Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
6 19 юни 2017, 18:44, 13265 прочитания

Три големи мандри искат промяна на опаковките за кисело мляко по БДС

Окончателното решение трябва да бъде взето от техническия комитет към Института за стандартизация

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

ОМК прави регионалните си марки кисело мляко национални

"Фибела", "Русалка" и "Ханско" вече се продават в цялата страна

7 авг 2017

Опаковките за кисело мляко по БДС няма да се променят

Инициаторите на идеята за актуализация - три от големите компании в бранша, обявиха, че срещу тях се води война

17 юли 2017

Проверка установи двоен стандарт в храните за българския и за западните пазари

Налице са и вкусови, и ценови разлики при проверените продукти, съобщи министър Румен Порожанов

28 юни 2017

Какво има в кашкавала

Множество нарушения в 10 марки откри тест на асоциация "Активни потребители", проведен през февруари тази година

6 апр 2017

Производители: Интересът към млечните продукти по стандарт се завръща

От 260 мандри в страната 45 произвеждат по БДС

29 сеп 2016


Три фирми - ОМК ("Обединена млечна компания"), "Димитър Маджаров-2" и "Полидей" (марка "Домлян"), поискаха промяна в стандарта за българското кисело мляко (БДС) в частта му за опаковките. Те настояват стандартът да разреши опаковките да са "от материали, предназначени за контакт с храни, съгласно изискванията на европейските и националните нормативни актове". В момента БДС допуска само три вида опаковки - от стъкло, керамика или полистирен. В петък (16 юни) се проведе обществено обсъждане в Българския институт за стандартизация (БИС).

За промяната

От официалните становища, изпратени до БИС, става ясно, че искането за промяна се подкрепя от Националния център по обществено здраве и анализи, Агенцията по безопасност на храните, Центъра за оценка на риска по хранителната верига, научни работници, фирми - производителки на опаковки.

"Изискването да се използват опаковки само от един вид полимер (полистирен) е ограничаващо и противоречи на всякаква пазарна логика и на развитието на тази промишленост. В пряка полза на потребителите е да има достатъчно разнообразие от опаковки, дори и от ново поколение и биоразградими, смарт опаковки и други, които се използват за контакт с храни", коментира за "Капитал" Йолита Ботева, маркетинг директор на ОМК. По думите й ограничаването на опаковките само до един вид може да позволи на фирмите производителки и да спекулират с цената на единствения допускан полимерен материал. Освен това "последните години около полистирена от консуматори, медии, научни статии и в свободното интернет пространство витае имиджа на недобра репутация като материал заради съдържащ се мономер, заемащ второ място по токсичност", се твърди в официално становище на ОМК. Йолита Ботева допълва: "Кофичките са много цветни, видимо на рафтовете за кисело мляко. Полистиренът е по-пропусклив материал в сравнение с полипропилена. Необосновано е и че в опаковки от друг материал се променят качествата на българското кисело мляко. Искаме либерализация на опаковките, защото производителите на кисело мляко носят пряка отговорност за безопасността на храните, които произвеждат, и трябва да могат да избират и да отговарят за избора си", обясни още Ботева.

Според инж. Майя Стойчева, ръководител на единствената в страната акредитирана лаборатория за изпитване на опаковки - "Алми тест", когато е създавана новата версия на БДС за българското кисело мляко, механично е пренесен текстът за разрешените опаковъчни материали и опаковки от версията на стандарт БДС 12 от 1972 г., т.е. текстът е с 45-годишна давност. "В същото време технологиите за производство на материали за контакт с храни вече внедряват наноматериали и многослойни материали с до 15 слоя в състава си", коментира за "Капитал" Майя Стойчева, която и подкрепя предложението за промяна.
Тя има забележки и към другите два вида опаковки, разрешени в стандарта. "Стъклени буркани в промишлен мащаб не се използват от десетилетия за опаковане на кисело мляко, линиите за пълненето им отдавна са изхвърлени. При керамичните опаковки няма достатъчен контрол, а доколкото го има, не се осигурява проследимост на материалите, не се знае от кое находище е основният материал и с какво съдържание на олово и кадмий. Производителите обикновено сами си приготвят глечта, а в болшинството от находищата на глина има олово над законовия лимит", обобщава Майя Стойчева. Освен това в стандарта "няма изисквания към химическата безопасност на капачките от алуминиево фолио с термозаваряем лак, което също е проблем", смята тя.



