Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
17 дек 2005, 0:00, 1677 прочитания

Може ли да ми посочите Европа?

Европейската комисия обсъди проекта на нова телевизионна директива

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Докато българският регулатор се бори със себе си в изясняване какво е искал да каже, Европейската комисия обсъди проекта на директива, която трябва да актуализира общностното законодателство в областта на електронните медии. На 13 декември, след петгодишна подготовка проектът на директива беше представен пред комисията от Вивиан Рединг, комисар за медиите и информационното общество. Отново се проявиха различията в комисията, особено между Рединг и комисаря за вътрешния пазар Чарли Маккрийви, който е изразил неудовлетворение от скоростта на промените. И двете досегашни директиви (от 1989 г. и 1997 г.) са резултат от нелеки компромиси, по подобен начин се очертава и пътят на тази телевизионна директива до окончателното и влизане в сила. Комисията, а сега и Европейският парламент концентрирано определят балансите във всеки елемент от ревизията. В България вълненията заради балансите в някаква директива все по-често се заместват от ловкостта да се улавя „вятърът на интеграцията“ в полза на частното. Новата телевизионна директива ще ни изправи точно пред такива картини и е добре парламентът да започне да спазва стриктно собствения си правилник, изискващ подробно посочване на европейските основания за промените в българските закони.

Свободното предоставяне на услуги

е в основата на телевизионните директиви, те са средство за развитие на европейската „телевизия без граници“. Новата директива също има за цел отстраняването на правните бариери пред разпространението на програми и развитието на медийната индустрия като основен високотехнологичен сектор. Препотвърждава се приложимото право да бъде на страната по произход (country of origin), което означава, че ако програма от страната А се приема в страната Б, програмата се подчинява на закона на страната А. Ето защо националните регулатори са важни за съюза - те гарантират не само законността на програмите в своята страна според националното право, но и прилагането на телевизионните директиви ефективно и еднакво на цялата територия на ЕС. През 1989 г. директивата „Телевизия без граници“ регламентира телевизията като предоставяне на програми за разпространение до неопределен брой зрители. Това разбиране съответства на класическия модел на телевизията, при който една програма се разпространява наземно (и еднопосочно) до цялата аудитория. Днес е възможен индивидуален избор - аудио-визуално съдържание се предоставя и по индивидуална заявка. Европейският съд вече се произнесе, че е необходимо

Ново разбиране за понятието телевизия

и предефиниране на много други категории на медийното право. Изненадващо за мнозина именно съдът започна реформата в сектора, като реши общностното законодателство да се прилага и по отношение на съдържанието, предоставяно по индивидуална заявка. Проектът въвежда това решение в законодателството и го доразвива в концепцията за линейни и нелинейни услуги. Линейни услуги са масовите сега услуги на предоставяне на телевизионни програми независимо от средата на разпространение, крайните устройства и други, а нелинейни услуги са услугите „извън програмна схема“ по индивидуална заявка, или по-общо - чрез осигуряване на достъп на индивидуалния потребител до определено съдържание. Предлага се регламентацията да остане в сила за линейните услуги, а за нелинейните услуги да се въведе „базово множество от фундаментални принципи“, например за защита на децата от незаконно и вредно съдържание, защита на човешкото достойнство и забрана на речта на омразата. Извън обхвата на новата директива остават електронните версии на печатните издания, уебсайтовете без аудио-визуално съдържание, радиопрограмите. Националните закони трябва особено прецизно да разграничат прилагането на новата директива от Директивата за електронната търговия, която също е въвела принцип на страната по произход, но за други услуги на информационното общество. Следващ важен момент в ревизията е

