Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
4 17 фев 2017, 16:16, 12390 прочитания

Отстъплението на банерите

Банер рекламата отбелязва спад от 11% през 2016 г. на база общ брой кампании

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Digitalk 2017

Мобилното бъдеще на рекламата

За първи път смартфоните и таблетите носят повече приходи в сектора

12 май 2017

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (14 февруари)

Уебсайтът на "Дарик" е с обновена визия; Ardency Consulting започва да обслужва Canon в България; ВАС потвърди глоба от 147 хил. лв. на КЗК за заблуждаваща реклама на "Чипита"; Собственикът на "Нова тв" с ръст на печалбата за 2016 г.; bTV отчита спад в приходите за 2016 г.; TimeHeroes започна проект за безплатни рекламни кампании на НПО

14 фев 2017

На аукцион за реклама

В България малък процент от онлайн рекламите се договарят чрез програматик технология, очакванията са делът им да расте

3 фев 2017


"В категорията "Развлечения и заведения" ръстът се дължи основно на сайтовете за залагания, които 2016 г. се прелицензираха." Стефан Стефанов, собственик на bannermonitoring.com.
Българският пазар на интернет реклама продължава да е най-динамичният, като отчита всяка от последните години двуцифрен ръст. Наличието на подробна информация и данни за потребителите в комбинация с ясните метрики за измерване на резултатите от онлайн кампаниите привличат все по-голяма част от бюджетите на рекламодателите. Въпреки това темповете, с които се развива онлайн рекламата, са по-бавни в сравнение с очакванията на играчите на пазара. Причината - все още малките обеми. Макар и общите брутни инвестиции в онлайн реклама през миналата година да растат с 25% и да достигат 100 млн. лв., според доклада на агенция Media Club, делът им в медийния микс продължава да е скромен. Тази сума е ориентировъчна и данните са показателни повече за разпределението на бюджетите между различните канали. Към онлайн медиите се насочват малко повече от 6% от всички рекламни инвестиции на пазар, силно доминиран от телевизията.

Подобна картина очертават и данните на IAB България за 2015 г. Те са на база представителна извадка на 20 от най-големите медийни компании и рекламни агенции в страната и показват, че дигиталната индустрия е пораснала с 22%, достигайки общи нетни инвестиции в размер на 62 млн. лв. В същото време обаче делът на дисплейната реклама почти не бележи съществени промени в годините. Нещо повече според данните на bannermonitoring.com през 2016 г. банер рекламата в България е намаляла с повече от 10% на годишна база. Причината - Facebook става все по-предпочитан от рекламодателите. На практика социалната мрежа заедно с Google си разпределят около половината от дигиталния пазар в България.

По-малко банери и през 2016 г.

С навлизането на новите рекламни формати и технологии, като видеореклама на живо, мобилна реклама и програматик (автоматизирано закупуване на рекламно пространство - бел. ред.), стандартната банер реклама сякаш вече не е толкова привлекателна за рекламодателите. Тази тенденция се потвърждава и от третия годишен доклад за банер мониторинг*, изготвен от bannermonitoring.com. През 2016 г. общият брой рекламни банер кампании намаляват с малко повече от 11% в сравнение с предходната година. Това включва формати като HTML банери, изображения, flash, видео, както и pre-roll реклами (рекламни видеа в началото на даден клип – бел. ред.) в сайтове за видеосъдържание. Маркетинг директорът на "Аргент" Пламен Калиников отбелязва, че през 2016 г. нетните инвестиции в български премиум дисплей намаляват за разлика от тези в Google и Facebook.

Миналата година с близо 10% е намалял и броят на премиум рекламодателите спрямо 2015 г. Това са компаниите, които рекламират предимно с големи формати, на видими позиции в големи сайтове и съответно харчат повече пари за банер реклама. Броят на останалите, или т.нар. бюджетни рекламодатели, през 2016 г. нараства. Според Мартин Попов, изпълнителен директор в агенцията Interactive Share, близкият брой на "скъпите" и "евтините" рекламодатели отново се дължи на пренасочването на инвестиции от банер реклама в големите мрежи. "С намаляване на премиум бюджетите за CPM реклама и тяхното пренасочване към Facebook и Google издателите нямат друга опция, освен да отворят инвентара си за всякакви реклами както бюджетни, така и премиум", коментира Попов. Ако през 2016 г. кампаниите на скъпи и видими позиции са били 7595, или с 5% по-малко от 2015 г., то тези с по-ниски инвестиции са нараснали с 13% на годишна база, достигайки 7864 броя през 2015 г. На същото мнение е и маркетинг директорът на "Аргент" Пламен Калиников, който отбелязва, че през 2016 г. нетните инвестиции в български премиум дисплей намаляват за разлика от тези в Google и Facebook.



Най-активните в сектора

В България пазарът на онлайн реклама на база брой премиум кампании се доминира от сектора на автомобилите, ритейл и финансовите услуги. Данните на bannermonitoring.com показват, че трите сектора си поделят близо една трета от броя на премиум рекламните кампании.

През 2016 г. в категорията "Автомобилизъм" най-активните рекламодатели на база покритие на кампаниите им в различни сайтове са "Рено Нисан България", "BMW Груп" и "Порше България", измествайки от челните позиции "Софиа Франс Ауто". Най-много кампании от този сектор миналата година са излъчени в sportal.bg, докато през 2015 г. предпочитан от тях е бил сайтът mobile.bg.

