Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
4 11 авг 2017, 13:03, 8546 прочитания

Андреас Костал: Приходите ни в България ще достигнат 180 млн. евро

Изпълнителният директор и собственик на Kostal пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Китайските производители на коли настигат по качество световните играчи

През 2020 г. китайските брандове ще са с по-високо качество от средното, показва изследване на JD Power

4 окт 2017

Германската Kostal откри завод за авточасти в Пазарджик след Смолян

Дотук инвестицията е 32 млн. евро, а след пет години планът е за вложения от още 100 млн. евро и оборот на двете български предприятия от 180 млн. евро

1 авг 2017

С най-нисък дълг: В зоната на умерения риск

Най-големите компании в страната остават по-скоро консервативни по отношение на използването на привлечен ресурс

1 юли 2017

Машиностроене: Експортът и иновациите движат продажбите

Девет млрд. лв. е стойността на произведената продукция през 2016, което е с 500 млн. лв. повече от 2015 г.

17 мар 2017

Автомобилостроене: Двигател на растежа

Производството на автомобилни компоненти ще продължи да се увеличава през следващите години

17 мар 2017
Поредната инвестиция в сектора за автомобилни компоненти стана факт в началото на август, след като германската Kostal откри завода си в Пазарджик. Това е второто производствено предприятие на семейния производител на лостове и модули за кормилни уредби в България след фабриката в Смолян, която беше открита през 2011 г. Инвестицията в новия завод е 12 млн. евро, а общо досега компанията е вложила в страната 32 млн. евро. За откриването на завода в България дойде и изпълнителният директор и собственик Андреас Костал, който разговаря с "Капитал" за стратегията на семейната група.

Какви са плановете за бизнеса ви в България след новата инвестиция?

Планираме след няколко години да достигнем общо 2700 служители в новия ни завод в Пазарджик, както и в Смолян. Ще запазим достигнатия капацитет от 1000 души в Смолян, а в Пазарджик ще наемем 1700 души, като в момента броят им е около 320 души. До края на тази година те ще достигнат 500, а поставената цел от 1700 в Пазарджик ще е факт през 2022 г. Всъщност имаме още една малка локация - в София, където работи наш център за разработки в областта на софтуера и електрониката. Там имаме 65 специалисти, които също планираме да увеличим. Сред тях има разработчици, инженери и други експерти. Те работят съвместно с колегите не само в Германия, но и в цял свят.

Колко завода и центрове имате в цял свят?

Имаме над 40 локации в 17 държави. В някои страни имаме по няколко, както е в България. От този брой около 20 са производствени предприятия.



Какви са очакванията ви за приходите от дейността си в България през следващите години? За производството в Пазарджик създадохте отделна компания - "Костал България аутомотив"...

Да, производството в Смолян, Пазарджик и развойният център в София са в отделни дружества, но гледаме на тях като една обща дейност. Очакваме да достигнем приходи от около 180 млн. евро до пет години от целия ни бизнес в България.

Какви са очакванията ви за сектора за автомобилни компоненти в България, където навлизат все повече чуждестранни компании?

Смятам, че страната ви ще продължи да привлича вниманието на доставчиците на оборудване в индустрията. Стартирахме през 2011 г. и смятаме, че имаме малко предимство преди тези компании, които тепърва навлизат.

В момента в България се сблъскват две философии за този сектор - едната твърди, че той ще е успешен само ако привлече голям автопроизводител, който да открие завод тук. Другата пък смята, че многобройните и постоянно увеличаващи се доставчици на компоненти са достатъчни за нашата икономика. Какво е вашето мнение по този въпрос?

Вече имате Great Wall. Личното ми мнение е, че ако погледнем размерите на страната и населението, един автопроизводител е достатъчен. А и, честно казано, не се нуждаете от гигант, тъй като в други страни в региона вече има, на които се доставя от България. Вашият плюс е, че тук има условия за производители на големи части, които се вграждат директно в колите. Тези компании имат изключително сложна логистика и България е подходяща за тях. Така че в тези случаи не се нуждаете от автопроизводител. Да, той ще създаде много работни места, но фирмите за компоненти тук също създават много.

Андреас Костал със служителите на новия завод в Пазарджик. Очакванията на мениджъра саброят им да достигне 1700 в града до 2022 г.

Андреас Костал със служителите на новия завод в Пазарджик. Очакванията на мениджъра саброят им да достигне 1700 в града до 2022 г.

Фотограф: Надежда Чипева
Какво е мнението ви за трудовия пазар в България?

Една от причината да спрем да се разширяваме в Смолян беше, че достигнахме лимита на привличане на квалифицирана работна ръка там. Затова и решихме да инвестираме в Пазарджик. Смятам, че имаме много добър шанс да наемем още много добри специалисти. Ако съдим по молбите за работа, сме убедени, че ще достигнем 500 квалифицирани служители до края на годината, и не виждам причини да не достигнем и поставената цел от 1700 души в Пазарджик до 2022 г. Естествено с увеличаване на конкуренцията в региона може да ни бъде по-трудно. Доколкото знам, около 5000 души от Пазарджик пътуват, за да работят в Пловдив. Ако успеем да привлечем поне малка част от тях (не искам да крадем хора от други компании), ще постигнем целите си.

