Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
22 авг 2017, 12:03, 6765 прочитания

Най-големите вериги: Почти всички продават повече

Вдигналото се потребление се вижда и в продажбите на търговците на дребно: в топ 30 ръстът е над 10%

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Статията е част от класацията "Капитал 100". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат на www.capital.bg/k100/buy/.
След изчезването на Penny, "Пикадили" и Carrefour големите вериги вдигат оборотите си.
Силна година имат и козметиката и модата.
4.53 млрд. лв. оборот имат големите седем вериги за храни. Година по-рано групата е била от девет бранда и приходите са били 3% по-малко.

Тези, които останаха, правят по-високи продажби. Така с едно изречение може да се обобщи ситуацията при търговските вериги през отминалата 2016 г. Класацията на най-големите 30 търговеца на дребно показва, че някои компании са изчезнали от пазара, а всички останали имат повишение на оборота. Изключение правят само три вериги, при които продажбите през 2016 г. са по-малки спрямо 2015 г.

По-дълбокият анализ на данните за миналата година обаче показва някои не чак толкова положителни тенденции. Така например средният ръст при веригите за бързооборотни стоки се забавя, въпреки че от пазара са изчезнали три компании. При веригите за техника пък има сериозно разместване в позициите, като единият от двата големи играча има силен спад в продажбите.

Добрите новини са за търговията с козметика, тъй като DM за първи път излиза на печалба, а Lilly Drogerie бележи трицифрен ръст на печалбата. Оживление има в стоките за дома. Бизнесът на големите вериги за облекла също расте устойчиво, като Zara например е на второ място по рентабилност сред всички топ 30 компании. Причина за ръстовете са както новите обекти, така и онлайн продажбите.

Храните – преразпределение

Още по темата

В името на здравето

Ръстът в търсенето на качествена храна в Европа отваря вратата пред нови възможности за бизнес

2 сеп 2017

Интересът към търговските площи остава висок

Моловете са с почти пълна заетост както в София, така и в останалите големи градове, отчита консултанстската компания Colliers

29 авг 2017

Анализаторски компании стоят зад рекордните футболни трансфери

Във Висшата лига на Англия стойността на сделките през лятото надмина 1.17 млрд. паунда

29 авг 2017

Синдикът започва разпродажбата на "Карфур"

Първият обявен хипермаркет е в Бургас и се предлага за 13 млн. лв.

26 авг 2017

Водещата рекламна компания WPP намалява прогнозните си печалби

Слабото търсене ще засегне финансовите й резултати

23 авг 2017

От нишово явление към общо ритейл движение

Веригите предлагат все повече био, диетични и веган продукти, но работят и за повече здравословни храни в масовия си асортимент

21 авг 2017

Здравословен обрат

Здравословната вълна в храненето стигна и до българския пазар. Това променя правилата и отваря врата за нови ниши в бизнеса с храни

19 авг 2017

Фармация и козметика инвестират най-много в телевизия

През 2016 г. индустрията заема първо място сред рекламодателите, измествайки сегмента на хранителните стоки

17 авг 2017

Милена Драгийска: Над 20 български производители изнасят в държави, в които Lidl присъства

Главният изпълнителен директор на "Лидл България" пред "Капитал"

7 авг 2017

"Лидл България" откри втория си логистичен център

Инвестицията в базата край ямболското село Кабиле е в размер на 80 млн. лв.

30 юли 2017

Миролио инвестира 43 млн. лв. в текстилния си бизнес

Италианският предприемач открива нов цех за конфекция в Котел и още 70 работни места

24 юли 2017

Metro приключи разделянето на бизнеса си на две

Акциите на компаниите за търговия на хранителни продукти и потребителска електроника започнаха да се търгуват самостоятелно

13 юли 2017

Рекламен скок за "Кауфланд"

Близо осем пъти се увеличават брутните инвестиции на веригата в телевизионна реклама

30 юни 2017

Най-големите компании в България през 2016 г.

