Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
10 13 окт 2017, 14:05, 18198 прочитания

Не рАБОти

Седем месеца и половина след отварянето му "АБО маркет" в Bulgaria Mall затвори

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

В Bulgaria Mall отвори хипермаркет за български стоки

На мястото на освободените от Carrefour площи се представят над 800 български производителя

14 фев 2017

Българският "АБО маркет" влиза на мястото на Carrefour в "България мол"

Гръцката верига остана само с пет работещи обекта в страната

26 юни 2016

Проект за бг хипермаркет

Две фирми ще опитат да организират нещо като хали за стоки на малки и средни български производители. Едната се цели в "България мол", другата в "Софарма Тауърс"

17 юни 2016
Експериментът "АБО маркет" - гигантски магазин в мол с щандове на български производители, просъществува точно седем месеца и половина. Обектът в Bulgaria Mall бе открит на 14 февруари и затвори на 28 септември. С това пробата в мол да има не магазин на верига, а друг формат, не издържа. Причините за неуспеха са разнопосочни: от това че беше проект на бизнесмен без опит в търговията на дребно, през гигантския размер на площта, а оттам и голямата сума за наем, през слабата реклама и организация.

Така засега се запазва моделът наематели на хипермаркети в молове да са веригите. А напоследък там конкуренцията съвсем оредя след фалита на "Пикадили" и Carrefour. Безспорният нов владетел на тези зони в софийските молове е "Билла". След като нае свободните площи в мола до хотел "Хемус" в столицата, в "Сердика център" и Mall Sofia, германската верига влиза и в Bulgaria Mall. Тук тя ще се състезава буквално със себе си, тъй като отдавна има обект точно в съседство.

Каква беше идеята

"АБО маркет" заемаше 5000 кв. метра площ, на която, по информация на мениджърския екип, бяха разположени над 40 000 хранителни и други стоки. Проектът беше на Александър Викилев, управител и собственик на пернишката "Вердон инвест", от чието име се издаваха касовите бележки, и на регистрираната по-късно компания "АБО маркет". Основателят няма предишен опит в ритейл сектора.

Преди отварянето на хипермаркета беше обявено, че договорът за наем е десетгодишен, а в материали към потенциални партньори се споменаваше наем от 10.8 евро за кв.м без ДДС, а при висок оборот - и подоходен наем от 4%.



При откриването на обекта Александър Викилев обясни за "Капитал", че "това е магазин в магазина", в който над 800 български фирми представят директно продуктите си на цена, която сами са определили, като разчитат на общ обслужващ персонал. Компаниите доставят стоките си до търговския обект, плащат наем и отчисляват процент от оборота си (1.5%) за "АБО маркет". Операторът отговаря за подредбата на стоките, маркетинга и рекламата и следи за наличностите.

Акцентът беше върху по-малки български производители, повечето от които не са представени във веригите. Но се предлагаха и продукти на мултинационални компании, като част от вносните стоки бяха нови за българския пазар. При старта от компаниите сочеха като плюс липсата на входна такса, както и скъсяването на връзката между производител и търговец.

И какво стана

Отварянето на магазина бе съпътствано с неуредици - липсваха баркодове на някои стоки, а на други бяха сгрешени, не проработи веднага безкешовото плащане и чрез ваучери за храна, а производители твърдяха, че цари хаос с доставките и че имат проблеми с разплащането.

С времето "АБО маркет" набра клиенти заради нестандартни предложения на продукти, например с многообразието от риба, както и на фермерски млечни и месни храни, биопродукти, козметика.

"Бяхме доволни, защото наемът, който плащахме, беше символичен, тъй като идеята на магазина е да печели от оборот. Отчитахме печалба, макар и не висока", коментираха от фирма "Фармадент био". "Чрез продажбите успявахме да си избием парите за наема, макар че не генерирахме печалба. Но продуктът ни стана по-разпознаваем", коментира представител на фирма за висок клас пакетирано кафе.

Явно посетителите и приходите на "АБО маркет" обаче не са били достатъчно, щом се стига до скоростното и неочаквано и за клиентите, и за някои доставчици затваряне на обекта. "Само за два дни от последното ми посещение магазинът е напълно изпразнен. Освобождаването на щандовете се извършва буквално за часове", твърди очевидец. Информацията, която касиерите са давали на купувачите в дните преди закриването, е, че "АБО маркет" се мести в Trade House West на бул."Никола Петков" в столицата.

Реално обаче изпразването е станало по инициатива на Bulgaria Mall, откъдето са били повече от горещи в молбите си търговската площ да бъде освободена, тъй като магазинът не генерирал нужните приходи, за да плати дори частично наема за огромната търговска площ, твърди източник на "Капитал".

От Bulgaria Mall не пожелаха да коментират отношенията си с бившия наемател и уточниха само, че на освободените площи ще има магазин "Билла". Александър Викилев отказа разговор в момента. От Trade House West нито потвърдиха, нито отрекоха информацията за предстоящо откриване на "АБО маркет", като посочиха само, че досега там не имало хипермаркет.

Слабите точки

Търговци обясняват неуспеха на "АБО маркет" с липсата на ефектна реклама. Други смятат, че концепцията на магазина не е проработила. Избраният модел предложи на посетителите обособени за всеки производител рафтове с различните предложения на съответната компания. Така множество идентични по вид продукти – например брашно, макарони или лютеница, бяха разположени на различни щандове без връзка помежду им и без възможност за съпоставка на цени, съставки, качество. "Подредбата по производител, а не по вид стока наистина не помагаше на посетителите, които се лутаха между дезодоранти и консерви, разпръснати навсякъде. Това затрудняваше, а не улесняваше избора", обобщава посетител.

