Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
2 29 апр 2011, 13:15, 5745 прочитания

Реалност с добавена стойност

Българският маркетинг в момента се учи да използва augmented reality приложения

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


5.5
млн. долара финансиране набра Total Immersion в края на март от инвестиционни фондове начело с Intel Capital.
400
млн. тегления на AR приложения за мобилни устройства прогнозират от Juniper Research през 2014 г.
732
млн. долара ще достигнат приходите от AR приложения през 2014 г. по данни на Juniper Research от малко под 2 млн. долара през 2010 г.
Българският опит
През лятото на 2010 г. Мартин Маринов все още е просто студент първа година в университета в Единбург. В рамките на няколко безсънни нощи той разработва приложение, базирано на AR. С него обаче печели състезанието на "Мобилтел" за най-добър софтуер за телефони с Android. Приложението се казва Tuk и подобно на Layar зарежда информация за обекти, заснети в реално време с камера на телефон.

"Към този момент има над 2000 обекта в базата данни. Приложението е било свалено 1800 пъти от Android Market. Броят на активните потребители не мога да знам, защото Tuk е напълно анонимно и не изисква регистрации. Най-активният потребител от всички, които са оставили името си, е въвел почти 200 нови обекта", разказва Мартин Маринов за "Капитал". Според него собственици на хотели и ресторанти добавят най-често информация в софтуера. "Повечето подобрения са предложени директно от потребителите на Tuk. Интересът към темата "разширена реалност" се оказа доста по-голям, отколкото предполагах, и това означава, че за тази технология има доста хляб в България. Увеличаването на желанието на хора да комуникират по уникални начини чрез мрежата и нарастващият брой на смартфони категорично вещаят добро бъдеще за Tuk и за технологиите за добавена реалност", смята Мартин Маринов.

Относно маркетинговия потенциал на AR създателят на Tuk коментира, че "хората са толкова засипани с реклама отвсякъде, че вече се научават да я игнорират".  Според него трябва да се измислят нови методи, много по-интерактивни, за доставяне на маркетингови послания. Реклама, използваща технологиите на добавената реалност, според Мартин Маринов, би имала огромно предимство. "Тя е иновативна и интересна, появява се в нова развиваща се сфера. Тя е и полезна, тъй като зависи от личните нуждите на дадения човек. По местоположението на потребителя могат да бъдат разпознати неговите интереси, защото те почти винаги са свързани с това къде той се намира", смята създателят на Tuk.

Още по темата

I, Marketer

Маркетингови експерти обрисуваха най-важното от дигиталния маркетинг по време на DIGITAL|K

30 сеп 2011

Niama da poluchavate reklamni saobshtenia

Мобилният маркетинг ще предлага все повече развлечение и все по-малко хазартни игри

30 юни 2011

Ецуджи Камеяма: Рекламодателите често не разбират ефекта от разширената реалност

Интервю с експерта по мобилните приложения, разпознаващи околната среда (augmented reality)

31 май 2011

Обаждането е на изчакване

Click to call рекламите в България все още са рядко срещани

20 май 2011

Една добавена реалност

Как едно състезание за програмисти роди десетки добри идеи

2 юли 2010

Накрая виртуалното и реалното ще се слеят

Как камерата на мобилния телефон започва да разпознава околната среда

9 юли 2009
Представите си реакцията на детето ви, когато тортата за рождения му ден "оживее", като се изпълни с любимите му анимационни герои. Или пък да обзаведете дома си просто като наложите дигитално изображение на избраните от вас мебели върху помещенията вкъщи, без да записвате предварително техните размери.

Всичко това не е научна фантастика. Това вече е възможно благодарение за т.нар. разширена реалност (augmented reality - АR). Технологията е разработена преди десет години и привлича интереса на рекламните и маркетинг специалисти, които я припознават като важен компонент за кросмедийни интерактивни приложения. Така чрез AR потребителите участват активно в предизвикателството и се "обучават". Накратко: AR технологията комбинира в едно реално и виртуално.

За да се случи всичко, описано по-горе, е нужно устройство с камера и предварително инсталиран софтуер. То наслагва виртуален слой върху повърхността на тортата, на страница на списание или на специално създадена за целта брошура, а защо не и на кутия Coca-Cola. Разширената реалност е един добър начин за бизнеса да направи ежедневието на клиентите си по-цветно и вълнуващо.

През изминалата седмица френската компания Total Immersion, която е един от лидерите в разширената реалност, представи в България възможностите на иновативния рекламен канал. Местната компания Top Tips Interactive е лицензирана да ползва AR технологията на Total Immersion в България. Тя е създадена преди две години от доц. Пламен Радински и в портфолиото си има над 30 проекта, свързани с 3D графики, видеоматериали, презентации и софтуерни разработки. Томас Балдуф, директор "Продажби" в Total Immersion, демонстрира възможностите на разширената реалност в области като реклама, достъп до онлайн съдържание, цифров контакт с клиентите, маркетинг, брaндиране, промоции, изучаване на продукта и образование.

