Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
1 15 яну 2016, 17:36, 7737 прочитания

Следващият ни продукт може да бъде създаден в София

Гарет Уилямс, изпълнителен директор на търсачката за полети Skyscanner пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Визитка
Историята на основателя и изпълнителен директор на Skyscanner Гарет Уилямс донякъде повтаря тази на други успешни създатели на компании "еднорози". Гарет открива страстта си към компютрите още като тийнейджър. Интересът му към програмирането го води в университета в Манчестър, където продължава да учи математика и информатика. Още първия ден на курса среща Бонами Гримс и Бари Смит (които стават съоснователи на Skyscanner впоследствие) и се сприятеляват заради общите си интереси в музиката и "коденето".
Завършилият вече Гарет започва да работи като програмист на свободна практика. Един ден, опитвайки се да намери най-удобния полет, за да посети брат си във Франция, софтуерният инженер остава разочарован от трудния и досаден процес на търсене на сайтовете на множество авиокомпании и туристически агенции. Така се ражда идеята за уеб страница, която може да събира, съпоставя и сравнява цени за всеки полет в света. Създава се и първата версия на Skyscanner - в обикновена Excel таблица.
Проектът се разраства, информацията за него се предава от уста на уста и когато хиляди хора започват да използват прототипа на Skyscanner сайта всеки ден, тримата основатели разбират, че са създали нещо голямо, и напускат работните си места, за да се отдадат изцяло на проекта. Skyscanner стартира официално през 2003 г., когато бива открит и офисът в Единбург. Днес компанията оперира на 30 езика и има над 700 служители, работещи от Барселона, Будапеща, Единбург, Глазгоу, Маями, Шънджън, Пекин, Сингапур и София. През 2014 г. приходите й достигат 93 млн. паунда - повишение от 42% в сравнение с предходната година.

Още по темата

Китайският доставчик на туристически услуги Ctrip.com ще придобие Skyscanner

Сделката оценява търсачката за полети, която има офис и в София, на 1.4 млрд. британски паунда

24 ное 2016

Българско-датски стартъп получи 250 хил. евро финансиране

Средствата ще помогнат на софтуерната Crowdio да достигне до нови пазари и да увеличи екипа си в България

17 фев 2016

Стартиращи компании могат да кандидатстват за субсидия до 200 хил. евро

Проектът на фирмата трябва да е за продуктова или производствена иновация

7 фев 2016

Трите най-добри идеи в предприемаческата надпревара The Venture са избрани

Българският победител в състезанието на Chivas ще бъде обявен в началото на февруари

17 яну 2016

Компанията за търсене на полети Skyscanner откри офис в София

Там ще работят 27 програмисти, планира се до средата на юни българският екип да се удвои

10 яну 2016

"Мелиса" в страната на чудесата

Как един студент първокурсник е на път да направи домовете ни по-енергоспестяващи

28 дек 2015

Български стартъп получи 325 хил. евро финансиране от три фонда

Eleven, LauncHub и австрийският Speedinvest инвестираха в компанията за проследяване на електронна търговия Metrilo

8 дек 2015

От Goоgle към неизвестността на собствения бизнес

Само за три години предприемачът Момчил Кюркчиев и екипът му създадоха стартъп, който успя да привлече финансиране за 17 млн. долара

27 ное 2015
Пътят до определянето на една технологична компания като "еднорог" или такава, получила оценка от инвеститорите над 1 млрд. долара, не е кратък и лесен. Историята на базираната в Единбург търсачка на полети Skyscanner започва през 2003 г. с екселска таблица, създадена в хола на един от основателите. Буквално преди дни компанията получи почти 192 млн. долара от нови инвеститори и влезе във все още малкия клуб на британските "еднорози". Това е оценка на Skyscanner от около 1.6 млрд. долара, цитира запознати със сделката Financial Times. Компанията е удвоила оценката си след влизането на фонда за рисков капитал от Силициевата долина Sequoia Capital, който взе дял в Skyscanner през октомври 2013 г. Стартъпът ще използва инвестицията за финансиране на придобивания, за да се разшири в международен план и да отблъсква офертите за поглъщане от по-големите съперници в конкурентния сектор.
Технологичният стартъп е с офис в нашата страна. Skyscanner работи с малък екип в София още от октомври 2014 г., но след не повече от година решава да го направи по-голям. В момента екипът тук е от 27 души, но фирмата е в процес на постоянно търсене на нови специалисти, а планът е до средата на юни тук да работят общо 54 програмисти. Екипът е ангажиран с разработването на продукти с висока добавена стойност. Според изпълнителния директор на Skyscanner Гарет Уилямс има потенциал в София да се работи по проекти с отворен код, които да допринесат за развитието на тех общността в страната. Разговаряме с Гарет за бъдещето на компанията и развитието на дейностите в София, както и за формулата за превръщането на стартъп в успешна глобална компания.