Средно приходите на стоте дружества се свиват, но минусът идва от поевтинелите горива и метали. Печалбите за поредна година се увеличават

30 юни 2017

Комбинираният модел за растеж на Jysk

Алекс Брату, мениджър за Румъния и България на датската верига за стоки за дома, пред "Капитал"

8 юни 2017

БСП пак предлага антипазарен закон в услуга на българските стоки

Левицата внесе за втори път проектозакон за фиксиран процент родни продукти в големите хипермаркети

28 май 2017

КЗК прави секторен анализ за търговията с храни

Това ще бъде поредна оценка на пазарното поведение на търговските вериги

15 май 2017

Димитър Зоров: Липсата на контрол намалява качествените млечни продукти

Председателят на Асоциацията на млекопреработвателите пред "Капитал"

8 май 2017

Ритейл: Търговските вериги – падането свърши

С няколко изключения търговците на храни, стоки за дома и дрехи вдигат оборотите и печалбите си

11 юли 2016
И тази година на първо място сред топ 30 на най-големите търговски вериги е германската Kaufland, част от групата Schwarz. Оборотът на компанията през 2016 г. е малко над 1.66 млрд. лв., което е с 12% повече от предходната година. Същия ръст на продажбите веригата направи и 2015 г. спрямо 2014 г., което за пореден път я затвърждава като лидер в търговията.



Kaufland има и ръст на печалбата през миналата година от 3% и достига 84.4 млн. лв. Ръстът на печалбата година по-рано обаче беше доста по-висок - 23%. Рентабилността на веригата е паднала малко - от 5.5 на 5% тази година.

Към този момент Kaufland има 57 магазина в България, а от веригата съобщиха за "Капитал", че през 2017 г. предстои да бъде отворен още един. Това ще стане през октомври във Варна.

През 2016 г. трета отново е другата дискаунт верила Lidl, която, както и Kaufland, е собственост на германската група Schwarz. Lidl вече има 747.4 млн. лв. оборот, което е с ръст от 15% спрямо година по-рано. За втора поредна година веригата е на печалба, при това с огромен ръст – 191%. Печалбата на Lidl за 2016 г. е малко над 20 млн. лв.

"Положителните годишни финансови показатели са подплатени с много добра продуктова политика, добре обмислена стратегия за разрастване на търговската мрежа и дългосрочна концепция за развитие. Понастоящем Lidl има над 2200 служители и присъства с 84 обекта в 44 града в страната", коментира изпълнителният директор на "Лидл България" Милена Драгийска-Денчева. През 2016 г. веригата отвори първите си магазини от ново поколение – с нова подредба и оптимална функционалност, с висока енергийна ефективност. През 2017 г. ще бъдат отворени още пет обекта, изградени по новата концепция.

"Устойчивото разрастване на търговската ни мрежа и затвърждаването на модела на Lidl в България води до друга голяма новина: съвсем скоро ще открием втория ни логистичен център в страната. Логистичната база в с. Кабиле до Ямбол е мащабна инвестиция, благодарение на която ще оптимизираме логистичната си мрежа. С откриването й ще създадем близо 200 нови работни места в региона", казва Драгийска-Денчева.

През 2016 г. Metro Cash&Carry видимо вдига оборота си от предходната година – до 815 млн. лв., но има спад на печалбата от 41%. Причината най-вероятно е, че през миналата година веригата действаше по-агресивно на пазара, като пускаше повече промоционални стоки. Освен това Metro заложи и на телевизионна реклама, която по принцип е по-скъпа от повечето други рекламни канали. Ако веригата продава повече промоционални стоки, но не може да компенсира с непромоционални, това смъква маржовете и съответно печалбата. През 2011 г. Metro беше на първо място в класацията на веригите, но спря да се разраства и дискаунтърите я надминаха.

Четвърта е Billa, която има 15% ръст на оборота и 21% - на печалбата. Продажбите й достигат близо 663 млн. лв.

"Нашият приоритет е да продължим да разширяваме мрежата си от супермаркети. През 2016 г. открихме повече магазини, отколкото трите ни основни конкурента, взети заедно. Започнахме 2017 г. с един много голям проект – отворихме нов обект в "Сердика център", който отговаря на най-високите стандарти за качество. Най-важното признание за нас обаче е, че всяка седмица над 1.5 милиона българи пазаруват в Billa. Виждаме, че и през 2017 г. тази тенденция се запазва", коментира изпълнителният директор на веригата Бойко Сачански.

Другата съществена промяна на пазара е, че от него отпаднаха три вериги. Това са "Пени маркет България" с веригата Penny, "Пикадили" и "КМБ България" с веригата Carrefour. Причината за първата е, че германската група Rewe изтегли Penny от българския пазар, а обектите й бяха придобити от други търговци, включително и от дъщерната на Rewe верига Billa. След многократна смяна на собствеността, промяна на концепцията и формата пък от пазара изчезна и веригата "Пикадили". Тя беше създадена преди 20 години от варненския бизнесмен Георги Папуров. Той продаде "Пикадили" на сръбската група "Делта макси" на бизнесмена Мирослав Мишкович, който пък я продаде на белгийската Delhaize Group. През юни 2014 г. веригата отново смени собствеността си и за кратко стана притежание на "АП март" на Ангел Ангелов (част от групата "Градус") и Петър Дудоленски. След това в групата влязоха други български собственици и след всяка смяна бизнесът й отслабваше, докато най-накрая изчезна. От пазара изчезна и Carrefour, която в последните години постепенно губеше позиции и затваряше магазини покрай проблемите в Гърция.

