Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
2 25 юли 2017, 13:29, 4091 прочитания

В ЗОРА-та на растежа

Веригата за техника има най-голям скок в приходите в сектора. Обяснението: повече онлайн продажби и масирана реклама

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Статията е част от класацията "Капитал 100". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат на www.capital.bg/k100/buy/.
Темата накратко

-Търговската верига за черна и бяла техника отбелязва ръст в приходите си в размер на 23% през 2016 г.

- Приоритет на компанията е развитието на текущата търговска площ, а ключови са новите технологии и електронната търговия.

- Недостигът на кадри на пазара на труд и ограничената възможност на куриери да се справят с обемите са сред предизвикателствата за "ЗОРА".
25% ръст на приходите през 2017 г. очаква създателят на компанията Георги Милушев.

Още по темата

Най-динамичните: Производители на растеж

Приходите на най-бързо увеличаващите бизнеса си 50 компании нарастват средно с 46% през 2016 г.

1 юли 2017

Успех за Пеевски в битката за магазина "Техномаркет" в Благоeвград

Със сентенции и уточнението, че "нищо не е сигурно", благоевградският съд развали сделка, сключена преди 11 години

13 юни 2017

Новата технология на растежа

Пазарът на електроника в България достига обем от 1.7 млрд. лв.

17 фев 2017

КЗК скоростно разреши на Пеевски да прехвърли и "Техномаркет" в офшорка

Новият състав на регулатора продължи традицията за мигновено разрешаване на сделки, свързани с депутата от ДПС

30 ное 2016

Трета, но най-растяща. Това е мястото на веригата за техника "Зора" през 2016 г. Вече с 36 търговски обекта из цялата страна, приходите й се увеличава с над 23% до 136 млн. лв. Новият лидер в сектора - "Технополис", расте с по-скромните 10%, а досегашният най-голям - "Техномаркет", свива продажбите с гигантските 36%.

Така ръстът при "Зора" може да се дължи както на оживлението в потреблението, така и на слабостите при един от конкурентите.


Естествено има и специфика. Семейната компания се ребрандира миналата година, промени магазините и сайта си и вдигна рекламния бюджет.

Създадената от Георги Милушев фирма започва през 1991 г. с малък търговски обект на улица "Козлодуй" 23. Четвърт век след основаването в решенията за бъдещето влиза фамилията - синове и внуци, образовани в чужбина, сменят фокуса към технологиите и залагат на младите клиенти.

Какво предстои



Макар отчетеното през 2016 г. повишение в приходите от 23% да е внушително, "Зора" вдига летвата още по-високо за текущата година. "Заложили сме на ръст от 25%, като към тримесечието данните ни показват, че се движим в тази рамка", уверява Милушев.

Приоритет на компанията е не толкова откриването на нови търговски площи, макар че и такива планове има за годината, а развитието на текущите. За това са предвидени средства на стойност 3.5 млн. лв. над стандартните годишни инвестиционни разходи на фирмата.

Според Милушев пазарът е наситен. Големите площи се задъхват от високите разходи за поддръжка, заради което "Зора" избира да прави по-малки обекти. От компанията дават пример: оборотът на магазин от 800 - 1000 кв.м е почти аналогичен с този на четири пъти по-големи обекти.

Посоката на сектора

Днес ключови за "Зора" са новите технологии и електронната търговия. Компания, която не е в крак с тенденцията, не може да бъде конкурентоспособна, счита собственикът. От началото им през 2015 г. до края на миналата година продажбите по електронен път на "Зора" достигат 6% от общите, а за 2017 г. целта е да надхвърлят 10%. И макар делът да не звучи особено съществено на пръв поглед, той действително е, предвид че обект на продажбите са дълготрайни и скъпи стоки, които потребителите предпочитат да видят на живо, преди да купят. Като активна и удобна платформа за клиентите очакванията са развитието да дойде от онлайн търговията.

