Регистрация
8 29 юли 2011, 15:25, 8052 прочитания

Под прикритието на сериалите

Продуктовото позициониране в българските телевизии прави първи стъпки

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Каква кола кара Джаро

Четири години по-късно, продуктовото позициониране все още си пробива бавно път на телевизионния екран

7 ное 2014

Новият епизод на сериалите

ТВ-поредиците остават най-привлекателни за рекламодателите

31 авг 2012

Отвъд правилата

СЕМ подготвя нови указания за тълкуване на скритата реклама и продуктовото позициониране

21 май 2012

Повдигнете завесата

Печатната реклама спада заради кризата, засмукването на бюджетите от телевизиите и твърде много "жълти" издания на пазара

19 авг 2011

От другата страна на екрана

Ръстът в приходите на тв каналите през първото шестмесечие на 2011 г. е привиден. Пазарът оцелява благодарение на ниски цени и бонуси

12 авг 2011

Голямото кинопробуждане

Българските филми се отвориха към публиката, но ще запазят ли подема си

15 юли 2011

БНТ на стероиди

ГЕРБ предложи промени в медийния закон, които да докарат още рекламни приходи за държавната телевизия

17 юни 2011

"Под прикритие" и по Fox Crime

БНТ тества различни форми, за да популяризира сериала и да си върне направената инвестиция

21 апр 2011

Гъливер в страната на продуцентите

Големият нов играч MediaPro Entertainment може би ще смени правилата в тв бранша

15 апр 2011

Защо телевизията стана по-скучна

Кризата на рекламния пазар е основната причина качествените програми да намаляват, може ли това да се промени

2 мар 2011

Време за гледане

Как новите български сериали се превърнаха в успешни медийни продукти

29 окт 2010


За феновете на "Стъклен дом" и "Под прикритие" най-голямата интрига е как ще свършат те и каква ще е съдбата на главните герои. За рекламната индустрия и телевизионния пазар далеч по-важният въпрос е друг - дали новите български сериали са канал за привличане на допълнителни приходи.

Създаването на собствени сериали отскоро се превърна в ново поле за конкуренция между телевизиите. С тях те отговарят на очакванията на зрителите за разнообразие и повече българско съдържание, в което хората да се разпознават. И това не е единственият плюс - местното производство дава възможност чисто маркетингово да се разработи проект, от който да спечелиш повече, а не просто да купиш поредния турски сериал.

През отминалия тв сезон в програмните схеми на две от националните телевизии се завъртяха три нови български сериала. БНТ стартира първия си сезонен сериал - "Под прикритие". bTV вече има опит със "Стъклен дом", чийто пореден сезон - "Изкушението", приключи, а от есента се очаква нов проект - "Седем часа разлика". Първата частна национална телевизия излъчва и сериала "Столичани в повече". "Нова тв" продължи с излъчванията на "Забранена любов". Те са новата модна вълна медийни продукти, която трайно измести риалити програмите. "Родните сериали се превърнаха в свежа алтернатива на риалити форматите и сигурно затова достигат толкова добър рейтинг", смята съоснователят на рекламна агенция The Smarts Радослав Бимбалов.

Желанието на телевизионния бизнес да произвежда сериали се подхрани и от промените в медийното законодателство. От януари 2010 г. то изравни продуцентския и телевизионен пазар с европейския и световния, като позволи т.нар. продуктово позициониране (виж карето). Това е вид тв реклама, при която марките стават част от действието на програмата. Новият комуникационен канал даде възможност на медийния бизнес да привлича свежи инвестиции за реализация на проектите си. Директорът по "Бизнес комуникации" в Уникредит Булбанк Мирослава Иванова е категорична, че продуктовото позициониране е нова възможност за рекламната индустрия в България. "За да има ефект от тази алтернатива е необходимо много добро изпълнение и връзка със самия сценарий, което за съжаление не се среща често за момента", каза Иванова.

