Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
14 23 окт 2014, 19:01, 12670 прочитания

Бизнес на пътя на куршума

Производителят на бронежилетки "Марс Армор" работи на широк фронт, залагайки основно на пазарите в Близкия изток и Северна Африка

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Предприятие по формулата "година-машина"

"АТМ електроникс" скоро ще се премести в нова производствена сграда и ще се покаже на европейските си клиенти

1 дек 2014

От магазин към мебелен завод

Варненската семейна компания "Руди-АН" започва производството в цех под наем и стига до роботизирано предприятие

23 ное 2014

На водна основа

"Биопоника" иска да разработва земеделие, като вместо почва използва вода

17 ное 2014

BG Menu: Гладни за ръст

Платформата за доставки има глобални амбиции и не ги крие

13 ное 2014

"Аглика" - от Твърдица към Флорида

Текстилният производител патентова собствени изделия, които ще произвежда и в новата си американска фабрика

12 ное 2014

Офисът в моя телефон

Българска компания създаде едно от най-популярните приложения за обработка на документи в света

21 окт 2014

В онлайн костюм

Трима млади предприемачи предлагат на света мъжка мода по мярка на атрактивна цена

16 окт 2014


В края на септември започна събирането на кандидатури за участие в конкурса "Най-добра българска фирма", организиран от Първа инвестиционна банка (ПИБ). Желаещите да се включат компании могат да го направят онлайн на едноименния сайт на конкурса до 31 октомври. Това ще бъде третото издание на инициативата, която цели да насочи обществения интерес към предприемачеството. През тази година наградите ще бъдат с една повече - освен категориите за микро-, малки и средни фирми ще има и отличие за "Внедряване на иновации". Седемчленно жури ще оценява участниците, които ще се конкурират на база финансови показатели като нетна печалба, възвращаемост на капитала, сума на активите, размер на краткосрочните и дългосрочните заеми. За да участват в конкурса, фирмите трябва да са основани с български капитал, да имат български мениджмънт и да налагат български бранд на пазара.


54.4

млн. лв. са приходите на компанията за 2013 г., като това е ръст спрямо 2012 г. със 164%.

7 корпоративни истории ще разкаже "Капитал Daily" в следващия месец. Те ще са на компании, които са кандидатствали в конкурса и са подбрани от редакцията.

Приходи от 54.4 млн. лв. и печалба - 9.1 млн. лв. От бронежилетки. Въпреки че снабдява на 100% българската армия и полиция, производството е 99% за износ, а инвестициите до момента са около 10 - 12 млн. лв.

Това са само част от количествените показатели на българския производител на бронежилетки "Марс Армор", който е увеличил приходите си в сравнение с 2012 г. със 164%, и очаква още ръст. "Миналата година произведохме 55 хил. бронежилеки. През тази числото ще е 70 хил. Ние в момента сме най-голямата фирма в Европа, която произвежда само това изделие", заявява не без самочувствие генералният мениджър и собственик на компанията Пламен Ташков.

Когато има повече военни конфликти, логично има и по-голямо търсене на бронежилетки. Ръстът на дружеството обаче по думите на Ташков се дължи на нарасналия й имидж. "Работим в цял свят. Няма голям търг на интересните за нас пазари, който да мине без наше участие", продължава Ташков, който идната седмица ще подпише договор за 10 хил. бройки за чилийската армия, с опция да станат 15 хил.



12 години по-късно

Пламен Ташков се занимава с бронежилетки от 1990 г. Работил е във Военния изследователски институт. Той обаче е закрит през 2000 г., а бъдещият бизнесмен е съкратен заедно с другите. През 2001 г. той създава консултантска фирма, а през 2002 г. - и търговско дружество, в което си партнира с "Бронет Атанасов", която по думите на Ташков произвежда, но в много малка степен. "Само една година работихме заедно с "Бронет Атанасов", след което изкупих дяловете на другата компания и създадох "Марс Армор", обяснява собственикът на фирмата. Самото производство започва през 2003 г. Първоначално това става в база в Суходол, където ползва помещения под наем. През 2012 г. е открита производствената база в Костинброд, която има доста по-голям капацитет от предходната - до 100 хил. бронежилетки на година. Именно тогава оборотите рязко започват да се вдигат.

