазин и не работи със здравната каса. Такава е и първата й аптека. "Открих тази концепция преди години, участвала съм в изграждането й и вярвам в нея", коментира Анастасия Иванова. Тя допълва, че аптеките в моловете не трябва да се опитват да се конкурират като асортимент с DM, Lilly, парфюмерийните вериги, а трябва да намерят уникалната аптечна ниша - само медицинската козметика, създадена да се продава в аптеките и предназначена за хора с чувствителна кожа и коса и с афинитет към пречистените, природни формули. "При изключително конкурентен и наситен аптечен пазар това, с което може да се отличи една аптека, е доброто обслужване и добре обучените фармацевти. Клиентите го оценяват", смята Иванова.

Аптеки "Фармастор" – 9 аптеки в София

[Капитал]

Първото образование на собственика на "Фармастор" Данаил Кишкин е инженерно. От 12 години обаче неговите обекти работят в София и са от най-посещаваните и бъроразвиващи се аптеки. Бизнесът започва с една семейна аптека през 2000 г., след това съдружниците (виж информацията за аптеки "Прима") се разделят и всеки започва да развива собствена марка. "Преди години една аптека можеше да се отвори с 5-6 хил. лв. за оборудване, зареждането беше минимално, дистрибуторите предлагаха дълго отложено плащане или консигнация. Всичко беше на ниво бакалия – разполагаш с минимални средства и отваряш. Днес това е невъзможно, пазарът не може да понесе посредствена аптека. Необходими са минимум 200 хил. лв. за оборудване и зареждане на нова аптека. "Бройката не е самоцел. Търся места, където усещам, че мога да продавам. Смятам обаче за конкурентно предимство пълната номенклатура лекарства, изключително доброто ниво на обслужване и непрекъснатото обучение на фармацевтите. Пациентите го ценят", коментира Кишкин.

Аптеки "Марешки" – 220 в България, 32 в София

[Капитал]

Варненската верига аптеки "Марешки" съществува от 1991 г., като първоначалната й експанзия е в морския град. Първата аптека извън Варна е открита в София преди 9 години, но с това разрастването в столицата спира. "Трудно намирахме празни помещения, наемите бяха високи, пазарът вървеше нагоре и за нов играч беше истинско изпитание", коментира собственикът на веригата Веселин Марешки. Така разрастването на веригата се връща на територията на Североизточна България и едва през последните две години се съсредоточава в София. Повечето обекти са под наем, много малко от помещенията са собственост на веригата, като основната идея е да са разположени близо до болните хора.

В момента аптеките в София са 32 на брой, като проектът на Марешки е до другата година да достигне 50 обекта. Основният акцент в номенклатурата на аптеките са лекарствата (над 90% от продажбите), работата със здравната каса и поддържането на ниски цени. В момента е трудно да се говори за бърза възвращаемост, работим за пазарен дял, конкуренцията е изключително висока, отбелязва Марешки. По думите му повечето от аптеките се финансират с банкови кредити и собствени средства, тъй като фирмите му имат добра репутация пред финансовите институции и те лесно им отпускат кредити.

Аптеки "Медея Фармако груп" - 11 аптеки в София

Семейна компания, собственост на руския гражданин Андрей Андреев и синовете му, е една от може би единствените чуждестранни инвестиции в аптеките в София и една от най-бързорастящите вериги. Преди две години чрез една от семейните компании за управление на недвижими имоти единият от синовете - Константин Андреев, купува три проблемни аптеки и ги изправя на крака, след това продължава експанзията. В момента обектите с марка "Медея" вече са 11. "Всеки добър предприемач взема под внимание основни отправни точки за решението в какво да инвестира – финансова сигурност, перспективи в развитието на дадената сфера, обществено-социална значимост, потенциал. Изборът ми за бизнес с аптеки не е емоционален. Това е решение, взето преди всичко с разум и подчинено на вътрешната ми интуиция", коментира инвестицията си Андреев. "Медея" са интересни със стратегията директно да купуват имота, в който се намира аптеката, а не да наемат пространството. "Това ми дава сигурност. Вярвам, че когато човек започне да работи по някакъв проект, какъвто и да е, има определени постъпки, последователност, аз си ги представям като стъпала... Ако прескочиш едно от тях, има опасност да не се задържиш на следващото", казва Андреев. Той не изключва да инвестира в обекти в молове и хипермаркети, но засега аптеките му са на комуникативни места в столицата, но не и в големи търговски центрове. Андреев не коментира финансирането на експанзията си, като отбелязва, че на практика всеки може да има аптека, но по-трудната част е как тя ще се развие, ще отстои мястото си и в крайна сметка ще се разграничи от останалите.

