Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
1 14 апр 2017, 15:18, 24366 прочитания

Аптекарят с магазини за здраве

Основателят на веригата "Ремедиум" Николай Костов пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Фармацевти на пазара на практика няма, с тях е най-трудно, с нефармацевтичния персонал нещата са по-лесни, но въпреки това от 100 CV-та едно е подходящо.
Николай Костов е завършил "Фармация" в Медицинския университет - София, и е съосновател на една от най-големите вериги аптеки в София - аптеки "Ремедиум". Започва професионалния си път в началото на промените и е магистър-фармацевт в аптека в Хасково през 1989-1990 г. След това става научен сътрудник в Центъра за биогенни стимулатори към Научноизследователския химико-фармацевтичен институт. През 1991 г. става съдружник в компания за производство на перилни и почистващи препарати "Виталис" и със събраните средства отваря първата си аптека, малко след като съпругата му Юлия, която също е фармацевт, вече е основала своя аптека.

От основаването й преди 10 години Николай Костов е неизменен председател на Асоциацията на собствениците на аптеки, която обединява веригите аптеки в България и има за мисия да се бори за либерален и конкурентен пазар.

Компанията

Първата аптека отваря през 1996 г., в момента обектите във веригата, която Костов стопанисва със съпругата си, са 11

Сред тях е най-голямата по площ аптека на Балканския полуостров - 2000 кв.м заедно със складовите помещения.

В "Ремедиум" работят 250 души и се продават 40 хил. продукта - лекарства, хранителни добавки, медицински консумативи, диетични и детски храни, козметика и др. Аптеките се стопанисват през няколко дружества, като консолидираният им оборот за 2016 г. е 50 млн. лв., което е ръст на приходите от продажби с 12% в сравнение с предишната година.

Още по темата

КЗК ще проучва детайлно миниатюрна сделка за 19 аптеки

Покупката от "Софарма трейдинг" на обектите на "Фармастор" не получи разрешение от регулатора. Нищо че в сектора има силна конкуренция между 4000 аптеки

21 юни 2017

Веселин Марешки се отказа от имунитета си, ще съди държавата

Зам.-председателят на парламента сега пък ще прави подбор на млади семейства, за да раздава евтини жилища

11 май 2017

Акциите на "Фармхолд" на Марешки ще се търгуват на борсата

Дружеството планира до две години да купи фармацевтичен производител

29 мар 2017

"Софарма трейдинг" купува аптеките "ФармаСтор"

Сделката трябва да получи одобрението на Комисията за защита на конкуренцията

19 мар 2017
През коя година беше отворена първата ви аптека?

През 1996 г. Работих дълги години малко встрани от професията, която обичам, и исках да имам своя аптека. Първо съпругата ми основа аптека, две години по-късно отворихме аптеката на ул. "Шишман", в която вложих всичките си средства от частния бизнес, и почти всяка година след това отваряхме по една аптека. Сега са 11 на брой и имаме два франчайз магазина за хранителни добавки на GNC.

Защо успяхте - заради това, че аптеките са в центъра, заради различния подход?

Ние бяхме първите в България, които решихме да продаваме козметика в аптека. По онова време това беше много еретично. Преди 21 години на никого и през ум не му минаваше, че няма да има витрина между него и пациента или че ще продава козметика, която никога не се е продавала там – масова козметика, бои за коса, дори и макиаж. Тогава и на малкото пространство в първите ни аптеки имаше голям избор. Сега не само нашите аптеки, но и всички в България, които последваха нашия модел, са доста различни, а пазарът се оформи в немалка степен и под наше въздействие, колкото и нескромно да звучи. За разлика от западноевропейските аптеки у нас се продават доста голям асортимент нелекарствени продукти. Това обаче позволява на много от аптеките да съществуват.

Не се ли печели от лекарства в аптеките?



Според анализите на IMS България е на последно място в Европа по маржове в областта на лекарствата. От около пет години няма никаква печалба от тази дейност и на практика останалите продукти хранят аптеките и им позволяват да продават лекарствата на тези ниски цени. Мисля, че тази концепция е изгодна за потребителите, тъй като иначе не биха могли да получават медикаменти на тези цени. Ако продаваха само лекарства, голяма част от аптеките щяха или да фалират, или да ги продават по-скъпо.