Няколко етажа по-надолу от кабинета на Ташков в производствената база в Костинброд се намират и цеховете за твърда и мека материя, където се произвеждат плочите за бронежилетките и крайните продукти. Базата има и собствена лаборатория, където се тества издръжливостта на балистичните материали и на крайния продукт. С една дума - той бива обстрелван, преди да бъде пуснат за производство. Идната година предстои да бъде въведено в експлоатация и разширението на фабриката и да започнат да се произвеждат и цели каски. Компанията прави и бронировка за автомобили, щитове, костюми за разминиране.

От Латинска Америка до Виетнам

Въпреки че "Марс Армор" снабдява на 100% българската армия и полиция, компанията работи на 99% за износ, участва на всички големи международни изложения, а основен интерес за нея представляват пазарите, където няма местен производител. "Работим от Латинска Америка до Далечния изток, по-лесно е да ви кажа къде не присъстваме. Разделяме ги на няколко части. Най-големият пазар за бронежилетки принципно са САЩ и Канада. Там обаче ние не участваме. Има 150 фирми, производители на бронежителки, и е много трудно чужда фирма да продава", обяснява Ташков. "В Европа има няколко големи производителя, много стари, в Англия и в Германия, като Mehler vario system например. Те са завоювали позиции от 30 години и е много трудно една фирма като нашата, с едва десетгодишна история, да се опита да пробие на тези пазари. Затова не отделяме чак такова голямо внимание на Европа. По-активни сме в бившите социалистически страни, но и там също е трудно да се пробие", продължава той.

През последните години компанията се опитва сериозно да навлезе в Латинска Америка. Освен договора, който предстои да се подпише за чилийската армия, "Марс Армор" чака и резултатите от сериозен търг в Уругвай. Работи още в Еквадор. Фирмата отделя голямо внимание и на далечна Азия. "Във Виетнам доставяме в момента. В Малайзия сме доставяли малки количества."

Основните пазари на компанията обаче са Близкият изток и Северна Африка. "Нашите бронежилетки се приемат изключително добре в тези страни. Там няма производители на това изделие или ако има - те са слаби. Доставяме в почти всички държави -  Египет, Катар, Кувейт, Саудитска Арабия, Обединените арабски емирства и т.н. Изключително много работим за Египет. Ние сме най-големият доставчик там. От пет-шест години нашата фирма отговаря за... да не кажа 100%, но 97-98% от бронежилетките в тази страна.

3 - 4 хил. комбинации

По думите на Ташков основно предимство на компанията е нейната гъвкавост в производството, което й дава възможност да отговори на различните изисквания по света. "Една бронежилетка има изключително много възможности за изработване. Всеки клиент може да иска нещо различно както като конфигурация, така и като балистична защита, също като видове защита. Има защита от куршуми по различни стандарти, защита от хладно оръжие, комбинация куршум и хладно оръжие, комбинация куршум, хладно оръжие и осколки. Различните комбинации могат да бъдат и с различни материали. Според тях жилетката може да бъде по-гъвкава или по-твърда, по-лека или по-тежка. Като се има предвид всичко това, за една борнежилетка може да има между 3 хил. и 4 хил. комбинации", обяснява собственикът на фирмата.

