Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
2 11 авг 2017, 13:03, 5647 прочитания

Андреас Костал: Приходите ни в България ще достигнат 180 млн. евро

Изпълнителният директор и собственик на Kostal пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Германската Kostal откри завод за авточасти в Пазарджик след Смолян

Дотук инвестицията е 32 млн. евро, а след пет години планът е за вложения от още 100 млн. евро и оборот на двете български предприятия от 180 млн. евро

1 авг 2017

С най-нисък дълг: В зоната на умерения риск

Най-големите компании в страната остават по-скоро консервативни по отношение на използването на привлечен ресурс

1 юли 2017

Машиностроене: Експортът и иновациите движат продажбите

Девет млрд. лв. е стойността на произведената продукция през 2016, което е с 500 млн. лв. повече от 2015 г.

17 мар 2017

Автомобилостроене: Двигател на растежа

Производството на автомобилни компоненти ще продължи да се увеличава през следващите години

17 мар 2017


Поредната инвестиция в сектора за автомобилни компоненти стана факт в началото на август, след като германската Kostal откри завода си в Пазарджик. Това е второто производствено предприятие на семейния производител на лостове и модули за кормилни уредби в България след фабриката в Смолян, която беше открита през 2011 г. Инвестицията в новия завод е 12 млн. евро, а общо досега компанията е вложила в страната 32 млн. евро. За откриването на завода в България дойде и изпълнителният директор и собственик Андреас Костал, който разговаря с "Капитал" за стратегията на семейната група.

Какви са плановете за бизнеса ви в България след новата инвестиция?

Планираме след няколко години да достигнем общо 2700 служители в новия ни завод в Пазарджик, както и в Смолян. Ще запазим достигнатия капацитет от 1000 души в Смолян, а в Пазарджик ще наемем 1700 души, като в момента броят им е около 320 души. До края на тази година те ще достигнат 500, а поставената цел от 1700 в Пазарджик ще е факт през 2022 г. Всъщност имаме още една малка локация - в София, където работи наш център за разработки в областта на софтуера и електрониката. Там имаме 65 специалисти, които също планираме да увеличим. Сред тях има разработчици, инженери и други експерти. Те работят съвместно с колегите не само в Германия, но и в цял свят.

Колко завода и центрове имате в цял свят?

Имаме над 40 локации в 17 държави. В някои страни имаме по няколко, както е в България. От този брой около 20 са производствени предприятия.



Какви са очакванията ви за приходите от дейността си в България през следващите години? За производството в Пазарджик създадохте отделна компания - "Костал България аутомотив"...

Да, производството в Смолян, Пазарджик и развойният център в София са в отделни дружества, но гледаме на тях като една обща дейност. Очакваме да достигнем приходи от около 180 млн. евро до пет години от целия ни бизнес в България.

Какви са очакванията ви за сектора за автомобилни компоненти в България, където навлизат все повече чуждестранни компании?

Смятам, че страната ви ще продължи да привлича вниманието на доставчиците на оборудване в индустрията. Стартирахме през 2011 г. и смятаме, че имаме малко предимство преди тези компании, които тепърва навлизат.

В момента в България се сблъскват две философии за този сектор - едната твърди, че той ще е успешен само ако привлече голям автопроизводител, който да открие завод тук. Другата пък смята, че многобройните и постоянно увеличаващи се доставчици на компоненти са достатъчни за нашата икономика. Какво е вашето мнение по този въпрос?

Вече имате Great Wall. Личното ми мнение е, че ако погледнем размерите на страната и населението, един автопроизводител е достатъчен. А и, честно казано, не се нуждаете от гигант, тъй като в други страни в региона вече има, на които се доставя от България. Вашият плюс е, че тук има условия за производители на големи части, които се вграждат директно в колите. Тези компании имат изключително сложна логистика и България е подходяща за тях. Така че в тези случаи не се нуждаете от автопроизводител. Да, той ще създаде много работни места, но фирмите за компоненти тук също създават много.

Андреас Костал със служителите на новия завод в Пазарджик. Очакванията на мениджъра саброят им да достигне 1700 в града до 2022 г.

Андреас Костал със служителите на новия завод в Пазарджик. Очакванията на мениджъра саброят им да достигне 1700 в града до 2022 г.

Фотограф: Надежда Чипева
Какво е мнението ви за трудовия пазар в България?

Една от причината да спрем да се разширяваме в Смолян беше, че достигнахме лимита на привличане на квалифицирана работна ръка там. Затова и решихме да инвестираме в Пазарджик. Смятам, че имаме много добър шанс да наемем още много добри специалисти. Ако съдим по молбите за работа, сме убедени, че ще достигнем 500 квалифицирани служители до края на годината, и не виждам причини да не достигнем и поставената цел от 1700 души в Пазарджик до 2022 г. Естествено с увеличаване на конкуренцията в региона може да ни бъде по-трудно. Доколкото знам, около 5000 души от Пазарджик пътуват, за да работят в Пловдив. Ако успеем да привлечем поне малка част от тях (не искам да крадем хора от други компании), ще постигнем целите си.

Имате ли инженери в Пазарджик?

Да, по поддръжка и оборудване, но в самата производствена част нямаме. Обучаваме част от новите си служители в Смолян, както и в завода ни в Чехия, който отговаряше за разширяването тук.

