Регистрация

// Бизнес / Компании

43 3 апр 2014, 14:03, 16110 прочитания

Пирамида ли е Saveway/SCI

Основателите на компанията Станчо Рангелов и Светослав Петров дадоха пресконференция, за да разсеят съмненията, но не отговориха на няколко ключови въпроса

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Театърът на пастор Петров

Съоснователят на "Сейвуей България" заведе дело за клевета срещу създателя на Facebook група уличаваща компанията му, че е пирамида. И го оттегли демонстративно.

28 мар 2014

SCI беше уличена от КЗП в "пирамидални продажби"

Регулаторът е издал заповед за преустановяване на нелоялната търговска практика от дружеството, което вече иска да се казва "Сейвуей България"

5 фев 2014

Шест сигнални лампички

Или най-честите заблуди, които би ви поднесла една пирамида

23 ное 2013

Имаме потенциал да минем Facebook

Основателите на Save Company International Станчо Рангелов и Светослав Петров пред "Капитал"

22 ное 2013

Завръщането на пирамидите

Схемите с финансови измами пак са тук, но еволюирали и завоалирани като компании за мрежов маркетинг

22 ное 2013

Jesus Saves*

Пловдивска компания предлага безплатни карти за отстъпки и възможности за допълнителни доходи. Има ли уловка?

21 яну 2011
"Сейвуей България" - компанията, предлагаща възможност за отстъпки и пасивни доходи, която е обект на медийни критики, че е пирамида и наскоро бе санкционирана от Комисията за защита на потребителите за "пирамидални продажби", се опита да разсее съмненията около дейността си. В напоителна пресконференция двамата основатели на дружеството Станчо Рангелов и Светослав Петров пробваха да обяснят пред журналисти бизнес модела си, като обаче отклониха важни въпроси за детайли около това от какво идват основно приходите на дружеството.

Не сме...

И двамата подчертаха, че не са експерти по пирамидите, но обясниха защо според тях "Сейвуей България" (доскоро "Сейв къмпани интернешънъл" или SCI) не е такава. Според Рангелов финансовата пирамида има няколко характеристики: неясна собственост, няма продукт, обещава печалба без работа, изисква входна такса. Той обясни, че тяхната компания не отговаря на никое от изброените: тя е собственост на него и г-н Петров, няма обещание за приходи, входна такса или бонуси и комисиони свързани с привличането на нови клиенти. Той дефинира и основната дейност на SCI:  осигуряване на клиентски поток на търговските й партньори - над 1800 на брой.

Най-общо казано компанията предлага два типа услуги. Първият е възможност за ползване на договорени отстъпки. Срещу безплатна регистрация в сайта може да се ползват т. нар Save of the Day отстъпки, а срещу 50 лв. може да се закупи "Стартов пакет" съдържащ Save Card, която може да се ползва в цялата партньорска мрежа.

Другите услуги са насочени към предприемачи и представляват различни по-стойност бизнес-центрове даващи възможност да се печели от мрежата от закупените от привлечени нови клиенти продукти на компанията и от реализирания от тях оборот. Те са на стойност между 600 и 4000 лв, като дават различни по размер бонуси. Именно тази част от дейността е обект на критики и за нея компанията беше санкционирана от КЗП с 10 хил. лв. глоба и преустановяване на "нелоялната търговска практика" (актът се обжалва от компанията във ВАС).

Според регулатора това реално не е продукт със собствена стойност, а единствено механизъм за пирамидално привличане на нови потребители, докато според SCI това е стимул за продажби, като бонусите се дават за "препоръка" към клиент да си купи продукт от компанията, а не за привличането му. Тънък и неразбиран момент според тях е именно, че ставането на клиент е безплатно и става чрез регистрация на сайта.

Не знаем точно...

Въпреки заявената прозрачност обаче, двамата основатели на SCI не успяха да отговорят на въпроса каква част от приходите от кой продукт идва. Рангелов обясни, че не е знаел, че "ще влизаме в такъв детайлен анализ", иначе е щял да се подготви. Този въпрос обаче му е задаван нееднократно от медиите, така че, предвид интереса, уклончивият отговор е странен. Все пак той заяви, че "имаме много по-висока печалба от продажбата на този продукт (бел. ред. бизнес-пакетите)", което за него е нормално, защото сега се изгражда мрежата на компанията и в бъдеще може и другите продукти да станат по-доходоносни.

