Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
10 5 яну 2017, 19:05, 13140 прочитания

Трус 4.4% по скалата на "Музикаутор"

Преговорите между радиото и организацията за управления на авторските права в музикалната индустрия могат да започнат в началото на следващата седмица

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Как работи "Музикаутор"

През 2015 г. "Музикаутор" е събрала около 7.5 млн. лева за авторски възнаграждения. От тях 80% отиват за авторите, а 20% остават в организацията

27 яну 2017

Ще засилим интернет присъствието на БНР

Обясни генералният директор на БНР Александър Велев в интервю за "Капитал"

3 юни 2016

Парламентът разреши "пожизнените" мандати на директорите на БНТ и БНР

Поправката разрешава на генералните директори на обществените медии да останат на поста, ако не е проведен избор на нови

2 юни 2016

Старият управителен съвет на БНР блокира работата на новия генерален директор

Екипът на Радослав Янкулов не пожела да подаде оставка и така Александър Велев не може да предложи членове на органа

30 май 2016
От няколко дни за слушателите на Българското национално радио (БНР) не звучи съвременна българска и чуждестранна музика. Причина за това е спорът между медиата и сдружението "Музикаутор", което упражнява правата на композиторите, авторите и издателите на музикални произведения. До тази ситуация се стигна, след като "Музикаутор" изпрати нотариална покана на БНР да прекрати излъчването на музикални произведения, чиито права се държат от него.

В четвъртък Съветът за електронни медии (СЕМ) събра на една маса спорещите страни и пое ангажимент да бъде медиатор в конфликта.

Причините за спора

В началото на годината договорът между БНР и "Музикаутор" за условията, при които се плащат авторски отчисления, изтече. Поради нарушена комуникация между двете страни, до края на 2016 г. не са договорени нови условия.

При това положение би трябвало предварително да е известно за всички заинтересовани страни, че криза в отношенията ще се породи. От близо година в Министерството на културата има внесени два документа. Единият описва тарифата, по която се плащат авторските отчисления от частните оператори. След близо двегодишни усилия тяхната браншова организация – Асоциацията на радио и телевизионните оператори (АБРО), през ноември 2016 подписа споразумение, с което те приеха тарифата. Споразумение е депозирано от "Музикаутор" в Министерство на културата и одобрено. Вторият документ, който урежда същия въпрос за БНР, остава неодобрен от министерството. Директорът на Дирекция "Авторско право и сродните му права" във ведомството Георги Дамянов обясни на срещата в СЕМ, че тарифата за БНР не е подписана, защото по нея има становище на АБРО, но няма такова от общественото радио. А е редно и БНР да има становище по тарифа, която ще покрива. И така до днес.



"Музикаутор" настоява за увеличаване на отчисленията, считано от 2017 г., а БНР обяснява, че няма финансова възможност за това.

Какво искат от "Музикаутор"

"Музикаутор" претендира от 2017 г. БНР да започне да му плаща не 1% от държавната субсидия и 4.55% от приходите си от реклама, както е било досега, а 4.4% от брутните си приходи, тоест общите от субсидията и рекламата. През 2016 г. субсидията на радиото бе 42.1 млн. лв., а през 2017 г. ще бъде 42.2 млн. Приходите от реклама за 2015 г., които са последните публично известни, са около 1 700 000 лв. Ако те са се запазили на същите нива и през миналата година, то през 2016 г. "Музикаутор" е получило от БНР около 500 000 лв. Ако БНР приеме променената тарифа, това означава през 2017 г. да плати на сдружението над тройно повече – 1 800 000 лв.

Адвокат Мариана Андреева, която работи за "Музикаутор", обясни, че от организацията настояват за увеличение на авторските отчисления, тъй като през последната година БНР е увеличило излъчването на броя музикални произведения, които дружеството представлява, почти два пъти. "Има увеличение на използваната музика, искаме съответно увеличение на отчисленията за автори", каза Андреева.

Тъй като е предмет на търговско споразумение, няма и публичен и документ, който да описва какъв е моделът на събиране на авторските отчисления и на каква икономическа основа е определен размерът им.

Според "Музикаутор" музиката, правата за която държи сдружението, надвишава 50% от програмното време на радиото. Едновременно с това "в държавите от Европейския съюз няма друго национално радио, което да заплаща толкова нисък процент от субсидията си (Румъния – 3,25%, Естония – 4,5%, Италия – 5%, Гърция – 2,2%, Испания – 3,6%, Дания – 3,5% и т.н.)". Изпълнителният директор на "Музикаутор" Иван Димитров дава пример, че дори в Македония (страна извън ЕС) правата на музикалната индустрия са по-добре уредени от тези в България.

