Регистрация

// Бизнес / Медиа и реклама

2 19 апр 2013, 18:28, 6654 прочитания

Неприятната страна на истината

В навечерието на изборите медиите избягват да разграничават ясно журналистическото и платеното съдържание

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Още по темата

Платени медии

Смесването на поръчкови публикации с редакционно съдържание срива доверието в журналистиката

17 апр 2014

Без оптимизъм

Телевизионният рекламен пазар отчита ръст от 15% за първите шест месеца на 2013 г.

10 юли 2013

Фасадна прозрачност

Управляващите направиха промени за по-голяма откритост на медиите по време на предизборната кампания, но не им позволиха да проработят

19 май 2013

Особеностите на предизборната кампания

Къде се скриха политиците от медиите, как ще повлияят скандалите и какви изненади може да има в парламента

27 апр 2013

Един нюанс изсветляване

Отношенията медии-партии в предизборната кампания

19 апр 2013

Висока миза

Защо финансирането на предизборните кампании може да е ключово за запазването на статуквото

19 апр 2013

Надолу, надолу, надолу

Доклад на БХК отчете срив в свободата на изразяване

29 мар 2013

Много скучен мач

Защо тези президентски избори се превърнаха в обидно-посредствен спектакъл вместо в сблъсък на визии за бъдещето

14 окт 2011

Предателството на медиите

Масовата продажба на редакционно съдържание е един от най-тъжните феномени в тази предизборна кампания

14 окт 2011


Според закона

Условия и цени за медийни услуги
Чл. 138. Доставчиците на медийни услуги с изключение на електронните медии предоставят едни и същи условия и цени на всички регистрирани за участие в изборите партии, коалиции от партии и инициативни комитети, които се обявяват на интернет страницата им не по-късно от 40 дни преди изборния ден и се изпращат незабавно на Сметната палата и на Централната избирателна комисия. Заплащането се извършва предварително.

Обявяване на договорите в интернет
Чл. 138а. Доставчиците на медийни услуги са длъжни да обявяват на интернет страницата си пълното съдържание на договорите, сключени с всички регистрирани за участие в изборите партии, коалиции от партии и инициативни комитети, в срок до три дни от подписването на договора.
 
Споразумението
СЕМ/ЦИК/АБРО
Търговските доставчици на медийни услуги се съгласяват ясно да информират зрителя и да обозначават, когато използват платена форма на предизборната кампания.

Платените форми на отразяване на предизборната кампания са извън времето за търговска реклама. Страните приемат за недопустимо смесването на елементи на търговската реклама с формите на платена предизборна кампания, които представляват форма на "обществено време", в което се гарантира правото на зрителите да направят информиран избор в рамките на широка обществена дискусия. (Цялото споразумение на сайта на АБРО)
Медийното отразяване на предизборната кампания по традиция води двойнствен живот. Публичен и таен. По официални и неофициални тарифи.
 
Например в офертата за медийно отразяване на предизборна кампания", която в. "Стандарт" разпраща на партиите, се предлагат различни видове текстове. Един от тях е журналистически материал в рубриката "Гнездо": "Статията представя семейството на кандидата за депутат, любимите му занимания, хобита и забавления." Друга позиция се казва "Лице": "Статията разказва за живота на кандидата за депутат, за неговия професионален опит, хоби и семейство. В представянето са включени мнения на близки и приятели." Бонус е онлайн отразяването.  

Притиснати от сриналия се рекламен пазар, много медии са готови на всичко, за да гарантират оцеляването си. В същото време смесването на платените публикации с редакционно съдържание беше един от сериозните проблеми още на предишните избори най-вече защото лишава хората от възможност да получат обективна информация и съответно да вземат информирано решение за кого да гласуват.

В опит да се прекрати тази практика в Изборния кодекс бяха вписани някои задължения за партиите и самите медии. Телевизии, вестници, радиостанции и сайтове трябва да публикуват официално тарифите за рекламни материали по време на кампанията, както и договорите, които са сключили с политическите формации. Макар и малка, това е стъпка в правилната посока. Спазването на тези изисквания обаче е лесно за заобикаляне. Към момента някои медии ги изпълняват стриктно, докато други ловко им се изплъзват. Има много телевизии, по които вече се въртят клиповете на партиите и вестници, които публикуват рекламни карета на политици, но все още не са качили на сайтовете си договорите с политическите сили, както законът изисква.