Според него няма значение обаче от какво точно идват приходите, тъй като и двете са продукт. "Ако един магазин продава домати и боя има ли значение, кое повече продава", каза той. Реално обаче интересът към това е именно, защото според широко използваните дефиниции за разграничаване на компании ползващи мрежов маркетинг от пирамиди, основната разлика е какво носи основните приходи - привличането на нови клиенти или продажбата на продукт.

Много сме...

Компанията все пак разкри малко числа и детайли около дейността си. Според Рангелов, към момента има 150 хил. клиенти регистрирани на сайта й, над 52 хил. държатели на Save Card и над 5 хил. бизнес-партньора. Той също така изтъкна и, че вече има клиенти и в чужбина като най много са в Германия - около 500. В началото на 2014 г. Рангелов и Петров регистрират Saveway Interntional Holding в Берлин, като собствеността на българското дружество е прехвърлено към него. Предстои да се регистрират еднолични дъщерни дружества и в другите страни набелязани за експанзия, като най напред са плановете за Белград и Истанбул.

Рангелов обясни още, че вече договорите с клиенти се сключват с германската централа, докато тези с търговските партньори ще са с местните дружества. Той каза още, че двамата с Петров са напуснали ръководството на българското дружество, защото всяко местно поделение ще си има собствен ръководител, тъй като двамата не могат оперативно да са навсякъде.

Според Петров печалбата за 2013 г. е около 1 млн. лв., а изплатените отстъпки на клиенти са около 2 млн. лв.

Не мамим...

Според двамата компанията не кара никого насила да става клиент и след като има 52 хил. платили си клиенти, очевидно те виждат стойност в нея. Те обясниха, че появилите се напоследък по телевизиите репортажи с недоволни клиенти са ги озадачили и общото им послание беше, че явно въпросните клиенти са били с грешни очаквания и не са полагали достатъчно усилия, докато за да се успее в СЦИ трябва усилена работа.

Всъщност тук е и най-спорния момент: дали презентациите, на които се говори, че няма риск, че се постигат високи пасивни доходи и че се печелят автомобили BMW, не са подвеждащи. За Петров наистина няма риск, защото дори да не успеете да си избиете инвестицията чрез изграждане на успешна мрежа, можете да го направите чрез отстъпки. 

Другият важен въпрос е дали тяхната дефиниция за пирамида не е твърде рестриктивна. По този критерий например, пирамида не е дори и може би най-големият измамник на съвремието Бърнард Мейдоф. По собствените признания на Мейдоф, той е организирал пирамида, просъществувала 17 години. Тя обаче е имала ясна собственост, продукт (управление на активи) и е обещавала висока доходност без такса на входа. При това на силно регулиран финансов пазар какъвто е американския. Това не попречи Мейдоф да бъде осъден на 150 години затвор.
Петров vs Ангелов

Не беше пропусната и темата за нашумялото напоследък дело на Светослав Петров срещу създателя на Facebook групата против компанията "Игнорирй SCI - Спаси приятел!" Константин Ангелов. Този път лично Петров повтори мотивите си, изтъкнати седмица по рано от адвокатите му, че не е искал въмездие, но е бил провокиран от личните нападки срещу него и семейството му. Двамата с Рангелов разкриха и че в обекти на Ангелов, като търговски партньор на SCi, компанията му е донесла 30 хил, лв. допълнителен оборот и 367 нови клиенти, както и че неговите обекти имат 4 неплатени фактури към тях.

Самият Ангелов преди делото също заяви, че е в договорни отношения с компанията и че не вижда проблем в картите й за отстъпка, а в методите й за набиране на клиенти. Миналата седмица Петров оттегли тъжбата си срещу него за клевета и обида.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Десетото издание на "Нощ на музеите и галериите" набира доброволци

Срокът за кандидатстване е до 30 август 2014 г. Всички одобрени кандидати ще преминат обучение.

Стартира национален конкурс за студенти и докторанти

Целта на проекта е да се подпомогнат младите хора да започнат собствен бизнес, като им се предостави финансова помощ в размер до 20 хил. лева за всеки одобрен бизнес план.

Платен стаж в Световната търговска организация

Програмата е целогодишна и няма начален и краен срок за кандидатстване.

Комитетът на регионите организира дългосрочни платени стажове

Стажантите трябва да са граждани на държави, членки на ЕС. Предлагат се и няколко места за стажанти от страни извън Съюза.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне

Prada залага на мъжете за увеличаване на продажбите си

Луксозната модна марка ще отвори 50 специализирани магазина в следващите три години