Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
4 21 апр 2017, 18:00, 15997 прочитания

"Неделя" в Румъния

Веригата сладкарници отвори пет обекта в Букурещ и планира още 16 до края на годината

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко

- От март веригата "Неделя" на семейство Георги и Радослава Минчеви има пети обект в Букурещ

- Пазарът в Румъния е по-голям и платежоспособен, но бюрокрацията надвишава българската

- Планът е до края на годината да открият още 16 сладкарници в Букурещ и производствена база.

Още по темата

Сладкарници "Неделя" търсят франчайз партньор в Букурещ

Тази схема на бизнес доказва своите предимства и във времена на криза

19 май 2014

Георги Минчев: Франчайзът прави по-успешен контакта с потребителите

Собственикът на сладкарници "Неделя" пред "Капитал Дейли"

14 юни 2012

Бизнес под чадър в трудни времена

Компаниите не отчитат спад в интереса към франчайзинга, но действат по-предпазливо

20 фев 2009

Бизнес наготово

Все повече международни франчайз вериги поглеждат с интерес към българския пазар

14 мар 2008
Преди да открият първата си сладкарница "Неделя" през 1993 г., Георги и Радослава Минчеви дълго избирали името й. Търсели дума, която да е лесна за произнасяне не само в България, да носи настроение, съгласните в нея да са звучни, а гласните – отворени, разказва Георги Минчев. Семейството открива първия си обект на столичната "Витошка" в близост до площад "Баба Неделя" до НДК и това определя името на бъдещата верига. Макар и без уикенд значението с произнасянето му отскоро свикват и клиентите в Румъния, където на 15 март "Неделя" откри своята пета сладкарница в Букурещ. Северната съседка е избрана за чуждестранното разширение на веригата основно, защото семейството е търсило развитие в ЕС заради високото ниво на сигурност. Гърция също е била вариант, но е отпаднала заради политическата и икономическа криза там. Така остава близкият вариант с Румъния.

Букурещ - повече шоколад и бюрокрация

Първата "Неделя" в румънската столица отваря през ноември 2015, следващите две - през 2016, а през март тази година - още две. Решението за задгранични продажби идва заради близките разстояния и след няколкогодишно тестване на пазара там, обясни Георги Минчев.

"Разузнаването" започва още през 2011 г. с продажба на торти "Неделя" в Гюргево - по това време веригата вече има сладкарница на франчайз в Русе и зареждането на румънския град не е проблем. Следва откриване на обект в Букурещ под името Bene - собственост на партньорите от Русе. Днес той е закрит, а петте сладкарници в румънската столица носят българската марка на веригата и се зареждат от софийската й работилница за торти.

Здравко Минчев, изпълнителен директор на "Неделя"

Фотограф: Анелия Николова
"Инвестицията е около 2 млн. лв., като най-голям дял заемат разходите за маркетинг и реклама. В дъщерното румънско дружество работят 40 служители. Средномесечният оборот на един румънски обект "Неделя" е между 45 и 55 хил. лева", уточни Здравко Минчев, син на собствениците и изпълнителен директор на "Неделя" АД.



Той описва румънския пазар като по-развит, конкуренцията - по-голяма, бюрокрацията - също. "В Румъния от регистрацията на фирмата до правото да издаваш фактура минават от 3 до 6 месеца, като този срок не включва последващите процедури за откриване на обект. В България регистрацията става до седмица и с далеч по-малко документи", коментира Здравко Минчев.

"Характерно за румънския пазар е, че преобладава заводското производство на торти с изкуствена сметана и консерванти. Друга особеност е, че масово се предлагат замразени торти, които се размразяват преди консумация. Нашите торти са различни - те се приготвят ръчно, не влагаме консерванти, трайността им е четири дни. И това се цени от клиентите", разказва Георги Минчев.

