Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
22 юли 2016, 14:07, 14743 прочитания

Търси се дигитален маркетинг специалист

Каква е равносметката от първите курсове по дигитален маркетинг на Telerik Digital Academy

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Българският Google за клинични проучвания

Компанията FindMeCure създаде технологична платформа, която събира голяма част от всички изпитвания по света и предоставя информацията по лесен начин

4 авг 2017

Новите дрехи на ФАРА

Най-големият български рекламен фестивал се мести в Пловдив с мисия да привлече по-широка публика и обещава много повече смислено съдържание

7 авг 2016

Променя се организацията на рекламния фестивал ФАРА

За първи път форумът ще се проведе от 15 до 17 септември в Пловдив

3 авг 2016

Българските фирми се нуждаят от повече хора с умения по дигитален маркетинг

Бойко Яръмов, съосновател на Telerik, и Парис Чайлдрес, мениджър "Бизнес развитие" на Google за България, пред в. "Капитал"

15 апр 2016
Темата накратко:

В началото на годината софтуерната компания Progress, придобила Telerik през 2014 г., започна инициатива с фокус върху дигиталните технологии, наречена Telerik Digital Academy, част от "Академията на "Телерик". Компанията организира безплатни курсове по дигитален маркетинг в сътрудничество с Google, като една от основните причини за това решение беше недостигът на качествени специалисти в областта. За обучението кандидатстваха близо 350 души, а 50 от тях бяха избрани и завършиха успешно осемседмичния курс. Десет български компании задаваха на курсистите реални практически казуси от сферата на дигиталния маркетинг. Обучението завършва с пет сертифицирани изпита на Google.

Денят е сряда и минава 20 ч., а група студенти подготвят първата си онлайн рекламна кампания в Google. Размишляват каква комуникация да създадат, коя целева група да заложат и кои пазари да таргетират. В този момент важно е само да приложат всички натрупани знания и умения от изминалите седмици. Не са сами - през цялото време са насърчавани от български и международни специалисти в областта на маркетинга, продажбите и технологиите. Същите специалисти, които преди това са им преподали спецификите на дигиталния маркетинг и са им помогнали да изградят и надградят уменията си в областта.

Това не е описание на обучение в чуждестранен университет, нито на скъпо платени частни курсове. Става въпрос за първото безплатно обучение по дигитален маркетинг, в сътрудничество с Google, част от инициативата Telerik Digital Academy към "Академията на "Телерик". Инициативата с фокус върху дигиталните технологии е дело на софтуерната компания Progress, която придоби Telerik в края на 2014 г. и продължи да развива обучителната им програма. Курсът приключи преди две седмици, но 50-те студенти, преминали през него, продължават самоподготовката си, защото имат по-малко от месец, за да издържат общо пет сертифицирани изпита на Google в областта на дигиталния маркетинг.

В търсене на качествени специалисти

Компанията Progress има дългогодишен опит в обучението на млади кадри и превръщането им в конкурентоспособни софтуерни специалисти. Тази година се провежда седмият сезон на програмата "Софтуерна академия "Телерик", а сертификатът за успешното й завършване често е плюс пред работодателите. От компанията обаче имат за цел да разширят портфолиото си от курсове и малко по малко да изградят една цялостна дигитална екосистема от млади специалисти. Две са основните причини да започнат с инициатива в областта на дигиталния маркетинг – недостигът на компетентни хора в сферата и глобалната тенденция за дигитализиране на разрастващите се бизнеси. "В България се развиват добри бизнес идеи, има квалифицирани софтуерни инженери, но стане ли въпрос за популяризиране на бизнеса и установяването му на чужди пазари, почти няма специалисти, които биха могли да го направят", коментира Бойко Яръмов, съосновател на Telerik и ръководител на "Академията на Телерик" в Progress.

Целта на пилотния сезон на курсовете към Telerik Digital Academy е да подберат амбицирани студенти, които са готови да инвестират време и усилия в надграждането на уменията си в областта на дигиталния маркетинг. Затова и кандидатстването за безплатната програма преминава през няколко изпита. Кандидатите трябва да издържат с над 80 точки Google AdWords Fundamental Exam, да преминат тест за напреднало ниво по английски език, IQ тест, който проверява аналитичните и логическите им способности, както и да приложат автобиография и мотивационно писмо. Според Яръмов това е начин да се подберат хората, които ще са наистина сериозни към курсовете. "Щеше да им се наложи да отдават вечерните си часове три пъти в седмицата и един ден през почивните дни, да пишат домашни и да работят по проекти", добавя той. Въпреки високите критерии за по-малко от четири седмици за курсовете кандидатстват близо 350 човека. По-голямата част нямат професионален опит в областта на маркетинга, 26% от кандидатите имат между една и две години практика, а 32% - от три до пет или повече години, които искат да разширят познанията си и да получат по-висока квалификация. На финала са избрани общо 50 курсиста, които да преминат през осем седмичния курс по дигитален маркетинг към Telerik Digital Academy.



