Регистрация
1 19 окт 2007, 20:36, 6057 прочитания

Особености на регионалните вестници

Изследване на агенция Eternamedia отчита троен скок на рекламата в регионалните медии

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Зов за помощ

Глобата на Комисията за финансов надзор може да доведе до закриването на врачанския вестник "ЗовNews"

24 яну 2015

Натискът над медиите става и чрез юридически инструменти

Александър Кашъмов, ръководител на правния екип на "Програма Достъп до информация"

4 май 2012

Колко е трудно да бъдеш свободен

Пет неща, които трябва да знаете за местната преса в България

4 май 2012


Претъпканият български вестникарски пазар е разделен на две големи групи - централни и регионални вестници, всяка със свои особености в съдържанието, което предлага и бизнес-моделите, по които оцеляват.

И докато централните вестници се возят из българския медиен пазар седнали удобно върху сравнително големи рекламни инвестиции, то регионалните са натъпкани в нещо като малък и стар автобус. Нещо повече - една голяма част от тях през повечето време са сериозно заплашени да изпаднат от него на някой по-остър завой...

Регионалните вестници обикновено са с по-малки тиражи и много локални новини. По мнение на много от местните издатели с които "Капитал" се свърза, всеки регионален вестник се развива според правилата на областта, в която излиза и според степента на икономическата развитост на региона който покрива.

За рекламни бюджети от около 40 млн. евро през 2006 г. са се състезавали по данни на Националния статистически институт 257 всекидневни и седмични вестника. Според Галентин Влахов, председател на Асоциацията на регионалните медии, регионалните вестници у нас са над сто от тях са регионални. За сравнение - в Чехия например при 10 млн. население и рекламен пазар 213 млн. евро всички вестници са малко под 100. По изчисления на медиа агенцията Eterna media общият дневен тираж на всички регионални вестници в България понякога може да стига чак 1.500 млн. копия.Ниското потребление на вестници и фрагментираният пазар правят инвестицията в този вид печатни медии доста непривлекателна финансово. Според управителката на "Бряг Медиа груп", която стои зад вестниците "Бряг" - Русе и Силистра, както и "Посоки" в Плевен Маргарита Трифонова "от няколко години съм в издателския бизнес и едва отскоро вестниците ми излизат на печалба. Само един икономически силен район може да издържа, силен вестник", коментира тя. Освен тази сметка в уравнението на вестникарския бизнес има и още едно, трудно за пресмятане неизвестно. "Професионалните издатели, тези, които се занимават с вестникарство, остават все по-малко", според Степан Еремян, издател на двата най-силни регионални вестника - "Струма" и "Марица". Колегата му от Враца, Даниел Бузов издател на вестник "Конкурент", който покрива Северозападна България (областите Враца, Видин и Монтана), обяснява, че "има местни издатели, които печатат по 400 - 500 бройки, което вреди на пазара и пречи на сериозните издатели, които развиват вестниците си години наред. Обикновено издания с такива символични тиражи се появяват преди избори и след това изчезват от пазара", каза Бузов.