Представител на млечна компания стига по-далеч в обобщенията. "Хипермаркетът не се вписваше в атмосферата на мола с преобладаващи млади хора, които обикновено не правят пазаруване за дома."

Критично настроени производители твърдят, че не са срещнали достатъчно професионално отношение от страна на мениджмънта. "Подборът на продукти беше много добър, нестандартен, но на екипа му липсват бизнес подход и познания. Не е лесно да стартираш такъв огромен проект, ако нямаш опит в търговията на дребно. Текучеството на персонала беше огромно, а тези, които останаха зад щандовете, не бяха много мотивирани", обобщава доставчик на магазина.

Проблем вероятно е и гигантското пространство от около 5000 кв.м. Напоследък хипермаркетите в моловете се свиват, защото се оказа, че огромните обекти не оправдават наема си, обясни консултант от сектора на недвижимите имоти. За сравнение - новите договори на вериги за софийските обекти са по за 1700 до максимум 2200 кв.м.

Освен това концепцията за фермерска и биохрана вече не е уникална - и веригите правят такива щандове, има специализирани магазини в центъра, а на места - и фермерски пазари.

"Билла" до "Билла"

Собствениците на молове имат силно ограничен списък от вериги наематели. Засега основната конкуренция е между "Билла" и "Лидл", като от "Кауфланд" също не отхвърлят опцията, но само за зони, в които нямат близък обект. От "Фантастико" пък смятат наемите в моловете за неподходящо високи. Така с новия договор в Bulgaria Mall "Билла" ще се настани в пети столичен търговски център. Веригата вече зае овакантените от "Пикадили" хипермаркети в "Сердика център", в "Парк център" (бивш "Сити център") и в "Мол София", а има магазин и "Мега мол" в кв. "Люлин". "Лидл" е с един обект в "Ринг мол". Двете вериги са сочени за конкуренти и за свободния засега хипермаркет в The Mall, но на много по-ограничена площ от стария Carrefour.

"Договорът с Bulgaria Mall е подписан за стандартния за веригата срок от 15 години. Преди да отворим този магазин обаче ще открием няколко други обекта", уточни за "Капитал" Бойко Сачански, управител на "Билла България". По думите му супермаркетът в Bulgaria Mall ще заработи през първото тримесечие на следващата година. Сега предстоят строителни разрешения и търгове за изпълнители.

Любопитно е, че "Билла" вече има магазин в непосредствена близост до Bulgaria Mall. Това е първият обект на веригата в страната, разположен на столичния бул. "България" 55. Границата между двата ще е само булевард "Тодор Каблешков". Тази близост обаче, оказва се, не противоречи на концепцията на веригата. "Ние имаме и други подобни обекти, които са на кратки разстояния едни от други – например на площад "Славейков" и на ул. "Славянска" в София, на ул. "Сан Стефано" и в подлеза на метрото недалеч от нея. Всички тези дестинации са достатъчно привлекателни за компанията", коментира Бойко Сачански. Логиката на тази близост е, че иначе локацията ще бъде заета от конкурент, обясняват от бързооборотния сектор.

"Магазинът в Bulgaria Mall ще е различен, но не революционно нов в сравнение с досегашните обекти на веригата. Ще има лека специфика на асортимента, ще заложим отново на деликатесни храни и на удобството при пазаруването", съобщи още Бойко Сачански. Новият обект ще осигури около 50 нови работни места. Стъклените прегради на изпразнения супермаркет вече са облепени с обяви, че "Билла" търси нови служители за бъдещия си обект.

"Билла" напоследък е сред най-растящите вериги - с 12 нови обекта за 2016 г. и планирани 10 през тази. Сега компанията има 112 магазина в страната и е третата верига на дребно по приходи за миналата година с продажби за 785 млн. лв.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември, 2017 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

12 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:
Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред България
Най-важните сделки за годината и какво стои зад техния успех
Завръща ли се дяловото инвестиране като важен инструмент за финансиране
Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2018


Прочетете и това

Nestlé ускорява преструктурирането си Nestlé ускорява преструктурирането си

Най-голямата компания за храни в света ще се съсредоточи върху бързо развиващите се пазари

21 окт 2017, 357 прочитания

Успешните български ICO истории 2 Успешните български ICO истории

В страната се заражда цяла екосистема от компании, които набират капитал по нов начин и работят чрез блокчейн технология

20 окт 2017, 2804 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (16 - 22 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Интервю за работа? Не, благодаря

Няколко съвета как любезно да откажете покана за събеседване, ако междувременно поради една или друга причина вече не се интересувате от офертата и защо това е важно

Стажове, стипендии, конкурси (2-8 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (25 септември - 1 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Възраждането на Motorola

Lenovo ще трябва да намери начин да наложи отново бранда в Югоизточна Европа

МиГ-новен лупинг

Желанието на военния министър Каракачанов да "модернизира" съветските изтребители МиГ-29 може да блокира миграцията към натовски самолети за неопределено време

Когато колекторът почука на вратата

Компаниите за събиране на вземания могат да предложат на длъжника различни решения за погасяване на задължението в рамките на извънсъдебно събиране

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Рони и Nasekomix: уроци по музика и искреност

Изпълнителката, композитор и актриса Андрония Попова почина на 44 години

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 42

Капитал

Брой 42 // 21.10.2017 Прочетете
Капитал Daily, 19.10.2017

Капитал Daily

Брой 160 // 19.10.2017 Прочетете