Регистрация

// Бизнес / Медиа и реклама

1 19 окт 2007, 20:36, 5865 прочитания

Особености на регионалните вестници

Изследване на агенция Eternamedia отчита троен скок на рекламата в регионалните медии

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Зов за помощ

Глобата на Комисията за финансов надзор може да доведе до закриването на врачанския вестник "ЗовNews"

24 яну 2015

Натискът над медиите става и чрез юридически инструменти

Александър Кашъмов, ръководител на правния екип на "Програма Достъп до информация"

4 май 2012

Колко е трудно да бъдеш свободен

Пет неща, които трябва да знаете за местната преса в България

4 май 2012


Претъпканият български вестникарски пазар е разделен на две големи групи - централни и регионални вестници, всяка със свои особености в съдържанието, което предлага и бизнес-моделите, по които оцеляват.

И докато централните вестници се возят из българския медиен пазар седнали удобно върху сравнително големи рекламни инвестиции, то регионалните са натъпкани в нещо като малък и стар автобус. Нещо повече - една голяма част от тях през повечето време са сериозно заплашени да изпаднат от него на някой по-остър завой...

Регионалните вестници обикновено са с по-малки тиражи и много локални новини. По мнение на много от местните издатели с които "Капитал" се свърза, всеки регионален вестник се развива според правилата на областта, в която излиза и според степента на икономическата развитост на региона който покрива.

За рекламни бюджети от около 40 млн. евро през 2006 г. са се състезавали по данни на Националния статистически институт 257 всекидневни и седмични вестника. Според Галентин Влахов, председател на Асоциацията на регионалните медии, регионалните вестници у нас са над сто от тях са регионални. За сравнение - в Чехия например при 10 млн. население и рекламен пазар 213 млн. евро всички вестници са малко под 100. По изчисления на медиа агенцията Eterna media общият дневен тираж на всички регионални вестници в България понякога може да стига чак 1.500 млн. копия.Ниското потребление на вестници и фрагментираният пазар правят инвестицията в този вид печатни медии доста непривлекателна финансово. Според управителката на "Бряг Медиа груп", която стои зад вестниците "Бряг" - Русе и Силистра, както и "Посоки" в Плевен Маргарита Трифонова "от няколко години съм в издателския бизнес и едва отскоро вестниците ми излизат на печалба. Само един икономически силен район може да издържа, силен вестник", коментира тя. Освен тази сметка в уравнението на вестникарския бизнес има и още едно, трудно за пресмятане неизвестно. "Професионалните издатели, тези, които се занимават с вестникарство, остават все по-малко", според Степан Еремян, издател на двата най-силни регионални вестника - "Струма" и "Марица". Колегата му от Враца, Даниел Бузов издател на вестник "Конкурент", който покрива Северозападна България (областите Враца, Видин и Монтана), обяснява, че "има местни издатели, които печатат по 400 - 500 бройки, което вреди на пазара и пречи на сериозните издатели, които развиват вестниците си години наред. Обикновено издания с такива символични тиражи се появяват преди избори и след това изчезват от пазара", каза Бузов.

Рекламен ръст

По данни на Etermamedia рекламата в регионалните медии е скочила три пъти за пет години. През миналата година те са привлекли 15% от общите рекламни бюджети за преса в страната, докато през 2001 г. в тях са се влели едва пет процента. Прогнозите за 2007 г. пък показват допълнително увеличение с около 20% в сравнение с миналата година, при това на фона на общото свиване на процентите в радио и преса на национално ниво за сметка на телевизиите. "Например някои от банките, като СиБанк и "Райфайзен банк" са увеличили рекламните си бюджети по отношение на регионалните вестници. Много от изданията се стараят да подобрят печата си, излизат цветни и това влияе и на рекламодателите, които искат каретата им да са цветни и да изглеждат добре", коментира управителката на Eterma media Силвия Недкова. Нейната агенция разработи изследване за развитието на медийния и рекламен пазар на регионалните медии.Проучването показва, че увеличението на рекламния пазар в регионалните медии (45% за миналата година в сравнение с 2005 г.) се дължи основно на банките, както и на големите търговски вериги като "Билла", "Практикер" и "Мосю Бриколаж". "И в България вече е силно изразена тенденцията за по добро таргетиране на медиите. Регионалните вестници са важни като рекламен канал в цялостната кампания, защото са добре географски таргетирани. Хората в България вярват на местния вестник и затова са предпочитани от компаниите, които рекламират услуги", коментира управителката на MediaS SMV Татяна Лозович. По наблюденията на Недкова обаче "местните медии трудно рекламират продукти, произведени извън региона. Мощните компании, които произвеждат автомобили, скъпа козметика, разнообразни хранителни стоки и напитки, не обръщат сериозно внимание на локалните медии. Дори и по време на избори политическите сили не разчитат толкова на медиен отзвук в тях", каза тя. Според управителката на "Бряг Медиа Груп" Маргарита Трифонова (издател на в. "Бряг" в Русе и Силистра, както и плевенския "Посоки") "80% от приходите на регионалните вестници са от реклама. Повече от 10% непродадени от един вестник с тираж 4-5 хиляди са рискови за съществуването му", обяснява Трифонова.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още от Медиа и реклама

Седмични новини за маркетинг и реклама

Седмични новини за маркетинг и реклама

Carat прогнозира, че дигиталните медии ще заемат 25% от целия рекламен пазар през 2016 г., Започва Mtel PR Challenge 2015, Google иска да промени пазара на телевизионна реклама

26 мар 2015, 527 прочитания

Рекламният пазар в България продължава да стагнира 2

Рекламният пазар в България продължава да стагнира

Асоциацията на комуникационните агенции отчита крехко увеличение на обема на инвестициите, но тези в интернет реклама спадат

26 мар 2015, 1128 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Моят университет: Aalborg University

Иван Пенчев разказва за опита и преживяванията си като студент по "Разработване на софтуер" в Олбор, Дания

Добрин Миревски: Кариерният ми път се промени още докато учех ЕMBA

Обучението за мениджъри те прави не само по-добър професионалист, но и по-осъзнат човек, споделя директорът "Бизнес развитие" в компанията за управление на дългове EOS Matrix

Моят университет: NHTV Breda University of Applied Sciences

Дайана Атанасова разказва за опита и преживяванията си като студент по "Международни медии и мениджмънт на развлекателната индустрия" в гр. Бреда, Холандия

Младежи могат да станат изпълнителен директор на "Адеко" за 1 месец

Крайният срок за кандидатстване е до 1 май 2015 г.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Нещо старо и нещо сребърно

Българските агенции се върнаха с две сребърни отличия от рекламният фестивал Golden Drum

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 11

Капитал

Брой 11 // 21.03.2015 Прочетете
Капитал Daily, 27.03.2015

Капитал Daily

Брой 58 // 27.03.2015 Прочетете
Капитал Light, брой 11

Капитал Light

Брой 11 // 21.03.2015 Прочетете