Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
31 17 дек 2010, 13:38, 18940 прочитания

Накъде след ВАЦ?

Продажбата на най-голямата издателска компания в България може да оживи целия пазар, но само ако вестниците й останат в полето на качествената журналистика

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

"Труд"-ен изход

Огнян Донев и Любомир Павлов подготвят оттеглянето си от медийния бизнес

5 сеп 2012

"Преса" и "Тема" имат нов мажоритарен собственик

Швейцарската Presse-, Televisions- und Communications-Beteiligungs AG е с дял от 28% и във вестник "Труд"

14 май 2012

ВАЦ продаде и медийния си бизнес в Македония

Трите най-тиражни вестника - "Дневник", "Вест" и "Утрински весник", бяха придобити от македонския "Орка холдинг"

19 апр 2012

Две е по-малко от едно

Вместо да решават проблемите на пазара, два издателски съюза ги увеличават

17 фев 2012

Доверието преди всичко

В криза, когато рекламните бюджети са малки, е важно тиражите да са прозрачни

2 дек 2011

Жълтите гости

Два нови таблоида влизат в директна битка за читатели

1 юли 2011

"Стандарт"-на сделка

Тодор Батков продаде 34,5% от вестника, за да съживи медийния си бизнес

10 юни 2011

Конфликт между съдружниците в "Труд" и "24 часа"

Търговският регистър стана арена на спор между Христо Грозев и Любомир Павлов

29 мар 2011

Избраха главните редактори на "Труд" и "24 часа"

Димитрана Александрова поема "Труд", Данка Василева - "24 часа"

18 фев 2011

ВАЦ избра по-ниската оферта

Австрийците спечелиха в надпревара с фирма на Максим Димов

17 дек 2010

Новите собственици на "Труд" и "24 часа": Българският пазар има огромна ниша за независими медии

На въпроси на журналисти днес отговаряха Христо Грозев, Карл Хабсбург, Даниел Руц, Огнян Донев и Любомир Павлов

15 дек 2010

ВАЦ излиза от вестникарския пазар в България

Новият собственик на издателската група е "БГ Принтмедиа" на Христо Грозев и Карл Хабсбург, партньори са й Огнян Донев и Любомир Павлов

14 дек 2010


След близо една година опити издателската група "Вестдойче алгемайне цайтунг" (WAZ) успя да да се раздели с медийните си активи в България. През изминалата седмица сделката за продажбата им най-после стана факт. Консорциум от български, германски и австрийски инвеститори придоби 100% от собствеността на WAZ у нас, която освен двата големи национални ежедневника - "24 часа и "Труд", включва седмичника "168 часа", портфолио от списания, разпространителската агенция "Стрела", сградата на Полиграфическия комбинат в София, печатница и още няколко други дъщерни фирми.

Водещ инвеститор в консорциума е австрийското дружество "БГ приватинвест", собственост на три физически лица - австриеца Карл фон Хабсбург, германеца Даниел Руц и българина Христо Грозев. Техни партньори са мажоритарният собственик на "Софарма" Огнян Донев и Любомир Павлов (повече за купувачите виж в другия текст).

Инфографика

Кой какво купува

Увеличаване

Залогът при тази сделка е много по-голям от това кой ще управлява два от водещите ежедневници на България. Основният въпрос е дали оттеглянето на WAZ ще доведе до нормализация на българския медиен пазар. Или напротив - ще го направи още по-непрозрачен и порочен заради използването на медиите като инструмент за търговия с влияние. На този етап е трудно да се каже по кой път ще поемат вестниците на пресгрупата след смяната на собственика им. Но засега е сигурно, че беше избегната най-голямата опасност - "Труд" и "24 часа" да попаднат в ръцете на кръгове, свързани с "Нова българска медийна група" (управляващи медийната група на "Монитор" и "Телеграф"), тъй като това щеше да доведе до почти пълен монопол на пазара с всички негативни последствия от това.

Бизнес с двойно дъно


Българският вестникарски пазар по принцип има две лица. От светлата му страна са професионалните и качествени издания, които се опитват да печелят пари, като продават повече вестници и реклама в тях. Собствениците и журналистите в тези вестници знаят, че продажбите им зависят от доверието към медиите, затова интересите на читателите са на първо място. В тъмната страна на вестникарския пазар са изданията, които продават не тираж и реклами, а редакционното си съдържание. Тези издания съществуват противно на нормалната бизнес логика само защото собствениците им търгуват с влияние.

