Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
4 17 фев 2017, 16:16, 12120 прочитания

Отстъплението на банерите

Банер рекламата отбелязва спад от 11% през 2016 г. на база общ брой кампании

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (14 февруари)

Уебсайтът на "Дарик" е с обновена визия; Ardency Consulting започва да обслужва Canon в България; ВАС потвърди глоба от 147 хил. лв. на КЗК за заблуждаваща реклама на "Чипита"; Собственикът на "Нова тв" с ръст на печалбата за 2016 г.; bTV отчита спад в приходите за 2016 г.; TimeHeroes започна проект за безплатни рекламни кампании на НПО

14 фев 2017

На аукцион за реклама

В България малък процент от онлайн рекламите се договарят чрез програматик технология, очакванията са делът им да расте

3 фев 2017
"В категорията "Развлечения и заведения" ръстът се дължи основно на сайтовете за залагания, които 2016 г. се прелицензираха." Стефан Стефанов, собственик на bannermonitoring.com.
Българският пазар на интернет реклама продължава да е най-динамичният, като отчита всяка от последните години двуцифрен ръст. Наличието на подробна информация и данни за потребителите в комбинация с ясните метрики за измерване на резултатите от онлайн кампаниите привличат все по-голяма част от бюджетите на рекламодателите. Въпреки това темповете, с които се развива онлайн рекламата, са по-бавни в сравнение с очакванията на играчите на пазара. Причината - все още малките обеми. Макар и общите брутни инвестиции в онлайн реклама през миналата година да растат с 25% и да достигат 100 млн. лв., според доклада на агенция Media Club, делът им в медийния микс продължава да е скромен. Тази сума е ориентировъчна и данните са показателни повече за разпределението на бюджетите между различните канали. Към онлайн медиите се насочват малко повече от 6% от всички рекламни инвестиции на пазар, силно доминиран от телевизията.

Подобна картина очертават и данните на IAB България за 2015 г. Те са на база представителна извадка на 20 от най-големите медийни компании и рекламни агенции в страната и показват, че дигиталната индустрия е пораснала с 22%, достигайки общи нетни инвестиции в размер на 62 млн. лв. В същото време обаче делът на дисплейната реклама почти не бележи съществени промени в годините. Нещо повече според данните на bannermonitoring.com през 2016 г. банер рекламата в България е намаляла с повече от 10% на годишна база. Причината - Facebook става все по-предпочитан от рекламодателите. На практика социалната мрежа заедно с Google си разпределят около половината от дигиталния пазар в България.

По-малко банери и през 2016 г.

С навлизането на новите рекламни формати и технологии, като видеореклама на живо, мобилна реклама и програматик (автоматизирано закупуване на рекламно пространство - бел. ред.), стандартната банер реклама сякаш вече не е толкова привлекателна за рекламодателите. Тази тенденция се потвърждава и от третия годишен доклад за банер мониторинг*, изготвен от bannermonitoring.com. През 2016 г. общият брой рекламни банер кампании намаляват с малко повече от 11% в сравнение с предходната година. Това включва формати като HTML банери, изображения, flash, видео, както и pre-roll реклами (рекламни видеа в началото на даден клип – бел. ред.) в сайтове за видеосъдържание. Маркетинг директорът на "Аргент" Пламен Калиников отбелязва, че през 2016 г. нетните инвестиции в български премиум дисплей намаляват за разлика от тези в Google и Facebook.

Миналата година с близо 10% е намалял и броят на премиум рекламодателите спрямо 2015 г. Това са компаниите, които рекламират предимно с големи формати, на видими позиции в големи сайтове и съответно харчат повече пари за банер реклама. Броят на останалите, или т.нар. бюджетни рекламодатели, през 2016 г. нараства. Според Мартин Попов, изпълнителен директор в агенцията Interactive Share, близкият брой на "скъпите" и "евтините" рекламодатели отново се дължи на пренасочването на инвестиции от банер реклама в големите мрежи. "С намаляване на премиум бюджетите за CPM реклама и тяхното пренасочване към Facebook и Google издателите нямат друга опция, освен да отворят инвентара си за всякакви реклами както бюджетни, така и премиум", коментира Попов. Ако през 2016 г. кампаниите на скъпи и видими позиции са били 7595, или с 5% по-малко от 2015 г., то тези с по-ниски инвестиции са нараснали с 13% на годишна база, достигайки 7864 броя през 2015 г. На същото мнение е и маркетинг директорът на "Аргент" Пламен Калиников, който отбелязва, че през 2016 г. нетните инвестиции в български премиум дисплей намаляват за разлика от тези в Google и Facebook.

Най-активните в сектора

В България пазарът на онлайн реклама на база брой премиум кампании се доминира от сектора на автомобилите, ритейл и финансовите услуги. Данните на bannermonitoring.com показват, че трите сектора си поделят близо една трета от броя на премиум рекламните кампании.

През 2016 г. в категорията "Автомобилизъм" най-активните рекламодатели на база покритие на кампаниите им в различни сайтове са "Рено Нисан България", "BMW Груп" и "Порше България", измествайки от челните позиции "Софиа Франс Ауто". Най-много кампании от този сектор миналата година са излъчени в sportal.bg, докато през 2015 г. предпочитан от тях е бил сайтът mobile.bg.