Със затварянето на трите компании на пазара се освободиха близо 400 млн. лв. Те очевидно се разпределиха между другите вериги, които придобиха затворените магазини.

"Фактор, който повлия на сектора, е излизането на Carrefour и "Пикадили" от пазара, което доведе до разпределянето на освободените обороти между модерната и традиционната търговия", потвърждава Сачански от Billa. Германската компания засега печели най-много от освободените обекти в софийските молове.

Ръстът на пазара се забавя

Има обаче нещо интересно. През 2015 г. веригите за храни, които правеха оборот над 100 млн. лв., бяха девет: Kaufland, Metro, Lidl, Billa, българската "Фантастико", Т-Маркет, ЦБА и Penny и "Пикадили". Общият им оборот беше малко над 4.4 млрд. лв. Carrefour вече не влизаше в тази група, тъй като през 2015 г. оборотът й беше паднал до 60 млн. лв., а самата верига – до 21-во място.

Със затварянето на Penny и "Пикадили" на пазара останаха седем големи вериги с продажби от над 100 млн. лв. През миналата година те са направили 4.53 млрд. лв. оборот. Общият ръст на приходите на тези седем компании е едва 3%, докато предишните години същите заедно с Penny и "Пикадили" правеха по 9% среден ръст на оборота. Анализът показва, че има чувствително забавяне на ръста на пазара като цяло.

От веригите за бързооборотни стоки, които намират място в топ 30 на най-големите търговци, има три, които през миналата година са на загуба. Компанията "Максима България", която оперира Т-Маркет, има близо 12 млн. лв. загуба, или почти двойно повече от предходната година. Всъщност, откакто е на българския пазар, Т-Маркет винаги е работила на загуба, показват данните. В същото време веригата има 22% ръст на оборота. През 2016 компанията откри 14 нови магазина, в които инвестира 19 млн. лева.

С малко над 1 млн. лв. загуба е и HIT, която има два магазина в София. Компанията има и спад от 3% на оборота.

Българската верига "345" също увеличава загубата си до 135 хил. лв. при оборот от малко над 27 млн. лв.

Пазарът през 2017

Има няколко тенденции, които се забелязват сред веригите за бързооборотни стоки през 2017 г. Едната е, че почти всички те хващат световния тренд и стремежа на потребителите за по-здравословен начин на живот, основна част от който е храненето. Появяват се много нови магазини, които са специализирани в предлагането на чиста храна. Големите вериги пък обръщат все повече внимание на храните, които са био, регионални, чисти. В момента големите търговци имат около 200 био- и здравословни продукта в асортимента си. Веригите отделят цели щандове за био, развиват и собствени марки.

В "Кауфланд" регалите с био-, безглутенови продукти, храни за диабетици са позиционирани на поне две места – при плодовете и зеленчуците и при млечните продукти. Биопродукти се предлагат под собствената марка "K-Bio". Тя е марка-чадър и под нея се продават от брашно и мюсли, през натурални сокове до кафе и шоколадови изделия. От веригата обясняват, че марката е съобразена с всички изисквания на европейското законодателство. За да поддържа доверието в нея, компанията редовно я подлага на тестове на независими институции. Именно чрез K-Bio даваме качествен избор на много изгодна цена, казват от "Кауфланд".

В края на 2016 г. Billa обяви, че започва да продават около 200 продукта под бранда Alnatura във всички категории, в това число и бебешките храни, явно в резултат на корпоративно споразумение. Освен това в представителния магазин на "Билла" на бул. "България" в София ексклузивно се предлага и най-успешната биомарка на веригата на австрийския пазар Ja!Natuеrlich.

"През последните години в европейски и световен план се наблюдава нарастваща тенденция за стремеж към здравословно хранене. Интересът към здравословния начин на живот и това как да запазим здравето си се потвърждава и от интензивните обществени дебати по теми като околна среда, консумация на качествена храна, активен спорт и движение. Сред основните характеристики на Lidl е предлагането на свежи продукти, като например плодове и зеленчуци, прясно месо със сертификат за качество SGS, разнообразие от млечни продукти, артикули с клейм "Clean Label". Засиленият потребителски интерес предопредели решението ни наборът от био-, веган, безглутенови и безлактозни продукти, както и стоки с фокус върху здравословно хранене да се обособят в специална зона в магазина под мотото "По-близо до природата", казва Милена Драгийска-Денчева.

