Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
8 яну 2017, 13:06, 8068 прочитания

На какви критерии трябва да отговарят козметичните продукти в ЕС

Резултатите показват, че към момента не е необходима допълнителна регулация

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Законосъобразност, достоверност, доказателствена обосновка, честност, справедливост и вземане на информирано решение са шестте общи критерия, прилагани при оценка на козметичните претенции.

Още по темата

Особености при големите банкови финансирания на имоти в ритейл и офис сектора

Договорите по този тип кредитиране обикновено са по английското право

18 дек 2016

Source Code-ът на договора за софтуер*

От основно значение за клиента и за доставчика на програмния продукт е доброто структуриране на договора за софтуер

21 авг 2016

Наемът в мол не е съдружие

В съвременните договори за наем се уговарят задължения на наемодателя, които не се изчерпват само с отдаването на търговска площ за ползване

27 мар 2016
Европейският пазар на козметични продукти е изключително атрактивен и конкурентоспособен поради голямото разнообразие и широката продуктова категория, която обхваща шампоани, дезодоранти, пасти за зъби, сапуни, кремове и др. Ето защо от изключителна важност за европейските потребители е да имат ясна и надеждна информация за козметичните продукти, които купуват, за да могат да направят своя информиран избор. Всички козметични продукти, пуснати на пазара на ЕС, трябва да отговарят на общи критерии при използването на козметични претенции. Тези общи критерии са приети с Регламент (ЕС) №655/2013 от 10 юли 2013 г. за установяване на общи критерии за обосноваване използването на претенции, отнасящи се до козметични продукти (Регламента за претенциите).


А какво всъщност представляват претенциите

Претенциите на козметичните продукти представляват текст, наименования, търговски марки, изображения, картини, фигури или други знаци, сочещи характеристики или функции на продукта при етикетирането, пускането на пазара и рекламирането му1. Претенция под формата на текст например е посланието "дезодорант против изпотяване" или "паста за зъби с избелващ ефект", комуникирано чрез етикета върху опаковката, телевизионна реклама, печатна реклама и други средства за популяризиране.

Следва да се има предвид обаче, че посочените претенции не включват информацията, свързана с етикетирането на продуктите по член 19 от Регламента за козметичните продукти, като например информация за конкретни предпазни мерки, които трябва да се спазват по време на употреба ("Да се пази от деца"), тъй като не се отнася до характеристиките и функциите на продукта, а се обозначава като част от задължителната информация на етикета. Претенциите, попадащи в обхвата на нелоялните търговски практики, включително заблуждаваща и сравнителна реклама, когато не са свързани с характеристики и функции на продукта, също са изключени и се уреждат от други нормативни актове на ЕС, например претенция, свързана с цената като "най-евтиният шампоан", "дезодорант на неустоима цена" и др.

Общи критерии за употребата им



Регламентът за претенциите въведе общи критерии за обосновано използване на дадена претенция, отнасяща се до козметични продукти. Те могат да се прилагат само ако продуктът е класифициран като козметичен по смисъла на Регламента за козметичните продукти2, като основната им цел е да се гарантира защита за крайните потребители и по-специално от подвеждащи претенции.

Законосъобразност, достоверност, доказателствена обосновка, честност, справедливост и вземане на информирано решение са шестте общи критерия, прилагани при оценка на козметичните претенции, като в Приложение I от Насоките3 към Регламента за претенциите се съдържат и примери към всеки принцип. Най-общо:

Законосъобразност - не допуска претенции, които посочват, че продуктът е разрешен или одобрен от компетентен орган в рамките на ЕС. Например претенция "продуктът отговаря на изискванията на козметичното законодателство на ЕС" не е позволена, тъй като всички козметични продукти в ЕС трябва ги спазват, а не конкретен продукт да го изтъква като предимство.

Достоверностпри претенция за специфична съставка, тази съставка задължително трябва да присъства в продукта напр. "с алое вера".

Доказателствена обосновка – да са налице подходящи и проверяеми доказателства, независимо от вида им, в това число, когато е уместно, с експертни оценки, обосноваващи използваните претенции.

Честност - представянето на полезното действие на продукта не трябва да надхвърля наличната доказателствена обосновка, както и да не приписват на разглеждания продукт специфични (т.е. уникални) характеристики, ако и други подобни продукти притежават същите характеристики. Например "единственият хидратиращ сапун" при наличие на други хидратиращи сапуни на пазара.

Справедливост - претенциите трябва да са обективни и да не дискредитират нито конкурентите, нито законно използваните в козметичните продукти съставки. Например "за разлика от продукт X, този продукт не съдържа дразнещата съставка Y", както и "без съдържание на парабени"4 нарушава този критерий поради негативно отношение към разрешени съставки.

