Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
4 21 апр 2017, 18:00, 11724 прочитания

"Неделя" в Румъния

Веригата сладкарници отвори пет обекта в Букурещ и планира още 16 до края на годината

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко

- От март веригата "Неделя" на семейство Георги и Радослава Минчеви има пети обект в Букурещ

- Пазарът в Румъния е по-голям и платежоспособен, но бюрокрацията надвишава българската

- Планът е до края на годината да открият още 16 сладкарници в Букурещ и производствена база.

Още по темата

Сладкарници "Неделя" търсят франчайз партньор в Букурещ

Тази схема на бизнес доказва своите предимства и във времена на криза

19 май 2014

Георги Минчев: Франчайзът прави по-успешен контакта с потребителите

Собственикът на сладкарници "Неделя" пред "Капитал Дейли"

14 юни 2012

Бизнес под чадър в трудни времена

Компаниите не отчитат спад в интереса към франчайзинга, но действат по-предпазливо

20 фев 2009

Бизнес наготово

Все повече международни франчайз вериги поглеждат с интерес към българския пазар

14 мар 2008
Преди да открият първата си сладкарница "Неделя" през 1993 г., Георги и Радослава Минчеви дълго избирали името й. Търсели дума, която да е лесна за произнасяне не само в България, да носи настроение, съгласните в нея да са звучни, а гласните – отворени, разказва Георги Минчев. Семейството открива първия си обект на столичната "Витошка" в близост до площад "Баба Неделя" до НДК и това определя името на бъдещата верига. Макар и без уикенд значението с произнасянето му отскоро свикват и клиентите в Румъния, където на 15 март "Неделя" откри своята пета сладкарница в Букурещ. Северната съседка е избрана за чуждестранното разширение на веригата основно, защото семейството е търсило развитие в ЕС заради високото ниво на сигурност. Гърция също е била вариант, но е отпаднала заради политическата и икономическа криза там. Така остава близкият вариант с Румъния.

Букурещ - повече шоколад и бюрокрация

Първата "Неделя" в румънската столица отваря през ноември 2015, следващите две - през 2016, а през март тази година - още две. Решението за задгранични продажби идва заради близките разстояния и след няколкогодишно тестване на пазара там, обясни Георги Минчев.

"Разузнаването" започва още през 2011 г. с продажба на торти "Неделя" в Гюргево - по това време веригата вече има сладкарница на франчайз в Русе и зареждането на румънския град не е проблем. Следва откриване на обект в Букурещ под името Bene - собственост на партньорите от Русе. Днес той е закрит, а петте сладкарници в румънската столица носят българската марка на веригата и се зареждат от софийската й работилница за торти.

Здравко Минчев, изпълнителен директор на "Неделя"

Фотограф: Анелия Николова
"Инвестицията е около 2 млн. лв., като най-голям дял заемат разходите за маркетинг и реклама. В дъщерното румънско дружество работят 40 служители. Средномесечният оборот на един румънски обект "Неделя" е между 45 и 55 хил. лева", уточни Здравко Минчев, син на собствениците и изпълнителен директор на "Неделя" АД.

Той описва румънския пазар като по-развит, конкуренцията - по-голяма, бюрокрацията - също. "В Румъния от регистрацията на фирмата до правото да издаваш фактура минават от 3 до 6 месеца, като този срок не включва последващите процедури за откриване на обект. В България регистрацията става до седмица и с далеч по-малко документи", коментира Здравко Минчев.

"Характерно за румънския пазар е, че преобладава заводското производство на торти с изкуствена сметана и консерванти. Друга особеност е, че масово се предлагат замразени торти, които се размразяват преди консумация. Нашите торти са различни - те се приготвят ръчно, не влагаме консерванти, трайността им е четири дни. И това се цени от клиентите", разказва Георги Минчев.

Опитът на "Неделя" досега показва също, че 90% румънските любители на сладкото предпочитат шоколадовите торти, докато в България техният дял е равен с тези, които предпочитат плодовите вкусове. "Румънците са по-малко претенциозни към цените, защото са по-платежоспособни", отбелязва Здравко Минчев.

