Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
7 сеп 2002, 0:00, 2182 прочитания

Закон за радиото и телевизията: пак ли?

Този път не са забравили преходни разпоредби

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Пазете се, поправят ЗРТ. Изготвеният “нов” закон за радиото и телевизията, вече разпространен в медийните среди, предвижда предсрочно прекратяване на всички законови мандати по ЗРТ (членове на регулатора, директори на националните медии и на управителните им съвети). Може да се анализира кои лица и групи печелят от такива норми и кои биха загубили. Кръгът на заплашените се активизира и даде гласност на проекта, преди да е внесен официално в парламента.
Предсрочното прекратяване на мандати по ЗРТ е възможно и основанията за това са предвидени в самия закон. Ако се оценява конкретно статусът и работата на избраните, освобождаването на част от тях би било акт на социална справедливост. Но чрез изготвения проект въпросът се решава генерално - прекратяване на всички мандати. Вън от всяко съм­нение това е скандално. Вече не става дума за защита на конкретните хора. Става дума за недопустимата практика да се решават персонални въпроси чрез машината на законодателния процес.
Второ озадачаващо обстоятелство е времето за внасяне на промени в медийното законодателство. Изготвеният проект означава България да ревизира закона тъкмо преди ревизията на общностното законодателство (финалът е планиран да започне през януари 2003 г.), без у нас да се докоснат темите на ревизията - така със сигурност ЗРТ трябва да се преработва, след като страните от ЕС приемат промените в директивата “Телевизия без граници”. Моментът е странен и поради уредбата на финансирането на медиите. Изглеждаше рационално управляващите да обвържат таксите за радио и телевизия с въвеждането на семейното подоходно облагане. Вместо това проектът запазва сегашната концепция, без да отстрани причините, поради които тя не работи.
Ако реакциите на медиите изпреварват съобщението за внасяне на проекта в парламента, то е само защото досегашната практика на новото време е да гласува минималните срокове по правилника на парламента за становища. Точно преди година за становища по поправките на ЗРТ имаше срок от петък до понеделник. Непрозрачната работа на парламентарната медийна комисия не оставя място за избор: щом законопроектите се готвят тайно, ще трябва да се коментират и преди да бъдат официално оповестени, при всички рискове на този тип коментари.

Три пъти за една година - не е ли много?

Факт е, че новото време откри първата сесия на парламента с изменение на ЗРТ и закри втората сесия пак с изменение на ЗРТ. И тази есен, казват депутати от мнозинството, ще се работи ЗРТ. Според проекта поразместените глави на сегашния закон са основата, върху която ще се възправят два нови СЕМ-а. Идеята на задаващия се текст е да се разчистят всички позиции в медийната власт за нови хора. Претенциозно и подвеждащо е този текст да се нарече нов закон, но авторът му е предвидил досегашният закон “да бъде отменен с влизането в сила на този закон”. “Този закон” е писан върху текста на ЗРТ, като единствено уредбата на рекламата е изтеглена напред. Големият удар на “новия” закон, централното “ново” решение е старата идея на медиен юрист, която в момента е удобна за целите на новото време: на мястото на досегашния СЕМ ще се създават нови два СЕМ-а.
Първи поправки на новото време: След изборите имаше общо съгласие у новото парламентарно мнозинство, че медийната власт е лошо разположена и неправилно употребена. Тя трябваше да се ситуира правилно от гледна точка на новото време. Поправките на ЗРТ от миналата есен, къде законно, къде не (забравиха преходните разпоредби), отстраниха предишните медийни фигури и концентрираха цялата медийна власт у новия регулатор СЕМ. Той избра ново ръководство на БНТ. Първите поправки бяха чиста политика: израз на първия опит на новото време за усвояване на медийната власт.
Втори поправки, август 2002 г.: Факторите, определили персоналния състав на СЕМ, се оказаха много динамични. Ако СЕМ беше съставен от хора, които наистина професионално гледаха работата си, сътресенията в управляващото мнозинство биха им се отразили слабо или никак. Но се отразиха - и този факт потвърждава принципите, по които е съставян регулаторът. За съжаление на някои новите властови съотношения не се пренасят автоматично във вече избраните органи на медийната власт. Поради това турбуленциите във властта драматично засегнаха отношенията между парламента, свръхоправомощения чрез първите поправки СЕМ и новото ръководство на БНТ.
С наближаване на конкурсите за нови лицензи парламентарното мнозинство реши да поеме инициативата: с нови поправки практически беше забранено на СЕМ да се занимава с лицензиране, докато парламентът реши (формално, докато приеме медийна стратегия). Чрез поправките парламентът иззе обратно за себе си властта, радикално предоставена на СЕМ преди година. Без да се оспорва необходимостта от стратегия, съвършено очевидни бяха истинските причини за тези поправки - още един залп по старите регулатори (“работили без стратегия”) и печелене на време за ново ситуиране на медийната власт. Смислово и лексикално и вторите поправки бяха в стила на първите: пише едно (радио- и телевизионна дейност), говори се за второ (оптимизиране на радиочестотния спектър), разбира се трето (ако се следи работата на СЕМ по проекта за стратегия). За да придобие ситуацията

