Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
71 9 окт 2009, 16:21, 9121 прочитания

Някои го предпочитат горещо

Рекламната кампания на цигарите Merilyn Slims и The King тества границите на правилата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

ВАС: Андрей Слабаков е извършил дискриминация

Според съда изказването на режисьора, че "гейовете са много по-вредни" от цигарите, представлява тормоз и подбуждане

16 дек 2013

Рекламирането е вредно за вашето здраве

Здравното министерство предлага нови ограничения върху рекламата и търговията с цигари

11 мар 2011

Усещане за 333 хил. лева

КЗК наложи глоба заради рекламите на цигарите King's и Merilyn

11 юни 2010

КЗК наказа King's и Merilyn

Регулаторът определи попфолк клиповете и публикациите в пресата за скрита реклама

10 юни 2010

Поредният удар на "Винпром Пещера"

Ако някой ден трябва да се посочи един маркетинг отдел, който е нанесъл най-трайни вреди върху рекламната индустрия в България, най-сериозният претендент за тази роля би бил отдела на "Винпром Пещера"

11 юни 2009


Усещане за жена. В съзнанието на всеки вероятно изникват различни образи и емоции.

Оказва се обаче, че за една група популярни личности от шоубизнеса в България отговорът е един и категоричен: "Като една вселена с аромат на ванилия!" И при това задължително е обвързан с образа на американската актриса Мерилин Монро, която за около шест месеца се превърна в икона, пример за подражание на същата тази група от знаменитости.

Най-впечатляващото в нейния стил и начин на живот за тях е маниерът й на пушене, който по думите им е непоправимо секси, а цигарата я правела много по-привлекателна и желана от мъжете. А за да постигнат същия ефект, изборът им на марка цигари е също така еднозначен и категоричен - Merilyn Slims (която се произвежда от "Кингс табако" ЕАД, собственост на свързаната с "Винпром Пещера" захарна компания "Сигма консултинг").

Пасват отлично

Този сценарий се разиграва в българските печатни медии в поредица от едни и същи материали и интервюта, които не носят подписа на журналист и, странно, обикалят различни издания. И продължава в поредица от музикални видеоклипове на попфолк изпълнители, които доволно изразяват предпочитания към същата марка като част от творческата концепция на песните си.



На Мерилин Монро е посветено парчето "Усещане за Мерилин" на изпълнителите на музикална компания "Пайнер" Преслава и Константин, както научаваме от техни интервюта (разбира се, поразително подобни), които четем във вестниците "Уикенд" и "Стандарт" и списание "Блясък". В клипа Константин играе ролята на продуцента Mr. King, който, разбира се, пуши цигари от марката The King (отново производство на "Кингс табако" ЕАД) и флиртува с две различни жени, едната от които трябва да прилича на американската актриса.

"За мен Mr. King е олицетворение на мъжкаря, какъвто навремето е бил президентът за Мерилин Монро. Той има свободата да бъде където пожелае, когато пожелае и с когото пожелае. Може да говори свободно, да бъде бунтар, да бъде забавен и смел, поне такъв би бил един крал в наши дни", обяснява изпълнителят в интервюто си за различните издания.

Друг фен на марката The King e режисьорът и актьор Андрей Слабаков, който през юни заявява категорично: "King ми паснаха отлично и за мен оттук нататък те са символ на истинското качество и мъжкия вкус", а ние научаваме това от "Новинар", "Телеграф", "Монитор" и "Марица". При това в разстояние от няколко дни.

Объркахте ли се вече? Да, и на нас ни се сториха твърде много съвпадения. Още повече че в България рекламата на тютюн и тютюневи изделия е забранена както в радио- и телевизионни предавания, така и в печатните медии.

