Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
82 5 сеп 2014, 18:00, 14113 прочитания

На брега на пропуснатото лято

Лоша стратегия, лошо време и външни кризи донесоха спад за туризма през отиващия си морски сезон

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Пътниците на морските летища са намалели с 4.6% за деветте месеца

Аерогарата в Бургас отчита спад от почти 7%, във Варна резултатите се запазват

14 окт 2015

Лято 2015: Руски отлив и падащи цени

Спадът при ранните записвания на най-големия пазар е около 50%, ръст има само при продажбите в Централна Европа

25 мар 2015

Туристическият сектор иска компенсации заради спада от Русия

През летния сезон се очакват по-малко гости от източните пазари

18 мар 2015

Загубата на "Слънчев бряг" е намаляла след продажби на имоти

Спечелено дело срещу "ВиК Бургас" също е помогнало за повече приходи

17 фев 2015

Международният туризъм ще расте и през 2015 г.

Миналата година завърши с оживление в Западна Европа и спад в Русия

29 яну 2015

2015: Година на преоценка в туризма

След бурни растежи и спадове секторът ще трябва да търси нови източници на растеж

5 яну 2015

Хотели и заведения: Плавен ръст и нови инвестиции

Заведенията и хотелите в класацията като цяло увеличават печалбите си

15 дек 2014

Туристите от ЕС с двуцифрен спад

Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти обяви сериозен спад в сектора

8 окт 2014

Руски отлив

Най-голямата група клиенти на ваканционния пазар намалява за втора година, а алтернативите са слаби

19 сеп 2014

Срив в посещенията на чужди туристи през юли

Пътуванията с цел почивка са намалели с 12% спрямо година по-рано, показва статистиката на НСИ

10 сеп 2014

За първи път България ще рекламира туризма си във Франция

След четири години пауза страната се промотира и във Великобритания

10 сеп 2014

Не се сърдете на слънцето

Лошите резултати от летния туристически сезон

5 сеп 2014

Облаци над Черноморието

Туристическият сектор ще изпрати лятото с по-малко туристи и щети от наводнения

15 авг 2014

На Sonnenstrand*

С германските гости на Черноморието дойде понятието all inclusive

26 сеп 2012

Созопол - между митовете и истините

Най-старият черноморски град има потенциал да развива културен туризъм, но ако предложи повече от вампирски кич

31 авг 2012

Курорти на ужасите

Нелепите инциденти, не цената, правят от България евтина дестинация

22 юли 2011

Българи на три морета

Гърция и Турция привличат все повече български туристи, а хотелиерите по Черно море тепърва ще се опитват да ги връщат

22 юли 2011




Лятото винаги си отива бързо. Някак си изведнъж щъркеловите ята започват да се събират още докато правиш лежерни планове, утрините уж само за няколко дни захладняват, и накрая, чувствайки се леко измамен, си обещаваш, че догодина няма да пуснеш слънцето да си отиде толкова неусетно.

Факт - колкото и да правят планове за циганското лято, колкото и да пускат промоционални оферти за есента, и българските хотелиери, ресторантьори и туристически агенции са наясно, че активният сезон си отиде. Както и че за тях той беше лош.
3
млрд. евро годишно (минимум) са приходите на туристическата индустрия в България. 70% от тях идват през лятото.
Прогноза
15%
спад в приходите си очакват едни от най-утвърдените курорти по Черноморието това лято спрямо миналото.
След като четири години поред хотелиери и туроператори разчитат на руския пазар, спадът му сега логично повлече резултатите им надолу.
Макар и все още да няма обобщени на национално ниво данни за резултатите от "Лято 2014", повечето представители на туристическата индустрия признават, че тя изпраща най-неуспешния си сезон от 2009 г. насам. Което почти автоматично означава и лоша година - през традиционно пиковото за сектора лято принципно се генерират около две трети от годишните му приходи. А в началото на този септември хотелиерите и туроператорите отчитат спад между 5 и 15% както в броя на туристите, така и в приходите от тях. Няма как да се отрече, че голям дял от вината за това се пада на фактори, върху които бизнесът не може да влияе: дъждовното време, обезценяването на чужди валути, икономическите трудности, политическите проблеми на основни пазари.

