Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
51 14 окт 2011, 13:12, 16999 прочитания

Предателството на медиите

Масовата продажба на редакционно съдържание е един от най-тъжните феномени в тази предизборна кампания

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Чудотворна псевдожурналистика

Как сайтовете "Пик" и "Блиц" се превърнаха в калната артилерия, която стреля по репутацията на всички

27 авг 2015

Гражданите не вярват на медиите

Едва 14% е доверието в българската журналистика - най-ниската оценка от демократичните промени до сега, сочи изследване на фондаците "Медийна демокрация" и "Конрад Аденауер"

4 фев 2014

Фасадна прозрачност

Управляващите направиха промени за по-голяма откритост на медиите по време на предизборната кампания, но не им позволиха да проработят

19 май 2013

Неприятната страна на истината

В навечерието на изборите медиите избягват да разграничават ясно журналистическото и платеното съдържание

19 апр 2013

Ново 200

Тарифата, по която партиите ще заплащат предизборните предавания по БНТ и БНР, предизвика реакциите на гражданския сектор

22 мар 2013

Революцията в медиите

Привидна ли е съпричастността на телевизиите към протестите на гражданите

1 мар 2013

Две е по-малко от едно

Вместо да решават проблемите на пазара, два издателски съюза ги увеличават

17 фев 2012

Тези, които се смеят последни

Кои са хората зад фалшивите новини и какво искат да ни кажат

27 яну 2012

Виж кой говори

Лицата, които най-често гледаме от телевизионния екран и историите, които ни разказват

13 яну 2012

Речник на политическото празнословие

Кои бяха клишетата и PR гафовете по време на изминалите избори

4 ное 2011

Един от малкото

Вече над 20 години Сашо Диков пази образа на истинската питаща журналистика

28 окт 2011

Нямото мнозинство

Негласуващите стават все повече, както и щетите от пасивността им

14 окт 2011

Няма да играя в тази игра

Скучната предизборна кампания

14 окт 2011

Много скучен мач

Защо тези президентски избори се превърнаха в обидно-посредствен спектакъл вместо в сблъсък на визии за бъдещето

14 окт 2011

Дават ли ти - взимай

Как отразяването на политиката се превърна в сериозен източник на приходи за медиите преди избори и защо това е много вредно

7 окт 2011

Предателството на медиите

Четвъртата власт има нужда от много сериозна промяна, за да мине на страната на хората

9 окт 2009
Просто факти...

Главният редактор на в. "Новинар" Десислава Апостолова обясни, че медията има тарифи за политическа реклама и PR, които не се различават от останалата реклама. "Тарифите и за хартиеното издание, и за сайта на в. "Новинар" са публични и могат да бъдат намерени на www.novinar.bg", поясни тя. Според Апостолова платените публикации трябва да се обозначават, но "според мен въпросът е по-кардинален и е свързан не само с политическата реклама, към която сме толкова чувствителни по време на избори, а въобще с PR материалите, било то платени или не, в печатните издания. На този етап - с това законодателство и при тази конфигурация на медийния пазар, пълното разграничаване на тези съдържания ми се струва по-скоро пожелателно и е въпрос на избор и позиция на отделната медия", категорична е Десислава Апостолова.

Категорично "за" обозначаването на платените публикации е и медийният юрист Радомир Чолаков, който е и заместник-председател на Комисията за етика в печатните медии. "След като политическата реклама е платена, за нея важат изискванията за обозначаване, както за обичайната реклама. Винаги ми е било странно практикуваното у нас "остойностяване и ценообразуване" на политически дебат", коментира Чолаков. Задача на медиите действително е да помагат на обществения дебат чрез създаване на информирано мнение, което предполага балансирано представяне на разнообразни гледни точки по значими въпроси, включително и в хода на предизборния политически дебат. "Участието в политическия дебат е благо, което не може да се остойностява в пари. Не знам "Шпигел" или "Гардиън" да имат "предизборна рекламна тарифа", допълни още той и продължи: "Ние, понеже си нямаме доверие, че можем да сме добросъвестни, въвеждаме равнопоставеност чрез пари. Което е друга форма на неравнопоставеност."

Все пак главният редактор на "Стандарт" Славка Бозукова е убедена, че медиите спазват Етичния кодекс. "Те не вземат страна на определен кандидат или партия. Дават всички гледни точки. Опитваме се изборните дописки винаги да са обозначени с банер "Избори 2011", категорична е тя. В заключение допълва: "Разбира се, че платеното съдържание трябва да се разграничава от редакционното. Смятам, че аудиторията не трябва да се подценява, защото тя винаги усеща, когато медията се опитва да й влияе."

Здравословна промяна

Антоанета Цонева смята, че изискването платените публикации по време на избори да са ясно обозначени трябва да се въведе чрез законодателна промяна. "Очевидно Етичният кодекс не се спазва и не може да накара медиите да го спазват, въпреки, че са го подписали."

А дотогава няма да се изморим да напомняме, че в краткосрочен план от платените публикации медиите печелят пари, но подмяната на журналистическата преценка с тази на хората, които плащат, в крайна сметка винаги се усеща от аудиторията. Все пак дори и описани от професионални журналисти, измислените събития и (често) кухите глупости, които се говорят по предизборните прояви, пак изглеждат скучни. Медиите печелят малко пари, но с това продават и без това не особено голямото доверие в себе си...


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Завръщането на политическия натиск над медиите Завръщането на политическия натиск над медиите

Традиционното изследване на Асоциацията на европейските журналисти в България сочи, че усещането за несвобода в професията расте

17 окт 2017, 2073 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (17 октомври) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (17 октомври)

"Каменица" АД преизбра Zenith за своя медиа агенция; NEXT-DC спечели златно отличие на фестивала Ad Black Sea в Грузия; Управителният съвет на БАПРА остава още една година; Българската 3CON е включена в изданието Top Case Studies Quidebook на PR News; Политическата позиция на Eminem и др.

17 окт 2017, 1078 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (16 - 22 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Интервю за работа? Не, благодаря

Няколко съвета как любезно да откажете покана за събеседване, ако междувременно поради една или друга причина вече не се интересувате от офертата и защо това е важно

Стажове, стипендии, конкурси (2-8 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (25 септември - 1 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Войната за пресгрупата е подновена (Обновена)

Съдебен изпълнител влезе във фирмата, издаваща "Труд" и "24 часа"

Обратният завой към авторитаризма

Как се обърка преходът към пазарна икономика и либерална демокрация в Русия, Сърбия и Унгария

Пик на растежа

Доходността при взаимните фондове продължава да набъбва, но пазарната корекция е все по-често обсъждана тема

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Борба за диалог

Няколко нови проекта, които целят да поставят въпросите около човешките права (по-често) на дневен ред

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 41

Капитал

Брой 41 // 14.10.2017 Прочетете
Капитал Daily, 18.10.2017

Капитал Daily

Брой 159 // 18.10.2017 Прочетете