Регистрация

// Бизнес / Медиа и реклама

31 17 дек 2010, 13:38, 18528 прочитания

Накъде след ВАЦ?

Продажбата на най-голямата издателска компания в България може да оживи целия пазар, но само ако вестниците й останат в полето на качествената журналистика

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

"Труд"-ен изход

Огнян Донев и Любомир Павлов подготвят оттеглянето си от медийния бизнес

5 сеп 2012

"Преса" и "Тема" имат нов мажоритарен собственик

Швейцарската Presse-, Televisions- und Communications-Beteiligungs AG е с дял от 28% и във вестник "Труд"

14 май 2012

ВАЦ продаде и медийния си бизнес в Македония

Трите най-тиражни вестника - "Дневник", "Вест" и "Утрински весник", бяха придобити от македонския "Орка холдинг"

19 апр 2012

Две е по-малко от едно

Вместо да решават проблемите на пазара, два издателски съюза ги увеличават

17 фев 2012

Доверието преди всичко

В криза, когато рекламните бюджети са малки, е важно тиражите да са прозрачни

2 дек 2011

Жълтите гости

Два нови таблоида влизат в директна битка за читатели

1 юли 2011

"Стандарт"-на сделка

Тодор Батков продаде 34,5% от вестника, за да съживи медийния си бизнес

10 юни 2011

Конфликт между съдружниците в "Труд" и "24 часа"

Търговският регистър стана арена на спор между Христо Грозев и Любомир Павлов

29 мар 2011

Избраха главните редактори на "Труд" и "24 часа"

Димитрана Александрова поема "Труд", Данка Василева - "24 часа"

18 фев 2011

ВАЦ избра по-ниската оферта

Австрийците спечелиха в надпревара с фирма на Максим Димов

17 дек 2010

Новите собственици на "Труд" и "24 часа": Българският пазар има огромна ниша за независими медии

На въпроси на журналисти днес отговаряха Христо Грозев, Карл Хабсбург, Даниел Руц, Огнян Донев и Любомир Павлов

15 дек 2010

ВАЦ излиза от вестникарския пазар в България

Новият собственик на издателската група е "БГ Принтмедиа" на Христо Грозев и Карл Хабсбург, партньори са й Огнян Донев и Любомир Павлов

14 дек 2010


След близо една година опити издателската група "Вестдойче алгемайне цайтунг" (WAZ) успя да да се раздели с медийните си активи в България. През изминалата седмица сделката за продажбата им най-после стана факт. Консорциум от български, германски и австрийски инвеститори придоби 100% от собствеността на WAZ у нас, която освен двата големи национални ежедневника - "24 часа и "Труд", включва седмичника "168 часа", портфолио от списания, разпространителската агенция "Стрела", сградата на Полиграфическия комбинат в София, печатница и още няколко други дъщерни фирми.

Водещ инвеститор в консорциума е австрийското дружество "БГ приватинвест", собственост на три физически лица - австриеца Карл фон Хабсбург, германеца Даниел Руц и българина Христо Грозев. Техни партньори са мажоритарният собственик на "Софарма" Огнян Донев и Любомир Павлов (повече за купувачите виж в другия текст).

Инфографика

Кой какво купува

Увеличаване

Залогът при тази сделка е много по-голям от това кой ще управлява два от водещите ежедневници на България. Основният въпрос е дали оттеглянето на WAZ ще доведе до нормализация на българския медиен пазар. Или напротив - ще го направи още по-непрозрачен и порочен заради използването на медиите като инструмент за търговия с влияние. На този етап е трудно да се каже по кой път ще поемат вестниците на пресгрупата след смяната на собственика им. Но засега е сигурно, че беше избегната най-голямата опасност - "Труд" и "24 часа" да попаднат в ръцете на кръгове, свързани с "Нова българска медийна група" (управляващи медийната група на "Монитор" и "Телеграф"), тъй като това щеше да доведе до почти пълен монопол на пазара с всички негативни последствия от това.

Бизнес с двойно дъно


Българският вестникарски пазар по принцип има две лица. От светлата му страна са професионалните и качествени издания, които се опитват да печелят пари, като продават повече вестници и реклама в тях. Собствениците и журналистите в тези вестници знаят, че продажбите им зависят от доверието към медиите, затова интересите на читателите са на първо място. В тъмната страна на вестникарския пазар са изданията, които продават не тираж и реклами, а редакционното си съдържание. Тези издания съществуват противно на нормалната бизнес логика само защото собствениците им търгуват с влияние.

