Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
4 21 апр 2017, 18:00, 14628 прочитания

"Неделя" в Румъния

Веригата сладкарници отвори пет обекта в Букурещ и планира още 16 до края на годината

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Темата накратко

- От март веригата "Неделя" на семейство Георги и Радослава Минчеви има пети обект в Букурещ

- Пазарът в Румъния е по-голям и платежоспособен, но бюрокрацията надвишава българската

- Планът е до края на годината да открият още 16 сладкарници в Букурещ и производствена база.

Още по темата

Сладкарници "Неделя" търсят франчайз партньор в Букурещ

Тази схема на бизнес доказва своите предимства и във времена на криза

19 май 2014

Георги Минчев: Франчайзът прави по-успешен контакта с потребителите

Собственикът на сладкарници "Неделя" пред "Капитал Дейли"

14 юни 2012

Бизнес под чадър в трудни времена

Компаниите не отчитат спад в интереса към франчайзинга, но действат по-предпазливо

20 фев 2009

Бизнес наготово

Все повече международни франчайз вериги поглеждат с интерес към българския пазар

14 мар 2008
Преди да открият първата си сладкарница "Неделя" през 1993 г., Георги и Радослава Минчеви дълго избирали името й. Търсели дума, която да е лесна за произнасяне не само в България, да носи настроение, съгласните в нея да са звучни, а гласните – отворени, разказва Георги Минчев. Семейството открива първия си обект на столичната "Витошка" в близост до площад "Баба Неделя" до НДК и това определя името на бъдещата верига. Макар и без уикенд значението с произнасянето му отскоро свикват и клиентите в Румъния, където на 15 март "Неделя" откри своята пета сладкарница в Букурещ. Северната съседка е избрана за чуждестранното разширение на веригата основно, защото семейството е търсило развитие в ЕС заради високото ниво на сигурност. Гърция също е била вариант, но е отпаднала заради политическата и икономическа криза там. Така остава близкият вариант с Румъния.

Букурещ - повече шоколад и бюрокрация

Първата "Неделя" в румънската столица отваря през ноември 2015, следващите две - през 2016, а през март тази година - още две. Решението за задгранични продажби идва заради близките разстояния и след няколкогодишно тестване на пазара там, обясни Георги Минчев.

"Разузнаването" започва още през 2011 г. с продажба на торти "Неделя" в Гюргево - по това време веригата вече има сладкарница на франчайз в Русе и зареждането на румънския град не е проблем. Следва откриване на обект в Букурещ под името Bene - собственост на партньорите от Русе. Днес той е закрит, а петте сладкарници в румънската столица носят българската марка на веригата и се зареждат от софийската й работилница за торти.

Здравко Минчев, изпълнителен директор на "Неделя"

Фотограф: Анелия Николова
"Инвестицията е около 2 млн. лв., като най-голям дял заемат разходите за маркетинг и реклама. В дъщерното румънско дружество работят 40 служители. Средномесечният оборот на един румънски обект "Неделя" е между 45 и 55 хил. лева", уточни Здравко Минчев, син на собствениците и изпълнителен директор на "Неделя" АД.



Той описва румънския пазар като по-развит, конкуренцията - по-голяма, бюрокрацията - също. "В Румъния от регистрацията на фирмата до правото да издаваш фактура минават от 3 до 6 месеца, като този срок не включва последващите процедури за откриване на обект. В България регистрацията става до седмица и с далеч по-малко документи", коментира Здравко Минчев.

"Характерно за румънския пазар е, че преобладава заводското производство на торти с изкуствена сметана и консерванти. Друга особеност е, че масово се предлагат замразени торти, които се размразяват преди консумация. Нашите торти са различни - те се приготвят ръчно, не влагаме консерванти, трайността им е четири дни. И това се цени от клиентите", разказва Георги Минчев.

Опитът на "Неделя" досега показва също, че 90% румънските любители на сладкото предпочитат шоколадовите торти, докато в България техният дял е равен с тези, които предпочитат плодовите вкусове. "Румънците са по-малко претенциозни към цените, защото са по-платежоспособни", отбелязва Здравко Минчев.

