Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
16 23 окт 2009, 13:36, 5977 прочитания

Говори с тях

Българските блогъри са отворени да общуват с компании, които се вслушват в мнението им

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

APRA разширява бизнеса си на Балканите

PR агенцията отваря офиси в Македония, Албания и Косово

30 юли 2012


PR практиците за блогърите:

"Огромната разлика между блогърите и журналистите е, че те свободно могат да публикуват своето мнение – не зависят от решението на редактори или корпоративни интереси на медията, в която работят. Това ги прави лидери на обществено мнение."

Анелия Мирчева, Директор "Маркетинг, реклама и връзки с обществеността", Първа инвестиционна банка

"Блогърите са атрактивна целева група особено за продукти и услуги, чиито потребители и стейкхолдъри са редовни потребители на интернет и във възрастова група 15-35."

Гергана Василева, управляващ партньор на United Partners

"Информацията, която изпращаме на блогърите, е съобразена преди всичко с темите, от които те се интересуват. Tя трябва да им е полезна, да им казва нещо ново, да е интересна и да им дава свободата да я коментират и споделят своето мнение."

Илиана Александрова, генерален мениджър на AMI Communications

"За нас подобно на журналистите блогърите не са просто таргет група, а са потенциални съюзници в предаването на информация до аудиторията. Блогърите наследиха от традиционните медии мисията на свободата на словото и в момента са единствените, които напълно я олицетворяват."

Левена Лазарова, управляващ директор на Ogilvy PR Sofia

"Блогърите са високоинформирани и компетентни,често професионалисти в съответната област хора, чието мнение рядко може да
бъде срещнато в традиционните медии и е изключително ценно за компаниите, с които работим."

Чавдар Петров, ръководител на PR отдел в APRA/Porter Novelli

Едногодишно околосветско пътешествие с Coca-Cola. Стартът е на 1 януари в Мадрид, маршрутът минава през 206 държави, мисията - да се проследи пътят на щастието. Това преживяване ще бъде достъпно за трима блогъри, избрани чрез онлайн гласуване, като част от глобалната кампания Open Happiness на безалкохолната напитка. Coca-Cola ще поеме разходите на тримата пътешественици и ще им плаща заплати, а тяхната задача ще бъде да се срещат с местните хора, да открият какво ги прави щастливи и да споделят впечатленията си в сайта на кампанията, в Twitter и в YouTube.

Това е най-пресният пример за усилията на компаниите да бъдат част от безкрайно любопитния свят на социалните медии - били те блогове, социални мрежи или платформи за създаване на съдържание от потребителите. Всъщност маркетингът от уста на уста (от англ. word-of-mouth) се очертава като един от най-бързо растящите бизнеси в САЩ и според изследователската агенция PQ Media пазарът се оценява на 1.5 млрд. долара през 2008 г.

В България тази седмица беше представено проучване (едно от първите) какво е отношението на блогърите към PR практиките и нагласите им към взаимодействието с компании или PR агенции (виж графиката). То е реализирано по инициатива на PR агенция AMI Communications с помощта на Нов български университет и агенцията за пазарни проучвания "Арбитраж" и в него са взели участие 52-ма български блогъри. Освен че съдържа полезни изводи за маркетолозите за това как е подходящо да се подхожда към специфична публика като блогърите, изследването посочва категорично, че сравненията със САЩ са нерелевантни.

Така например в годишното изследване на Technorati за състоянието на блогосферата се отбелязва, че без съмнение блоговете вече са мейнстрийм, както и че се наблюдава нарастващо припокриване между тях и традиционните медии. Там нараства и броят на професионалните блогове, докато в България блоговете са предимно лично пространство за себеизразяване. Затова на тях се гледа повече като на

алтернативен източник на информация



встрани от сложните медийни схеми на отразяване на действителността.

Еленко Еленков има собствен блог от шест години и както сам определя - "публикува неща, които го изненадват", а съдържанието на сайта му е "асорти". Средно на ден блогът му се посещава от 1500 души, а 1367 са абонирани да получават RSS емисии. Еленко е взел участие в анкетата на AMI Communications и смята, че резултатите от нея отвеждат в две важни посоки - все по-ниското доверие в медиите и това, че българският PR се движи с около две години назад от останалия свят. "Проблемът е, че блогърите или се третират като останалите медии, или на тях се гледа като на нов вид медия за младежи, а това не е така", обяснява Еленко и продължава: "Хората, които четат блогове, влизат там, защото им е интересно. Те са и тези, които много лесно възприемат новите неща и след това ги разпространяват сред другите."