Или не съвсем

Експерти от министерството на икономиката обясниха пред "Капитал", че всякакви нестандартни форми на комуникация, що се отнася до рекламата на тютюневи изделия като пласирането на продукти в музикални видеоклипове, PR материали в печатните медии или промоционални интернет сайтове, се явяват в нарушение на разпоредбите на Закона за тютюна и тютюневите изделия и на Рамковата конвенция на Световната здравна организация за контрол на тютюна.

"Предполагам, че всички тези хора са консуматори и почитатели на марките ни", така маркетинг директорът на "Кингс табако" ЕАД Милен Щерев коментира еднаквите интервюта на различни популярни личности в медиите. Той обаче подчерта, че не е попадал на тях и компанията не може да контролира съдържанието на журналистически материали и публикации.

Щерев отрече и да имат договорни отношения за спонсорство с телевизия "Планета"или с други продуценти. "Вплитането в сюжета и показването на наши марки в музикални видеоклипове вероятно идва от страна на режисьорите и изпълнителите", разсъждава маркетинг директорът на "Кингс табако" и продължава: "В някаква степен това е комплимент за нас, тъй като обикновено в подобни продукции се показват луксозни марки. Вероятно предвид голямото търсене на нашите марки и отличния им продуктов дизайн, те са счетени за аксесоар, който би подхождал на стила на съответната продукция."

От музикална компания "Пайнер", която продуцира попфолк изпълнителите и техните клипове,  също отрекоха да имат договорни взаимоотношения с "Кингс табако" ЕАД за пласирането на техни продукти във видеоклипове. А фактът, че марките Merilyn Slims и The King се появяват на екрана, обясниха с режисьорско виждане. Увериха ни, че от месец по телевизия "Планета" се излъчват нови версии на музикалните видеоклипове, в които търговските марки са заличени.

Съветът за електронни медии обаче е предприел административна процедура относно излъчването на тези клипове, тъй като според тях се нарушава забраната на чл.80, ал.2  от Закона за радиото и телевизията да се рекламират тютюн и тютюневи изделия в радио- и телевизионни предавания, както и забраната за скрита реклама в чл.77, ал.2. Санкциите, на които подлежат електронните медии, ако регулаторът установи нарушение, са между 2000 и 15 000 лева.

Печатните медии, на които изпратихме запитвания за поредицата еднакви материали в услуга на марките Merilyn Slims и The King, предпочетоха да не коментират казуса. От рекламния отдел на вестниците "Телеграф" и "Монитор" ни отказаха коментар с мотива, че не дават информация за договорните си отношения с рекламодателите. И ако двете издания от медийната империя на Ирена Кръстева не са подписали Етичния кодекс на българските медии, то "Стандарт" и "Новинар" са и поне на хартия носят отговорност пред читателите си, в случай че за интервютата е прието плащане и това не е отбелязано.

Ако преценката дали да промотират цигари, или шоколади зависи от съвестта на популярните личности, се предполага, че за тютюневите компании има ясни граници, в които да поставят маркетинговите си активности. По думите на маркетинговия директор на "Кингс табако" ЕАД Милен Щерев въвеждащата рекламна кампания на двете марки цигари е проведена единствено чрез двата разрешени от закона начини - чрез билбордове, на които е показана само търговската марка на тютюневите изделия и чрез поставяне на рекламни материали и промоции в точките на продажба.

Още в началото на годината Merilyn Slims стартираха билборд кампания, в която се виждаше изображението на символа на марката Мерилин Монро, словесното наименование Merilyn и рекламният слоган "Усещане за жена". По закон тютюневата компания има право да показва на съоръжения за външна реклама само регистрираната си търговска марка. Справката в базата данни на българското патентно ведомство обаче показва, че компанията е получила регистрация на марката Merilyn като комбинация между слово и изображение едва в края на септември 2009 г. А регистрираната търговска марка не включва слогана "Усещане за жена". В подобно нарушение попадат и билбордовете на марката The King, на които се изобразява рекламното изречение "Вкус за мъже". Някои от тях комуникираха промоционалната цена от 2.80 лева за кутия, което също противоречи на разпоредбите на закона.