Аптеки "Прима" – 5 аптеки – 4 в София, една в Бургас

[Капитал]

Веригата аптеки "Прима", собственост на семейството фармацевти Оля и Илкер Аксой, е една от най-известните в София от 1999 г., а една от аптеките им се намира точно срещу сградата на здравната каса. През годините веригата включваше осем обекта, но нерентабилните аптеки бяха затворени през последните години. Интересно е, че това като цяло не се отрази на общия оборот на четирите аптеки, обяснява Аксой. За сметка на това "Прима" е една от първите софийски аптеки, която реши да експериментира и да отвори свой обект в провинцията с местен съдружник. Той е в един от най-големите бургаски квартали – "Зорница".  Концепцията на аптеките е да предлагат пълна гама от лекарства, добавки и медицинска козметика.

"Навремето нямаше конкуренция, разходите за започване на бизнес и изискванията на пазара бяха много ниски. Сега е невъзможно да отвориш аптека на площ 25-30 кв.м, минималната площ е около 100 кв.м и трябва да осигуриш пълен асортимент продукти", коментира собственикът Илкер Аксой.

Аптеки "Ремедиум" - 9 аптеки и 1 магазин за хранителни добавки

[Капитал]

Преди близо 20 години в една софийска аптека на централна столична улица за първи път започва да се предлага козметика. Обектът е съсобственост на семейство фармацевти - Юлия и Николай Костови. Всъщност те са първите, които въвеждат западния модел на здравния магазин и освен лекарства започват да предлагат пълни гами козметика, хранителни добавки, продукти за деца. Именно с тях големите козметични концерни рискуват да влязат в българските аптеки и до голяма степен първите големи аптечни вериги са копие на някои от обектите на "Ремедиум". "Никога не сме спирали с иновациите - ние първи купихме робот, който се зарежда с лекарства, за да улесним фармацевтите, електронни етикети и създадохме най-голямата като площ аптека в България - 500 кв.м", коментира Николай Костов. В момента веригата включва девет аптеки, предимно в центъра и в три от столичните квартали. На практика една от големите столични улици - "Граф Игнатиев", е територия на веригата, тъй като по протежението й има три техни аптеки. Четири от обектите на "Ремедиум" са в собствени сгради, пет са под наем. Фармацевтите са представители за България и на американска линия хранителни добавки. "Концепцията ни е да се състезаваме с всички във всички продуктови групи - и при лекарствата, и при хранителните добавки, и при козметиката и парфюмерията. Във всеки от обектите ни има над 22 хил. артикула. "Конкурираме се с всички, а предимствата ни са удобна локация, ниски цени, пълна гама, най-доброто обслужване. Имаме аптеки, в които всеки ден влизат по около 2000 души. През тази година за пореден път очакваме 25% ръст в приходите", коментира Николай Костов, съсобственик на веригата аптеки.

Аптеки "Субра" - 23 аптеки в България

Аптеките под марката "Субра" са собственост на Тодор Дочев. Той е създател на дистрибутора на лекарства "Калиман РТ" и веригата аптеки "Сейба", но впоследствие те изпаднаха в лошо финансово състояние и смениха собственика си по схемата дълг срещу собственост. Дочев работи известно време като търговски директор на "Софарма" и реши отново да се занимава със собствен бизнес. Той е един от пионерите на концепцията "аптека в мол", като първите му обекти бяха във Варна и Бургас. В момента негова е една от аптеките в един от новостроящите се молове в южните квартали. Обектите на Дочев също са по концепцията голям здравен магазин - аптеката е с голяма площ, невинаги залага на работа със здравната каса, но е на ключова локация с голям поток клиенти и предлага голяма гама медицинска козметика и хранителни добавки. Един от най-оборотните обекти е този в "Бизнес парк София".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Спасия Славова: Стажът е добро начало за промяна

Спасия Славова, студентка във втори курс по "Политически науки" в Университета за национално и световно стопанство (УНСС), разказва за своя стаж в Унгария

Saatchi&Saatchi търси стажанти

Крайният срок за кандидатстване е 11 декември 2014 г.

Какви са възможностите за работа и стаж в евроинституциите

EU Careers организира две информационни събития по темата на 1 и 4 декември 2014 г.

Световната банка набира стажанти

Програмата предлага възможности за обучение и практическа дейност

Николай Великов: Искам хората да са по-активни

Николай Великов, студент по право в пети курс в ЮЗУ "Неофит Рилски", разказва пред "Кариери" за своите впечатления и натрупан опит по време на своя стаж в Румъния миналото лято

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне

Германия купува част от френския дял в EADS

Париж и Берлин планират да изравнят собствеността си в авиационния консорциум