От сдружението твърдят, че са направили усилия да преговарят за нови условия още през юни 2016 г., но са срещнали незаинтересованост от ръководството на БНР. "БНР не направи нищо, защитавайки бюджета си за 2017 г. в Комисията по културата и медиите, въпреки че от години е наясно с искането на "Музикаутор" за увеличение на авторските възнаграждения, като по този начин ощетява и чуждите, и българските автори", гласи становището на организацията.

"Музикаутор" подчертават, че не формират печалба, а всички приходи се разпределят между творците.

Според БНР

Генералният директор на БНР Александър Велев неколкократно обясни, че обществената медия не е срещу плащането на авторски права, а срещу тройното повишение на таксата, поискано от "Музикаутор". Пред СЕМ той каза, че много композитори и текстописци отиват в радиото и сами предоставят своите права на БНР за безвъзмездно излъчване.

Велев посочи, че преговори с "Музикаутор" не може да има в условия на натиск, а нотариалната покана да спре излъчването на съвременна музика е форма на такъв.

Позицията на радиото е, че "Музикаутор" действа като монополист, а офертата му е непосилна за бюджета на БНР и не почива на икономическите реалности. Парите, отпуснати на радиото от държавния бюджет, са непроменени, което означава, че ако радиото приеме искането на организацията, трябва да ги пренасочи от други дейности, които са му вменени по закон като обществена медиа. Александър Велев се съгласи, че БНР е увеличило количеството излъчвана музика с права, които се държат от "Музикаутор" и именно затова е предложило на сдружението увеличение на годишната такса с между 17 и 20%. Това означава около 100 хил. лв. повече от платените през 2016 г. 500 хил. лв.

На свой ред от "Музикаутор" коментират, че досега БНР се е ползвала с четири пъти по-добри условия, отколкото частните радиостанции. Организацията потвърди на срещата в СЕМ, че е готова да приеме и плавно увеличение на тарифите в срок от 3-4 години и недоумява защо БНР принизява значението на възнаграждението на създателите на музикални произведения и противопоставя обществеността на композиторите и авторите.

Очаква се реални преговори за постигане на договор между страните да има още в понеделник.

Дотогава от БНР очакват конкретно търговско предложение от "Музикаутор". От СЕМ заявиха, че ще продължат да посредничат.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември, 2017 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

12 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:
Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред България
Най-важните сделки за годината и какво стои зад техния успех
Завръща ли се дяловото инвестиране като важен инструмент за финансиране
Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2018


Прочетете и това

Внимавай с рейтинга 2 Внимавай с рейтинга

Засега няма изгледи телевизионният пазар да премине към една система за измерване на гледаемостта

20 окт 2017, 2551 прочитания

Завръщането на политическия натиск над медиите Завръщането на политическия натиск над медиите

Традиционното изследване на Асоциацията на европейските журналисти в България сочи, че усещането за несвобода в професията расте

17 окт 2017, 2629 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (16 - 22 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Интервю за работа? Не, благодаря

Няколко съвета как любезно да откажете покана за събеседване, ако междувременно поради една или друга причина вече не се интересувате от офертата и защо това е важно

Стажове, стипендии, конкурси (2-8 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (25 септември - 1 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
2017: Телевизията в джоба ни

Четирима телевизионни мениджъри разказват плановете си за инвестиции в съдържание и технологии, които отговарят на променящите се навици на зрителите

Всекиму според риска

След години на протакане системата бонус-малус при "Гражданска отговорност" е на финала

МиГ-новен лупинг

Желанието на военния министър Каракачанов да "модернизира" съветските изтребители МиГ-29 може да блокира миграцията към натовски самолети за неопределено време

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Кой се страхува от Иван Хаджийски

Невероятната съдба на изчезналия ръкопис "Откъде започнахме ние"

Новите страхове са забравените стари

Носителят на "Оскар" Фолкер Шльондорф за първата екранизацията "Историята на прислужницата"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 42

Капитал

Брой 42 // 21.10.2017 Прочетете
Капитал Daily, 24.10.2017

Капитал Daily

Брой 162 // 24.10.2017 Прочетете