Всъщност това е една от причините блогърите да бъдат атрактивна целева група за рекламодателите и обект на интерес за PR практиците. Гергана Василева, управляващ партньор в PR агенция United Partners, разказва: "Преди две седмици бях в Лондон на срещи с различни PR агенции и организации. Една от агенциите беше направила онлайн изследване с въпрос кои са медиите, на които се доверявате за финансова информация и за тяхно огромно учудване един блог, създаден от финансов анализатор преди само година, беше с почти същия рейтинг като този на BBC!"

Според изследването на AMI Communications блогърите са по-скоро отворени да общуват с PR практици, но едва 21% от анкетираните казват, че получават редовно информация от тях. Боян Юруков е носител на наградата "Блог 2009" на Българската уеб асоциация. Той също е участвал в анкетата и казва, че гледа положително на проактивния подход на компаниите към блогърите. Стига обаче да няма натиск и отношенията да са отворени. "Ако PR специалистът не е сигурен, какво може да е сътрудничеството, може директно да пита няколко блогъра и те на драго сърце ще му отговорят. Радваме се да ни обръщат внимание", признава той.

Всъщност Боян сам е инициирал и реализирал няколко успешни сътрудничества с български компании. Едното от тях е с Първа инвестиционна банка, която финансира кандидатурата му за делегат на Световния младежки конгрес."Когато кандидатствах, попитах в Twitter кой би ме подкрепил и те откликнаха веднага. Нищо в споразумението не предполага някакви конкретни действия от моя страна. Подкрепят ме заради блога ми, мнението им за мен и възможността, която този конгрес би ми дал", разказва той.

ПИБ организират и регулярни срещи офлайн с блогъри, като първата такава беше за рождения ден на корпоративния блог на банката. Анелия Мирчева, директор "Маркетинг, реклама и връзки с обществеността" на финансовата институция, обяснява, че идеята на тези събирания е да се запознаят, да ги изслушат, да приемат техните препоръки и съвети за нови инициативи. "Това са хората, които до голяма степен определят мнението на нашите публики в интернет", убедена е тя.

PR практиците, до които се допитахме, са единодушни в твърденията си, че блогърите са специфична група, която изисква различен подход. Илиана Александрова, генерален мениджър на PR агенция AMI Communications, казва, че за да бъде успешна комуникацията с блогърите, е необходимо добре да се познава блогосферата, да има лично отношение към всеки блогър и информацията, която им се подава, да бъде съобразена с индивидуалните им предпочитания и интереси.

"Контактуваме само с блогъри, които знаем, че нямат против да бъдат информирани от наша страна по съответните теми, а картите са свалени на масата – блогърите знаят кои сме ние, за кого работим и защо се обръщаме към тях", разказва Левена Лазарова, управляващ директор на Ogilvy PR и добавя, че комуникацията им с блогърите се подчинява на вътрешен етичен кодекс, който се прилага на глобално ниво от всички агенции в мрежата.

Чавдар Петров, мениджър на PR отдел в APRA Porter Novelli, припомня, че е много важно PR практиците да бъдат последователни в контактите си с блогърите, ако искат да постигнат резултат. "Грешка е просто да изпратиш информация на блогър и да спреш дотам, тъй като това е началото на разговор между автора на блога и читателите му, в който винаги трябва да си на разположение за още въпроси", коментира той. Според Чавдар Петров блогърите са атрактивна целева група за продукти и услуги от сферата на технологиите, туризма и бързооборотните стоки. И разказва, че сред техните клиенти, тези, които работят най-активно с блогъри, са HP. "Преди време с тях създадохме един от първите български блогове, списван от човек на висока ръководна позиция в компанията, а наскоро изпратихме автор в блог за архитектура на световното изложение на компанията в Барселона ", добавя той.

