Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
3 3 апр 2017, 17:13, 9571 прочитания

БНТ вече излъчва програмите си на търговския мултиплекс на НУРТС

Така на пазара остава само една цифрова мрежа, а не три, както бе предвидено в началото на цифровизацията

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

БТК отчете спад на приходите и лек ръст на абонатите

Оборотът за тримесечието е 211 млн. лв., печалбата за периода също се свива

10 май 2017

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (11 април)

"Нова броудкастинг груп" е близо до продажба; Ardency Consulting започва да обслужва Fujitsu на четири пазара; Започна кандидатстването за Saatchi Circle FARA; Fairy лансира първия си български рекламен клип; Pepsi изтеглиха рекламен клип заради възмущение на граждански активисти

11 апр 2017

Европейските издатели vs. Google

Европейската комисия предложи нова директива, която позволява на издателите да се противопоставят на използването на онлайн съдържанието им

1 апр 2017

Пазарът на интернет реклама достигна 87 млн. лв.

Инвестициите са пораснали с 27% през 2016 г., показват данните на IAB България. Но ръстът се дължи основно на бюджетите, вложени във Facebook и Google

31 мар 2017


От края на 2016 година ефирните канали на Българската национална телевизия (БНТ) вече се излъчват на търговския мултиплекс "НУРТС диджитъл", част от "НУРТС България", вместо на специално изградения за това обществен мултиплекс "Фърст диджитъл". Програмите, които се разпространяват ефирно, са БНТ1, БНТ2 и БНТ HD.

"НУРТС България" е част от структурата на БТК, която от миналата година е собственост на група инвеститори, най-големият от които е Спас Русев. Основните канали, които се излъчват на него, са bTV, "Нова" и Bulgaria On Air.

Промяната

"Фърст диджитъл" бе създаден, за да излъчва програмите на обществените медии БНТ и БНР, и както НУРТС бе свързван с Цветан Василев. Дружеството нямаше активи и предлагаше услугата, ползвайки тези на НУРТС. Т.е. сега се премахва един посредник.

От БНТ коментират, че промяната в обслужващия мултиплекс е именно следствие от прекратяване на предоставяната от НУРТС услуга към "Фърст диджитъл". "Предвид необходимостта и законовите задължения за БНТ да разпространява програмите си чрез всички възможни технологии, считано от 1.12.2016 г., "НУРТС диджитъл" осигури резервирано разпространение на програмите на БНТ чрез своята мрежа. Посоченото резервирано излъчване беше тестово и безвъзмездно, т.е. без допълнителна финансова тежест", коментираха от БНТ пред "Капитал". Малко след това НУРТС окончателно прекратява партньорството си с "Фърст диджитъл" и в края на декември БНТ сключва договор за излъчване от мултиплекса, собственост на БТК. След като обаче "Фърст диджитъл" изгуби единствения си клиент в лицето на националната телевизия и при липса на собствена мрежа за излъчване, по всяка вероятност дружеството ще прекрати дейността си.



Информацията колко е плащала БНТ на мултиплекса за излъчването на трите и програми никога не е била публична, защото е предмет на търговски преговори. По неофициална информация от пазара обаче медията е плащала по 15 млн. лв. годишно на "Фърст диджитъл" за излъчването на програмите и, което е почти два пъти повече в сравнение с времето, когато телевизията излъчваше аналогово. Тогава такса излъчване към БТК беше 8 млн. лв. Това е един от най-големите разходи на дружеството. Таксата беше висока, защото БНТ плащаше за цялата мощност на обществения мултиплекс - "Фърст диджитал", изграден специално за нея. Тоест независимо дали има две или десет програми, "сметката" й към мултиплекса не се променяше. В резултат на това близо една четвърт от бюджета на телевизията (67 млн. лв. е общата сума, която държавата плаща на БНТ за 2016, толкова е предвидено и за 2017) отиваше, за да се плащат такси за излъчване през цифровата мрежа. Логично е сега, когато БНТ ще споделя един мултиплекс с останалите програми на него, да плаща по-ниска такса. Неофициално на пазара се коментира, че с преминаването към "НУРТС България" разходът на телевизията е намалял с 30-35%.

