Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
3 26 дек 2016, 15:01, 12255 прочитания

Абсурдът на новинарската онлайн икономика

Премиум редакционното съдържание може да се продава на рекламодатели на база ангажираност на потребителите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Задаващата се война: Браузъри срещу рекламното замърсяване

През следващата година ще наблюдаваме голяма офанзива от Google и Apple срещу най-тъмните страни на рекламния свят. Очаквайте много жертви. Но цялата екосистема ще спечели от тези инициативи

21 юли 2017

Репутацията, глупако

Издатели и големи платформи за дистрибуция на съдържание най-накрая решиха да обърнат внимание на проблема с фалшивите новини.

21 апр 2017

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (20 декември)

bTV има нов изпълнителен директор, Chapter 4 България спечели отличие на European Excellence Awards 2016, Под една пета от малкия и средния бизнес в България рекламира онлайн, а Facebook призна за още грешки в отчитането на рекламите

20 дек 2016

Под една пета от малкия и средния бизнес в България рекламират онлайн

Най-голямо онлайн рекламно присъствие през 2016 г. имат компаниите в Малта, Швеция и Дания, показва проучване на The Financial

19 дек 2016
40% от посетителите напускат определена страница след по-малко от 15 секунди, прекарани на нея.
Икономическата стойност на журналистиката днес се определя от нейната популярност, т.е. броя на кликовете (или гледанията), които генерира. Добре изработен кратък онлайн материал със списък, направен от умен представител на millennial поколението (хората, родени между 1980 г. и 1995 г. - бел. ред.), ще генерира повече приходи от която и да било обществена новина, без значение кой точно я чете, колко дълга е тя и т.н. Това е абсурдът на днешната система.

Всеки ден една голяма новинарска организация произвежда стотици видове съдържание под всякаква форма (текст, изображение, графики, видео) и нива на значимост. Това аз наричам категорията на "Новините за широка употреба" - парчета от информация, достъпни навсякъде по едно и също време. Резултатът е, че те мигновено губят стойността си. Това се случва с по-голямата част от това, което се стича по тръбата на новинарския поток.

От друга страна, малка част от произведеното може да се определи като "Новини с добавена стойност", при тях се очаква репортажът да бъде по-задълбочен и по-скъп за произвеждане.

Във физическия свят разходът за производството на една стока може да бъде прехвърлен на потребителя.

Производството на един iPhone 7 струва около 225 долара (разходи за материали плюс производствени разходи) и се продава за 650 долара - 65% марж (преди бъдат разпределени разходите за маркетинг, дистрибуция и развойна дейност). В долния край на спектъра производството на ултраевтин смартфон като Android One струва 42 долара и се продава за 50 долара - 19% марж. Често в производствения сектор скъпите крайни продукти предполагат и най-високи маржове. В случая на iPhone, сравнен с Android One, не само iPhone печели по 425 долара за телефон в сравнение с 8 долара за Android One, но Apple също така печели и по произведено количество - благодарение на китайския договор за производство на Apple се бълват близо 1 млн. телефона на ден (и три седмици отнема един от тях да стигне до Калифорния).



От гледна точка на стойността на парите разликата е ясна - iPhone има по-добри характеристики, по-добри компоненти, по-добър дизайн и е по-добре сглобен от Android One. Това е и обяснението за близо пет пъти по-голямата разлика в производствените разходи. А що се отнася до огромните маржове, Apple се цели във възможно най-високия сегмент на пазара, който му позволява да слага почти каквато цена пожелае.

Сега нека погледнем бизнеса на дигиталните новини. През последните 24 часа от New York Times са публикували около 180 статии с общо 128 хил. думи. Колко от тях могат да бъдат определени като уникални по начина, обяснен по-горе? 20%? 30%?

Всъщност няма никакво значение.

Цената за рекламодателите е една и съща без значение от качеството на редакционното съдържание, където се позиционира рекламата. За да го обвържем с дискусията за производството на телефони, цената на една история може да варира в широки граници: разследване в продължение на един месец от двама репортери, прегледано от редактори, проверка за верността на фактите ще струва между 30 хил. и 50 хил. долара; тази сума може да бъде и много по-висока, ако материалът се произвежда от гореща новинарска точка като Сирия, която носи милиони долари постоянни разходи на година само за да гарантира сравнително безопасна среда на кореспондентите. В същото време новина от 500 думи, която изисква половин ден репортаж, написана и редактирана от репортер и редактор, ще струва по-малко от 2 хил. долара (базирана на прогнозни разходи на участващите служители). Може да се досетите какво следва - тези два журналистически материала ще бъдат продадени на рекламодатели за точно една и съща сума. В момента New York Times няма механизъм, чрез който да прехвърля на рекламодателите по-високите производствени разходи, често свързани и с по-високо качество. Защо?

