Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
8 10 ное 2017, 9:43, 5924 прочитания

Голямото обезмасляване

Ограниченото производство на мляко и увеличената консумация предизвикаха скок в цените на маслото и страхове за истински недостиг

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Отново са открити растителни мазнини в маслото

Пореден тест на "Активни потребители" показва фалшификации при млечни продукти

23 окт 2017

Кои са най-големите компании в млечния сектор

Топ 25 от класацията на "Регал" на преработвателите показва, че през 2015 г. продажбите на повечето дружества спадат

16 яну 2017

КЗК проверява четири производителя на масло

В продуктите са открити немлечни мазнини

29 юни 2015
"Всяко ястие е добро, ако в него има достатъчно масло." Думите са на иконата в кулинарията Джулия Чайлд и след десетилетия, в които диетолози заклеймяваха мазнините и за да се продава, всичко трябваше да е нискомаслено или дори обезмаслено, сега отново повечето готвачи са склонни да се съгласят с нея.

Ето защо кризата с покачващите се цени на маслото в Европа буди притеснения не само у потребителите, но и у цели индустрии като сладкарството и производството на хлебни изделия, които са силно зависими от употребата му. Помислете само какъв би бил вкусът на френския кроасан, ако в него няма масло?

Високите цени обаче не са следствие само от недостига на мляко в ЕС. Отношение има и нарастващата световна консумация на млечни мазнини. Маслото вече не е онзи враг в диетата, а алтернативите като маргарина и растителните мазнини според актуалните теории се оказват доста по-вредни за човешкото здраве.

Така свитото предлагане срещна по-голямо търсене и икономическите закони очаквано произведоха скок в цената, надминаващ очакванията на всички производители и анализатори. Вдигането започна още през миналата година, но тази достигна висини.

В някои държави от Европа през август 2017 г. цената на млечните мазнини отбеляза увеличение от повече от 80% спрямо година по-рано. Във Франция то е с 92%, а в Белгия килограм масло вече се продава за 6.5 евро спрямо 2.75 евро година и половина по-рано.




Шоковото поскъпване се усети в целия ЕС, и България не остана встрани от тази тенденция, още повече след като около 80% от консумираното масло в страната идва от внос от Европа. Според данни на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата тук увеличението на годишна база е 43% и пакет масло от 250 г вече се продава между 5 лв. и 6.5 лв. Най-големият ръст е бил от април до септември 2017 г. Само в този период цената се е увеличила с 35%.

Прогнозите на председателя на Асоциацията на млекопреработвателите Димитър Зоров е, че около Коледа тенденцията на увеличение на цената не само може да се задълбочи, но ЕС може и да изпита истински недостиг на масло. За една година запасите в ЕС са се стопили с 99%. В края на май 2017 г. те са едва 1369 тона при 92 548 по същото време на 2016 г.

Как изчезна млякото

Новините за недостига на масло са свързани с недостига на основната суровина за неговото производство – млякото. Те идват само две години след като хиляди производители от сектора организираха мащабни и регулярни протести пред централите на европейските институции в Брюксел, изливайки тонове сурово мляко. Причината за недоволството на фермерите беше кризата, предизвикана от срива на цените на млякото. През 2015 г. тя отбеляза спад от 25-30%, което доведе до ситуация, в която фермерите не можеха да покрият дори производствените си разходи.

[Shutterstock]

"Благоприятните условия за развитие и отпадането на квотите за мляко в ЕС през 2014 г. доведоха до драстичен спад на цената на суровото мляко, който изхвърли от пазара много производители в цял свят. Брюксел правеше последващи опити за ограничаване на производството във връзка с руското ембарго, но те съвпаднаха с възобновяването на търсенето от Китай", обяснява Николай Вълканов, управител и анализатор в "ИнтелиАгро".

Призивите на протестиращите тогава бяха за въвеждане на механизъм за компенсации, а в отговор Европейската комисия прие схема за подкрепа на ограничаване на производството на мляко с бюджет от 150 млн. евро, която да намали количествата, достъпни на пазара, и да повиши цената на реализация за фермерите. Участието в тази схема беше доброволно, като подпомагането е в размер на 0.14 евро за всеки килограм, който след предварителна заявка и одобрение се отказват да произведат. Според данни, публикувани от ЕК, до юли т.г. от схемата са се възползвали 48 хил. млекопроизводители в ЕС, а намалението в обема на произведеното мляко е било общо 834 хил. тона за времето на програмата от последното тримесечие на 2016 г. до януари 2017 г.