Aдекватен комичен финал

в новия проект за ЗРТ подобна стратегия не е предвидена. И правилно, поправките от август изпълниха ролята си: отложиха конкурсите, докато се изберат нови хора в регулатора.
Поправките, които предстоят: След огласяването на проекта от някои медии, кампанията започна. Очаква ни порой от думи защо е съдбоносно да се промени ЗРТ. Ще се подменят тезите на всеки, който не одобрява мъчителните законодателни гърчове върху изстрадалата медийна регулация. Отсега се знае, че всяка критична оценка е по сметката “човек на статуквото, враг на реформата”. А всъщност става дума за поредната подмяна: медийната законодателна реформа има едни реални основания и други, различни от тях политически причини. Патосът не е в това, че ще се променя ЗРТ, а в това, че се тръгва по втория път.
Необходимата реформа предполага много анализи, много сериозна подготовка и много широко обществено обсъждане. Нищо подобно не се случва. Съдейки по проекта, ще се укрепва партийната власт: за бъдещите нови регулатори е предвидено съотношение 5:2 за парламента, т.е. осигурено е и квалифицирано мнозинство за едната квота и е обезсмислена другата, както никога досега. Ще бъде освободен генералният директор на БНТ, чиято активност пречи на плановете на мнозина и помага на други. Покрай това е възможно да се извърши и нещо позитивно. Но проблемът на мнозинството е как публично ще изговори, без да е срамно, защо отново освобождава членовете на регулатора и ръководствата на националните медии? Интересно е кой ще застане зад изготвения проект, когато:
- парламентът изостава със законодателната си програма и са обявени други три приоритетни области - НАТО, съдебна реформа, финанси
- няма нито едно основание в нея да се включи ЗИД на ЗРТ, дори има основание за обратното
- не е известно медийната общност да е участвала в съз­даване на “този закон”
- не са отразени тенденциите за ревизия през 2003 г. на общностното законодателство, а хармонизирани текстове са преработвани
- истинските и важни въпроси не са мислени: колкото и да се спекулира с неработещото финансиране на медиите, в проекта не само не се преодолява, но се задълбочава проблемът, поставен през 1998 г. с ветото на президента Стоянов. Колкото и да се повтаря заклинанието “цифровизация”, има сложен път от думата до законодателните мерки и парламентарните стенограми от миналата есен са исторически документ за капацитета по този въпрос.