Skyscanner наскоро получи почти 192 млн. долара от нови инвеститори, което прави компанията част от засега малкия клуб на британските стартъпи "еднорози". Как ще инвестирате новите средства и как това ще повлияе на развитието на офиса в България?
- Инвестицията ще ни позволи да продължим да бъдем основно софтуерна компания, която работи в областта на онлайн пътуванията. Офисът ни в София е именно за разработване на продукти и софтуерно инженерство и мисля, че превръщането на Skyscanner в "еднорог" ще означава наемане на още специалисти в България. Това е добре и за двете страни, защото хората, които имаме тук в момента, са наистина отлични софтуерни инженери. Аз също съм софтуерен инженер по образование и ми харесва да наемам такива специалисти.
Голямото предизвикателство за компаниите, занимаващи се с онлайн пътувания, е да се разработят много и различни инструменти и услуги, които да улеснят пътуващите, и някои от тях ще бъдат сътворени именно в София. А в офиса, който открихме тук наскоро, има достатъчно място за още доста хора, които да се присъединят към нас.

Как се различава Skyscanner от конкурентите и защо е по-добър от други подобни търсачки - Kayak, Qunar и Google? Какъв е бизнес моделът ви?
- Ние сме метатърсачката за пътувания - показваме коли под наем, хотели, както и полети. Но това, върху което наистина се концентрираме, е качественото покритие на всички възможни полети от точка до точка. Потребителите ни казват, че имаме по-голям обхват и по-добър диапазон на цените, които другите търсачки не предлагат. По отношение на бизнес модела ни - взимаме малка комисиона от реклами и когато хората купуват билети чрез нас, но цената никога не е по-висока за потребителя. Като компания ние се съсредоточаваме, на първо място, върху това да донесем добавена стойност за пътника, второ - стойност за доставчика или партньора ни, и чак на трето място - нашите приходи. Така че ние мислим в дългосрочна перспектива и не се стремим да увеличим приходите или печалбата си на всяка цена. Концентрираме се върху най-добрите резултати и качество.

Преди повече от година компанията нае първите специалисти в София. Защо избрахте нашата столица? Какви бяха очакванията ви тогава и как се промениха те с времето?
- Мисля, че тогава нямах толкова ясна представа за размера на сектора на софтуерното инженерство в София. Определено знаех, че тук има добри математици и инженери, както и силна образователна система. Но не бях наясно, че има и толкова много фирми от сектора - местни и международни. И това определено беше приятна изненада. Както знаете, хората виждат Силициевата долина като един от основните източници на "интернет успехи". Но това, което ние се стремим да покажем, е, че Европа също може да генерира успехи в тази област, и се стараем да бъдем част от това. Искаме да постигнем нещо като "географска демократизация на интернет компаниите". В този смисъл е и самото създаване на компанията в Единбург, който не е Сан Франциско, Лондон или Берлин. На мен наистина ми харесва да създавам и да организирам висококачествени софтуерноинженерни екипи в София, Барселона, Единбург, където всъщност има много талантливи хора.
Решихме да дойдем в София отчасти защото директорът на b2b екипа ни - Филип Филипов, който ръководи и екипа тук, е българин. Отчасти и защото имаше няколко други онлайн компании за пътувания, представени в страната.

Какви са средносрочните и дългосрочните планове за развитие на офиса в София?
- Нашата работа тук е силно свързана с машинното обучение и изграждането на информационни продукти в мащаб. Обработваме над един милиард заявки и търсения всеки ден и екипът тук ги анализира, като прилагат принципите на науката, боравеща с голямо количество данни (от англ. big data science). Така че някои от най-интересните проблеми и задачи, които стоят пред нас в момента, действително се решават в офиса в София и това ще продължи да е така.



Как бихте оценили IT средата в България и потенциала на нашите специалисти? Как смятате да повлияете на тази среда?
- Мисля, че подобно на много други места и в София има софтуерни инженери с опит в интернет икономиката и софтуерни инженери, които имат по-традиционен бекграунд. Освен това, след като съберем по-голям екип тук, ще допринесем за развитието на модерна среда за разработка на софтуер. Това означава използване на софтуер с отворен код, измерване на това как потребителите използват нашия софтуер в реално време и други. Мисля, че това ще бъде ценен принос за технологична общност в София. Много бих се радвал, ако именно екипът в София създаде проект с отворен код, който се поддържа тук, и след това допринесе за IT общността в града.