От БНТ отказаха да коментират официално за каква сума е сключен договорът с НУРТС. "Към всички останали платформени оператори – кабелни, сателитни и IPTV, БНТ подава програмите си във висока резолюция", добавят от телевизията.

Според закона за електронните съобщения кабелните и сателитните оператори разпространяват безвъзмездно в реално време националните и регионалните програми на БНТ и БНР.

От публикувания на фондовата борса консолидирания финансов отчет на "НУРТС България" за 2016 година става ясно, че дружеството има чиста печалба от 5 млн. лв. при загуба от 57 млн. лв. предишната година. Приходите от цифрово телевизионно излъчване на "НУРТС България" за 2015 г. са 19 млн. лева. Това е намаление от 5 млн. лева, или 21%, спрямо 24 млн. лева за 2015 г. Основни клиенти са БНТ, БТВ, "Нова тв" и "България он еър", пише в отчета.

Предисторията на НУРТС

В края на 2014 г. НУРТС отново се върна под контрола на БТК след раздяла, продължила почти пет години. Цената на сделката не беше оповестена официално, а единствената публична информация бе, че БТК придобива всички акции. Сделката беше резултат от събитията в КТБ. Телекомът, който също бе контролиран от Цветан Василев, остана с блокиран депозит от 72 млн. евро във фалиралата банка. Част от тези средства бяха цедирани и с тях НУРТС погаси задължения към КТБ за 26.7 млн. евро.

Цялата процедура по цифровизация на телевизионния ефир беше извършена по времето на тройната коалиция изцяло в услуга на тогавашния тандем Цветан Василев и Делян Пеевски. Двамата получиха пълния контрол върху цялото цифрово разпространение на телевизии. По това време те разчитаха, че ще получат монопол на пазар с гарантирани приходи. Това обаче не се случи. Ефирното разпространение обаче изгуби състезанието с кабелните оператори и монополът се оказа върху несъществуващ пазар.

По темата работи и Весислава Антонова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмични новини за маркетинг и реклама (25 юли) Седмични новини за маркетинг и реклама (25 юли)

"Нова броудкастинг груп" с двуцифрен ръст на приходите и печалбата; Без изненади в конкурса за генерален директор на БНТ; Renault представи новия си електрически автомобил с активация към най-младата аудитория; Великобритания ще се бори със сексистките стереотипи в рекламите; Revlon избра Grey за своя международна творческа агенция

25 юли 2017, 683 прочитания

Задаващата се война: Браузъри срещу рекламното замърсяване 4 Задаващата се война: Браузъри срещу рекламното замърсяване

През следващата година ще наблюдаваме голяма офанзива от Google и Apple срещу най-тъмните страни на рекламния свят. Очаквайте много жертви. Но цялата екосистема ще спечели от тези инициативи

21 юли 2017, 3501 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Александър Сумин: Идеалната работа е тази, в която има смисъл

Правете колкото се може повече неща едновременно, съветва първият подгласник в конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2017

Пет минути със... Николета и Надя от LoveGuide

Идеалната работа вдъхновява и мотивира, смятат дамите, които стоят зад LoveGuide - платформа за сексуално образование на тийнейджъри

Ашод Дерандонян: Обичам работата си, защото знам, че тя променя човешки животи

Успехът е резултат от труда на много хора, обединени от една мисия и цел, казва основателят на фондация "Заслушай се", която помага на хора с увреден слух

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (4 април)

КЗК глоби "Нет инфо" за заблуждаваща реклама; Срокът за подаване на кандидатури за BAPRA Bright Awards се удължава; Над 3 млн. лева са похарчили партиите за отразяване в медиите; БНТ вече излъчва програмите си на търговския мултиплекс на НУРТС

Големият експеримент

Съоснователят и главен изпълнителен директор на арт фондация DOMA Мартина Стефанова пред "Капитал"

Инфографика: Военни игри

България и съседните страни са плацдарм за основните съюзнически учения на натовските армии тази година

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Френски междузведни войни

Люк Бесон за скъпото удоволствие да се върнеш към детството

A damn good cup of coffee

За кафето като новото вино: как и защо се променя вкусът ни

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 29

Капитал

Брой 29 // 22.07.2017 Прочетете
Капитал Daily, 25.07.2017

Капитал Daily

Брой 112 // 25.07.2017 Прочетете