Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
16 3 юни 2014, 19:10, 5422 прочитания

Аутсорсинг индустрията търси диалог с държавата

Въпреки стабилния ръст на сектора има опасност България да изгуби инерцията си в привличането на изнесени услуги

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

България е сред десетте най-атрактивни държави за аутсорсинг

Страната става по-видима с класацията на AT Kearney, а в индустрията влизат повече чужди компании

1 окт 2014

Индустрията търси талант

Недостигът на кадри остава една от най-големите спънки за ръста на аутсорсинг сектора в България

6 юни 2014

Аутсорсинг индустрията прогнозира стабилен ръст

Секторът очаква мерки и от държавата, за да се насърчи изнасянето на услуги към България

26 май 2014

Forton прогнозира недостиг на качествени бизнес площи

Свитото строителство на офис сгради и липсата на индустриални и логистични проекти са предизвикателствата пред пазара

21 апр 2014

Американски гигант купува "Софика груп"*

Най-голямата българска аутсорсинг компания привлече стратегически инвеститор

25 фев 2014

Ще увеличим служителите си в България

Президентът на аутсорсинг компанията TELUS International Europe Ксавие Марсенак пред "Капитал Daily"

12 фев 2014


Ясни правила за насърчаване на инвестициите, по-добра реклама на България като конкурентна бизнес дестинация, подобряване на образованието на кадри от всички нива, либерализация на трудовото законодателство. Това са основните предпоставки за развитие на аутсорсинг индустрията в България, очертани от представителите на бизнеса по време на първата годишна конференция, посветена на този сектор "Как България да се превърне във водеща дестинация за аутсорсинг", организирана от "Капитал" и Българската аутсорсинг асоциация (БАА).

"Днешната конференция е стъпка напред в диалога ни с правителството за откриване на нови работни места и в очертаването на следващите ни ходове, за да продължим растежа на индустрията", каза Стефан Бумов, председател на БАА и изпълнителен директор на "Софика груп". По негови думи заетите в сектора в страната са над 22 хил. души, като тази индустрия има потенциала да достигне 6% от брутния вътрешен продукт (БВП) през следващите пет години. България обаче е на път да изгуби инерцията, набрана през годините като привлекателно място за изнасяне на бизнес процеси. Именно затова според Бумов е достигнат моментът, в който трябва и държавата да подпомогне бранша, за да насърчи чуждестранните инвеститори, независимо дали това са компании за аутсорсинг или клиенти за изнасяне на услуги.

Важният сектор

Значението на аутсорсинг индустрията беше подчертано и от представителите на държавните институции. Този сектор се очаква да отчете ръст от 20% през настоящата година, прогнозира Красин Димитров, зам.-министър на икономиката, енергетиката и туризма. IT секторът отговаря за 6% от БВП на България през 2013 г., като половината от тях се падат на аутсорсинга, допълни той. Според Димитров индустрията за изнесени услуги има голямо значение за икономиката, защото тя е ориентирана около 90% за износ, а именно той е ключов за запазване на растежа. Страната ни е сред най-привлекателните места за аутсорсинг, подчерта Димитров, припомняйки, че тя заема 17-о място в класация на консултантската фирма AT Kearney. България има шансове да измести повечето държави преди нея, защото половината от тях имат по-високи разходи за труд или пък по-нестабилна бизнес среда спрямо тукашните.

Конкретно администрацията работи по няколко инициативи за подобряване на връзката между българския и чуждестранния бизнес, като една от тях е включването на страната в проекта за онлайн платформа на германската и на френската банка за развитие. Платформата осигурява връзка между местни компании и международни фирми и улеснява намирането на партньори и клиенти.



Според изпълнителния директор на Българската агенция за инвестиции Светослав Младенов страната ни е атрактивно място за аутсорсинг и IT услуги заради доброто си географско разположение, ниските разходи за труд, предвидимата данъчна политика и ниската ставка.

"Просто няма държава, която да предлага такъв добър пакет от фактори, съчетани с хубави възможности за бизнес", заяви Младенов.

