Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
34 3 авг 2017, 17:42, 16560 прочитания

China, майна

Китайският авиационен конгломерат HNA Group даде по-висока оферта за концесията на летище Пловдив от местния консорциум между ПИМК и "Тракия икономическа зона"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко

- В надпреварата кой да стопанисва летище Пловдив останаха китайският авиационен конгломерат HNA Group и местният консорциум между ПИМК и "Тракия икономическа зона"

- Чуждестранната оферта предлага повече инвестиции и по-голямо концесионно плащане, като и двата кандидата предвиждат удължаване на пистата и нови карго терминали

- HNA Group, в която влиза и авиокомпания, е заложила и полети между Китай и Пловдив три пъти седмично

Още по темата

КЗК: Концесията на летище Пловдив може да продължи с два кандидата

Регулаторът е отхвърлил желанието на третия, но отстранен участник, процедурата да спре

25 сеп 2017

МВФ предупреди Китай за "опасните" нива на дълг

Общата задлъжнялост на Пекин е достигнала 28 трлн. долара, което е 4 пъти повече от началото на финансовата криза през 2008 г.

16 авг 2017

Само за маниаци

Малките летища са бизнес за хора, запалени по летенето

11 авг 2017

Искате ли да летите

Българската лека авиация има да догонва тази в Западна Европа. Потенциалът за развитие обаче е голям

11 авг 2017

Неуспял кандидат ще забави концесионирането на летище Пловдив

Консорциумът "Силк роуд Пловдив еърпорт" е подал жалба срещу транспортното министерство в Комисията за защита на конкуренцията

9 авг 2017

Алуминият надвиши 2000 долара за тон за първи път от 2014 г.

Скокът в цената се дължи на затварянето на голяма част от нелегалните производители в Китай и новата екополитика на страната

9 авг 2017

Китайци, пловдивчани и разследван швейцарец поискаха летище Пловдив

За доказването на нужния опит двама от кандидатите ще ползват държавния оператор на аерогарата

18 май 2017

Нощувките в Пловдив се увеличили с 30% за година

Обмисля се увеличение на полетите от градското летище

4 апр 2017

Отново не се появиха кандидати за летище Пловдив

Все още не е ясно дали срокът за подаване на оферти ще бъде удължен

20 сеп 2016

Изчезващото летище

Аерогарата на Пловдив е на път да изгуби единствения си постоянен клиент Ryan Air, а с него и смисъла да работи

27 ное 2015

Петгодишната връзка на Пловдив с Ryanair

Общините от региона имат просрочия към авиокомпанията от над 300 хил. евро и за оставането й под тепетата в момента се преговаря

4 сеп 2015

"Летище Пловдив" е изправено пред фалит

Държавата не е превеждала дължимите пари от такси от половин година според ръководството

17 фев 2015
Китайските инвестиции в България са малко като Дядо Коледа. Изписват се много желания, чакат се дълго и хората, като пораснат малко, спират да вярват, че съществуват. Все пак чудеса стават и скоро може и летящата шейна на китайските капитали да кацне... на летище Пловдив.

За 35-годишната концесия на съоръжението бяха подадени три оферти. Тази на консорциума "Силк роуд Пловдив еърпорт", воден от швейцареца Урс Майстерханс, не беше допусната до отваряне от комисията на Министерството на транспорта. На финалната права останаха два кандидата - китайският конгломерат HNA Group и пловдивското обединение "Консорциум Летище Пловдив", съставено от "Тракия икономическа зона" и автотранспортната ПИМК.

Техните оферти бяха отворени миналата седмица и от тях става ясно, че китайският кандидат излиза пред местните компании по два основни критерия - размер на инвестициите и концесионно възнаграждение. Очевидна е и разликата в опита - българските играчи нямат такъв и са сключили споразумение с държавния оператор "Летище Пловдив", което им позволи участие в процедурата, докато HNA оперира 16 летища и в групата му влиза и авиокомпания. Това също е потенциален плюс тъй като може да спомогне за разработването на летището, което в момента има доста ограничен брой полети. Китайският кандидат е предложил да пусне полети между Китай и Пловдив три пъти седмично.

Всичко това означава, че китайската оферта трябва да бъде оценена с абсолютни нули от комисията по всичките представени доклади за развитие на аерогарата, а местният кандидат да получи абсолютно максимални оценки или да му се признаят други разходи като инвестиции, за да се преобърне икономическата логика.

Суми



С най-голяма тежест при избора е концесионното възнаграждение (40%). Пловдивското обединение предлага 6% от приходите плаващо концесионно възнаграждение и 120 хил. лв. фиксирано на година. Китайският кандидат излиза с оферта също за 6% от приходите и 600 хил. лв. на година фиксирано концесионно плащане.