Всичко за практическото обучение

Ако държавното образование в България поставя фокус върху теоретичното усвояване на материала, то в "Академията на "Телерик" на първо място стои практиката. Точно по тази причина организаторите включват в инициативата и 10 български компании, които да работят с екипи от по пет курсисти, поставяйки им различни практически задачи. Дори те е трябвало да преминат през подбора на Академията и да отговорят на предварително поставени изисквания. "Провеждахме интервюта с компаниите, за да изберем кои 10 да бъдат част от курса. Търсихме сериозни фирми, които да поемат ангажимента да отделят време, да се припокриват вижданията ни за проблема на пазара и решението му", разяснява Бойко Яръмов. Той добавя, че "фирмите също извличат полза, поставяйки своя идея или концепция пред петима външни човека, които освен всичко могат да помогнат и за развитието й". Сред фирмите е и самата Progress, а всички, взели участие, са разнообразни по размер, дейност и развитие бизнеси. Това са BG Menu, REMIX, Melissa Climate, Metrilo, Imagga, Perpetto, NetInfo, TaxiMe и FindmeCure. "Целта ни беше на първо място да помогнем на Академията в начинанието, защото знаем за проблема с намирането на квалифицирани кадри, постоянно се сблъскваме с него. От друга страна това за нас беше възможност за достъп до 50 обучени човека, с които в даден момент може да работим", коментира Андрей Давчев, маркетинг директор в BG Menu.

Първата седмица от курсовете започва с уводна теория по дигитален маркетинг, като целта е по този начин нивото на студентите максимално да се изравни. След усвояването на основния материал курсистите се запознават с представителите на компаниите, с които паралелно ще работят през следващите няколко седмици. Всеки екип е съставен от пет души. "Още когато започнахме инициативата, изяснихме как ще се определя коя компания с кои курсисти ще работи. Искахме да има най-много трима, които са с опит, и двама, които са без, за да постигнем баланс между уменията в един екип", разяснява ръководителят на "Академията на "Телерик" в Progress. Основният лектор на курсовете преподава и в "Софтуерна академия "Телерик" и заедно с екипа на Progress и представител от Google са работили близо седем месеца по създаването на цялостната програма. Според Бойко Яръмов това е правилният начин, по който Академията може да контролира и променя съдържанието на курсовете в движение. "Добавена стойност към програмата имаше и от външните международни лектори, които идваха да водят курсове", допълва той. В програмата на курсовете са съчетани основните маркетингови инструменти, които се използват в дигиталната среда. В това число влизат Facebook, Google, Twitter, Microsoft - вече с LinkedIn, както и инструментът на Progress, който следи онлайн преживяването на потребителите в уеб сайтовете. "Фокусирахме се върху най-важните и широкоразпространени инструменти и похвати, като преобладаващи бяха темите за Google", казва Яръмов.

Реални кампании с истински резултати

Практическите задачи от компаниите се развиват в зависимост от покрития материал от студентите по време на лекциите. Всяка компания работи по различен начин с петимата курсисти от екипа й. Някои решават да зададат цял проект, който да претърпява развитие, а други поставят единични предизвикателства по различни теми. Такъв модел на работа например са избрали от компанията BG Menu. "Задавахме определени въпроси, свързани с бизнеса ни в Румъния, които развивахме в зависимост от етапа на обучението им. Когато учиха за таргетиране на аудитории например, им казахме да направят интервюта по телефона и да разберат кога хората предпочитат да си поръчват храна. Проведоха близо 30 разговора и получените резултати бяха много интересни и полезни за нас. Зададохме им и да ни направят анализ на сайта и се справиха много добре. В момента дори говорим с един от курсистите да го наемем на принципа на свободна практика, за да задълбочи и довърши анализа", разказа маркетинг директорът в BG Menu.

Курсистите също остават доволни от избрания модел на обучение и работата им по реални проекти на компании. Венелин Иванов е маркетинг специалист във верига за търговия на едро и успешно завършва Telerik Digital Academy, за да повиши квалификацията си в областта. В Академията той е бил част от екипа на стартъпа FindmeCure, който разработва платформа за търсене и проучване на клинични изпитвания. "Направихме анализ на сайта им, за да видим какво в него работи добре и какво трябва да подобрим. Подготвихме няколко кампании в Google, които бяха информативни, макар и доста кратки като продължителност. Целта ни беше да увеличим познанието на хората за продукта и да позиционираме FindmeCure като Google за клинични изпитвания. Финалната ни задача беше да разработим и продадем маркетингов план за следващите 6 месеца, който компанията би могла да следва", обяснява той.