Такива са и коментарите на външни анализатори за българския медиен пазар. "Има усещането, че в България собственици купуват медии не за да информират българите, а за да обслужват личните си интереси чрез тях. Тоест чрез тях те си купуват влияние или за политическите им интереси, или за икономическите. А това никак не е чисто", е коментарът на Жан-Франсоа Жулиар, генерален секретар на организацията "Репортери без граници".

Порочността на този бизнес модел

В краткосрочен план търговията с влияние носи някакви печалби на издателите, но в дългосрочен вреди много. Ощетени са всички хора, които разчитат да получават честна и обективна информация, за да си съставят мнение и да взимат решения какво да правят в работата си и живота като цяло. Злоупотребата с медийна власт ощетява също и всички останали медии, защото подкопава доверието към журналистиката. Досега ВАЦ бяха от светлата страна на вестникарския бизнес. Като голяма германска компания търговията с влияние за нея е недопустима практика. Всъщност именно тази тенденция на пазара е основната причина за оттеглянето на ВАЦ от България.

Това беше заявено в прав текст от члена на съвета на директорите на германската компания Бодо Хомбах преди време в интервю за "Ханделсблат". "За нас Югоизточна Европа не е пазар на бъдещето. Нямаме намерение да засилваме позициите си там", заяви той и допълни, че основната причина за това е "липсата на свободна конкуренция на вестникарския пазар". "Тясната обвързаност на олигарси с политическата власт отравя пазара", казва Бодо Хомбах.

Фактът, че ВАЦ притежаваше два от най-големите всекидневника в България, досега беше положителен факт, защото гарантираше, че те няма да преминат към "тъмната страна". Това е и основната причината, сделката от тази седмица да е важна. Големият въпрос след нея е дали ще бъде нарушен балансът на вестникарския пазар и дали няколко от най-влиятелните вестници ще сменят политиката си.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още от Медиа и реклама

Как ще ги стигнем... румънците 2 Как ще ги стигнем... румънците

До края на годината медийният пазар едва ли ще разреши проблема с измерването на телевизионната аудитория

18 апр 2015, 1289 прочитания

Седмични новини за маркетинг и реклама (17 април) Седмични новини за маркетинг и реклама (17 април)

За втори път ще се проведат наградите BAAwards, AOL представи автоматизираната си рекламна платформа, Рекламните инвестиции в социални мрежи ще достигнат 24 млрд. долара

16 апр 2015, 846 прочитания

24 часа 7 дни

17 апр 2015, 7000 прочитания

17 апр 2015, 5792 прочитания

17 апр 2015, 3475 прочитания

17 апр 2015, 3104 прочитания

17 апр 2015, 2451 прочитания

Всички новини

Библиотека / Регионален бизнес»

Регионален бизнес Пловдив
Регионален бизнес Пловдив

Какъв е бизнес климатът в региона и как се развива бизнесът

Кариерен клуб: Финанси »

Ученици ще консултират ученици за възможностите за кандидатстване след 7-и клас

Форумът ще се проведе на 9 май в 22 СОУ "Георги С. Раковски"

Възможности за стажове и работа в европейските институции

От EU Careers съобщават за кои инициативи могат да кандидатстват студентите и младите професионалисти през месец април

"Лидл България" търси стажанти

Крайният срок за кандидатстване е 20 май

Forton търси стажанти

Крайният срок за подаване на документи е май 2015 г.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Какво пропуснаха медиите през годината?

Капитал попита блогъри за събитията, които останаха без отзвук

Как да тренираш дракон

Или за опита на няколко граждански групи в опитомяването на местната власт и ремонтирането на системните градски бъгове

Изложба за масово поразяване

Роудшоуто на тракийските съкровища и българските скандали стигнаха Париж

България във вселената на отрицателните лихви

Процентите по депозити и кредити ще спадат, но ще останат далеч от нивата под нула, с които ЕЦБ тества границите на паричната политика

Този лош, лош Google

Европейската комисия увеличи натиска върху интернет гиганта с проверка за злоупотреба с господстващо положение

Приказки в картинки

Историята на един талантлив илюстратор, почти нездравословно обсебен от котки

Дивото зове

Фотографска изложба показва хора и места, останали почти непроменени в продължение на векове

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 15

Капитал

Брой 15 // 18.04.2015 Прочетете
Капитал Daily, 17.04.2015

Капитал Daily

Брой 71 // 17.04.2015 Прочетете
Капитал Light, брой 15

Капитал Light

Брой 15 // 18.04.2015 Прочетете