Технологията работи както на стационарен компютър, така и на мобилни устройства. Единственото условие е потребителят да има камера, за да усети разширената реалност. Например върху списание е отпечатан маркер, невидим за потребителя. Когато човек покаже списанието пред уебкамерата, тя може да прибави върху изображението анимирани ангели, които създават илюзията, че падат от небето.



Друг реален пример: ако се снимате с уебкамера, а софтуер добавя върху изображението на лицето ви чифт дигитални очила. Така все едно се оглеждате в огледалото/екрана, като може да подбирате различни цветове и рамки, докато намерите своя любим чифт. Приложенията са безбройни - в медицината доктори могат да показват виртуално в подробности как се извършват операции, в училищата децата могат да учат от учебници, илюстрирани с триизмерни модели на влиятелни личности.

Софтуерът може да добави разнообразно цифрово съдържание -  видео, 3D изображение, аудио, снимки, текст или анимация. Най-сериозният пробив в добавената реалност досега дойде през 2009 г., когато холандската компания Layar представи едноименната услуга - AR браузър за телефони. Той се разпространява като софтуерно приложение за мобилни устройства. Просто насочвате камерата на телефона към околните сгради и Layar нанася върху изображението справочна информация за околните забележителности. В България има подобно приложение за Android, наречено Tuk.

Бъдещето на комуникациите

Темата за разширената реалност като нов комуникационен канал е важна и рекламните и маркетинг специалисти в България я следят внимателно от появата й, но интересът им към нея е особено голям през последните две години. На по-развитите пазари индустрията вече има опит с използването на AR, но на българския пазар подобни кампании все още са рядкост. Причината е, че организирането на маркетинг дейности чрез разширена реалност все още е скъп процес. Освен това допреди няколко години нямаше достатъчно развити софтуер и хардуер (телефони, таблети), чрез които да бъдат създадени интересни AR приложения.

Според маркетинг директора на Toyota Balkans S.A. Невена Цекова този канал е "бъдещето на комуникациите - интерактивно и зрелищно. В съвременното общество, в което най-ценният ресурс е времето, най-успешна ще бъде именно тази комуникация, която успее да постави зрителя в центъра на събитията и да го накара за кратко време да съпреживее посланието. Има много добри примери в тази посока, за които четем или виждаме в интернет пространството", убедена е тя.

Разширената реалност е елемент от филмовата индустрия, който навлиза във все повече сфери. Според управляващия директор на медиа агенция Initiative Media Club Катерина Буюклиева "технологичният напредък прави разширената реалност достъпен и не невъзможно скъп канал за рекламни послания. Надявам се, че ще намери правилните форми на реализация, защото всяко рекламно послание е ефективно, когато си е на мястото и "говори" на правилните хора, на езика, който те разбират. В противен случай тази иновация губи смисъл".

Кристин Стоянов, който е дигитален медиа планьор в агенция Mindshare, е категоричен, че в AR има голям потенциал. Според него ингеграцията на разширената реалност в определени outdoor формати (външна реклама - бел. ред.) също представлява интересна възможност, "защото се премахват пречките, които все още съществуват при използването на технологията. А именно това, че в повечето случаи трябва да се отиде на определен сайт, да се свали софтуер и да не забравяме, че потребителят трябва да има инсталирана уебкамера".



Работи ли този модел на разширената реалност и за кои марки? Ефективен ли е като рекламен канал? Според Стоянов AR може да работи за всяка марка, ако целите на кампанията го оправдават. "Силата на тази технология е в създаването на едно преживяване за потребителя. Ако това преживяване не е интересно и се заключава само в това да се покаже една опаковка в 3D, то тогава има други алтернативи. Ако целите на клиента са малко по-амбициозни от това, мисля, че AR е подходяща технология", каза Стоянов.

Агенцията, която произвежда един от първите банери с разширена реалност в България, е Zed digital Cybermark. Тя прави това през 2009 г. за кампанията "Оглеждай се за подаръци" на Philips. Изпълнителният директор на Publicis MARC Group Николай Неделчев разказа пред "Капитал", че банерът "беше пряко обвързан с посланието на кампанията и в него с помощта на образа от камерата на компютъра се появяваше лицето на разглеждащия банера с добавени анимирани 3D очи, които се въртяха на всички страни".

След кампанията са отчетени чувствително по-добри резултати - "над 4 пъти по-добър коефициент на пренасочени потребители (Click Through Rate). Първо, защото беше нещо тотално ново и различно от всичко останало до момента, второ, защото имаше пряко взаимодействие с потребителите и - не на последно място - защото имаше пряка връзка с посланието на кампанията - "Оглеждай се за подаръци", коментира Неделчев.