Има алтернатива

През последните години българските телевизионни сериали успяха да привлекат лоялна зрителска аудитория, което провокира интереса на рекламодателите. Маркетолози, творчески отдели и сценаристи започнаха да мислят как да интегрират брандовете и посланията им в сюжетните линии на новите продукции. И така се стигна дотам, че мафиотският бос Джаро от сериала "Под прикритие" довери управлението на финансите си в ръцете на личен банкер от Уникредит Булбанк, а полицаят Попов зареждаше бензин Maxx Motion в бензиностанциите на OMV. "Рекламодателите осъзнаха силата на продуктовото позициониране в хитови филмови заглавия като ефективен маркетингов инструмент. Тенденцията в световен мащаб показва, че все повече от тях се ориентират към използването на алтернативни форми на реклама за достигане до своите потенциални клиенти", коментира пред "Капитал" директорът на "Търговска дирекция" в БНТ Петя Стоянова.

От bTV потвърдиха, че наблюдават засилен интерес от страна на рекламодателите. "Броят на сделките за продуктово позициониране в рамките на периода януари - май 2011 са се увеличили със 100% в сравнение със същия период на миналата година", отчитат от медията.

Рейтингът е първата причина рекламодателите все повече да се изкушават да "поставят" продукта си в измислената действителност на сериалите. "По-ценното, което засега май убягва на голяма част от рекламодателите, е един феномен - българските сериали привличат и една аудитория, която принципно е по-резистентна към телевизионното облъчване. Това са млади, активни хора, които отричат културата на вечерното киснене пред телевизора. Те обаче са подвластни на модните течения, склонни са да последват нещо ново. Феноменът е факт – тези хора не се прибират всяка вечер навреме вкъщи и съответно не гледат телевизия, но те свалят серията на любимия си сериал от интернет и я гледат на компютъра си", коментира рекламистът Радослав Бимбалов.

Спред него обаче "сериалите едва ли постигат силата на една ударна, пълнокръвна и целенасочена към продукта ти медийна кампания". Той смята, че те използват похвата на подсъзнателното внушение. Някак между другото си забелязал, че твоят любим герой пие еди-коя си бира, и ти свързваш оттук нататък тази бира с любимия си герой. "Именно заради тази неосъзнатост на действието на потребителя е излишно да се опитваме да измерим прекия ефект от продуктово позициониране – никой няма да сподели, че пие онази бира, защото е била любима на неговия любим герой", казва Бимбалов. Той мисли, че силата на сериалите е в характерите на героите – заради дългото присъствие на екран те са детайлно обяснени, плътни и активни. "Хитрото продуктово позициониране ще постави продукта ви до такъв герой, от който самият продукт може да промени характера си. Ако продължим примера с бирите – ако сте преценили, че бирата ви има нужда от малко по-мъжкарско излъчване – поставете я в ръцете на мъжкаря в сериала", каза Бимбалов.

Ани Кожухарова, директор издания в "Sanoma – Блясък България", е убедена, че "продуктовото позициониране дава повече възможности не само за представяне на продукта, но и за асоциирането му с определен таргет". Изпълнителният директор на "Олинеза" Александър Найденов пък е категоричен, че часовия пояс, в който се излъчват сериалите (прайм тайма - бел. ред.), ги превръща в привлекателен комуникационен канал.

Мнението на маркетинг директора на Toyota за Балканите Невена Цекова е че, продуктовото позициониране в сериал или телевизионно предаване е подходящо основно като дългосрочен проект за изграждане на имидж и предпочитаност на дадена марка. "Предимството е, че то става подсъзнателно, чрез асоциация с определени герои (актьори) ситуации, начин на живот. В този смисъл вероятно харесването и позитивната нагласа се запазват дълго и стават неизменна част от възприятието на дадена марка", коментира Цекова.