Това позволява ли ви цените да са по-ниски от тези в аптеки "Марешки"?

Там има голяма заблуда за цените. Наистина в неговата верига по здравна каса цените на лекарствата са относително добри, но при останалите продукти без лекарско предписание са много над средните. Получава се така, че когато човек си купи микс от двете, сметката не излиза ниска, въпреки че е повярвал на рекламата.

Кои са ваши конкуренти, с кого се сравнявате?

Надбягвахме се със себе си, ние въведохме първи много иновации – робот за лекарства, светещи електронни етикети на продуктите, промоциите, продажбата на нелекарствени средства в аптеките, големите отворени пространства, в които клиентите сами да избират, концепцията аптеката да е място и за здрави хора, които се грижат за себе си, направихме най-голямата аптека на Балканския полуостров от 2000 квадратни метра. Сега усилено развиваме и интернет търговията. Там не сме първи, но тя се превръща в силен фокус.

Преди години се шегувахте, че аптеката ви на улица "Шишман" има повече посетители от аптеката на Ватикана, сега така ли е?

Понеже гостувах в аптеката във Ватикана, където ни казаха броя клиенти на ден, и се оказа, че нашите са повече. Сега първенството държи аптеката на улица "Денкоглу", която има около 2000 клиенти дневно и е номер едно в София по посещаемост.

Кое струва най-скъпо в аптеките като издръжка – заплатите на персонала, инвестицията в нов обект, наемите, зареждането?

При различните аптеки е различно, но на първо място е персоналът. В аптеките работи високообразован, специализиран и съответно високоплатен персонал за разлика от дрогериите, където служителите са с по-ниско заплащане. След това са наемите, повечето аптеки са под наем, имаме и четири собствени помещения.

Как ги купихте, теглихте ли кредит?

Не, обикновено се разрастваме със собствени средства, случвало се е да имаме кредити, в момента нямаме и сме в здравословно състояние. Не обичам да дължа пари.

Имате ли трудности при избора на персонал?

Да, особено през последните години става все по-трудно. Фармацевти на пазара на практика няма, с тях е най-трудно, с нефармацевтичния персонал нещата са по-лесни, но въпреки това от 100 CV-та едно е подходящо. Липсата на достатъчно фармацевти е голям проблем за всички аптеки. Допреди няколко години имаше само един фармацевтичен факултет – този, който аз съм завършил, сега отвориха нови факултети, но наистина е необходимо време, за да настъпи баланс на пазара на труда. Дефицитът е голям, за да има конкуренция, са необходими поне още 1500 фармацевти.

При положение че е толкова дефицитен този персонал, на какво държите, като избирате?

Не избираме. Много често взимаме това, което е на пазара, защото, след като идва само един човек след месеци обяви, няма как да избереш.

Компетентността на фармацевта е на първо място. Когато имахме по-голям избор, сме ги препитвали. Отношението към пациента също е много важно. Разбира се, липсата на избор рефлектира върху качеството на обслужването за съжаление и се надявам с времето това да се коригира, да имаме повече избор и да назначаваме хора, които са още по-знаещи и мили към пациентите, да не бъдем принудени да правим компромиси.

С нефармацевтичния персонал е възможно да се направи добър колектив без много компромиси, както при фармацевтите. При тях определено са необходими компромиси, понякога и повече, отколкото бизнесът позволява, но пазарът е такъв.

Какво ви е било най-трудно в работата?

Когато трябва да намерим бързо лекарство, което е необходимо на пациент, а лекарството го няма в складовете или е дефицитно, вече не се произвежда и няма аналог. Старая се да имаме опаковки от всички възможни лекарства, болнични продукти, всичко. Ние имаме дългогодишни пациенти, познаваме се и сме близки с много от тях, преживели сме заедно техните болести и радости, но в един идеален свят не трябва да има причина болен човек или неговите близки да трябва да се притесняват, че липсва лекарството им. Преживяваме това с тях, това са малки спечелени битки за здравето им.