Либерализи-рането на правилата за реклама

и другите форми на търговско слово, като това се предлага „заради необходимостта от развитие на бизнес моделите, в частност за финансиране на търговските оператори и заради конкурентоспособността на европейската медийна индустрия“. Същевременно се декларира намерение за пропорционална защита на публичния интерес - правата на потребителите, правата на интелектуална собственост и на децата. В проекта е търсен баланс - от една страна, регламентацията ще се простира вече и върху съдържанието по индивидуална заявка (разширява се по обхват), от друга страна, европейският законодател се отказва от някои от сега съществуващите ограничения. Остават в сила ограниченията за защита на децата, забраната на подсъзнателна реклама, изискването за означаване и други с цел „оптимална защита на потребителите в мултимедийния свят“. Предлага се опростяване на правилата за прекъсване на основно съдържание с реклама. В интерес на по-доброто информиране на потребителите се допуска нова форма на търговско слово - представяне на продукт, услуга, марка (product placement), която практически е известна от доста време, но оставаше извън общностната уредба. Медийният плурализъм остава основен приоритет на общностното законодателство. Не се предвиждат промени в правилата за квотите за европейски произведения и произведения на независими продуценти, но засега не се въвежда същото задължение за квоти при нелинейните медийни услуги.

Може ли да ми посочите Европа?

За пръв път в телевизионна директива се записва изискване за независимост, безпристрастност и прозрачност на дейността на регулаторите (чл.23б). Това означава, че проявите на зависимост или пристрастност за пръв път ще се третират като директно неизпълнение на изискванията на общностното законодателство. Изисква се засилване на партньорството с индустрията и разширяване на корегулирането. Досега тези принципи действаха у нас чрез препоръките на Съвета на Европа, както и чрез изискванията на ЕС за институционалния капацитет. Директивата пряко адресира отговорността на регулатора и показва, че всеки проблем на регулатора ще е национален проблем на взаимодействието с държавите от ЕС.
Миналия месец българският парламент закова със закон присъствието на стила и манталитета „Райчо Райков“ в регулатора до 2009 г. В мотивите на закона пише, че това се правело заради фактора „Европа“. Ако това е разбирането на парламента за европейски стил („Обществото ми искало оставката. Може ли да ми посочите обществото“, казва Райков в интервю пред НТВ), ако според парламента Европа иска такъв регулатор, то може ли да ми посочите Европа?

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (23 май) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (23 май)

"Параграф 42" е нова PR агенция на българския пазар от създателите на The Smarts; All Channels спечели най-много отличия в "PR приз" 2017; Кои са международните лектори във ФАРА 2017; Европейската комисия глоби Facebook със 110 млн. евро, a Vivendi преговаря за обединяване на бизнеса си с рекламната група на Havas

23 май 2017, 1350 прочитания

"Параграф 42" е новата PR агенция на българския пазар "Параграф 42" е новата PR агенция на българския пазар

Компанията е част от портфолиото на The Smarts

22 май 2017, 1875 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Имоти Инвестиции»

Бизнес имоти
Бизнес имоти

Тенденции и ревю на бизнеса с недвижими имоти и инвестиции в него.

Кариерен клуб: Финанси »

VIA University College, Дания

Катерина Николова разказва за опита и преживяванията си докато учи "Маркетинг и мениджмънт" в Дания

Стажове, стипендии, конкурси (22-28 май)

Селекция от актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Вече имате MBA диплома. Какво следва?

Особености на кариерното развитие след придобиването на дипломата по бизнес образование за мениджъри

5 съвета за успех в конкурса Next Generation

Какво е важно да имате предвид, когато попълвате документите си и се явявате на интервю в конкурса за млади бизнес лидери на "Капитал" и "Кариери"

Стажове, стипендии, конкурси (15-21 май)

Селекция от актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
SBS Broadcasting Group стъпва на българския медиен пазар

Типографът Ботьо Николчев: Работим за това българската кирилица да е равнопоставена на руската

Изпълнителният директор и "главен готвач" на шрифтове в lettersoup пред "Капитал"

Инженерът, който стана мениджър

Йонуц Фаркаш, регионален мениджър на Schneider Electric за България, Албания, Македония и Косово, пред "Капитал"

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Театър и танц от три континента

Двете най-големи международни театрални събития в България – "Варненско лято" и платформата "Световен театър в София", представят между 1 и 11 юни селекция от интересни спектакли

Мечът на Гай Ричи

В новия "Крал Артур" митът е в "рокенрола" ритъм

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 20

Капитал

Брой 20 // 20.05.2017 Прочетете
Капитал Daily, 25.05.2017

Капитал Daily

Брой 78 // 25.05.2017 Прочетете