Опитът на "Неделя" досега показва също, че 90% румънските любители на сладкото предпочитат шоколадовите торти, докато в България техният дял е равен с тези, които предпочитат плодовите вкусове. "Румънците са по-малко претенциозни към цените, защото са по-платежоспособни", отбелязва Здравко Минчев.

Плановете на веригата до края на годината предвиждат отваряне на още 16 сладкарници в Букурещ, както и на производствена база. Инвестицията отново е за около 2 милиона лева и ще увеличи броя на заетите. След откриването на работилницата за торти фирмата ще командирова свои служители от София, които ще обучат румънските си колеги, уточни Здравко Минчев.

Свое в началото, франчайз за растеж

Георги Минчев, съсобственик на "Неделя"

Фотограф: Анелия Николова
Румънското начало е като българското - собствениците сами създават и управляват обектите си.
Георги Минчев е завършил арабска филология, а след това и икономика. Съпругата му Радослава Минчева също е икономист по образование. Определят решението да започнат бизнес с храни като "емоционално-рационално".

"И двамата сме от потекло на кръчмари и това може да се проследи до четвърто коляно. Традицията е прекъсната при социализма и родителите ни са единствените, които не са стопанисвали кръчма", обяснява той.

Началото е през 1993, а през 1999 на бул. "Стамболийски" в столицата е отворен първият обект на франчайз (виж карето). Днес сладкарниците "Неделя" са 30, като 22 от тях са на франчайз и са в София, Пловдив, Стара Загора, Хасково, Бургас, Варна, Велико Търново, Русе. "Притежаваме 10 собствени помещения в столицата, но в част от тях сладкарниците не се управляват от нас, а са на франчайз", уточни Георги Минчев.

През 2016 общият месечен оборот на 30-те сладкарници е 1.5 млн. лв., което за цялата верига прави 18 млн. лева за годината. Ръстът спрямо 2015 е между 3 и 5% за отделните обекти, но като цяло продажбите през последните три години се задържат, посочва Георги Минчев.

"Заради инвестицията в Румъния компанията майка приключва 2016 г. със загуба от около 300 хил. лева, но отделните франчайз обекти печелят между 3000 и 8000 лева на месец за отделен обект", уточни Здравко Минчев.

Защо не и във Виена

Плановете на "Неделя" за следващите 12 месеца включват откриването на 10 нови собствени обекта в София. Отскоро компанията тества нов модел - сладкарници на самообслужване. Първата е в столичния "България мол".

"Ако развием този формат, ще предложим обектите на франчайз", уточнява Здравко Минчев. Семейството очаква да разработи и сладкарниците в Букурещ, след което да започне да развива франчайз модела и в Румъния.

"Неделя" се цели и в австрийския пазар. "Инвестирали сме в прочувания, търсим правна кантора, брокери на недвижими имоти, счетоводни фирми, защото възнамеряваме да открием сладкарница във Виена", казва Здравко Минчев.
Тортите в България: Много играчи, сив пазар

Няма официална статистика за пазара на торти в страната. "Според нашите оценки той е между 50 и 80 млн. лв. годишно, като 70-80% от него е сив", прави условни изчисления Георги Минчев. По думите му преобладават продажбите в нерегистрирани обекти, без сертификати, на цени, които не отразяват реалните разходи за производство, а собственици крият част от оборота си и не спазват забраните за пушене.

"Освен това пазарът е силно фрагментиран - само в София сладкарниците са над 200. Големите, които са с над 5 обекта и с които директно се конкурираме, са около 35. Има и много силни локални играчи. Нашият пазарен дял е 30% в количество и е най-голям в страната, обобщава Георги Минчев. Той подрежда сред най-големите конкуренти на "Неделя" веригите "Папая", "Двете фукли", "Пчела", "Рицка", "Чочко", Skyline, "Лагуна".

Според Богомил Николов, съсобственик на Cakey Bakey, ако себестойността на едно парче торта е 2.20 лв., а то се продава за 5 лв., този марж не е достатъчен за сладкарския бизнес, защото цената не покрива всички разходи за консумативи, наем, електричество, работни заплати.