Езикът на бизнеса, езикът на държавата

Представителите на бизнеса в залата обаче не гледаха толкова оптимистично на изложените данни. Те не се поколебаха да отправят и някои препоръки към държавните институции. Например да се определят точните стимули. "В закона за насърчаване на инвестициите е записано, че правителството поема осигуровките на служителите в компания, получила сертификат за инвеститор клас А за срок до две години, обаче то може да направи това за пет месеца или за 24 месеца – разликата между двете е огромна. Нашата идея е да се фиксират точни критерии – поемат се тези тежести за точно пет или шест месеца или година или две", коментира представител от "Кока-Кола Хеленик". Компанията по-рано във вторник получи сертификат за инвеститор клас А от министерството на икономиката.

"Трябва да има ясни и лесни правила за насърчаване на инвестициите", Стефан Бумов, председател на Българската аутсорсинг асоциация.

Фотограф: КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ
"Трябва да има ясни и лесни правила за насърчаване на бизнеса и инвестициите", каза Стефан Бумов и допълни, че последните изменения в закона, които включват броя разкрити нови работни места към критериите за придобиване на сертификати за инвеститори, е стъпка в правилната посока. Според Бумов трябва да се либерализира и трудовото законодателство, за да може аутсорсинг индустрията да си осигури по-лесен достъп до кадри. "Ако искаме да сме фактор на тази сцена, трябва да сме по-гъвкави", допълни той.

Макар Светослав Младенов да припозна необходимостта от подготвени специалисти като основна за индустрията, той обяви, че голяма част от усилията за задържане на кадрите трябва да положат самите фирми, като предоставят по-добри стимули за развитие в България.

"Няма лошо хората да излизат навън. Въпросът е как да ги върнем", каза Младенов.

Представители на индустрията поставиха като необходима промяна и законовото регламентиране на работата от дистанция.

Като цяло обаче като основен извод на форума се очерта това, че България не е достатъчно добре промотирана по света и повечето компании не я разпознават като място за аутсорсинг. "България има нисък профил на разпознаваемост сред британските компании. На Острова страната е повече популярна като добро курортно място заради морския си и ски туризъм, но не и като подходяща дестинация за изнасяне на бизнес процеси", отбеляза Кери Халард, изпълнителен директор на британската браншова организация National Outsourcing Association.

Инициативи за популяризиране на България като аутсорсинг и IT дестинация в чужбина бяха дадени за пример от местната власт в Пловдив. Общината обяви, че ще участва на поне две международни изложения, макар и да не са изцяло ориентирани върху тези сектори – едното в Китай, а другото в Германия.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Новият дилър на Mercedes иска да стане лидер в луксозния сегмент в България Новият дилър на Mercedes иска да стане лидер в луксозния сегмент в България

По наблюдения на "Силвър стар" интересът към най-скъпите модели на марката в страната е доста по-изразен, отколкото в съседните държави

23 юли 2017, 1180 прочитания

Южноафрикански инвеститор купува The Mall за 156 млн. евро 2 Южноафрикански инвеститор купува The Mall за 156 млн. евро

Цената, която Hyprop и партньорът й ще платят за търговския център, е близка до договорената при провалената сделка с NEPI

23 юли 2017, 7057 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Александър Сумин: Идеалната работа е тази, в която има смисъл

Правете колкото се може повече неща едновременно, съветва първият подгласник в конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2017

Пет минути със... Николета и Надя от LoveGuide

Идеалната работа вдъхновява и мотивира, смятат дамите, които стоят зад LoveGuide - платформа за сексуално образование на тийнейджъри

Ашод Дерандонян: Обичам работата си, защото знам, че тя променя човешки животи

Успехът е резултат от труда на много хора, обединени от една мисия и цел, казва основателят на фондация "Заслушай се", която помага на хора с увреден слух

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Литекс моторс" инвестира 70 млн. евро в завода си

В края на 2015 г. започва изграждането на цехове за заваряване, металообработка и боядисване

Година затишие... и пак Мавродиев

Според няколко източника от изпълнителната власт и финансовия бранш бившият председател на КФН лобира през "Обединени патриоти" да стане изпълнителен директор на ББР

Пътно сдружение

Споделеното пътуване облекчава трафика, спестява разходи и щади природата. Сега вече има и мобилно приложение

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Новата музейна вълна

Десетте музея на 2017 г.

A damn good cup of coffee

За кафето като новото вино: как и защо се променя вкусът ни

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 29

Капитал

Брой 29 // 22.07.2017 Прочетете
Капитал Daily, 24.07.2017

Капитал Daily

Брой 111 // 24.07.2017 Прочетете