Имате ли инженери в Пазарджик?

Да, по поддръжка и оборудване, но в самата производствена част нямаме. Обучаваме част от новите си служители в Смолян, както и в завода ни в Чехия, който отговаряше за разширяването тук.

Първият клиент на завода в Пазарджик е Audi

Фотограф: Надежда Чипева
Как семейна компания като вашата остана успешна в толкова конкурентна индустрия като автомобилната?

Като семейна компания имаме едно основно условие - трябва сами да финансираме разширяването на бизнеса си от собствените си кешови потоци. Подобно условие може и да бъде спирачка за растежа ни, но досега не ни е пречило да изпълняваме поставените цели за експанзия. Вярваме и инвестираме в иновациите и иновативните продукти, за да се различаваме от останалите. Още едно нещо, което беше много важно за нас в миналото и според мен ще остане и в бъдеще - много рано излязохме от Германия. Това се наложи, защото искахме и искаме да сме близо до клиентите в Азия, Америка и Европа. Глобализацията ни позволи да обслужваме клиентите си с един и същ технически стандарт, решение и качество в цял свят. Точно тук изостават от нас конкурентите ни.

Вие сте четвърто поколение мениджър в семейната ви компания. Какво бихте посъветвали семейните предприемачи, които сега започват такъв бизнес?

Фокусирайте се върху възможностите да генерирате постъпления, които ще ви позволят да финансирате сами растежа си и да останете независими. Така ще можете да преследвате цели и стратегии, в които сами вярвате. Според мен това е и много важен отличаващ фактор в семейните компании. Не ми се налага всяко тримесечие да се изправям пред акционерите (които са от моето семейство, така или иначе), за да докладвам и да оправдавам свои решения. Вместо това стигаме до разбирателство с една малка група хора от семейството ми, с които решаваме, че искаме да преследваме дадена стратегия, в която вярваме. Тя може и да не се изплати веднага, но в бъдеще ще донесе ползи.

Естествено при такъв начин на взимане на решения, може да има и грешки. Но така решенията се взимат бързо и тъй като става въпрос за семейни пари, намалява рискът от опасни ходове.

И другият ми съвет за семейната компания е хората от семейството да влизат в нея само ако наистина искат. Да не бъдат принуждавани да се занимават с нея, защото е лошо и за тях, и за семейния бизнес.

Баща ви принуждавал ли ви е да работите в Kostal?

Не, това беше едно от нещата, с които според мен той се справи страхотно като родител и мениджър - той каза на мен, брат ми и сестра ми, че това е просто една възможност пред нас, но ние трябва да решим сами. И ни припомни, че дори да искаме да се занимаваме с това, няма гаранции, че ще го правим добре и ще имаме нужния опит и квалификации да сме успешни.

Интервюто взе Константин Николов
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Продажбите на нови автомобили в България са скочили с над 55% през ноември Продажбите на нови автомобили в България са скочили с над 55% през ноември

Основна причина за повишеното търсене е софийският автосалон

17 дек 2017, 557 прочитания

КЗК одобри рекордно бързо сделката за "Мото-Пфое" КЗК одобри рекордно бързо сделката за "Мото-Пфое"

Само за 8 календарни дни регулаторът реши дружеството да бъде придобито от японската Sumitomo

17 дек 2017, 1331 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 декември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 декември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (27 ноември - 3 декември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Даниел Томов: Трудете се, не се отказвайте, учете постоянно, вярвайте в себе си, мечтайте

"Пет минути със..." съоснователя на фонда за рискови инвестиции Eleven, в които той разказва за кариерата си, начина си на мислене и дава полезни съвети на личностно и професионално развитие

MBA е на фокус в новото специално издание на "Кариери"

Четете анализи, съвети и практична информация в новия брой на в. "Капитал"

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Полет за 35 млн. долара

Създадената от българи авиоплатформа Vayant беше продадена на американската IT компания PROS Holdings

Герои на свободната търговия

Сделката ЕС – Япония има амбициите да защити свободната търговия, но Брюксел иска и да определя бъдещите правила на глобалните търговски отношения

По български модел в Канада

Николай Христов, старши вицепрезидент "Устойчиво бизнес развитие" в Dundee Precious Metals

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Кино: Дъвка за балончета

Романтично за детството на днешните 40-годишни

Hast du bulgarische Literatur

Млади издателства проправят път на българската литература в немскоезичния свят

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 50

Капитал

Брой 50 // 16.12.2017 Прочетете
Капитал Daily, 14.12.2017

Капитал Daily

Брой 192 // 14.12.2017 Прочетете