Европеидността - тази досадна опаковка на интереса

Тъй като за регулаторите има законов мандат, за пореден път се предвижда уволнение “по дългата процедура”, чрез закон. Членовете на НСРТ не бяха уволнени, а бяха променени името и правомощията на регулатора. Членовете и на ДКД не бяха уволнени, а с поправки на закона се промени принципът на формиране и се разшириха правомощията на регулатора и в пощенския сектор. Членовете и на СЕМ - ако се стигне до приемане на изготвения проект, няма да бъдат уволнени, а ще се създадат два СЕМ-а. Операциите от този тип са широко аргументирани с фактора Европа, но се получават европеидни поправки - ако наречем европеидно законодателстването, при което в европейска лексика се опаковат конкретните политически и икономически интереси.
Когато европеидни норми подменят наистина необходимата реформа, се измъчва и този, който опакова подмяната в думи, и тези, които попадат в обхвата на усилията му, и публиката. На човек трудно му хрумва по какви привидно европейски причини СЕМ трябва да се замести от два СЕМ-а. Или защо въвеждането на широк и гарантирано неефективен програмен съвет в националните медии трябва да е с цената на предсрочното прекратяване на мандатите на ръководствата им след няколко месеца работа. Ето още примери от същата област:
- европейско е да запишеш високи изисквания към бъдещите членове на регулатора, европеидно е да промениш така изискванията за членове на регулатора и за генерални директори, че да попречиш на конкретни хора да се кандидатират, а още по-европеидно е някои от избраните да не отговарят на новосъздадената норма
- европейско е да изискваш плурализъм в обществените медии, европеидно е да създадеш неясна норма за плурализъм, за да уволниш конкретен журналист
- европейско е да насърчиш цифровизацията, европеидно е да я пропуснеш в поправките, после да твърдиш, че още нямало условия за нея, а сега - че е недопустимо пренебрегната в закона
- европейско е да освободиш частния сектор от излишни бюрократични изисквания, европеидно е да измислиш два отделни СЕМ-а, уж за да облекчиш регулацията на частния сектор.
Пред БНР председателката на медийната комисия Милена Милотинова започна кампанията по проекта с мотива, че “дори Великобритания наскоро прие нов медиен закон от 300 страници”. Не е наскоро, не е нов медиен закон и не е от 300 страници - но дори председателката да беше казала нещо вярно, никой не спори, че медийното законодателство трябва да се развива. Въпросът е как - и най-малко Великобритания помага на управляващите да обосноват това, което извършват със ЗРТ. Във Великобритания всеки акт на медийна регулация се изработва прозрачно. Зачита се експертният глас, откъдето и да идва. Проучва се мнението на адресатите. Създава се конвергентен регулатор с нови правомощия, след като пет години стъпка по стъпка заедно с обществеността се провежда стратегия за обединяване на съществуващите в момента пет отделни органа. Доста различно от това да роиш и прекрояваш регулаторите, докато уцелиш правилния персонален състав.
В Европа реформират медийната регулация не заради превъртане на медийната власт, а в интерес на аудиторията. Ако наистина говорим за Европа и за “наскоро”, има нов доклад за системите на финансиране в европейските страни. Има позиции на Германия, Италия, Великобритания и останалите страни от ЕС по ревизията на общностното законодателство с оглед ефектите на новите технологии в медийната сфера. Авторите на “този закон” не показват да знаят, че тенденциите на ревизията бяха записани и като наши средносрочни приоритети по преговорна глава “Култура и аудио-визия”, нито съдържанието на оригиналния европейски източник, в който са формулирани. “Този закон” просто не е в тази посока.
Високомерната монологичност на авторите на “този закон” не оставя място за особен оптимизъм. Стабилното парламентарно мнозинство се е приготвило стабилно да мести фигурите по дъската. Вярно е, че законите носят доза политика, но в каскадите от поправки на ЗРТ е хубаво да се появи и доза право.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Обективни ли са медиите 2 Обективни ли са медиите

СЕМ и ЦИК подписаха споразумение за наблюдение на радиа и телевизии по време на изборите

21 фев 2017, 1334 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (21 февруари) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (21 февруари)

Започва инициатива против използването на интернет тролове в предизборните кампании; APRA Porter Novelli започва да обслужва YTONG; Крис Кристодулу е новият главен изпълнителен директор Action Global Communications; БАКА организира конкурс за безплатно обучение в Roger Hatchuel Academy; Първият рекламен спот на National Geographic по време на Супербоул

21 фев 2017, 2923 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Регионален бизнес»

Регионален бизнес Бургас
Регионален бизнес Бургас

Какъв е бизнес климатът в региона и как се развива бизнесът

Кариерен клуб: Финанси »

Николай Лозев: Не обръщайте внимание на онези, които ви казват, че няма как да стане

Завършилият с четвърти резултат курса на "Капитал" и MDV Professional Education за финанси и счетоводство разказва как обучението ще повлияе на бъдещото му кариерно развитие

Стажове, стипендии, конкурси (20-26 февруари)

Селекция от актуалните предложения за безплатни обучения, събития, стажове, конкурси и стипендии тази седмица

Димитър Димитров: Практическите знания дават конкурентно предимство при преследването на кариерните цели

Завършилият с трети резултат курса на "Капитал" и MDV Professional Education за финанси и счетоводство разказва как обучението ще повлияе на бъдещото му кариерно развитие

Стажове, стипендии, конкурси (13-19 февруари)

Селекция от актуалните предложения за безплатни обучения, събития, стажове, конкурси и стипендии тази седмица

Радка Лалова: Възползвайте се от всяка възможност и не се страхувайте да приемате нови предизвикателства

Завършилата с втори резултат курса на "Капитал" и MDV Professional Education за финанси и счетоводство разказва как обучението ще повлияе на бъдещото й кариерно развитие

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Накратко

Радвайте се сега

Икономиката на България расте с над 3% осмо поредно тримесечие, за повече са нужни реформи

Хаос и блокада в жк "Младост"

Три месеца след протестния вот на големия софийски квартал, кризата между община, граждани и инвеститори стигна долна мъртва точка

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

За Леа без Леа

В "Пеещите обувки" досиетата са повече от песните

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 18.02.2017 Прочетете
Капитал Daily, 23.02.2017

Капитал Daily

Брой 31 // 23.02.2017 Прочетете