Втората по големина категория в онлайн банер рекламата е ритейл, където безспорен лидер е "Лидл", следван от "Технополис България" и "Кауфланд" с двойно по-малки резултати. Според bannermonitoring.com през 2016 г. секторът купува рекламно пространство най-често от онлайн медията dnes.bg. И ако през 2015 г. sportal.bg е бил сред сайтовете с най-голям дял от броя рекламни кампании на сектора, то през 2016 г. той попада по-назад в класацията. При финансовите услуги миналата година водещи са лизинговите услуги и бързите кредити. Именно компанията "Фератум България" заема третата позиция сред най-активните онлайн рекламодатели в сектора, увеличавайки кампаниите си двойно през миналата година. На второто място е Райфайзен банк, а също двойно увеличение на онлайн активността си отчита Първа инвестиционна банка. Няма сериозно разместване в предпочитаните сайтове за реклами на сектора. Сред тях основно са vesti.bg, dnes.bg и investor.bg.

Най-голям ръст по брой премиум кампании през 2016 г. пък отбелязват категориите "Напитки" и "Развлечения и заведения" със съответно 2% и 4% на годишна база. Миналата година със силни онлайн кампании се открояваше сегментът на слабоалкохолните напитки, а именно бири и сайдери, които по всяка вероятност са довели до този лек ръст в сравнение с 2015 г. "В категорията "Развлечения и заведения" ръстът се дължи основно на сайтовете за залагания, които миналата година се прелицензираха", коментира Стефан Стефанов, собственик на bannermonitoring.com. Сред тях е и bet365.com, който е сочен за лидер в този сегмент.

Според данните на bannermonitoring.com през изминалата година в челната тройка на най-активните рекламодатели с голям брой онлайн кампании влизат "Лидл", БТК и "Теленор", следвани от Първа инвестиционна банка (виж графиката). Те отбелязват и най-голям ръст на годишна база. С най-голям годишен ръст на рекламните си активности е Fashion Days, част от гиганта Naspers - увеличение с повече от четири пъти спрямо 2015 г.

Какво следва

Според рекламистите традиционната банер реклама с всяка година ще намалява все повече, а рекламодателите ще се интересуват не толкова от конкретни сайтове, а от достигане на правилната целева аудитория. "Използването на много голямо разнообразие от послания, банер формати и сайтове е най-добрият начин да постигнеш по-високи резултати", коментира Попов. Издателите от своя страна пък ще се ориентират към по-нови и технологични методи за продаване на инвентара си. Пламен Калиников очертава като тенденция и развитието на платеното редакционно съдържание, или т.нар. native реклама при големите медии. Специалистите на пазара са категорични, че интернет рекламата в България върви в посока видео и мобилни формати, което според Калиников е следствие от факта, че "вече почти 50% от трафика на българските издатели идва от мобилни устройства". Мартин Попов пък прогнозира увеличение в бюджетите за видеореклама тази година. "Очаквам увеличение и на аудиорекламата в платформи като Spotify и Shazam", добавя той.

* Данните за изследването на bannermonitoring.com се събират чрез софтуер, който симулира в реално време човешко сърфиране в интернет, засичайки банери по определени характеристики. Изследването се базира на проследени общо 391 сайта през 2016 г. и с четири по-малко през 2015 г., като проверката на всеки от тях става през определен интервал от време, който е съобразен с неговите среднодневни импресии, т.е. колкото по-голям е сайтът, толкова по-често се посещава.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Миграцията на спортните права Миграцията на спортните права

Телекомите се включват в наддаването за спортни права

28 апр 2017, 650 прочитания

All Channels е PR агенция на годината All Channels е PR агенция на годината

С най-много награди от BAPRA Bright Awards 2017 си тръгнаха All Channels и SiteMedia Consultancy

28 апр 2017, 2337 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Регионален бизнес»

Регионален бизнес Габрово, Севлиево
Регионален бизнес Габрово, Севлиево

Какъв е бизнес климатът в региона и как се развива бизнесът

Кариерен клуб: Финанси »

Курсове за професионално усъвършенстване (май 2017 г.)

Преглед на актуалните възможности за безплатни курсове, насочени към кариерно развитие и усъвършенстване в различни професионални области

Най-важното за възможностите за стаж и доброволчество в евроинституциите

Бивши стажанти и настоящи служители разказаха за опциите, които предлага ЕС за младите хора и дадоха съвети от "първа ръка" по време на събитие организирано от "Кариери" и Представителството на ЕК в България

Стажове, стипендии, конкурси (24-30 април)

Селекция от актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (17-23 април)

Селекция от актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (10-16 април)

Селекция от актуалните предложения за безплатни обучения, събития, стажове, конкурси и стипендии тази седмица

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (21 февруари)

Започва инициатива против използването на интернет тролове в предизборните кампании; APRA Porter Novelli започва да обслужва YTONG; Крис Кристодулу е новият главен изпълнителен директор Action Global Communications; БАКА организира конкурс за безплатно обучение в Roger Hatchuel Academy; Първият рекламен спот на National Geographic по време на Супербоул

Сашо Дончев: Ако държавата работи срещу теб и те е страх от нея, това е робство

Изпълнителният директор на "Овергаз" и издател на в. "Сега" пред "Капитал"

Време за рефинансиране

Лихвите са на едни от най-ниските си нива, което е предпоставка за обединяване и покриване на стари задължения

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 17

Капитал

Брой 17 // 29.04.2017 Прочетете
Капитал Daily, 27.04.2017

Капитал Daily

Брой 65 // 27.04.2017 Прочетете