Първият клиент на завода в Пазарджик е Audi

Фотограф: Надежда Чипева
Как семейна компания като вашата остана успешна в толкова конкурентна индустрия като автомобилната?

Като семейна компания имаме едно основно условие - трябва сами да финансираме разширяването на бизнеса си от собствените си кешови потоци. Подобно условие може и да бъде спирачка за растежа ни, но досега не ни е пречило да изпълняваме поставените цели за експанзия. Вярваме и инвестираме в иновациите и иновативните продукти, за да се различаваме от останалите. Още едно нещо, което беше много важно за нас в миналото и според мен ще остане и в бъдеще - много рано излязохме от Германия. Това се наложи, защото искахме и искаме да сме близо до клиентите в Азия, Америка и Европа. Глобализацията ни позволи да обслужваме клиентите си с един и същ технически стандарт, решение и качество в цял свят. Точно тук изостават от нас конкурентите ни.

Вие сте четвърто поколение мениджър в семейната ви компания. Какво бихте посъветвали семейните предприемачи, които сега започват такъв бизнес?

Фокусирайте се върху възможностите да генерирате постъпления, които ще ви позволят да финансирате сами растежа си и да останете независими. Така ще можете да преследвате цели и стратегии, в които сами вярвате. Според мен това е и много важен отличаващ фактор в семейните компании. Не ми се налага всяко тримесечие да се изправям пред акционерите (които са от моето семейство, така или иначе), за да докладвам и да оправдавам свои решения. Вместо това стигаме до разбирателство с една малка група хора от семейството ми, с които решаваме, че искаме да преследваме дадена стратегия, в която вярваме. Тя може и да не се изплати веднага, но в бъдеще ще донесе ползи.

Естествено при такъв начин на взимане на решения, може да има и грешки. Но така решенията се взимат бързо и тъй като става въпрос за семейни пари, намалява рискът от опасни ходове.

И другият ми съвет за семейната компания е хората от семейството да влизат в нея само ако наистина искат. Да не бъдат принуждавани да се занимават с нея, защото е лошо и за тях, и за семейния бизнес.

Баща ви принуждавал ли ви е да работите в Kostal?

Не, това беше едно от нещата, с които според мен той се справи страхотно като родител и мениджър - той каза на мен, брат ми и сестра ми, че това е просто една възможност пред нас, но ние трябва да решим сами. И ни припомни, че дори да искаме да се занимаваме с това, няма гаранции, че ще го правим добре и ще имаме нужния опит и квалификации да сме успешни.

Интервюто взе Константин Николов
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Berkshire Hathaway вероятно ще оттегли офертата за Oncor Berkshire Hathaway вероятно ще оттегли офертата за Oncor

Оценката на Elliot за компанията е с 400 млн. долара по-висока от тази на Бъфет, а Berkshire Hathaway отказва да увеличи офертата си за енергийния доставчик

19 авг 2017, 327 прочитания

Цялото Пеевско войнство срещу "Дунарит" 6 Цялото Пеевско войнство срещу "Дунарит"

Докато шансовете на депутата да се пребори с "Емко" за русенския завод отслабват в съда, срещу двете оръжейни компании започна атака през прокуратурата

18 авг 2017, 5102 прочитания

24 часа 7 дни

18 авг 2017, 21626 прочитания

18 авг 2017, 9368 прочитания

18 авг 2017, 8028 прочитания

18 авг 2017, 4967 прочитания

18 авг 2017, 4672 прочитания

Всички новини

Кариерен клуб: Финанси »

George Washington University Law School, САЩ

Ивайло Димитров разказва за университета, магистратурата по "Международно и сравнително право", която завършва там, и за преживяванията си в Америка

Стажове, стипендии, конкурси (31 юли - 6 август)

Селекция от актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Александър Сумин: Идеалната работа е тази, в която има смисъл

Правете колкото се може повече неща едновременно, съветва първият подгласник в конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2017

Пет минути със... Николета и Надя от LoveGuide

Идеалната работа вдъхновява и мотивира, смятат дамите, които стоят зад LoveGuide - платформа за сексуално образование на тийнейджъри

Ашод Дерандонян: Обичам работата си, защото знам, че тя променя човешки животи

Успехът е резултат от труда на много хора, обединени от една мисия и цел, казва основателят на фондация "Заслушай се", която помага на хора с увреден слух

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Полет за 35 млн. долара

Създадената от българи авиоплатформа Vayant беше продадена на американската IT компания PROS Holdings

ТОЛ-кова много чакане

Поръчката за изграждане на тол-система най-после стигна до етапа "отваряне на оферти", но дългото чакане доведе до представянето на екстравагантна идея: държавата да изгради системата

От лизинга към колекторския бизнес

Местният мениджърски екип изкупи останките от българския бизнес на фалиралата австрийска Hypo Alpe Adria

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Една българска проза

Как България стана главен герой във вече успешни и тепърва очаквани англоезични романи

Вертикално погледнато

Катеренето се отваря за все по-широка публика, но трябва да запази душата си

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 33

Капитал

Брой 33 // 19.08.2017 Прочетете
Капитал Daily, 17.08.2017

Капитал Daily

Брой 126 // 17.08.2017 Прочетете