Сред причините за спада обаче са и късогледата стратегия на много от играчите в сектора и натрупаните в последните години, но подценявани рискове: залагането основно на един пазар - в случая руския, неглижирането на спада в западноевропейския сегмент, липсата на инвестиции в позамъгления имидж на българските курорти. Лошото е и друго - че според повечето представители на сектора той разполага с ограничени възможности да минимализира щетите от тежки години. Тоест - ако не се вземат мерки, напълно възможно е потъването на приходите от тази година да заложи проблеми за следващите.

Дъждът от негативни събития

В началото на година туристическият сектор беше с позитивни очаквания за лято 2014 заради заявения интерес от чуждестранните партньори и факта, че на българския пазар започнаха да навлизат нови туроператори. Ентусиазмът обаче трая кратко и буквално беше удавен от серия негативни събития.
Първият голям удар дойде покрай кризисните отношения Русия - Украйна - ЕС, както и обезценяването на руската рубла и украинската гривна. Всичко това доведе до спад още при ранните записвания от ключовите за сектора пазари на Русия и Украйна, който продължи като негативен тренд и по-късно. С една дума - оказа се, че туристите от Русия свиха разходите си и предпочетоха дестинации извън ЕС, а тези от Украйна или направиха същото или просто ограничиха пътуванията си. Същевременно на другите традиционни за българския туризъм пазари също нямаше оживление.

После дойдоха лошото време, дъждовете, наводненията. Принос дадоха политическата и икономическа ситуация в страната, както и фалитите на туроператори.
И в резултат туристическият сектор регистрира намаление както на броя туристи, така и на постъпленията от тях.
По данни на съюза на хотелиерите в "Слънчев бряг" през тази година туристите са по-малко, а записванията през пиковия август не са успели да компенсират натрупаното намаление от предходните юни и юли. Подобна е ситуацията и по Северното Черноморие, където резултатите показват до 10-15% намаление във всички курорти. "Броят туристи през сезон 2014 намалява с 10% спрямо миналата година, а приходите - с 5%", каза зам.-директорът "Маркетинг и продажби" в FPI Hotels and Resorts Станислав Андонов (собственици на ваканционното селище "Санта Марина" край Созопол). Сходни цифри отчитат и другите хотелиери в страната. Наскоро изпълнителният директор на "Албена" Красимир Станев съобщи в интервю за "Капитал Daily", че сезонът е тежък, а очакваното намаление на приходите на дружеството е около 15%. "Повечето хотели през този сезон са на минус спрямо предходния, а добрите от тях са успели да постигнат миналогодишните нива", коментира и Христо Гълбачев, управител на туроператора "Астрал холидейз", който от тази година е партньор за България на английската туроператорска група Thomas Cook и руската "Корал травел".

Отливът от изток




Всъщност лошите резултати през тази година се дължат в голяма степен на доста по-слабите записвания от източните пазари, които през предходните четири години бяха генератор на растежа в туристическия сектор. Още при ранните записвания туроператорите отчетоха спад при превърналия се в номер едно за сектора през предходните години руски пазар, като финалните резултати показват, че изоставането не е било наваксано. Подобна е и картината с Украйна - петият най-голям пазар за морския туризъм на България, където отчетеното намаление при броя на туристите според различни оценки достига между 20% и 30%.

"Най-голям спад има на туристи от Русия и Украйна, като причините са в политическата нестабилност в двете страни, девалвацията на руската рубла, фалитите на големи руски туроператори", обобщава Станислав Андонов от FPI Hotels and Resorts. Валентин Йосифов, представител на TUI за България, допълва, че ситуацията в двете държави е непредвидима, а хората обяснимо са стресирани от обезценките на валутите. Само за една година спадът на руската рубла спрямо еврото е над 21%, а на украинската гривна - 46%. Това прави ваканциите в Европа по-скъпи, което се смята и за основния фактор за по-слабите записвания. 