Рекламен ръст

По данни на Etermamedia рекламата в регионалните медии е скочила три пъти за пет години. През миналата година те са привлекли 15% от общите рекламни бюджети за преса в страната, докато през 2001 г. в тях са се влели едва пет процента. Прогнозите за 2007 г. пък показват допълнително увеличение с около 20% в сравнение с миналата година, при това на фона на общото свиване на процентите в радио и преса на национално ниво за сметка на телевизиите. "Например някои от банките, като СиБанк и "Райфайзен банк" са увеличили рекламните си бюджети по отношение на регионалните вестници. Много от изданията се стараят да подобрят печата си, излизат цветни и това влияе и на рекламодателите, които искат каретата им да са цветни и да изглеждат добре", коментира управителката на Eterma media Силвия Недкова. Нейната агенция разработи изследване за развитието на медийния и рекламен пазар на регионалните медии.Проучването показва, че увеличението на рекламния пазар в регионалните медии (45% за миналата година в сравнение с 2005 г.) се дължи основно на банките, както и на големите търговски вериги като "Билла", "Практикер" и "Мосю Бриколаж". "И в България вече е силно изразена тенденцията за по добро таргетиране на медиите. Регионалните вестници са важни като рекламен канал в цялостната кампания, защото са добре географски таргетирани. Хората в България вярват на местния вестник и затова са предпочитани от компаниите, които рекламират услуги", коментира управителката на MediaS SMV Татяна Лозович. По наблюденията на Недкова обаче "местните медии трудно рекламират продукти, произведени извън региона. Мощните компании, които произвеждат автомобили, скъпа козметика, разнообразни хранителни стоки и напитки, не обръщат сериозно внимание на локалните медии. Дори и по време на избори политическите сили не разчитат толкова на медиен отзвук в тях", каза тя. Според управителката на "Бряг Медиа Груп" Маргарита Трифонова (издател на в. "Бряг" в Русе и Силистра, както и плевенския "Посоки") "80% от приходите на регионалните вестници са от реклама. Повече от 10% непродадени от един вестник с тираж 4-5 хиляди са рискови за съществуването му", обяснява Трифонова.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Губят ли смисъл рекламните фестивали Губят ли смисъл рекламните фестивали

В навечерието на ФАРА попитахме рекламистите как се променя значението на най-голямото рекламно събитие в страната

28 авг 2015, 882 прочитания

Пеевски излиза от сянката си. Е, и? 7 Пеевски излиза от сянката си. Е, и?

Депутатът вече официално притежава част от изданията, които контролира, но това не променя особено срастването между медии, политика, съдебна власт и бизнес

28 авг 2015, 5121 прочитания

24 часа 7 дни

29 авг 2015, 4847 прочитания

29 авг 2015, 1378 прочитания

29 авг 2015, 550 прочитания

Всички новини

Библиотека / K:ids»

K:ids
K:ids

Списание за родители и близки на деца от 0 до 18. Полезно, практично забавно за учене, възпитание, детска психология.

Кариерен клуб: Финанси »

Българската фондова борса обявява конкурс за CFA стипендии

Крайният срок за подаване на документи е 30 септември 2015 г.

Започна младежки конкурс за есе на тема "Знание за всички"

Финалният срок за кандидатстване е 21 септември 2015 г.

Мариана Итева: MBA позволява на мениджърите да развият "меките" си умения

Изчакайте известно време да натрупате не само професионален, но и житейски опит, преди да запишете MBA, съветва регионалният директор "Индустриално развитие" на "Веолия" за Централна и Източна Европа

Моят университет: University of Exeter, Англия

Жана Ле разказва за опита и преживяванията си като студентка по "Мениджмънт и лидерство" в Екзитър, Англия

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Нещо старо и нещо сребърно

Българските агенции се върнаха с две сребърни отличия от рекламният фестивал Golden Drum

Паниката е по-голяма от апокалипсиса

Страховете за икономическа криза Made in China изглеждат преувеличени. Рискът е, че предпазните механизми са вече изчерпани

Губят ли смисъл рекламните фестивали

В навечерието на ФАРА попитахме рекламистите как се променя значението на най-голямото рекламно събитие в страната

Кой брани летище София

Адвокатът на Делян Пеевски, макар да няма опит, защитава столичната аерогара в арбитражно дело за 42 млн. долара. Държавното дружество вече загуби на първа инстанция

Губят ли смисъл рекламните фестивали

В навечерието на ФАРА попитахме рекламистите как се променя значението на най-голямото рекламно събитие в страната

Операция М

Невинните и отнесените печелят в еклектичния American Ultra ("Ултра напушен агент")

Небесно царство

Фотографът Найджъл Пери и неговите портрети на звезди, които вече не са между живите

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 34

Капитал

Брой 34 // 29.08.2015 Прочетете
Капитал Daily, 28.08.2015

Капитал Daily

Брой 164 // 28.08.2015 Прочетете
Капитал Light, брой 34

Капитал Light

Брой 34 // 29.08.2015 Прочетете