Вината се корени в грешните метрики на индустрията

За Buzzfeed има смисъл да продават трафик на видео, в което екплодира диня и трупа 11 млн. гледания (макар че една малка част от него действително носят долари на Buzzfeed, защото по-голямата част от аудиторията е във Facebook). Но за медиите, които изграждат бранда си, произвеждайки оригинално и качествено съдържание също като New York Times, рекламното пространство трябва да бъде пускано на пазара на базата на специфични данни за аудиториите, обединени от силен редакционен продукт. Същото трябва да важи и за native дигиталните играчи като Quartz или Politico—и също Buzzfeed за своята тежка журналистическа продукция.

Представете си нов рекламен конкурс, в който New York Times и други издания са в състояние да определят значителна част от продукцията си като "качествена", използвайки стандартизирани и неоспорими метрики.

Това премиум съдържание няма да се продава на базата на трафика, който генерира (обикновено Х долара за 1000 импресии), а на демографски показатели. Това е всъщност лесно да се постигне, когато читателят е регистриран, или дори още по-добре, когато е абонат. По този начин ще може да бъде идентифициран с всички социално-икономически показатели (местоположение, диапазон на доходите, професионален сектор, образование, потребителски профил).

Премиум съдържанието също така може да се продава на база ангажираност, т.е. прекарано време. Това понятие може да промени уравнението на приходите. Първо, "времето на ангажираност" (Engaged Time) има пряко влияние върху рекламната ефективност.

Това е перфектната демонстрация за съотношението между редакционно качество и търговска стойност.

Интуитивно очевидно е, че рекламната общност до голяма степен игнорира тези твърдения (както от страна на продавача, така и от страна на купувача). Защо?

На първо място, в началото на онлайн играта издателите прегърнаха идеята за показателите за трафик, при които трябва да защитават спецификите и ангажираността на аудиторията. Сега обаче повечето са заклещени в този губещ модел. В ретроспекция, ужасна грешка. (Лесно е да се каже сега, признавам.)

Втората причина е липсата на надежден инструмент за измерване на качеството на редакционно съдържание. Освен рядко използвания измерител за стойността на съдържанието, а именно инвестираното време, има малко показатели или сигнали на разположение, за да се оцени журналистическата стойност. Това е в основата на работата ми в John S. Knight Fellowship в Stanford University.

*Филу е автор в блога за медии, технологии и бизнес модели Monday Note. "Капитал" публикува текста с неговото разрешение
Според изследване на Chartbeat:

- Потребителите, които четат онлайн статия в продължение на поне три минути, се връщат два пъти по-често на страницата, отколкото тези, които четат една минута.
- Веднъж ангажиран, потребителят най-вероятно ще се върне на интернет страницата.
- Рекламите са по-гледаеми на страниците, които хората наистина искат да прочетат.
- Ако "Времето на ангажираност" се увеличи от 15 секунди на една минута, гледаемостта на реклами нараства почти двойно, от 37% на 57%.
- Посетителите, които четат повече от 75 секунди, виждат повече от 60% от рекламите.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември, 2017 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

12 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:
Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред България
Най-важните сделки за годината и какво стои зад техния успех
Завръща ли се дяловото инвестиране като важен инструмент за финансиране
Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2018


Прочетете и това

Внимавай с рейтинга 1 Внимавай с рейтинга

Засега няма изгледи телевизионният пазар да премине към една система за измерване на гледаемостта

20 окт 2017, 1160 прочитания

Завръщането на политическия натиск над медиите Завръщането на политическия натиск над медиите

Традиционното изследване на Асоциацията на европейските журналисти в България сочи, че усещането за несвобода в професията расте

17 окт 2017, 2554 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (16 - 22 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Интервю за работа? Не, благодаря

Няколко съвета как любезно да откажете покана за събеседване, ако междувременно поради една или друга причина вече не се интересувате от офертата и защо това е важно

Стажове, стипендии, конкурси (2-8 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (25 септември - 1 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (27 декември)

Ани Великанова е новият мениджър продажби реклама в OLX, Деветте най-значими дигитални тенденции от 2016 г., Топ 20 на най-популярните реклами в YouTube за 2016 г., най-добрите външни реклами през 2016 г. и още класации и тенденции

Playground Energy: На бизнес люлката от пет години

Идеята на Христо Алексиев и Илиан Милинов за използване на енергията от играчките на детските площадки идва случайно

Когато колекторът почука на вратата

Компаниите за събиране на вземания могат да предложат на длъжника различни решения за погасяване на задължението в рамките на извънсъдебно събиране

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Рони и Nasekomix: уроци по музика и искреност

Изпълнителката, композитор и актриса Андрония Попова почина на 44 години

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 42

Капитал

Брой 42 // 21.10.2017 Прочетете
Капитал Daily, 19.10.2017

Капитал Daily

Брой 160 // 19.10.2017 Прочетете