Забелязва се и тенденцията вериги да предлагат повече продукти от български производители. Било то в отговор на разбирането, че регионалната храна е по-чиста, т.е. качествена, или като реакция на обществените и дори политически нагласи да се поддържа родното производство. Така например и Billa, и Lidl следват политиката да добавят в асортимента си повече български храни.

"Стремим се да отговорим и на силното търсене на стоки с гарантиран български произход. Billa се утвърди като ценен партньор на родните производители, който им помага да развиват бизнеса си", казва Бойко Сачански.

"Lidl продължава да следва политиката си за насърчаване на българското производство. С над 40% от българските доставчици, с които започнахме работа при стъпването си на българския пазар през 2010 г., продължаваме да си партнираме и до днес. Споделяме с тях своето ноу-хау, заедно разработваме нови продукти и допринасяме за повишаване обема и качеството на тяхната продукция. В допълнение към всичко това им осигуряваме и сериозни шансове за експорт – над 20 фирми вече изнасят в редица европейски държави благодарение на партньорството си с нас", казват от Lidl.

Бизнесът на другите
Класацията показва някои интересни тенденции извън сектора храни. На пето и седмо място в подредбата застават двете големи вериги за техника – "Технополис" и "Техномаркет".

Класацията показва някои интересни тенденции извън сектора храни. На пето и седмо място в подредбата застават двете големи вериги за техника – "Технополис" и "Техномаркет". За първи път тази година обаче "Технополис" изпреварва основния си конкурент с ръст на приходите от 10%, но спад на печалбата с 50%. "Техномаркет" пък има спад на оборота с 36% (частично заради спрян износ). Печалбата й е сравнително малка и расте от 17 на 130 хил. лв.

През 2016 г. депутатът от ДПС Делян Пеевски придоби мажоритарен дял от веригата, след като купи дела на италианския бизнесмен с български паспорт Едоардо Миролио. Той пък беше придобил своите 50% в "Техномаркет" срещу част от депозитите си във фалиралата КТБ.

Изминалата година може да се посочи като успешна за веригите за козметика, препарати и стоки за бита. dm за първи път излиза на печалба и има 20% ръст на оборота, който е 95 млн. лв. Другата верига – Lilly Drogerie, има 33% ръст на оборота и увеличава печалбата си от 125 на 820 хил. лв.

Интересно развитие има и при модните вериги. Най-ярките представители на този бранш са H&M и Zara. H&M има увеличение на продажбите от близо 20%, които достигат до 113 млн. лв. Компанията е на 3.4 млн. лв. печалба. Zara има малко под 60 млн. лв. оборот, но печалбата й е близо 7.5 млн. лв.
Поръчайте Вашия К100 »
На хартия или PDF

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Apple пусна новите iPhone модели без обичайната еуфория Apple пусна новите iPhone модели без обичайната еуфория

Акциите на компанията загубиха 6% от цената си за последните две седмици

26 сеп 2017, 323 прочитания

Jaguar Land Rover се оглежда за придобивания Jaguar Land Rover се оглежда за придобивания

Целта на британската автомобилна компания е да произвежда нови модели

26 сеп 2017, 371 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / K:ids»

K:ids
K:ids

Списание за родители и близки на деца от 0 до 18. Полезно, практично забавно за учене, възпитание, детска психология.

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (25 септември - 1 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (28 август - 3 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (21-27 август)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

George Washington University Law School, САЩ

Ивайло Димитров разказва за университета, магистратурата по "Международно и сравнително право", която завършва там, и за преживяванията си в Америка

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Samsung се разширява към фармацевтичния пазар

Компанията ще работи съвместно с японската Takeda Pharmaceutical

От Лондон, през Клуж, до София

Джон Котерел, изпълнителен директор на софтуената Endava, пред "Капитал"

Какво ще направи Слави Трифонов в политиката

Дори да има успех, той ще е краткосрочен и ограничен, по-интересният въпрос е защо започва сега

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Десет години по-късно и роботите танцуват

Акценти от програмата на новото издание на One Dance Week

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2017 Прочетете
Капитал Daily, 26.09.2017

Капитал Daily

Брой 146 // 26.09.2017 Прочетете