Естествено популярност не би могла да се гради само чрез продуктово позициониране. То би трябвало да е част от цялостната комуникационна стратегия, т.е. то не е алтернатива, а елемент от рекламния микс. "Затова става трудно да се прецени и остойности ефектът от позиционирането в сериала или предаването. Бих казала, че този подход би донесъл дългосрочни резултати, ако се следва целенасочено в поредица продукции и кампании", коментира Невена Цекова.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Новини по всеки вкус Новини по всеки вкус

Българската компания Оntotext съдава технологии, чрез които медиите могат да персонализират съдържание за читателите си

4 сеп 2015, 570 прочитания

Скоростно КЗК разреши на Делян Пеевски и Ирена Кръстева да купят "Канал 3" 8 Скоростно КЗК разреши на Делян Пеевски и Ирена Кръстева да купят "Канал 3"

Регулаторът се произнесе по искането за рекордно краткия срок от 10 дни. И въобще не провери дела на фамилията на медийния пазар

4 сеп 2015, 2315 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / K:ids»

K:ids
K:ids

Списание за родители и близки на деца от 0 до 18. Полезно, практично забавно за учене, възпитание, детска психология.

Какво става

4/09 Издаването на лични карти с чип ще започне през 2017г.

Новите документи ще съдържат освен личните данни, и идентификатор за достъп до информация за здравното осигуряване, за данъчно-осигурителния статус и т. Прочитане на цялата новина

4/09 Здравната комисия отхвърли текстовете за комплексното лечение на пациентите

Парламентарната здравна комисия отхвърли два съществени текста във втория пакет здравни реформи, предложени от здравния министър д-р Петър Москов. Прочитане на цялата новина

3/09 Частните училища ще получават държавна субсидия

Един от текстовете от новия закон за образованието, по които имаше най-много спорове, беше окончателно приет от Народното събрание днес. Прочитане на цялата новина

3/09 Орбан към бежанците: Стойте си в Турция

Унгарският министър-председател Виктор Орбан обяви, че бягащите от Сирия трябва да спрат да идват към Европа. Прочитане на цялата новина

3/09 Русия забрани вноса на земеделска продукция от България

Русия съобщи, че от 1 септември спира вноса на земеделски продукти от България от списъка на подлежащи на карантина плодове и зеленчуци. Прочитане на цялата новина

Още от деня

Кариерен клуб: Финанси »

Срещи с над 70 работодатели и вдъхновяващи хора обещава осмият форум "Кариера в България. Защо не?"

Събитието е безплатно и ще се проведе на 10 септември в Интер Експо Център - София, с начален час 10:00

Българската фондова борса обявява конкурс за CFA стипендии

Крайният срок за подаване на документи е 30 септември 2015 г.

Започна младежки конкурс за есе на тема "Знание за всички"

Финалният срок за кандидатстване е 21 септември 2015 г.

Мариана Итева: MBA позволява на мениджърите да развият "меките" си умения

Изчакайте известно време да натрупате не само професионален, но и житейски опит, преди да запишете MBA, съветва регионалният директор "Индустриално развитие" на "Веолия" за Централна и Източна Европа

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Зад телевизионната завеса

Да рециклираш въздуха

Технологични компании се опитват да извлекат въглеродния диоксид от атмосферата и да го превърнат в гориво

Рецесия, протести и още нещо

Икономическият срив, нарастващото недоволство и корупционният скандал около Petrobras застрашават бразилския президент Дилма Русеф

Мозъкът на спортната зала

Платформата GymRealm предлага пълно софтуерно решение за управление на тренировъчни салони, вече е достигнала дори Малайзия и продължава да набира скорост

Airbus започва производство на хеликоптери в Румъния

Първите Super Puma MK1 може да са готови още догодина

Семейство Адамс

Канадският музикант Браян Адамс като фотограф

Разчленени сърца

Китайският "Черен въглен, тънък лед" е жанрово красив и социално жесток

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 35

Капитал

Брой 35 // 05.09.2015 Прочетете
Капитал Daily, 04.09.2015

Капитал Daily

Брой 169 // 04.09.2015 Прочетете
Капитал Light, брой 35

Капитал Light

Брой 35 // 05.09.2015 Прочетете