Щрихи от реалността

От две парламентарни централи поясниха, че политическата реклама на сегашните избори е с 50% по-скъпа от официалната тарифа на дадена медия, а PR публикациите - 100%. Не са редки случаите, при които, освен че плащат, партиите сами трябва да си пишат текстовете и дори интервютата. От медиите пък обясняват, че политическите централи сами искат в договора да бъде записано, че PR публикациите няма да се отбелязват. Последното е нарушение на изискване, изрично записано в етичния кодекс на българските медии.

Тук идва и най-големият проблем. Да гледаш клип на даден политик или партия, или пък техни рекламни карета във вестниците е в реда на нещата. Проблемът идва, когато медиите получават пари, за да публикуват съдържание, което не е обозначено като платено. Точно това се случва за пореден път и в тази предизборна кампания.

Съветът за електронни медии (СЕМ) констатира през тази седмица, че в медиите липсва ясно разграничение на безплатните журналистически форми и платените агитационни материали. Няколко дни по-рано между СЕМ, ЦИК и Асоциацията на радио- и телевизионните оператори (АБРО) бе подписано споразумение за отговорно и прозрачно отразяване на предизборната кампания. Радио- и телевизионните оператори се обединиха около правилото, че трябва да има ясно разграничение между платеното съдържание и журналистическото отразяване на събитията преди изборите (виж карето).

СЕМ одобри методика и пакет от програми, които ще бъдат наблюдавани по време на предизборната кампания. След края на кампанията регулаторът ще представи доклад, в който ще отчете спазвано ли е споразумението, подписано от АБРО. 

"В студиата участията не се заплащат. Платените репортажи и интервюта ще бъдат много ясно обозначени в ефир, за да не се заблудят зрителите", коментираха пред "Капитал" от PR отдела на bTV. От медията уточниха, че в момента подписват договори с политическите партии и ще спазят закона, като ги публикуват на сайта си до три дни след като са утвърдени от двете страни. По най-голямата частна телевизия обаче вече се въртят клипове на ДСБ, което означава, че има подписан договор. Същото важи и за "Нова тв", която до редакционното приключване на "Капитал" не беше публикувала договори на сайта си. Причината за това едва ли е някаква злонамереност, а по-скоро непознаване на новата разпоредба.

Медиите, с които се свързахме, се оправдаха, че тази година за разлика от предишни подписването на договорите става по-бавно. И ако преди те са били факт още преди старта на кампанията, сега очевидно такива ще се сключват до самия й край.

Не липсват обаче и положителни примери  както при телевизиите, така и при вестниците. Например вестник "Преса" са публикували на сайта си сключените договори с партии. Oт тях може да се разбере например, че срещу 25 хил. лева ДПС получава правото на едно интервю с член на ръководството й (посочен от движението), 10 бр. отразяване на събития с текст и снимка (по зададен от партията график), материал на половин страница по зададена от ДПС тема и още едно интервю с водач на листа по избор. 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Нестле" ще наема младежи заедно с още 30 компании в България

Инициативата цели да насърчи младежката заетост в страната

Able Mentor набира кандидати за второто си издание

Всеки ученик от 10 и 11 клас ще получи ментор с опит и познания в сферата, от която ученикът се интересува

Талантливи деца в неравностойно положение ще получат стипендии

Финансовите средства ще бъдат осигурени за едногодишно обучение по чужди езици и изкуства към Академия Unity

Партньори на "Нестле България" също ще наемат младежи на работа

Компанията за шоколадови изделия вече е наела 100 млади българи

Евросредства за работодатели, наемащи млади безработни

Компаниите могат да кандидатстват за 35 млн. лв. до 29 септември

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне

Рекламна индустрия на ръба на нервна криза (обновена)

През 2012 г. пазарът се е свил с 1%, а очакваният спад за 2013 г. е три на сто