Не липсват и предизвикателства обаче, основно от логистична перспектива. "Срещаме сериозни проблеми във връзка с организацията на доставката на стоките. Куриерските фирми се задъхват и трудно се справят с обемите", коментира Милушев.

През 2016 г. до клиентите на "Зора" са достигнали 1.5 млн. продукта, като голяма част от тях са високотехнологичните продукти за лична употреба. Тази промяна води до увеличаване на потреблението от тях – за разлика от бялата техника, която е по-дълготрайна, високотехнологичните стоки се подобряват непрекъснато, което гарантира една по-бърза обращаемост. Това, комбинирано със зависимостта на хората от телефоните, лаптопите и интернет, води до заключението, че тежестта на онлайн продажбите ще продължи да нараства, а на куриерските фирми може да се наложи скоро да разширяват дейността си.

Възможната спирачка

През 2016 г. компанията увеличава персонала си с 50 души до 475 служители – една нелека задача за по-голямата част от бизнесът в страната. "Недостигът на кадри е един от големите проблеми. Ако не се предприемат мерки, ние ще се окажем във все по-трудна ситуация с всяка изминала година", коментира Милушев.

"Проблемът става все по-сериозен. Всичко друго може да се развива, но без необходимите човешки ресурси нищо не бихме могли да направим. Каквото и да имаш – машини, магазини, стока с добра потребителна стойност, няма да има значение", допълва още той. Добрата новина за "Зора" е, че в мениджърския екип на компанията текучеството е на ниско ниво, което позволява да поддържат стабилни отношенията и фирмените политики.

Но в търговските обекти положението е различно, а стратегия с фокус върху обслужването на клиента изисква обучен и квалифициран персонал. Предвид липсата на устойчиви действия от страна на държавата да се справи с проблема работодателите поемат нещата в свои ръце. За да си набави нужните служители, "Зора" предприема инициативата да влиза в контакт със средни и висши училища. Младежите, които търсят, са в предпоследната или последната година от обучението си, като целта е сключването на договори с тях под формата на стипендии с уговорката след завършване на образованието си да започнат работа в "Зора". Поръчайте Вашия К100 »
На хартия или PDF

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Уолтопия" вдигна крайните цени с 15% заради високите разходи за труд 8 "Уолтопия" вдигна крайните цени с 15% заради високите разходи за труд

Собственикът Ивайло Пенчев призова за по-лесен достъп на чужденци до българския трудов пазар

25 сеп 2017, 1496 прочитания

КЗК: Концесията на летище Пловдив може да продължи с два кандидата КЗК: Концесията на летище Пловдив може да продължи с два кандидата

Регулаторът е отхвърлил желанието на третия, но отстранен участник, процедурата да спре

25 сеп 2017, 1327 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / K:ids»

K:ids
K:ids

Списание за родители и близки на деца от 0 до 18. Полезно, практично забавно за учене, възпитание, детска психология.

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (25 септември - 1 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (28 август - 3 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (21-27 август)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

George Washington University Law School, САЩ

Ивайло Димитров разказва за университета, магистратурата по "Международно и сравнително право", която завършва там, и за преживяванията си в Америка

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Печалбите на Google са застрашени от нарастващите разходи

Акциите на Alphabet спаднаха с 3.5% след обявяването на резултатите на компанията

Българският Лас Вегас

Доскоро познат като градът на митниците, Свиленград постепенно смени бизнес модела си и се превръща в хазартен център

КФН по пътя към независимостта

Финансовият регулатор иска да мине на самоиздръжка, но не всички засегнати харесват това

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Десет години по-късно и роботите танцуват

Акценти от програмата на новото издание на One Dance Week

Бандата на Содърбърг

Обикновеният човек надхитря системата в криминалната сатира "Късметът на Логан"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2017 Прочетете
Капитал Daily, 26.09.2017

Капитал Daily

Брой 146 // 26.09.2017 Прочетете