Иначе технически имаше най-различни трудности. Определено не беше лесно стартирането на интернет търговията, това беше съвсем нов канал за дистрибуция, съвсем нов бизнес, съвсем различен. В момента за него работят 10 души и се развива много бързо. В отделни категории дори прави 10% от общите продажби на аптеките. Точно интернет търговията беше своеобразен провал – направихме страницата далеч преди хората да придобият навици да пазаруват от виртуална аптека. Едва няколко години след това й дойде времето. Изисква се специален фокус, много хора, още повече при нас, защото нашето портфолио е 40 хил. продукта и изисква да бъде обработено. Но това е бъдещето, според мен до три години интернет търговията ще започне да оказва осезаем натиск върху физическите аптеки, както се случва в Германия например. Физическите аптеки там за една година са намалели с повече от 500.

Как се управлява портфолио от 40 хил. продукта?

Доста трудно. Пред последните години вече не можем да го правим сами. Има четирима души, които се занимават само с това.

Управлението на промоциите, които са стотици на ден, е едно от най-трудните занимания в аптеката, защото изисква добра работа в офиса и в съответните аптеки – трябва да се сменят етикети, да се пререждат продуктите, да се визуализират промоциите, да се направят подходящи доставки. В момента екипът ни в аптеките е 250 души. Всеки месец назначаваме нови хора.

По колко часа на ден работите?

Аптеките по 12 часа. Аз повече, дълго след като се прибера, продължавам да работя на компютъра, вече не обръщам внимание колко време съм работил. Иначе през деня съм в някоя от аптеките, в другите за работата се грижи мениджърът им. Имам много срещи с доставчици.

Какво е най-лесно в аптеката?

Лесно е да работиш с пациентите и да ги посъветваш, да им помогнеш, това е много благородна и благодатна професия. И е лесно да направим работеща аптека. Всяка аптека, която правим, е успешна. Вероятно защото сме научили какво очакват клиентите, защото имаме изграден бранд и изследванията показват, че в София нашият е един от най-разпознаваемите.

Мислили ли сте да се разраствате в провинцията?

Ние имаме ограничени възможности. Не можем да кажем дори, че сме покрили цяла София, имаме още доста работа тук. В провинцията би било много по-лесно, защото пазарът се развива няколко години след столицата. Нивото на конкуренция е по-ниско. В София, от друга страна, има много на брой пациенти и клиенти, разбира се, най-платежоспособният пазар е. Има и още един фактор – на част от продуктите половината пазар е в столицата.

Освен това е все по-трудно да обхванем добре бизнеса, колкото повече се развиваме, толкова повече се съмнявам, че сме далеч от идеалното състояние. Достатъчно съм самокритичен, за да знам, че има много неща, които можем да правим още по-добре, и още стотици, които не сме въвели и ще трябва да направим.

В какъв смисъл да го обхванете, кои са нерешените проблеми в аптеките?

Има много кражби. Трудно се справяме с тях, въпреки че сме направили почти всичко възможно – физическа охрана, камери, охранителна система, всеки продукт е маркиран. Въпреки това, колкото по-голям е обектът и колкото повече клиенти имат достъп до стоката, толкова по-трудно контролируемо е. Крадците се научават как да преодоляват всичко. В най-голямата аптека работят пет души физическа охрана и 50 души персонал, въпреки това се случва. Не е нормално да посягаш на нещо, което не е твое.

От самото основаване преди 10 години вашите колеги ви избраха за председател на Асоциацията на веригите аптеки и сте такъв до днес. Всяка година част от времето, вместо да работите, сте в процес на война с някоя антипазарна идея. Това влияе ли на бизнеса?

Войната е перманентна. Съсловната организация Български фармацевтичен съюз, която е задължителна за членство, но представлява интересите предимно на фармацевтите, които имат само една аптека и обикновено работят в нея, непрекъснато се опитва да възстанови загубените позиции и да завладее нови, опитва се да се инфилтрира във властта и го прави доста успешно.