При инвестициите, които са с 35% тежест при оценяването, китайската оферта също е по-голяма. Предложението на китайския кандидат е за 79 млн. евро, а на пловдивските компании - за 65 млн. евро. Двата кандидата ще ползват както собствено, така и банково финансиране.

Като основно предимство на българската оферта Владимир Зайков, управител на "Консорциум Летище Пловдив" и оперативен директор на "Тракия икономическа зона", казва, че 60% от инвестициите на местния кандидат ще бъдат вложени още през първите пет години на концесията. "Най-добре може да развие бизнеса местният бизнесмен, този, който е част от обществото", смята още той. "Правим го с идеална цел за развиването на региона", пък обясни малко преди подаването на офертите Илиян Филипов, един от двамата собственици на ПИМК.

От другата страна е Асен Василев, бившият служебен икономически министър, който е упълномощен представител на китайския кандидат. Според него спечелването на концесията от HNA Group ще е добър знак за китайските инвеститори като цяло. А за Пловдив - възможност да успее да се позиционира като хъб. Това би било първото летище в Европа, оперирано от китайска компания, като оферти има и за това в Белград. Интересът към Пловдив бил продиктуван от това, че трафикът по летищата в Европа е много натоварен, а и повечето големи летища са твърде близо до градовете и не могат да посрещат 24 часа в денонощието големи товарни самолети.

Писти

Едно от задължителните изисквания, заложено от транспортното министерство, е, образно казано, да се удебели пистата, за да могат да кацат по-големи самолети. Сега PCN-а (pavement classification number) на летището е 37. Минималният стандарт за широкофюзелажни самолети обаче е 60 PCN, като в условията към концесионерите е заложено именно "да изпълнят мероприятия за повишаване на носимоспособността на настилката до PCN не по-малко от 60". Заложеното изискване за удебеляване означава грубо 25 см настилка отгоре, но и подмяна на редица други неща като осветлението по нея и т.н., като за това ще отиде сериозна сума от инвестицията и на двата кандидата.

Всеки от участниците е предвидил и удължаване на пистата. Китайците искат тя да бъде продължена със 700 метра. Тя сега е дълга 2500, трябва да стане 3200, което ще позволи да кацат и да излитат много по-голям набор от големи самолети. Пловдивският кандидат планира 500 метра удължаване, като според местните компании това е реално възможното удължаване.

Терминали

Колкото до терминалите, китайският кандидат предлага от 79 млн. евро инвестиции 30 млн. евро да са за изграждането на карго и на пътнически терминал. Желанието да строят пътнически терминал е продиктувано от това, че настоящият не може да се ползва за обслужването на транзитен трафик. Китайските планове са през летището да минават по 1 млн. пътници на година и по 50 хил. тона товари. За сравнение - през летище София през 2016 г. са преминали 21 хил. тона товари и пощенски пратки.

Пловдивската оферта предвижда на първо време изграждане на карго терминал, а след одобрение на нов генерален план на летището и на още един. Планът на "Консорциум Летище Пловдив" е след изграждането му да намери специализирана фирма, която да го оперира. Местните компании също се надяват в следващите 10 години летището да достигне 1 млн. пътници, като при достигане на максималния капацитет на настоящия пътнически терминал да се построи още един.

Хора

Най-сложната задача обаче е довеждането на пътниците на летище Пловдив, като тази година през него се очаква да минат едва 80 хил. души. Китайският кандидат планира да открие линия между Пловдив и Китай три пъти седмично - два пътнически полета и един товарен. За целта ще трябва да се случат някои промени в двустранната спогодба между България и Китай, тъй като тя предвижда полетите да са между София и Пекин. Така, от една страна, София трябва да се смени с Пловдив, а на другия край не е ясно дали ще бъде Пекин, Гуанджоу, Шанхай или друг голям град. Пътниците щели да дойдат от Русия, Близкия изток и Европа, като китайската компания водила разговори с партньори от авиосектора. Отделно тя е представила на Министерството на транспорта и намеренията на Israel Aerospace Industries да изгражда там хангари за ремонт на самолети.