Плановете на веригата до края на годината предвиждат отваряне на още 16 сладкарници в Букурещ, както и на производствена база. Инвестицията отново е за около 2 милиона лева и ще увеличи броя на заетите. След откриването на работилницата за торти фирмата ще командирова свои служители от София, които ще обучат румънските си колеги, уточни Здравко Минчев.

Свое в началото, франчайз за растеж

Георги Минчев, съсобственик на "Неделя"

Фотограф: Анелия Николова
Румънското начало е като българското - собствениците сами създават и управляват обектите си.
Георги Минчев е завършил арабска филология, а след това и икономика. Съпругата му Радослава Минчева също е икономист по образование. Определят решението да започнат бизнес с храни като "емоционално-рационално".

"И двамата сме от потекло на кръчмари и това може да се проследи до четвърто коляно. Традицията е прекъсната при социализма и родителите ни са единствените, които не са стопанисвали кръчма", обяснява той.

Началото е през 1993, а през 1999 на бул. "Стамболийски" в столицата е отворен първият обект на франчайз (виж карето). Днес сладкарниците "Неделя" са 30, като 22 от тях са на франчайз и са в София, Пловдив, Стара Загора, Хасково, Бургас, Варна, Велико Търново, Русе. "Притежаваме 10 собствени помещения в столицата, но в част от тях сладкарниците не се управляват от нас, а са на франчайз", уточни Георги Минчев.

През 2016 общият месечен оборот на 30-те сладкарници е 1.5 млн. лв., което за цялата верига прави 18 млн. лева за годината. Ръстът спрямо 2015 е между 3 и 5% за отделните обекти, но като цяло продажбите през последните три години се задържат, посочва Георги Минчев.

"Заради инвестицията в Румъния компанията майка приключва 2016 г. със загуба от около 300 хил. лева, но отделните франчайз обекти печелят между 3000 и 8000 лева на месец за отделен обект", уточни Здравко Минчев.

Защо не и във Виена

Плановете на "Неделя" за следващите 12 месеца включват откриването на 10 нови собствени обекта в София. Отскоро компанията тества нов модел - сладкарници на самообслужване. Първата е в столичния "България мол".

"Ако развием този формат, ще предложим обектите на франчайз", уточнява Здравко Минчев. Семейството очаква да разработи и сладкарниците в Букурещ, след което да започне да развива франчайз модела и в Румъния.

"Неделя" се цели и в австрийския пазар. "Инвестирали сме в прочувания, търсим правна кантора, брокери на недвижими имоти, счетоводни фирми, защото възнамеряваме да открием сладкарница във Виена", казва Здравко Минчев.
Тортите в България: Много играчи, сив пазар

Няма официална статистика за пазара на торти в страната. "Според нашите оценки той е между 50 и 80 млн. лв. годишно, като 70-80% от него е сив", прави условни изчисления Георги Минчев. По думите му преобладават продажбите в нерегистрирани обекти, без сертификати, на цени, които не отразяват реалните разходи за производство, а собственици крият част от оборота си и не спазват забраните за пушене.

"Освен това пазарът е силно фрагментиран - само в София сладкарниците са над 200. Големите, които са с над 5 обекта и с които директно се конкурираме, са около 35. Има и много силни локални играчи. Нашият пазарен дял е 30% в количество и е най-голям в страната, обобщава Георги Минчев. Той подрежда сред най-големите конкуренти на "Неделя" веригите "Папая", "Двете фукли", "Пчела", "Рицка", "Чочко", Skyline, "Лагуна".

Според Богомил Николов, съсобственик на Cakey Bakey, ако себестойността на едно парче торта е 2.20 лв., а то се продава за 5 лв., този марж не е достатъчен за сладкарския бизнес, защото цената не покрива всички разходи за консумативи, наем, електричество, работни заплати.

"Брутният марж на веригата "Неделя" е около 40-45%, а нетният – 7-8%. Влагаме значително по-скъпи суровини, но работим с големи обороти. Доколкото ми е известно, конкурентите ни работят с по-висок марж", коментира Георги Минчев.