Тук предимство на компанията дава собствената й лаборатория и това, че работи с всички доставчици на балистичен материал. Той се произвежда само от няколко фирми в света. DuPont има Kevlar, Teijin Aramid - Twaron, DSM Dyneema прави Dyneema, Honeywell - Spectra. Първите два материала са арамиди, последните два - високомолекулни полиетилени. Основните производители обаче не изчерпват пазара на балистични материали. "Ползваме абсолютно всички видове балистичен материал, който съществува изобщо", коментира Ташков. "Ние сме и една от малкото фирми в света, които имат собствена лаборатория. Аз самият съм доктор по лична балистична защита. Имаме и собствен отдел за развойна дейност и хора, които правят балистични системи - тоест комбинация на балистичен материал. Смятам, че затова получаваме по-добри резултати." 

Колкото до постоянната надпревара с новостите при боеприпасите и възможните грешки при производството на една бронежилетка, управителят на фирмата е категоричен: "При нас не могат да се допуснат грешки. Ние знаем какви са те принципно и затова ги контролираме на три степени. Първо - входящият материал на материалите. След това контролът на технологията. И накрая - крайното изделие. Ако всичко не се провери, пробив може и да няма, но може да се стигне до по-голяма травма, когато куршумът удари тялото.".

Бием ги навсякъде

Как се отразяват военните конфликти на бизнеса ви?


Когато има конфликт, се увеличава и интересът към нашите изделия, но продажбата на бронежилетките е на лицензионен режим. Те спадат към стоките и технологиите с възможна двойна употреба, и по-точно към групата на оръжията. Ние си имаме лиценз и за всяка сделка искаме разрешение от държавата за износ. Така че ние не си и мислим, че можем да продаваме в такива размирни държави като Сирия, защото няма как някой да ни даде разрешение за износ. Не можем да продаваме в Сирия, но винаги в един район, в който има възможност нещо да стане, започват да се търсят бронежилетки. В Украйна например се търсят изключително много - получаваме всеки ден между 5 и 10 запитвания. Друг е въпросът, че украинското правителство няма пари да ги плаща. Предпочита да вземе подаръци от други държави.

Казахте, че имате интерес основно към пазарите като Близкия изток, където няма местни производители. Предполагам, че и големите производители от Европа и САЩ се насочват към тях. Кои са конкурентните ви предимства?

Бием ги навсякъде. Точно обратното е. Те не могат да бъдат конкурентни по различни причини. Американските бронежилетки са изключително консервативни. В Америка има един американски стандарт, който много се използва в различни точки на света, но те не могат да направят нищо друго освен изделие по този стандарт. Всички различни ползватели на жилетки си имат свои изисквания. За да можеш да удовлетвориш тези изисквания, трябва да си изключително гъвкав. Трябва да можеш да продадеш нещо различно, различни балистични системи, различни нива на защита. Ние сме много гъвкави и можем да удовлетворим всякакви изисквания.

А европейските производители?
В Европа сме губили един-два пъти от Mehler vario system. Но във Виетнам веднъж се сблъскахме и ги победихме. Когато пазарът е по-чувствителен към цена, ние ги побеждаваме.

До каква степен снабдявате българския пазар - за армията и полицията?
Можете ли да си представите, че откакто се появихме на българския пазар и започнахме да произвеждаме през 2003 г., никой друг не е доставял в България в армията и полицията. Имаме рамков договор с Министерството на отбраната за четири години, но те не поръчват нищо. Нужда имат, пари нямат. Полицията пък предпочита да рециклира старите си бронежилетки. В момента подписах договор за рециклиране на 500 - 600 броя, които ние сме правили преди 6 години. И те нямат пари, но могат да рециклират само веднъж, после ще трябва да купуват. 