Плановете на веригата до края на годината предвиждат отваряне на още 16 сладкарници в Букурещ, както и на производствена база. Инвестицията отново е за около 2 милиона лева и ще увеличи броя на заетите. След откриването на работилницата за торти фирмата ще командирова свои служители от София, които ще обучат румънските си колеги, уточни Здравко Минчев.

Свое в началото, франчайз за растеж

Георги Минчев, съсобственик на "Неделя"

Фотограф: Анелия Николова
Румънското начало е като българското - собствениците сами създават и управляват обектите си.
Георги Минчев е завършил арабска филология, а след това и икономика. Съпругата му Радослава Минчева също е икономист по образование. Определят решението да започнат бизнес с храни като "емоционално-рационално".

"И двамата сме от потекло на кръчмари и това може да се проследи до четвърто коляно. Традицията е прекъсната при социализма и родителите ни са единствените, които не са стопанисвали кръчма", обяснява той.

Началото е през 1993, а през 1999 на бул. "Стамболийски" в столицата е отворен първият обект на франчайз (виж карето). Днес сладкарниците "Неделя" са 30, като 22 от тях са на франчайз и са в София, Пловдив, Стара Загора, Хасково, Бургас, Варна, Велико Търново, Русе. "Притежаваме 10 собствени помещения в столицата, но в част от тях сладкарниците не се управляват от нас, а са на франчайз", уточни Георги Минчев.

През 2016 общият месечен оборот на 30-те сладкарници е 1.5 млн. лв., което за цялата верига прави 18 млн. лева за годината. Ръстът спрямо 2015 е между 3 и 5% за отделните обекти, но като цяло продажбите през последните три години се задържат, посочва Георги Минчев.

"Заради инвестицията в Румъния компанията майка приключва 2016 г. със загуба от около 300 хил. лева, но отделните франчайз обекти печелят между 3000 и 8000 лева на месец за отделен обект", уточни Здравко Минчев.

Защо не и във Виена

Плановете на "Неделя" за следващите 12 месеца включват откриването на 10 нови собствени обекта в София. Отскоро компанията тества нов модел - сладкарници на самообслужване. Първата е в столичния "България мол".

"Ако развием този формат, ще предложим обектите на франчайз", уточнява Здравко Минчев. Семейството очаква да разработи и сладкарниците в Букурещ, след което да започне да развива франчайз модела и в Румъния.

"Неделя" се цели и в австрийския пазар. "Инвестирали сме в прочувания, търсим правна кантора, брокери на недвижими имоти, счетоводни фирми, защото възнамеряваме да открием сладкарница във Виена", казва Здравко Минчев.
Тортите в България: Много играчи, сив пазар

Няма официална статистика за пазара на торти в страната. "Според нашите оценки той е между 50 и 80 млн. лв. годишно, като 70-80% от него е сив", прави условни изчисления Георги Минчев. По думите му преобладават продажбите в нерегистрирани обекти, без сертификати, на цени, които не отразяват реалните разходи за производство, а собственици крият част от оборота си и не спазват забраните за пушене.

"Освен това пазарът е силно фрагментиран - само в София сладкарниците са над 200. Големите, които са с над 5 обекта и с които директно се конкурираме, са около 35. Има и много силни локални играчи. Нашият пазарен дял е 30% в количество и е най-голям в страната, обобщава Георги Минчев. Той подрежда сред най-големите конкуренти на "Неделя" веригите "Папая", "Двете фукли", "Пчела", "Рицка", "Чочко", Skyline, "Лагуна".

Според Богомил Николов, съсобственик на Cakey Bakey, ако себестойността на едно парче торта е 2.20 лв., а то се продава за 5 лв., този марж не е достатъчен за сладкарския бизнес, защото цената не покрива всички разходи за консумативи, наем, електричество, работни заплати.