Вторият сериозен проблем през тази година е свързан с тежката ситуация на руските туроператори. От началото на сезона досега седем фирми от сектора обявиха, че прекратяват дейност, като три от тях работят активно и на българския пазар. В резултат хиляди туристи се оказаха блокирани в различни курорти по света, включително и в България, а сред хотелиерския бизнес се създаде сериозно напрежение. "На руския пазар има много голяма динамика и прегрупиране на туроператорите", коментира Цена Канариева, управител на туристическото дружество "Лагуна турс", част от холдинга "Диневи груп"  (с комплекси и хотели в Св. Влас, Слънчев бряг и Бургас). По думите й в момента за хотелиерите по-голямото предизвикателство е да защитят вземанията си, отколкото да реализират големи продажби. По данни на асоциацията на руските туроператори АТОР, България е сред трите дестинации, в които е имало най-много блокирани туристи покрай тазгодишните проблеми с местните фирми. Последните информации сочат, че при някои от туристическите агенции лимитът на застраховките е по-нисък от реално направените продажби на пакети.

Всъщност в туристическия сектор отчитат, че резултатите на руския пазар през тази година можеше да бъдат още по-лоши, ако в България не бяха навлезли два нови големи туроператора от там. "Пегас туристик" и "Корал травел", които влизат в топ 3 на най-големите дружества в бранша в Русия, започнаха да изпълняват програми до морските летища от май. От партньора на "Пегас туристик" за България "Аква тур" съобщиха, че през лято 2014 в страната са дошли 35 хил. туристи, доведени от компанията. "Корал травел" също са изпълнили планираните си полети.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пеевски премества и печатницата в "Дружба" 1 Пеевски премества и печатницата в "Дружба"

Срещу 11 млн. лв. собственик ще стане пловдивската фабрика "Юрий Гагарин"

26 юни 2017, 2293 прочитания

Пеевски е прехвърлил "Техномаркет" на "Благоевград-БТ" 5 Пеевски е прехвърлил "Техномаркет" на "Благоевград-БТ"

За пореден път контролираният от Делян Пеевски "Булгартабак холдинг" не съобщава до борсата за придобивките си. Регулаторът на капиталовия пазар не вижда проблем

26 юни 2017, 8003 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Регал»

Регал
Регал

Издание за бизнеса с бързооборотни стоки

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (26 юни - 2 юли)

Селекция от актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Биляна Панталеева: Продължавайте да се обучавате, вярвайте в себе си и бъдете проактивни

Кариерното ориентиране е важно още в ранна детска възраст, смята създателката на инициативата "Бъдители", в която професионалисти се срещат с ученици и студенти, за да им помогнат да разберат повече за различни професии и възможности за реализация

10-те най-вредни работни навика и как да се отучите от тях

Паралелното вършене на няколко задачи може да намали ефектнивността ви

MDV-Капитал Business School осигурява 5 стипендии за млади специалисти по финанси

Конкурсът е отворен за студенти в края на академичното си образование или наскоро дипломирали се млади професионалисти

Как да си направим кариерна самооценка

С времето в наш основен пътеводител се превръщат оценката на другите и обществения статус, за сметка на връзката със собствените ни желания, мечти и истински копнежи

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Шотландската Standard Life продава канадския си бизнес за 4 млрд. долара

Как се отглежда "Слънчоглед"

От сергия за канцеларски материали бизнесът на Живка и Пламен Панайотови се разраства до три магазина, склад и цех за производство на хартиени изделия

Мадрид и Каталуния отново на ръба

Обявеният за октомври референдум за независимост на автономната област за пореден път изостри отношенията с централното испанско правителство

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Open Office

Алтернативи на работното място през летните месеци

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 25

Капитал

Брой 25 // 24.06.2017 Прочетете
Капитал Daily, 27.06.2017

Капитал Daily

Брой 96 // 27.06.2017 Прочетете