Преди години имаше някои обвинения, че търговете на българските министерства на отбраната и на вътрешните работи са нагласени именно за вашите изделия. Как ще коментирате това?
В България, ако един човек направи нещо, има два варианта. Единият е, че този човек може много, другият - че е мошеник. Когато започнах да предлагам бронежилетки на Министерството на отбраната, 70% смятаха, че съм мошеник, а едва 30% мислеха: "Този може да прави бронежилетки." Днес съотношението е обратното, но винаги ще има и от първите. Истината е съвсем различна. Аз от 1990 г. до 2000 година съм работил в Българската армия. Писал съм всички изисквания за бронежилетки за Българската армия, тествал съм всички изделия. След като ме уволниха, създадох тази фирма и консултантско дружество, което беше част от нея. След което сключих договор с Министерството на отбраната и основната част от програмата "Войник на бъдещето" съм я писал лично, поради това че съм бил в НАТО, поради това че съм правил няколко проекта там. Разделите за оръжието и бронежилетки съм ги писал лично аз. Вследствие на тази програма бяха написани изискванията за бронежилетки, които бяха постепенно завишени от министерството. Тогава нямахме наша балистична система, която да удовлетвори тези изисквания, правили сме тестове 10 - 15 пъти в тяхната лаборатория. Не сме виновни, че само ние удовлетворяваме тези изисквания. На практика Министерството на отбраната не е сменяло няколко години изискванията си и всяка фирма, която иска да продава, може да отиде, да направи проби и да бъде готова за следващия търг. Никой обаче не го прави.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Amazon от сутрин до вечер Amazon от сутрин до вечер

Гигантът в онлайн търговията продължава да се разраства с последното си придобиване на ритейл веригата Whole Foods

24 юни 2017, 6272 прочитания

BulgariaSat-1 беше изстрелян от SpaceX 7 BulgariaSat-1 беше изстрелян от SpaceX

Сателитът на "Булсатком" излетя в 22.10 ч. българско време

23 юни 2017, 34360 прочитания

24 часа 7 дни

24 юни 2017, 28358 прочитания

24 юни 2017, 6206 прочитания

24 юни 2017, 2346 прочитания

24 юни 2017, 1811 прочитания

24 юни 2017, 1796 прочитания

Всички новини

Библиотека / Регал»

Регал
Регал

Издание за бизнеса с бързооборотни стоки

Кариерен клуб: Финанси »

Биляна Панталеева: Продължавайте да се обучавате, вярвайте в себе си и бъдете проактивни

Кариерното ориентиране е важно още в ранна детска възраст, смята създателката на инициативата "Бъдители", в която професионалисти се срещат с ученици и студенти, за да им помогнат да разберат повече за различни професии и възможности за реализация

10-те най-вредни работни навика и как да се отучите от тях

Паралелното вършене на няколко задачи може да намали ефектнивността ви

MDV-Капитал Business School осигурява 5 стипендии за млади специалисти по финанси

Конкурсът е отворен за студенти в края на академичното си образование или наскоро дипломирали се млади професионалисти

Как да си направим кариерна самооценка

С времето в наш основен пътеводител се превръщат оценката на другите и обществения статус, за сметка на връзката със собствените ни желания, мечти и истински копнежи

Погрижете се за здравето на служителите си и подобрете продуктивността им

Научете се да разпознавате симптомите на влошено здраве и липса на щастие сред хората, с които работите, тъй като те също влияят на представянето им

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Големият удар на "Телерик"

Историята на четиримата основатели и компанията им - от нулата до продажба за 262 млн. долара

Как се отглежда "Слънчоглед"

От сергия за канцеларски материали бизнесът на Живка и Пламен Панайотови се разраства до три магазина, склад и цех за производство на хартиени изделия

Дворецът на хаоса

Финансовата инжекция за ремонт на НДК по повод българското председателство на Съвета на ЕС дойде в подходящ момент за задъхващото се държавно дружество, но около изразходването на средстава има съмнения

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Пяната на дните

Джон Брус от холандската пивоварна De Molen

Непознатото момиче

Новият филм на Братя Дарден е за драмата на човека със съвест

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 25

Капитал

Брой 25 // 24.06.2017 Прочетете
Капитал Daily, 22.06.2017

Капитал Daily

Брой 94 // 22.06.2017 Прочетете