Малко хора съзнават, но съсловните организации по принцип са голям проблем за икономиките на всяка една държава. Гилдиите, между които и фармацевтичната, са възникнали в Средновековието. В нашия случай, да кажем, е имало една аптека в крепостта и най-много още една – извън крепостните стени. Сега такива регулации противоречат на всякакво разбиране за конкурентност, за свобода на движение на хора и стоки и всички регулации, които съсловните организации се опитват да наложат, за да се предпазят от пазара, се сблъскват или със Закона за защита на конкуренцията, или с Договора за присъединяване към ЕС. Всяка година нашата съсловна организация генерира такива идеи – от това само фармацевт да притежава само една аптека, за която тя претърпя фиаско, да има фиксирани цени на лекарствата и аптеките да се конкурират по даване на съвети, да има задължителни отстояния между аптеките, да има мораториум върху отварянето на нови аптеки, една рецепта по здравната каса да се обработва за точно определено време и нито секунда по-малко. Последната идея е аптечната карта, която уж показва как някой се грижи, че в малките населени места няма аптеки и затова всички нови аптеки трябва да се създават само там. Онези, които повдигат темата, няма да отидат на село, за да отворят аптека. Целта не е толкова да се осигурят аптеки там, където никога не ги е имало, а да се забрани отварянето на нови аптеки в градовете, като пазарът се ограничи до съществуващите.

Това са мечтите на съсловната организация, те няма да направят фармацевтичната услуга по-удобна за пациента, те целят да запазят фармацевта от пазара, от конкуренцията, от това да се развива. Това е средновековно и разбира се, че влияе на бизнеса. Понякога се появяват неочаквани регулации, които създават непредвидимост в бизнес средата. Например колко рецепти може да обработи един фармацевт и нито една повече. Като това, че, за да работиш със здравната каса, трябва да си платил членския внос в съсловната организация. Заради такива лобизми в момента НЗОК се интересува дали фармацевтът си е платил членския внос, интересува се дали присъства в аптеката, колко часа работи, колко рецепти отпуска, какво е работното време на аптеката, а в същото време не успява да изпълни основната си функция - да контролира разхода на обществени средства. Ето с такива предложения се борим като асоциация, борим се пациентите да са по-добре обслужени и доволни, борим се да покажем, че да се печели от мащаба е добре и за клиентите, и за предприемача, че бизнес не е мръсна дума.
Q&A

Кои са любимите ви бизнес книги?

Отделям всяка свободна минута за четене, това е моята страст. Чета много и всичко. Много обичам историята, тя може да ти даде много отговори, особено ако ги търсиш.
Чел съм много книги за бизнес, но любима ми е "Дзен и изкуството да се поддържа мотоциклет" на Робърт Пърсиг. Напоследък замених хартиените книги с електронни.

Какво ползвате най-често – таблет, компютър, телефон, кои са любимите ви app-ове?

Всички. Фен съм на Apple и всички те са от тази марка. Таблетът и телефонът са навсякъде с мен. Нямам любими app-ове, макар че биха могли да се направят системи, които следят продажбите през телефона.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Next generation 2017: Финалистите Next generation 2017: Финалистите

Управителят на betahaus Александър Михайлов е големият победител в конкурса за млади бизнес лидери на "Капитал" и "Кариери"

23 юни 2017, 20 прочитания

Висшето образование трябва да остане глобално Висшето образование трябва да остане глобално

Повече от всякога студентите се нуждаят от световен мироглед

16 юни 2017, 1973 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (16 - 22 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Интервю за работа? Не, благодаря

Няколко съвета как любезно да откажете покана за събеседване, ако междувременно поради една или друга причина вече не се интересувате от офертата и защо това е важно

Стажове, стипендии, конкурси (2-8 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (25 септември - 1 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Мениджмънт" Затваряне
Има ли рецепта за мотивация на работното място

Absenteeism - феноменът, при който служителите присъстват на работното си място само физически, е по-малко разпространен в семейните фирми

София: революцията се отлага

Вече има външен анализ на най-големите проблеми в центъра на града. Сега общината трябва да покаже какво ще направи с него

Синдромът на клиентелното разложение

Комфортът на премиера Борисов изглежда силно разклатен от поредицата изненадали го скандали

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Новини от север

Фотографката Акейша Джонсън за детството в Аляска и защо Полярният кръг винаги ще я привлича

От кухнята на Алмодовар

Испанският режисьор дарява средствата от продажбата на свои натюрморти на денонощно отворена църква в Мадрид

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 41

Капитал

Брой 41 // 14.10.2017 Прочетете
Капитал Daily, 18.10.2017

Капитал Daily

Брой 159 // 18.10.2017 Прочетете