Едно от най-важните правила в общуването с блогъри, а и едно от основните в маркетинга въобще, е

Да умееш да слушаш

Според Еленко Еленков един от големите проблеми е, че PR агенциите и компаниите се страхуват да не получат негативни оценки и ревюта. "Не е задължително, ако блогърът се изкаже негативно за даден продукт, аудиторията му да се съгласи с него", обръща внимание той. И добавя, че ако компаниите искат да имат успех сред блогърите, трябва да се научат да приемат критики и да признават грешките си. И още нещо много важно - да не ги задължават и ангажират с условия. Еленко, който работи в сферата на интернет бизнеса (той е мениджър "Проекти" в интернет отдела на "Икономедиа" - компанията, издател на "Капитал"), разказва, че неведнъж е получавал покани от технологични компании за пътувания за световните премиери на различни продукти или услуги. И една от причините досега да е отказвал е, че компанията или PR агенцията изисква публикация или отразяване.

Еми Попова поддържа блог за заведения, в който споделя впечатленията си от храната, обстановката и обслужването. Съвсем естествено е получавала покани от собственици или управители на ресторанти да ги посети. Тя обаче предпочита да не се отзовава на тях и има ясно обяснение защо: "Посещавам тези, които си заслужават, но никога не предупреждавам или информирам, че съм аз. Все пак идеята на блога ми е да ходя инкогнито и да получавам обективно обслужване."

Резултатите от анкетата сред блогърите сочи, че 32% биха се съгласили да тестват продукт, ако той им харесва, а 40% биха публикували мнението си, ако не им се оказва натиск то да бъде положително. Оказва се обаче, че 21% са получавали и предложение да споделят мнението си за продукт или услуга в блога си срещу заплащане. Боян Юруков е на мнение, че включването на темата "заплащане" в диалога е много рисковано. "Не бива да се предлага "пишете за нас и ще ви платим", защото ефектът ще е обратен", смята той и съветва вместо това компаниите да заложат на преференциални услуги, тестване на продукти, покани за семинари и спонсорство на проекти.

Според Велян Стайков, който има блог, работи във финансовата сфера и се интересува от технологии, няма точна рецепта за общуването между блогъри и PR агенции или компании. Зависи от приоритетите на блогъра, който представя продукта и до каква степен може да бъде обективен относно продукта и рекламното послание. "А, и, казва Велян, човек трябва да чете много и да не вярва на всичко, защото едно добро ревю в блог за даден модел фотоапарат не значи гарантирана обективност."

Една голяма част от рекламодателите вече започна да се убеждава е, че бъдещето на ревютата на продукти и услуги е онлайн. Там, където има свобода на споделянето на мнения и гледни точки и където потребителите знаят, че компаниите могат да ги чуят. И българските блогъри обаче предупреждават - това е игра само за онези, които не държат да притежават контрол върху марките си и които не се притесняват да бъдат открити и честни в комуникацията си.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

По много от същото 3 По много от същото

Есенният телевизионен сезон залага на познати формати

21 сеп 2017, 2028 прочитания

Маневри на 10-ия етаж Маневри на 10-ия етаж

Новият генерален директор на БНТ номинира членове на управителния съвет на медиата

21 сеп 2017, 4401 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / K:ids»

K:ids
K:ids

Списание за родители и близки на деца от 0 до 18. Полезно, практично забавно за учене, възпитание, детска психология.

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (28 август - 3 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (21-27 август)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

George Washington University Law School, САЩ

Ивайло Димитров разказва за университета, магистратурата по "Международно и сравнително право", която завършва там, и за преживяванията си в Америка

Стажове, стипендии, конкурси (31 юли - 6 август)

Селекция от актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
ТВ7 стартира. Отново

Каналът ще се бори да се утвърди като четвърта национална телевизия

Китайският път на Момчиловци

От седем години държавната Bright Dairy произвежда в Шанхай кисело мляко Momchilovtsi, като продажбите вече са за 100 млн. долара годишно

КФН по пътя към независимостта

Финансовият регулатор иска да мине на самоиздръжка, но не всички засегнати харесват това

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Тънка планинска линия

С 15 км/ч по един от най-опасните планински проходи в света

Бандата на Содърбърг

Обикновеният човек надхитря системата в криминалната сатира "Късметът на Логан"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2017 Прочетете
Капитал Daily, 25.09.2017

Капитал Daily

Брой 145 // 25.09.2017 Прочетете