От другата страна местните компании предвиждат да се привличат авиокомпании със стимули за тях. Подобен опит вече беше направен в Пловдив, като общините от региона създадоха "Фонд за развитие на Летище Пловдив – Южната врата на България" и така беше доведен нискотарифният превозвач Ryanair. А за да не бъде непозволена помощ, сумата отиваше към дъщерно дружество на Ryanair, което в замяна рекламира региона пред потенциалните пътници. Сега кандидат-концесионерът планира да се включи най-активно във финансирането на тази маркетингова подкрепа.
Кандидатите

Интересът от Китай идва от HNA Airport Group. Тя води началото си от 1993 г., когато се създава авиокомпанията Hainan Airlines на едноименния остров. Впоследствие тя се превръща в конгломерат в сферата на авиацията, туризма, недвижимите имоти, финансите и т.н. Към края на 2016 г. HNA оперира 16 летища, разполага с над 1250 самолета, обслужва 1100 вътрешни и международни линии, като е превозила 92 млн. пътници. Китайският конгломерат участва активно в мащабни сделки през последните няколко години. През есента на 2016 г. HNA Group придоби кетъринг компанията Gategroup, част от швейцарската Swiss, като беше обявено, че цената на сделката е 1.5 млрд. долара. В началото на 2017 г. се постигна споразумението Gategroup да придобие 49% в дружеството за авиационен кетъринг Servair на Air France-KLM за 237.5 млн. евро, като със сливането ще има нов лидер в този сектор, където досега първенството се държи от LSC Sky Chefs на Lufthansa. HNA влезе сред акционерите и на Deutsche Bank през февруари, когато придоби 3% от книжата на финансовата институция, а после увеличи дeла си в банката до близо 10% и стана най-големият акционер в нея.

"Консорциум Летище Пловдив" е регистриран в началото на март. С 49% участие в него е ПИМК, а с 51% - "Тракия икономическа зона" (ТИЗ). ПИМК е най-голямата автомобилна компания в България. Разполага с над 1200 влекача, които правят курсове на европейския пазар между Европа и Турция и вътре в страната. Създадена е през 2000 г. от Пенко Несторов и Илиян Филипов. За 2016 г. приходите на дружеството са 283.6 млн. лв., а за 2015 г. - 347.5 млн. лв. Превозвачът инвестира в собствена жп фирма - "ПИМК рейл", с цел да развива интермодални превози, с каквито се занимава от няколко години. Тя е единственият кандидат за концесията на интермодалния терминал в Пловдив, където ремаркетата ще се претоварват на влак. "Тракия икономическа зона" обединява шестте индустриални зони в района на Пловдив, като в тях до момента са инвестирани над 1.1 милиард евро. Инициатори на ТИЗ са строителният "Сиенит холдинг" и производителят на цветни метали КЦМ заедно с 9 общини. Акционери в дружеството с равни дялове са "Сиенит" и "КЦМ 2000". Тъй като кандидатът няма опит в управлението на летища, той е сключил споразумение с държавното дружество, което досега стопанисва съоръжението в Пловдив. Изискванията към кандидатите бяха намалени в сравнение с предишните процедури и те трябва да докажат, че са управлявали международно летище с 450 хил. пътници за общо 5 години. Тоест около 90 хил. средно на година, което е малко под отчитаните по този показател от пловдивската аерогара.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември, 2017 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

12 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:
Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред България
Най-важните сделки за годината и какво стои зад техния успех
Завръща ли се дяловото инвестиране като важен инструмент за финансиране
Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2018


Прочетете и това

Nestlé ускорява преструктурирането си Nestlé ускорява преструктурирането си

Най-голямата компания за храни в света ще се съсредоточи върху бързо развиващите се пазари

21 окт 2017, 338 прочитания

Успешните български ICO истории 2 Успешните български ICO истории

В страната се заражда цяла екосистема от компании, които набират капитал по нов начин и работят чрез блокчейн технология

20 окт 2017, 2787 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (16 - 22 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Интервю за работа? Не, благодаря

Няколко съвета как любезно да откажете покана за събеседване, ако междувременно поради една или друга причина вече не се интересувате от офертата и защо това е важно

Стажове, стипендии, конкурси (2-8 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (25 септември - 1 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Bank of England: Несигурността след Brexit вече тежи на икономиката

Растежът на БВП и инвестициите ще продължат да се забавят

Напред към облака

Себастиен Марот, вицепрезидент в Google, пред "Капитал"

Карина Караиванова: Липсва доверие в капиталовия пазар

Новоизбраните заместници не са политически компромис, смята председателят на Комисията за финансов надзор

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Кой се страхува от Иван Хаджийски

Невероятната съдба на изчезналия ръкопис "Откъде започнахме ние"

Хипи ленд

Как премина балканският Rainbow Gathering в Родопите, или всичко, което трябва да знаете за колоритната общност на съвременните хипита

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 42

Капитал

Брой 42 // 21.10.2017 Прочетете
Капитал Daily, 19.10.2017

Капитал Daily

Брой 160 // 19.10.2017 Прочетете