Според него тенденцията от последните години да се откриват малки бутикови сладкарници, пекарни, сладоледаджийници е много добра. "Тези обекти разнообразяват пазара, развиват вкуса, разширяват потреблението", добавя Минчев.
Веригата тук

В центъра на франчайз схемата е производствената фабрика за торти на "Неделя", в която работят около 100 души и от която се снабдяват всички обекти. Получателите на франчайз права преминават през обучение в столичните сладкарници, което продължава 5-6 месеца. Маркетингът и рекламата са общи за цялата верига.

"Ценовата политика също е близка, но има възможност в обекти с по-малък оборот извън София цените да са по-ниски", уточнява Георги Минчев. По думите му сумата за отваряне на сладкарница "Неделя" зависи от състоянието на обекта, но по груби изчисления за стартирането на бизнеса са нужни най-малко 100 хил. лева.

Първоначалната еднократна такса, която плаща получателят на франчайз права, е 30 000 лв., а месечната – 5% от оборота.

"Всяка от сладкарниците се управлява от отделно юридическо лице", уточнява Георги Минчев, който според информация в "Дакси" участва като собственик в 32 фирми (някои от които нямат отношение към сладкарския бизнес). Франчайзополучателите на "Неделя" са 12 и някои от тях управляват повече от един обект.

"Ние сме първите, които предложиха франчайз модел, създаден изцяло тук, с българска търговска марка и ноу-хау", подчертава Георги Минчев. Моделът според него е успешен, защото "франчайзополучателят работи за себе си, прибира изцяло печалбата от своя обект, мотивацията му е максимална". "Ползваме системата "таен клиент" и това ни дава обратна връзка за работата на партньора. В годините някои от обектите смениха своите собственици, които продадоха своите франчайз права и се оттеглиха от бизнеса", уточнява Георги Минчев.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Цялото Пеевско войнство срещу "Дунарит" 2 Цялото Пеевско войнство срещу "Дунарит"

Докато шансовете на депутата да се пребори с "Емко" за русенския завод отслабват в съда, срещу двете оръжейни компании започна атака през прокуратурата

18 авг 2017, 2394 прочитания

От лизинга към колекторския бизнес От лизинга към колекторския бизнес

Местният мениджърски екип изкупи останките от българския бизнес на фалиралата австрийска Hypo Alpe Adria

18 авг 2017, 746 прочитания

24 часа 7 дни

17 авг 2017, 4011 прочитания

18 авг 2017, 3788 прочитания

18 авг 2017, 2952 прочитания

18 авг 2017, 2394 прочитания

18 авг 2017, 2035 прочитания

Всички новини

Кариерен клуб: Финанси »

George Washington University Law School, САЩ

Ивайло Димитров разказва за университета, магистратурата по "Международно и сравнително право", която завършва там, и за преживяванията си в Америка

Стажове, стипендии, конкурси (31 юли - 6 август)

Селекция от актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Александър Сумин: Идеалната работа е тази, в която има смисъл

Правете колкото се може повече неща едновременно, съветва първият подгласник в конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2017

Пет минути със... Николета и Надя от LoveGuide

Идеалната работа вдъхновява и мотивира, смятат дамите, които стоят зад LoveGuide - платформа за сексуално образование на тийнейджъри

Ашод Дерандонян: Обичам работата си, защото знам, че тя променя човешки животи

Успехът е резултат от труда на много хора, обединени от една мисия и цел, казва основателят на фондация "Заслушай се", която помага на хора с увреден слух

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Федералният резерв в САЩ глоби Deutsche Bank със 156 млн. долара

Банката не е успяла да контролира валутните си дилъри и е нарушавала правилото "Волкър"

Симеонов vs Ангелкова

Между ресорния вицепремиер и министъра на туризма има напрежение, което може да доведе и до промени в кабинета наесен

Банкя като Баден-Баден

След 15 години разруха минералната баня в града ще бъде ремонтирана със средства на пенсионния фонд "Алианц", който ще построи балнеологичен комплекс на съсесен общински терен

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Хали Бери и наглите

Гневът на майката в стегнатия трилър "Отвличане"

Tour de Sofia

Нова туристическа обиколка показва другото лице на София

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 33

Капитал

Брой 33 // 19.08.2017 Прочетете
Капитал Daily, 17.08.2017

Капитал Daily

Брой 126 // 17.08.2017 Прочетете