Големите международни компании на пазара на тютюневи изделия имат вътрешни маркетингови кодекси, в които правилата са много по-строги от ограниченията на местните законодателства в различните страни. По маркетинговото поведение на бившата цигарена фабрика в Пловдив ни се струва, че българските играчи дори не са тръгнали по този път.
Из "Закон за тютюна и тютюневите изделия"

Чл. 35. (1) Забранява се рекламирането на тютюн и тютюневи изделия, с изключение на:

1. територията на предприятия, където се произвеждат тютюн или тютюневи изделия, и обектите, в които се извършва търговия с тютюн и тютюневи изделия

2. използването на търговска марка, когато в рекламата не участват лица под 18 години и тя не е предназначена или насочена към тях

3. места или мероприятия, на които достъпът на лица под 18 години е забранен.

(2)Забранява се рекламирането на тютюн и тютюневи изделия в радио- и телевизионни предавания.

(3) Рекламирането на тютюн и тютюневи изделия в пресата и в други печатни издания и чрез услугите на информационното общество се допуска само за публикации, които са:

1. предназначени изключително за професионалисти в областта на търговията с тютюн и тютюневи изделия или за лица, чийто основен предмет на дейност е производството или търговията с тютюн и тютюневи изделия

2. отпечатани или публикувани в трета държава и не са предназначени за пазара на държава - членка на Европейския съюз, и на други държави - страни по Споразумението за Европейското икономическо пространство.

(4) Друга реклама на тютюн и тютюневи изделия в пресата и в други печатни издания и чрез услугите на информационното общество е забранена.
 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (23 май) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (23 май)

"Параграф 42" е нова PR агенция на българския пазар от създателите на The Smarts; All Channels спечели най-много отличия в "PR приз" 2017; Кои са международните лектори във ФАРА 2017; Европейската комисия глоби Facebook със 110 млн. евро, a Vivendi преговаря за обединяване на бизнеса си с рекламната група на Havas

23 май 2017, 918 прочитания

"Параграф 42" е новата PR агенция на българския пазар "Параграф 42" е новата PR агенция на българския пазар

Компанията е част от портфолиото на The Smarts

22 май 2017, 1076 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Регионален бизнес»

Регионален бизнес Варна, Шумен
Регионален бизнес Варна, Шумен

Какъв е бизнес климатът в региона и как се развива бизнесът

Кариерен клуб: Финанси »

VIA University College, Дания

Катерина Николова разказва за опита и преживяванията си докато учи "Маркетинг и мениджмънт" в Дания

Стажове, стипендии, конкурси (22-28 май)

Селекция от актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Вече имате MBA диплома. Сега накъде?

Особености на кариерното развитие след придобиването на дипломата по бизнес образование за мениджъри

5 съвета за успех в конкурса Next Generation

Какво е важно да имате предвид, когато попълвате документите си и се явявате на интервю в конкурса за млади бизнес лидери на "Капитал" и "Кариери"

Стажове, стипендии, конкурси (15-21 май)

Селекция от актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Мексиканската медийна вълна

Конспиративно жълтите сайтове - удобната платформа за ченгета, политици и обикновени интриганти

В Капана на славата

С развитието на Пловдив малката зона в центъра се превърна от културна в туристическа зона и това се отрази на наемите

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Разходка по ул. "Св. св. Кирил и Методий"

Една от най-дългите улици в София е средище на занаяти, работилници, магазини и пазари

Театър и танц от три континента

Двете най-големи международни театрални събития в България – "Варненско лято" и платформата "Световен театър в София", представят между 1 и 11 юни селекция от интересни спектакли

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 20

Капитал

Брой 20 // 20.05.2017 Прочетете
Капитал Daily, 23.05.2017

Капитал Daily

Брой 77 // 23.05.2017 Прочетете