Втората по големина категория в онлайн банер рекламата е ритейл, където безспорен лидер е "Лидл", следван от "Технополис България" и "Кауфланд" с двойно по-малки резултати. Според bannermonitoring.com през 2016 г. секторът купува рекламно пространство най-често от онлайн медията dnes.bg. И ако през 2015 г. sportal.bg е бил сред сайтовете с най-голям дял от броя рекламни кампании на сектора, то през 2016 г. той попада по-назад в класацията. При финансовите услуги миналата година водещи са лизинговите услуги и бързите кредити. Именно компанията "Фератум България" заема третата позиция сред най-активните онлайн рекламодатели в сектора, увеличавайки кампаниите си двойно през миналата година. На второто място е Райфайзен банк, а също двойно увеличение на онлайн активността си отчита Първа инвестиционна банка. Няма сериозно разместване в предпочитаните сайтове за реклами на сектора. Сред тях основно са vesti.bg, dnes.bg и investor.bg.

Най-голям ръст по брой премиум кампании през 2016 г. пък отбелязват категориите "Напитки" и "Развлечения и заведения" със съответно 2% и 4% на годишна база. Миналата година със силни онлайн кампании се открояваше сегментът на слабоалкохолните напитки, а именно бири и сайдери, които по всяка вероятност са довели до този лек ръст в сравнение с 2015 г. "В категорията "Развлечения и заведения" ръстът се дължи основно на сайтовете за залагания, които миналата година се прелицензираха", коментира Стефан Стефанов, собственик на bannermonitoring.com. Сред тях е и bet365.com, който е сочен за лидер в този сегмент.

Според данните на bannermonitoring.com през изминалата година в челната тройка на най-активните рекламодатели с голям брой онлайн кампании влизат "Лидл", БТК и "Теленор", следвани от Първа инвестиционна банка (виж графиката). Те отбелязват и най-голям ръст на годишна база. С най-голям годишен ръст на рекламните си активности е Fashion Days, част от гиганта Naspers - увеличение с повече от четири пъти спрямо 2015 г.

Какво следва

Според рекламистите традиционната банер реклама с всяка година ще намалява все повече, а рекламодателите ще се интересуват не толкова от конкретни сайтове, а от достигане на правилната целева аудитория. "Използването на много голямо разнообразие от послания, банер формати и сайтове е най-добрият начин да постигнеш по-високи резултати", коментира Попов. Издателите от своя страна пък ще се ориентират към по-нови и технологични методи за продаване на инвентара си. Пламен Калиников очертава като тенденция и развитието на платеното редакционно съдържание, или т.нар. native реклама при големите медии. Специалистите на пазара са категорични, че интернет рекламата в България върви в посока видео и мобилни формати, което според Калиников е следствие от факта, че "вече почти 50% от трафика на българските издатели идва от мобилни устройства". Мартин Попов пък прогнозира увеличение в бюджетите за видеореклама тази година. "Очаквам увеличение и на аудиорекламата в платформи като Spotify и Shazam", добавя той.

* Данните за изследването на bannermonitoring.com се събират чрез софтуер, който симулира в реално време човешко сърфиране в интернет, засичайки банери по определени характеристики. Изследването се базира на проследени общо 391 сайта през 2016 г. и с четири по-малко през 2015 г., като проверката на всеки от тях става през определен интервал от време, който е съобразен с неговите среднодневни импресии, т.е. колкото по-голям е сайтът, толкова по-често се посещава.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Saatchi&Saatchi: Искаме да бъдем стратегически бизнес партньор на клиентите си 1 Saatchi&Saatchi: Искаме да бъдем стратегически бизнес партньор на клиентите си

Агенцията, част от групата на Publicis One, спечели ФАРА 2017 г. и ще се стреми към излаз на международни фестивали

23 юни 2017, 1794 прочитания

Рекламни болтове в реално време 4 Рекламни болтове в реално време

За няколко часа рекламната публикация на Audi събра вниманието на стотици потребители във Facebook

22 юни 2017, 8766 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Регал»

Регал
Регал

Издание за бизнеса с бързооборотни стоки

Кариерен клуб: Финанси »

Биляна Панталеева: Продължавайте да се обучавате, вярвайте в себе си и бъдете проактивни

Кариерното ориентиране е важно още в ранна детска възраст, смята създателката на инициативата "Бъдители", в която професионалисти се срещат с ученици и студенти, за да им помогнат да разберат повече за различни професии и възможности за реализация

10-те най-вредни работни навика и как да се отучите от тях

Паралелното вършене на няколко задачи може да намали ефектнивността ви

MDV-Капитал Business School осигурява 5 стипендии за млади специалисти по финанси

Конкурсът е отворен за студенти в края на академичното си образование или наскоро дипломирали се млади професионалисти

Как да си направим кариерна самооценка

С времето в наш основен пътеводител се превръщат оценката на другите и обществения статус, за сметка на връзката със собствените ни желания, мечти и истински копнежи

Погрижете се за здравето на служителите си и подобрете продуктивността им

Научете се да разпознавате симптомите на влошено здраве и липса на щастие сред хората, с които работите, тъй като те също влияят на представянето им

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (21 февруари)

Започва инициатива против използването на интернет тролове в предизборните кампании; APRA Porter Novelli започва да обслужва YTONG; Крис Кристодулу е новият главен изпълнителен директор Action Global Communications; БАКА организира конкурс за безплатно обучение в Roger Hatchuel Academy; Първият рекламен спот на National Geographic по време на Супербоул

София 2018: Само с резервации

Градският туристически бизнес в София се готви за рекордна година

Завръщане към стартъп корените

Изпълнителният директор на "Телерик академия" Бойко Яръмов пред "Капитал"

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Пяната на дните

Джон Брус от холандската пивоварна De Molen

Open Office

Алтернативи на работното място през летните месеци

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 25

Капитал

Брой 25 // 24.06.2017 Прочетете
Капитал Daily, 22.06.2017

Капитал Daily

Брой 94 // 22.06.2017 Прочетете