Това се отрази благоприятно и върху цените на суровото мляко, които през септември 2017 г. отбелязват повишение с 40%, спрямо същия период на предходната година (виж графиката), но доведе до недостиг на суровина. Още повече след като събития на млечния пазар в Европа се случиха на фона на световно свиване в производството през 2016 г. от 0.4%. През тази година резултатите ще са дори по-влошени заради неблагоприятни метеорологични условия Австралия и Нова Зеландия.

Млечният дефицит, разбира се, има пряко отражение върху цената на всички произвеждани от мляко продукти. Най-силно това се усеща при маслото, защото за производство на 1 кг са необходими 25-30 литра сурово мляко.

По-добрите мазнини

Втората голяма причина за скока в цената на маслото се крие в ръста на глобалната консумация. Прогнозата на Американския департамент по земеделие USDA са, че през 2017 г. световното потребление ще се покачи с 3.1%, достигайки рекордните 9.7 млн. тона масло и надминавайки с 2.5% ръста на производството.


Ентусиазмът на потребителите се връща най-вече заради тренда към потребление на натурална, качествена и здравословна храна и новите проучвания, които не откриват пряка връзка между консумацията на масло и отрицателните ефекти за човешкото здраве. Негативният имидж на растителните масла също допринася за връщането на потребителите към млечните мазнини. "В миналото при всяко повишение на цената на маслото потребителите се ориентираха към по-евтините заместители като маргарина. Не и този път", казва Клаас Йоахан Осинга, съветник на Холандската организация по земеделие и градинарство. По думите му след десетилетия на холестеролно безпокойство в Европа и Северна Америка табуто за истинското масло е разбито. През 2014 г. в развенчаването на мита за вредното масло от мляко се включи и американското списание Time, което публикува корица със заглавие "Яжте масло" и представи изследвания и нови доказателства за безопасността от консумацията на млечни мазнини.

С този тренд започнаха да се съобразяват все повече сектори като шоколадовата и захарната индустрия, а големите корпоративни играчи на пазара на храна също последваха вкусове и промениха своите рецепти. Така например от две години насам веригата McDonald's приготвя мъфини и бейгъли с масло вместо с течен маргарин. С масло вече се прави и чесновият сос на Burger King. Цената на маслото и в САЩ бележи рекордно високи нива в последните две години. В Мексико, Иран и азиатските държави консумацията расте стремглаво.

Китай също става все по-голям фактор на пазарите на млечни продукти. Само за една година в периода януари - август 2017 г. страната е увеличила обема на вноса на масло с близо 20% спрямо същия период на предходната година. Скокът при вноса на сирена и кашкавал е 23%. Около 10% от маслото и 14% от сирената в Китай са с произход ЕС. Съюзът е вторият най-голям износител на масло за трети стани след Нова Зеландия и най-големият износител на сирене и кашкавал.

Потреблението в България също е в унисон с тези световни тенденции. От 2006 г. насам покупките на масло от домакинствата са се удвоили (виж графиката), и количествата вече достигат до 2.3 кг на домакинство годишно. В същия десетгодишен период цената на маслото е нараснала с 86%.


Българският пазар

Местният пазар на масло е силно доминиран от вноса, а заедно с нарастващата консумация се увеличават и годишно внасяните количества млечни мазнини (виж графиката). Тенденцията на покачващите се цени през 2017 г. е ясно видима и през данните за вноса. Ако през 2016 г. средната цена на килограм вносно масло е била 5.91 лв., в първите осем месеца на 2017 г. тя вече е 8.16 лв., показва справка в НСИ.


"Към момента изпълняваме заявките си и не усещаме дефицит, но по-високите цени се отразиха в спад на търсените количества масло на българския пазар. В нашата компания този спад е с около 32%", казва Камелия Димова, маркетинг експерт в "Ростар БГ", която от десет години насам дистрибутира германските краве масла Deutsche Markenbutter и Thuringen на местния пазар. По-думите й повишението на борсовата цена на маслото в Германия в периода януари - октомври 2017 г. варира между 71 и 77% спрямо същия период на 2016 г., а потреблението в България е чувствително към цена и хората са се върнали към по-нисък клас масло или растителни заместители като маргарина.