През 2001 г. заедно с двамата съоснователи на Skyscanner започвате проекта в един Excel файл, с една идея. Мислили ли сте някога, че компанията ще стане мултимилионна?
- Предполагам, че не съм мислил за това как ще имаме стотици служители и как 50 млн. души ще използват сайта ни всеки месец. Но винаги съм знаел, че онлайн туризмът е бил нерешен проблем. И в много отношения той все още е нерешен и до днес. Това, което бих искал да изградим, е интелигентен личен асистент за пътувания, който е на смартфона ни. Който да може да ни дава съвети, използвайки контекста, така че да получим предложенията, когато имаме нужда от тях. Като софтуерен инженер не съм целял да бъда изпълнителен директор, но това определено беше полезен опит за мен през последните 10 години.

Въпреки че Skyscanner вече не е стартъп в истинския смисъл на думата, компанията е запазила работната култура и атмосферата на такъв. Как фирмите могат да запазят стартъп усещането, докато растат?
- Мисля, че няколко неща са от ключово значение - първото е да се поставят амбициозни цели. Ако се опитвате да останете във времето, тогава знаете, че трябва да направите нещата по различен начин. И ако започнете да правите нещата по различен начин, това ви изкарва извън зоната ви на комфорт. Другото важно нещо е, че в Skyscanner всъщност работим в малки екипи от максимум 8 души. Така, когато наемем нов служител, въпреки че става част от една глобална компания, той всъщност работи в доста малък екип, който е еквивалентен на този в малък стартъп. Така тази група започва да работи за успеха на този стартъп и това ги мотивира още повече.

Какви са предимствата една уебтехнологична компания да се намира извън Силициевата долина?
- Мисля, че фактът, че започнахме в малка страна като Шотландия, за нас означаваше, че трябва да станем международна компания много рано в нашата история. Има някои много големи американски компании, които все още работят предимно на английски и са представени предимно в САЩ. И мисля, че това е предимство за нас. Това би могло също да бъде предимство спрямо конкурентите и за българските стартиращи компании, които от самото си зараждане мислят глобално. Другото предимство е фактът, че надпреварата за наемане на специалисти в Силициевата долина е огромна, така че може би е по-лесно да създадете име извън Сан Франциско например. Не на последно място, има още едно важно предимство. Толкова много от уроците, които са били научени и открити в долината, са споделени в интернет. Така че е изключително полезно за стартиращите компании в България да четат много и да научат уроците от най-успешните стартъпи в света.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

21 ноември 2017г.
София хотел Балкан

capital.bg/banks

Пета годишна конференция "Банките и бизнесът"



Теми в програмата:
Готови ли са банките за новите правила за оценка на риска и за провизиране
Да се готви ли бизнесът за смяна на посоката на лихвите
Европейските програми: от грантово финансиране към гаранционни схеми
Пазарът на необслужвани кредити - тенденции на развитие
Как продажбата на портфейлите помага на банките


Прочетете и това

Проблемите на малките Проблемите на малките

Няколко извода от "Гепард" - годишната класация на "Капитал" за най-динамичните малки и средни дружества

17 ное 2017, 507 прочитания

Wizz Air срещу "Летище София" 5 Wizz Air срещу "Летище София"

Нискотарифната авиокомпания обжалва изравняването на таксите на стария и новия терминал и за 2018 г.

16 ное 2017, 3852 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Гепард»

Гепард
Гепард

Класация на най-динамичните малки и средни компании в България.

Кариерен клуб: Финанси »

Как да се представим на стажа, за да ни вземат на работа

Гледайте на стажа си като на едно дълго интервю за работа, а не като на задължителната заверка за университета

Стажове, стипендии, конкурси (30 октомври - 5 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (16 - 22 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Интервю за работа? Не, благодаря

Няколко съвета как любезно да откажете покана за събеседване, ако междувременно поради една или друга причина вече не се интересувате от офертата и защо това е важно

Стажове, стипендии, конкурси (2-8 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Бърз интернет за всички

Петте мобилни оператори до април ще имат достатъчно честоти, за да развиват 4G услуги

Твърде бързо, за да е хубаво

Вече се чуват предупреждения, че препускането на румънската икономика с ръст от 8.6% може да доведе до катастрофа

Симеонов на абордаж в БМФ

Собственикът на Параходство "Български морски флот" Кирил Домусчиев няма да успее да си спести неустойки от 55 млн. лв. след решение на ВКС

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Забранени истории от Северна Корея

Книгата показва суровата реалност в една от най-изолираните държави в света

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 18.11.2017 Прочетете
Капитал Daily, 16.11.2017

Капитал Daily

Брой 176 // 16.11.2017 Прочетете