"Брутният марж на веригата "Неделя" е около 40-45%, а нетният – 7-8%. Влагаме значително по-скъпи суровини, но работим с големи обороти. Доколкото ми е известно, конкурентите ни работят с по-висок марж", коментира Георги Минчев.

Според него тенденцията от последните години да се откриват малки бутикови сладкарници, пекарни, сладоледаджийници е много добра. "Тези обекти разнообразяват пазара, развиват вкуса, разширяват потреблението", добавя Минчев.
Веригата тук

В центъра на франчайз схемата е производствената фабрика за торти на "Неделя", в която работят около 100 души и от която се снабдяват всички обекти. Получателите на франчайз права преминават през обучение в столичните сладкарници, което продължава 5-6 месеца. Маркетингът и рекламата са общи за цялата верига.

"Ценовата политика също е близка, но има възможност в обекти с по-малък оборот извън София цените да са по-ниски", уточнява Георги Минчев. По думите му сумата за отваряне на сладкарница "Неделя" зависи от състоянието на обекта, но по груби изчисления за стартирането на бизнеса са нужни най-малко 100 хил. лева.

Първоначалната еднократна такса, която плаща получателят на франчайз права, е 30 000 лв., а месечната – 5% от оборота.

"Всяка от сладкарниците се управлява от отделно юридическо лице", уточнява Георги Минчев, който според информация в "Дакси" участва като собственик в 32 фирми (някои от които нямат отношение към сладкарския бизнес). Франчайзополучателите на "Неделя" са 12 и някои от тях управляват повече от един обект.

"Ние сме първите, които предложиха франчайз модел, създаден изцяло тук, с българска търговска марка и ноу-хау", подчертава Георги Минчев. Моделът според него е успешен, защото "франчайзополучателят работи за себе си, прибира изцяло печалбата от своя обект, мотивацията му е максимална". "Ползваме системата "таен клиент" и това ни дава обратна връзка за работата на партньора. В годините някои от обектите смениха своите собственици, които продадоха своите франчайз права и се оттеглиха от бизнеса", уточнява Георги Минчев.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Доставките на патрулки изкривиха продажбите на коли за март Доставките на патрулки изкривиха продажбите на коли за март

По българските пътища има 3.69 млн. автомобила

27 апр 2017, 508 прочитания

Златодобивът в Трън ще отвори над 500 работни места 9 Златодобивът в Трън ще отвори над 500 работни места

Социално-икономическата оценка на проекта показва, че общината няма бъдеще без голям инвеститор

26 апр 2017, 2164 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Капитал Авто»

Капитал Авто
Капитал Авто

Тенденциите от автосалона в Женева

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (24-30 април)

Селекция от актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (17-23 април)

Селекция от актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (10-16 април)

Селекция от актуалните предложения за безплатни обучения, събития, стажове, конкурси и стипендии тази седмица

Стажове, стипендии, конкурси (3-9 април)

Селекция от актуалните предложения за безплатни обучения, събития, стажове, конкурси и стипендии тази седмица

Курсове за професионално усъвършенстване (април 2017 г.)

Преглед на актуалните възможности за безплатни курсове, насочени към кариерно развитие и усъвършенстване в различни професионални области

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Федералният резерв в САЩ глоби Deutsche Bank със 156 млн. долара

Банката не е успяла да контролира валутните си дилъри и е нарушавала правилото "Волкър"

Работната ръка на бъдещето

Автоматизацията ще засегне все повече професии, ще реши някои проблеми и ще задълбочи други. Ключът към по-доброто бъдеще остават обучението и образованието.

Защо дребната шарка е отново тук

Вече има 64 случая на морбили в Пловдив и областта. Основната причина е, че не всички деца се имунизират срещу вируса

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Дяволът в сандвича

The Founder е за драмата на човека, развил "Макдоналдс" до световна верига

Попътен low cost вятър

Летни културни събития из Европа, достижими чрез нискотарафни линии

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 16

Капитал

Брой 16 // 22.04.2017 Прочетете
Капитал Daily, 27.04.2017

Капитал Daily

Брой 65 // 27.04.2017 Прочетете