Българските преработватели също срещат трудности. При тях те са свързани с набавянето на суровина за производство на млечни продукти. "Липсва достатъчно мляко и цената му се вдига. Собственици на мандри, с които съм разговарял, твърдят, че и вносното мляко от Румъния и Унгария е поскъпнало много, а вносното мляко досега захранваше голяма част от преработвателите в страната. Няма как маслото да се направи от сухо мляко и палмови мазнини. За един килограм масло са нужни 25 л сурово мляко. Каквито и примеси да слагат вътре преработвателите за вдигане на обема, все пак трябва да има сурово мляко, за да се произведе масло", казва д-р Ярослав Димитров, ветеринарен лекар, собственик на "Биоконсулт КалоНик" и на магазин "От фермата", който има 15 доставчици на млечни продукти. За повечето преработватели проблемът с недостига на сурово мляко е започнал през лятото и се е задълбочил в есенните месеци. "Преди една година по това време преработвахме по 15 тона мляко на ден, сега наполовина", казва Страхил Симов, собственик на мандра "Могила".

Като цяло от българските фирми в сектора се въздържат да коментират с колко точно са поскъпнали местните марки масло. Добрите новини са, че пазарът започва да се стабилизира. "Вече има сигнали, че пазарът на масло започна да се уравновесява, а цените се успокояват. Цената спада дори в ЕС, като по-рано същото се случи в САЩ и Океания", коментира управителят на "ИнтелиАгро" Николай Вълканов.

В по-дългосрочен план Камелия Димова от "Ростар БГ" също очаква спад на цените, но около Коледа и Нова година, заради повишеното празнично търсене е възможно да има нов пик.

по темата работи и Мара Георгиева
Продажбите на българско масло се оценяват на под 2 млн. лв.

Годишното производство на масло в страната е около 1000 тона, като в последните три години има ясна тенденция към намаление. Над 95% от това количество е за вътрешно потребление. Макар млекопреработвателните предприятия в страната да са 213, броят на тези от тях, които произвеждат масло не е голям. По данни на отдел "Агростатистика" в МЗХ млечните мазнини, в които влиза и маслото, са само 0.3% от продадените количества млечни продукти през 2016 г. През същата година продажбите на млечни продукти възлизат на 693.4 млн. лв., което означава, че пазарът на българско масло може да се оцени на под 2 млн. лв. Сред по-големите компании, които произвеждат краве масло, са "Обединена млечна компания" с марката "Верея", "Хранинвест", "Полидей" ("Домлян"), "Вълчев", "Маджаров" и пловдивската "Бор Чвор".

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември, 2017 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

12 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:
Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред България
Най-важните сделки за годината и какво стои зад техния успех
Завръща ли се дяловото инвестиране като важен инструмент за финансиране
Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2018


Прочетете и това

Уроците от първата стартъп вълна Уроците от първата стартъп вълна

Пет години след първите по-големи инвестиции в стартиращи компании вече има стабилна екосистема за подкрепа на умни бизнес идеи

24 ное 2017, 63 прочитания

Васил Терзиев става партньор в Eleven Ventures Васил Терзиев става партньор в Eleven Ventures

Съоснователят на "Телерик академия" ще участва и като коинвеститор

24 ное 2017, 125 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Гепард»

Гепард
Гепард

Класация на най-динамичните малки и средни компании в България.

Кариерен клуб: Финанси »

MBA е на фокус в новото специално издание на "Кариери"

Четете анализи, съвети и практична информация в новия брой на в. "Капитал"

За повече MBA възвращаемост

Няколко съвета как да направите успешен преход към мечтаната работа след дипломирането си

Финансирането на MBA - алтернативи и подготовка

Университетите, предлагащи стипендия, могат да разтоварят чувствително разходите на вашето бъдещо аз

Стажове, стипендии, конкурси (20 - 26 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Как да се представим на стажа, за да ни вземат на работа

Гледайте на стажа си като на едно дълго интервю за работа, а не като на задължителната заверка за университета

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Lenovo и HP в битка за короната

Китайският компютърен гигант разчита на сделката с Fujitsu, за да си възвърне лидерството на трудния пазар

Симеонов на абордаж в БМФ

Собственикът на Параходство "Български морски флот" Кирил Домусчиев няма да успее да си спести неустойки от 55 млн. лв. след решение на ВКС

Новият "вечен" фонд на Павел Езекиев

Neo Ventures набра първи портфейл от 3 млн. евро, които са почти изцяло инвестирани в три компании. Това са българската Ендуросат и чуждите Cannabi-Tech и Vostok VR

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

С бебета на път

Полезни съвети за пътуване с малки деца

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 18.11.2017 Прочетете
Капитал Daily, 23.11.2017

Капитал Daily

Брой 180 // 23.11.2017 Прочетете