Вземане на информирано решение - претенциите трябва да са ясни и разбираеми за средния краен ползвател, включително маркетинговите съобщения трябва да са ясни, точни, подходящи и разбираеми за целевата група. Например ако продуктът е за професионална употреба, в претенцията е допустимо да има професионална терминология.

Още регулация

Различна е регулацията относно претенциите при храните. При тях правилата за употребата им са по-строги, тъй като вместо общи принципи, на европейско ниво има одобрен списък на разрешените хранителни и здравни претенции при храните, извън който не могат да бъдат използвани други. В този смисъл, възниква въпросът дали горепосочените общи критерии относно козметичните продукти гарантират достатъчна защита срещу подвеждане или е необходимо определена претенция да бъде индивидуално одобрена подобно на хранителните и здравни претенции при храните?

Въвеждането на по-стриктен подход и индивидуално одобрение е възможно да доведе до допълнителни разходи за бизнеса, свързани с ангажиране на експерти, промяна на етикети, забавяне пускането на пазара, както и липса на отличителност на продуктите. От друга страна обаче би внесло допълнителна сигурност за търговците на козметични продукти, тъй като спокойно ще могат да ползват одобрените претенции без да е необходимо да ги обосновават и доказват във всеки конкретен случай.

В крайна сметка резултатите в ЕС показват5 90% съответствие на анализираните претенции на козметични продукти с общите критерии за употребата им, което е индикация, че към момента не е необходима допълнителна регулация.
1 Член 20, параграф 1 от Регламент (ЕО) №1223/2009 на Европейския парламент и на Съвета от 30 ноември 2009 г. относно козметичните продукти (Регламента за козметичните продукти) и член 1 от Регламента за претенциите.
2 Чл.2, параграф 1, буква а) "Козметичен продукт" означава всяко вещество или смес, предназначени за контакт с която и да е външна част на човешкото тяло (епидермис, коса и окосмени части, нокти, устни и външни полови органи) или със зъбите и лигавицата (мукозната мембрана) на устната кухина, изключително или преди всичко с цел тяхното почистване, парфюмиране, промяна във външния им вид, тяхната защита, поддържането им в добро състояние или коригиране на телесната миризма.
3 Насоки към Регламент (ЕС) №655/2013 на Комисията от 10 юли 2013 година за установяване на общи критерии за обосноваване използването на претенции, отнасящи се до козметични продукти (Ref. Ares (2015)5892153 - 16/12/2015)
4 Доклад на Комисията до Европейския парламент и Съвета относно относно претенциите на продукти, направени
въз основа на общи критерии в областта на козметичните продукти, Брюксел, 19.9.2016 г.COM (2016) 580 final.
5 Виж бележка под чертата 4.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Каква може да е визията на България за общата селскостопанска политика след 2020 г. 1 Каква може да е визията на България за общата селскостопанска политика след 2020 г.

Страната трябва да настоява за запазване на нивата на финансиране

28 юни 2017, 59 прочитания

Лични данни - какво се променя за доставчиците на облачни услуги 1 Лични данни - какво се променя за доставчиците на облачни услуги

Новите им задължения със сигурност ще променят търговските условия

18 юни 2017, 3339 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Регионален бизнес»

Регионален бизнес Пловдив
Регионален бизнес Пловдив

Какъв е бизнес климатът в региона и как се развива бизнесът

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (26 юни - 2 юли)

Селекция от актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Биляна Панталеева: Продължавайте да се обучавате, вярвайте в себе си и бъдете проактивни

Кариерното ориентиране е важно още в ранна детска възраст, смята създателката на инициативата "Бъдители", в която професионалисти се срещат с ученици и студенти, за да им помогнат да разберат повече за различни професии и възможности за реализация

10-те най-вредни работни навика и как да се отучите от тях

Паралелното вършене на няколко задачи може да намали ефектнивността ви

MDV-Капитал Business School осигурява 5 стипендии за млади специалисти по финанси

Конкурсът е отворен за студенти в края на академичното си образование или наскоро дипломирали се млади професионалисти

Как да си направим кариерна самооценка

С времето в наш основен пътеводител се превръщат оценката на другите и обществения статус, за сметка на връзката със собствените ни желания, мечти и истински копнежи

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Консулт" Затваряне
Законната лихва за забава може да загуби своя санкциониращ ефект

Предложените промени в Закона за задълженията и договорите ще се отразят неблагоприятно на икономическата среда

София 2018: Само с резервации

Градският туристически бизнес в София се готви за рекордна година

Болтовете не падат сами

Прокурори, пътища, автомобили - какво се случи с колата на Лозан Панов

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Пяната на дните

Джон Брус от холандската пивоварна De Molen

Непознатото момиче

Новият филм на Братя Дарден е за драмата на човека със съвест

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 25

Капитал

Брой 25 // 24.06.2017 Прочетете
Капитал Daily, 28.06.2017

Капитал Daily

Брой 97 // 28.06.2017 Прочетете