Екипът на Progress също вижда резултатите от усилията на курсистите, които са работили по поставена от тяхната компания задача. "Зададохме им проект да създадат кампания за канализиране на кандидати, които да се явят на предварителен приемен изпит за следващия сезон на софтуерната ни академия. Част от кампанията се проведе във Facebook и включваше дори видео на живо от академията. Резултатът от целия проект беше видим. Близо 500 кандидати се явиха на предварителен изпит", разказва за успеха Бойко Яръмов.

Следващия път още по-добре

Една от бъдещите цели на Telerik Digital Academy е преминаването на курсовете по дигитален маркетинг да има същата стойност пред работодателите за нивото на уменията на студентите, каквато има и "Софтуерната академия на "Телерик". Поради тази причина курсистите получават сертификат за успешно завършване на програмата, който показва и колко изпита на Google е издържал студентът. До средата на следващия месец курсистите могат да изберат кои точно от петте изпита да положат, като всеки е фокусиран върху различен инструмент на дигиталния маркетинг. Венелин Иванов споделя, че ще се опита да издържи всичките пет. "При всички положения ще бъда по-конкурентен на пазара на труда след преминатия курс и сертификатите. Личното ми мнение е, че кадрите, които ще се търсят, ще трябва да имат технически познания за дигитален маркетинг, но и стратегическо мислене", казва той.

До голяма степен посоката на развитие на следващите курсове ще се определи от обратната връзка и препоръките, които компаниите и студентите ще дадат на Telerik Digital Academy. Една от идеите за подобряване на програмата, споделена от BG Menu, е след края на курсовете да се организира един ден, в който всички компании и студенти да се срещнат, да обменят контакти и дори да обсъждат бъдещи възможности за работа. "Тъй като изпитваме остра нужда от талант и добри професионалисти, колкото повече се разшири погледът и познанието ни върху целия талант, толкова по-полезно би било за нас", допълни маркетинг директорът на BG Menu. Студентите пък споделят, че ще им бъде от полза, ако програмата се удължи с още от една до две седмици, за да усвоят по-добре техническата част, преподадена на курсовете. "Трябваше да отделяме доста време не само на курса, но и в самостоятелна подготовка. Техническите възможности на дигиталния маркетинг са много и е трудно да се покрият всичките", казва Венелин Иванов.

Очевидно е, че пазарът се променя и в бъдеще ще има нужда от хора с умения, които не се преподават в нито един университет. С обучението им обаче се е заел частният сектор, който вече няма време да чака държавата да се адаптира към динамичните промени. "Толкова е спешен този преход към дигиталния свят, че компаниите не могат да си позволят да стоят и да чакат", казва Бойко Яръмов. От Telerik Digital Academy вече обмислят втори сезон на курсове по дигитален маркетинг, но този път целите им са още по-амбициозни. "Искаме форматът да се увеличи с по-голяма бройка студенти и с още компании, които да им предоставят реални и практически казуси", казва в заключение Яръмов.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември, 2017 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

12 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:
Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред България
Най-важните сделки за годината и какво стои зад техния успех
Завръща ли се дяловото инвестиране като важен инструмент за финансиране
Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2018


Прочетете и това

Тоталното преобразяване на рекламните агенции Тоталното преобразяване на рекламните агенции

Оборотите на най-големите рекламни компании в страната са над 62 млн. лв.

17 ное 2017, 1022 прочитания

Ново мобилно приложение "Kапитал PRO" Ново мобилно приложение "Kапитал PRO"

Четете бизнес, икономическа, международна и политическа информация в нов удобен формат на своя телефон

15 ное 2017, 2421 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Гепард»

Гепард
Гепард

Класация на най-динамичните малки и средни компании в България.

Кариерен клуб: Финанси »

Как да се представим на стажа, за да ни вземат на работа

Гледайте на стажа си като на едно дълго интервю за работа, а не като на задължителната заверка за университета

Стажове, стипендии, конкурси (30 октомври - 5 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (16 - 22 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Интервю за работа? Не, благодаря

Няколко съвета как любезно да откажете покана за събеседване, ако междувременно поради една или друга причина вече не се интересувате от офертата и защо това е важно

Стажове, стипендии, конкурси (2-8 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
30% спокойствие

Държавата въвежда нови правила за раздаване на европари на медии

Невидимият таван на растежа

Българската икономика расте устойчиво, но на сравнително ниски нива и вероятно скоро ще надхвърли потенциала си

Европа е тясна за маршалския жезъл на Борисов

Споразумението между 23 - страни членки на ЕС, за засилване на военното сътрудничество е далече от амбициите на българския премиер за европейска армия

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Навик, следвай ме

Как да променим вредните си навици и за колко време става това според последните проучвания

1001 стоки

"Под знака на Меркурий" разглежда търговията в София от античността до наши дни

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 18.11.2017 Прочетете
Капитал Daily, 16.11.2017

Капитал Daily

Брой 176 // 16.11.2017 Прочетете