По отношение на типовете клиенти, които се интересуват активно от подобен вид интерактивни и иновативни рекламни формати в интернет, според рекламните специалисти това са предимно технологичните компании. "Смятам, че приложението на този канал е много по-широко и очаквам все по-бързото му навлизане в маркетинговия инструментариум", категоричен е Николай Неделчев.

Той е на мнение, че разширената реалност "дава благодатна възможност за комбиниране с други маркетингови практики, като например събитийни прояви (BTL), защото позволява лесно включване на мобилните телефони от по-ново поколение, с които да е обвързан механизмът на една или друга промоционална кампания. От друга страна, добавената реалност дава основа за развиване на кампании, които оставят трайна следа в съзнанието на потребителите, предизвикват разговори, както и положителни асоциации, и следователно се очаква търсенето им от страна на рекламодателите да се увеличава", коментира Неделчев.

Според управляващия директор на медиа агенция Initiative Media Club Катерина Буюклиева "добавената реалност може да бъде акцент в рекламната кампания, но без съдействието на конвенционалните медии няма как да се достигне голяма аудитория. Интегрираният подход не изключва комбинация с която и да е конвенционална медиа".

Според Буюклиева инвестицията в този иновативен рекламен канал е оправдана, но "много зависи от целта". Бюджетът на AR приложението на Total Immersion например включва създаване на съдържание и софтуер. Цената му е приблизително 15-16 хил. евро. в зависимост от сложността на проекта. Разликата с Layar е, че Total Immersion прави специфична кампания за даден бранд, докато на практика всеки може да добавя съдържание в Layar, така че за търговските марки там е по-трудно да се отличат.

Дигиталният медиа планьор в Mindshare Кристин Стоянов коментира, че клиентите на компанията имат интерес за създаване на проекти с AR, но е категоричен, че инвестицията в подобен рекламен канал "зависи от конкретния проект, а за България е все още твърде рано да се каже, тъй като AR тепърва навлиза на пазара".

Това, че в България компаниите, които използват AR, са твърде малко, се потвърждава и от думите на маркетинг директора на Toyota Balkans S.A. Невена Цекова. "В България тази форма тепърва ще навлиза и ще бъде особено подходяща както за млади и динамични хора, така и за маниаците на тема технология и нови джаджи." Развитието на пазара и необходимостта от диференциация отвъд чисто продуктовите характеристики ще предопределят необходимостта от инвестиции в разработката на проекти базирани на разширената реалност", коментира Цекова.

На развитите чужди пазари Toyota вече ползва и този новаторски подход на комуникация, но това очевидно не важи за България. Или поне засега, тъй като потенциалът на технологията е огромен и трудно може да ни подмине. Както казва Мартин Маринов, създател на българското AR приложение Tuk: "За пръв път дигиталният и реалният свят могат да взаимодействат толкова лесно."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември, 2017 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

12 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:
Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред България
Най-важните сделки за годината и какво стои зад техния успех
Завръща ли се дяловото инвестиране като важен инструмент за финансиране
Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2018


Прочетете и това

Внимавай с рейтинга 1 Внимавай с рейтинга

Засега няма изгледи телевизионният пазар да премине към една система за измерване на гледаемостта

20 окт 2017, 758 прочитания

Завръщането на политическия натиск над медиите Завръщането на политическия натиск над медиите

Традиционното изследване на Асоциацията на европейските журналисти в България сочи, че усещането за несвобода в професията расте

17 окт 2017, 2542 прочитания

24 часа 7 дни

20 окт 2017, 15427 прочитания

20 окт 2017, 2390 прочитания

20 окт 2017, 2323 прочитания

21 окт 2017, 1261 прочитания

20 окт 2017, 1077 прочитания

Всички новини

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (16 - 22 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Интервю за работа? Не, благодаря

Няколко съвета как любезно да откажете покана за събеседване, ако междувременно поради една или друга причина вече не се интересувате от офертата и защо това е важно

Стажове, стипендии, конкурси (2-8 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (25 септември - 1 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Код: Заключено

Най-големите медии в Словакия направиха съдържанието си в интернет платено. Ще последват ли примера им компании в други държави?

Старите кучета още хапят в БСП

Ще може ли Корнелия Нинова да овладее партията

"Динамо софтуер": цена 50 млн. долара, 10 млн. за служителите

Българската софтуерна компания има нов мажоритарен собственик - американския фонд Francisco Partners

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

На изток от Холивуд

Акцентите на тазгодишното издание на филмовия фестивал So Independent (26 октомври – 5 ноември)

Рони и Nasekomix: уроци по музика и искреност

Изпълнителката, композитор и актриса Андрония Попова почина на 44 години

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 42

Капитал

Брой 42 // 21.10.2017 Прочетете
Капитал Daily, 19.10.2017

Капитал Daily

Брой 160 // 19.10.2017 Прочетете