"Брутният марж на веригата "Неделя" е около 40-45%, а нетният – 7-8%. Влагаме значително по-скъпи суровини, но работим с големи обороти. Доколкото ми е известно, конкурентите ни работят с по-висок марж", коментира Георги Минчев.

Според него тенденцията от последните години да се откриват малки бутикови сладкарници, пекарни, сладоледаджийници е много добра. "Тези обекти разнообразяват пазара, развиват вкуса, разширяват потреблението", добавя Минчев.
Веригата тук

В центъра на франчайз схемата е производствената фабрика за торти на "Неделя", в която работят около 100 души и от която се снабдяват всички обекти. Получателите на франчайз права преминават през обучение в столичните сладкарници, което продължава 5-6 месеца. Маркетингът и рекламата са общи за цялата верига.

"Ценовата политика също е близка, но има възможност в обекти с по-малък оборот извън София цените да са по-ниски", уточнява Георги Минчев. По думите му сумата за отваряне на сладкарница "Неделя" зависи от състоянието на обекта, но по груби изчисления за стартирането на бизнеса са нужни най-малко 100 хил. лева.

Първоначалната еднократна такса, която плаща получателят на франчайз права, е 30 000 лв., а месечната – 5% от оборота.

"Всяка от сладкарниците се управлява от отделно юридическо лице", уточнява Георги Минчев, който според информация в "Дакси" участва като собственик в 32 фирми (някои от които нямат отношение към сладкарския бизнес). Франчайзополучателите на "Неделя" са 12 и някои от тях управляват повече от един обект.

"Ние сме първите, които предложиха франчайз модел, създаден изцяло тук, с българска търговска марка и ноу-хау", подчертава Георги Минчев. Моделът според него е успешен, защото "франчайзополучателят работи за себе си, прибира изцяло печалбата от своя обект, мотивацията му е максимална". "Ползваме системата "таен клиент" и това ни дава обратна връзка за работата на партньора. В годините някои от обектите смениха своите собственици, които продадоха своите франчайз права и се оттеглиха от бизнеса", уточнява Георги Минчев.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Полската Maspex купува и минералната вода "Велинград" Полската Maspex купува и минералната вода "Велинград"

Компанията е собственик на соковете Queen's в България

11 дек 2017, 3797 прочитания

Седмични новини за ритейл Седмични новини за ритейл

11 дек 2017, 670 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Гепард»

Гепард
Гепард

Класация на най-динамичните малки и средни компании в България.

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 декември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 декември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (27 ноември - 3 декември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Даниел Томов: Трудете се, не се отказвайте, учете постоянно, вярвайте в себе си, мечтайте

"Пет минути със..." съоснователя на фонда за рискови инвестиции Eleven, в които той разказва за кариерата си, начина си на мислене и дава полезни съвети на личностно и професионално развитие

MBA е на фокус в новото специално издание на "Кариери"

Четете анализи, съвети и практична информация в новия брой на в. "Капитал"

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Федералният резерв в САЩ глоби Deutsche Bank със 156 млн. долара

Банката не е успяла да контролира валутните си дилъри и е нарушавала правилото "Волкър"

Малка, но важна подкрепа за еврозоната

ЕК пооткрехна вратата към валутния съюз и предлага помощ за реформи в България

Последната битка за имотите на БСФС

Бившият спортен мастодонт харчи последните пари от продаден на спорни цени терен в "Дианабад"

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Брюксел преди Коледа

"Деспасито" тук звучи в джаз вариант. Чистотата е на почит. Колекционирането на винтидж предмети – любимо хоби.

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 49

Капитал

Брой 49 // 09.12.2017 Прочетете
Капитал Daily, 12.12.2017

Капитал Daily

Брой 190 // 12.12.2017 Прочетете