Такива са и коментарите на външни анализатори за българския медиен пазар. "Има усещането, че в България собственици купуват медии не за да информират българите, а за да обслужват личните си интереси чрез тях. Тоест чрез тях те си купуват влияние или за политическите им интереси, или за икономическите. А това никак не е чисто", е коментарът на Жан-Франсоа Жулиар, генерален секретар на организацията "Репортери без граници".

Порочността на този бизнес модел

В краткосрочен план търговията с влияние носи някакви печалби на издателите, но в дългосрочен вреди много. Ощетени са всички хора, които разчитат да получават честна и обективна информация, за да си съставят мнение и да взимат решения какво да правят в работата си и живота като цяло. Злоупотребата с медийна власт ощетява също и всички останали медии, защото подкопава доверието към журналистиката. Досега ВАЦ бяха от светлата страна на вестникарския бизнес. Като голяма германска компания търговията с влияние за нея е недопустима практика. Всъщност именно тази тенденция на пазара е основната причина за оттеглянето на ВАЦ от България.

Това беше заявено в прав текст от члена на съвета на директорите на германската компания Бодо Хомбах преди време в интервю за "Ханделсблат". "За нас Югоизточна Европа не е пазар на бъдещето. Нямаме намерение да засилваме позициите си там", заяви той и допълни, че основната причина за това е "липсата на свободна конкуренция на вестникарския пазар". "Тясната обвързаност на олигарси с политическата власт отравя пазара", казва Бодо Хомбах.

Фактът, че ВАЦ притежаваше два от най-големите всекидневника в България, досега беше положителен факт, защото гарантираше, че те няма да преминат към "тъмната страна". Това е и основната причината, сделката от тази седмица да е важна. Големият въпрос след нея е дали ще бъде нарушен балансът на вестникарския пазар и дали няколко от най-влиятелните вестници ще сменят политиката си.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Старият управителен съвет на БНР блокира работата на новия генерален директор Старият управителен съвет на БНР блокира работата на новия генерален директор

Екипът на Радослав Янкулов не пожела да подаде оставка и така Александър Велев не може да предложи членове на органа

30 май 2016, 1496 прочитания

Реклама като на кино Реклама като на кино

Cinema City развива собствена рекламна агенция New Age Media България за продажба на рекламно време в киносалони

29 май 2016, 4525 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Имоти Инвестиции»

Имоти и инвестиции
Имоти и инвестиции

Тенденции и ревю на бизнеса с недвижими имоти и инвестиции в него.

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (30 май-5 юни)

Селекция от актуалните предложения за безплатни обучения, събития, стажове, конкурси и стипендии тази седмица

Иноваторите в действие

Кои са отличените отбори в бизнес практиката "Иновации в действие" и какви са най-важните уроци, които научиха от нея

Стажове, стипендии, конкурси (23-29 май)

Селекция от актуалните предложения за безплатни обучения, събития, стажове, конкурси и стипендии тази седмица

Моят университет: Университетът "Темпъл" във Филаделфия", САЩ

Тодор Райков разказва за образованието и опита си по пътя към предприемачеството

Стажове, стипендии, конкурси (16-22 май)

Селекция от актуалните предложения за безплатни обучения, събития, стажове, конкурси и стипендии тази седмица

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Какво пропуснаха медиите през годината?

Капитал попита блогъри за събитията, които останаха без отзвук

Неведоми са ремонтите църковни

Десетки милиони левове от еврофондовете отидоха при църквата, но начините, по които тя ги раздава, са напълно непрозрачни, сочат документи от фонд "Земеделие"

Ще има ли "План Б" за бежанците

България дискретно се готви за възможен провал на мигрантската сделка между ЕС и Турция

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

По свой начин

Мари Шуинар за детството в Монреал и колко е важно да искаш още

Кликни и отгърни

Алекс Бек за балансирането между дигиталното пространство и физическия носител

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 21

Капитал

Брой 21 // 28.05.2016 Прочетете
Капитал Daily, 31.05.2016

Капитал Daily

Брой 100 // 31.05.2016 Прочетете
Капитал Light, брой 21

Капитал Light

Брой 21 // 28.05.2016 Прочетете