Под условие

"Въвеждането на други опаковки за българското кисело мляко изискват сериозна мотивация за предимствата им", коментира за "Капитал" акад. Мария Балтаджиева, ръководител на лаборатория за научно приложение на млякото и млечните продукти. "Може да се мисли за промяна на стандарта в частта "опаковки", но само ако има доказателства, че те максимално съхраняват биологичната характеристика и качествените особености на традиционния български продукт", обобщи акад. Балтаджиева.

Против промяната

Против промяната вече се обявиха от земеделското и от здравното министерство.

"Няма безвредни и най-добри и подходящи опаковки за контакт с каквито и да било храни по принцип. Има обаче най-подходящи опаковки за даден вид хранителен продукт не само от гледна точка на безопасност, но от гледна точка на запазване и най-добър отговор на органолептичните, физикохимичните и микробиологичните показатели и характеристики, посочени в стандарта за кисело мляко", се посочва в официално становище на фирма "Даесеф" - производител на опаковки, която е против промяната. Според дружеството "при кисело мляко по БДС има процес на ферментация в самата опаковка и се различава съществено от "йогурт" продукта. Наличието на жива закваска в българското кисело мляко, и то по изискванията на БДС, и съприкосновението на продукта с опаковката при процеса на ферментация също оказват влияние върху характеристиката на крайния продукт и неговата безопасност. Хубаво би било стандартът не само да не се разшири, а така да определи опаковката, че киселото мляко по БДС да бъде с гарантирани показатели и разпознаваемо за потребителя", се казва още в становището на компанията.

От Националната асоциация на млекопреработвателите също се обявяват против, защото според нейните членове предложението за промяна означава "да няма никакви специфични изисквания за опаковките в стандарта, а това би се отразило негативно върху запазването му и възможността за контрол на този уникален продукт". Другата браншова организация — Асоциацията на млекопреработвателите, в свое становище от май подкрепя предложението, но в становището си от 15 юни настоява да се спре процедурата за промяна на стандарта.

И двете страни по казуса се обвиняват в лобистки и икономически интереси. Агенцията по безопасност на храните вече съобщи, че шест фирми, произвеждащи кисело мляко по БДС, използват кофички от полипропилен, а не от полистирен, както изисква стандартът, но не посочва имената им. Три от тях са известни - те са внесли предложението за промяна. Четвъртата е държавната "Ел Би Булгарикум", която е изпратила становище, подкрепящо изменението.
Окончателното решение трябва да бъде взето от Техническия комитет "Селскостопански и хранителни продукти" към БИС.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ЕК започва задълбочена проверка на сделката между Bayer и Monsanto ЕК започва задълбочена проверка на сделката между Bayer и Monsanto

Най-голямото придобиване в историята на Германия ще бъде инспектирано от комисията

23 авг 2017, 382 прочитания

Johnson & Johnson е осъдена да плати 417 млн. долара заради продукт, причинявал рак Johnson & Johnson е осъдена да плати 417 млн. долара заради продукт, причинявал рак

Компанията ще обжалва присъдата, защото "е водена от науката, която подкрепя безопасността на продукта Baby Powder"

23 авг 2017, 894 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (21-27 август)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

George Washington University Law School, САЩ

Ивайло Димитров разказва за университета, магистратурата по "Международно и сравнително право", която завършва там, и за преживяванията си в Америка

Стажове, стипендии, конкурси (31 юли - 6 август)

Селекция от актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Александър Сумин: Идеалната работа е тази, в която има смисъл

Правете колкото се може повече неща едновременно, съветва първият подгласник в конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2017

Пет минути със... Николета и Надя от LoveGuide

Идеалната работа вдъхновява и мотивира, смятат дамите, които стоят зад LoveGuide - платформа за сексуално образование на тийнейджъри

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Amazon може да вкара нови продукти в Whole Foods

Компанията няма да автоматизира напълно веригата магазини

Цялото Пеевско войнство срещу "Дунарит"

Докато шансовете на депутата да се пребори с "Емко" за русенския завод отслабват в съда, срещу двете оръжейни компании започна атака през прокуратурата

Емил Караниколов: Повече няма да продаваме, а ще оздравяваме дружества

Министърът на икономиката за края на приватизацията, държавните дружества, Бойко Борисов, Волен Сидеров и Стоян Мавродиев

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Тъмната кула

Смела адаптация на Стивън Кинг, за повече прочетете книгите

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 33

Капитал

Брой 33 // 19.08.2017 Прочетете
Капитал Daily, 23.08.2017

Капитал Daily

Брой 129 // 23.08.2017 Прочетете