Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
3 3 апр 2017, 17:13, 10074 прочитания

БНТ вече излъчва програмите си на търговския мултиплекс на НУРТС

Така на пазара остава само една цифрова мрежа, а не три, както бе предвидено в началото на цифровизацията

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

БТК отчете спад на приходите и лек ръст на абонатите

Оборотът за тримесечието е 211 млн. лв., печалбата за периода също се свива

10 май 2017

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (11 април)

"Нова броудкастинг груп" е близо до продажба; Ardency Consulting започва да обслужва Fujitsu на четири пазара; Започна кандидатстването за Saatchi Circle FARA; Fairy лансира първия си български рекламен клип; Pepsi изтеглиха рекламен клип заради възмущение на граждански активисти

11 апр 2017

Европейските издатели vs. Google

Европейската комисия предложи нова директива, която позволява на издателите да се противопоставят на използването на онлайн съдържанието им

1 апр 2017

Пазарът на интернет реклама достигна 87 млн. лв.

Инвестициите са пораснали с 27% през 2016 г., показват данните на IAB България. Но ръстът се дължи основно на бюджетите, вложени във Facebook и Google

31 мар 2017


От края на 2016 година ефирните канали на Българската национална телевизия (БНТ) вече се излъчват на търговския мултиплекс "НУРТС диджитъл", част от "НУРТС България", вместо на специално изградения за това обществен мултиплекс "Фърст диджитъл". Програмите, които се разпространяват ефирно, са БНТ1, БНТ2 и БНТ HD.

"НУРТС България" е част от структурата на БТК, която от миналата година е собственост на група инвеститори, най-големият от които е Спас Русев. Основните канали, които се излъчват на него, са bTV, "Нова" и Bulgaria On Air.

Промяната

"Фърст диджитъл" бе създаден, за да излъчва програмите на обществените медии БНТ и БНР, и както НУРТС бе свързван с Цветан Василев. Дружеството нямаше активи и предлагаше услугата, ползвайки тези на НУРТС. Т.е. сега се премахва един посредник.

От БНТ коментират, че промяната в обслужващия мултиплекс е именно следствие от прекратяване на предоставяната от НУРТС услуга към "Фърст диджитъл". "Предвид необходимостта и законовите задължения за БНТ да разпространява програмите си чрез всички възможни технологии, считано от 1.12.2016 г., "НУРТС диджитъл" осигури резервирано разпространение на програмите на БНТ чрез своята мрежа. Посоченото резервирано излъчване беше тестово и безвъзмездно, т.е. без допълнителна финансова тежест", коментираха от БНТ пред "Капитал". Малко след това НУРТС окончателно прекратява партньорството си с "Фърст диджитъл" и в края на декември БНТ сключва договор за излъчване от мултиплекса, собственост на БТК. След като обаче "Фърст диджитъл" изгуби единствения си клиент в лицето на националната телевизия и при липса на собствена мрежа за излъчване, по всяка вероятност дружеството ще прекрати дейността си.



Информацията колко е плащала БНТ на мултиплекса за излъчването на трите и програми никога не е била публична, защото е предмет на търговски преговори. По неофициална информация от пазара обаче медията е плащала по 15 млн. лв. годишно на "Фърст диджитъл" за излъчването на програмите и, което е почти два пъти повече в сравнение с времето, когато телевизията излъчваше аналогово. Тогава такса излъчване към БТК беше 8 млн. лв. Това е един от най-големите разходи на дружеството. Таксата беше висока, защото БНТ плащаше за цялата мощност на обществения мултиплекс - "Фърст диджитал", изграден специално за нея. Тоест независимо дали има две или десет програми, "сметката" й към мултиплекса не се променяше. В резултат на това близо една четвърт от бюджета на телевизията (67 млн. лв. е общата сума, която държавата плаща на БНТ за 2016, толкова е предвидено и за 2017) отиваше, за да се плащат такси за излъчване през цифровата мрежа. Логично е сега, когато БНТ ще споделя един мултиплекс с останалите програми на него, да плаща по-ниска такса. Неофициално на пазара се коментира, че с преминаването към "НУРТС България" разходът на телевизията е намалял с 30-35%.

От БНТ отказаха да коментират официално за каква сума е сключен договорът с НУРТС. "Към всички останали платформени оператори – кабелни, сателитни и IPTV, БНТ подава програмите си във висока резолюция", добавят от телевизията.

Според закона за електронните съобщения кабелните и сателитните оператори разпространяват безвъзмездно в реално време националните и регионалните програми на БНТ и БНР.

От публикувания на фондовата борса консолидирания финансов отчет на "НУРТС България" за 2016 година става ясно, че дружеството има чиста печалба от 5 млн. лв. при загуба от 57 млн. лв. предишната година. Приходите от цифрово телевизионно излъчване на "НУРТС България" за 2015 г. са 19 млн. лева. Това е намаление от 5 млн. лева, или 21%, спрямо 24 млн. лева за 2015 г. Основни клиенти са БНТ, БТВ, "Нова тв" и "България он еър", пише в отчета.

Предисторията на НУРТС

В края на 2014 г. НУРТС отново се върна под контрола на БТК след раздяла, продължила почти пет години. Цената на сделката не беше оповестена официално, а единствената публична информация бе, че БТК придобива всички акции. Сделката беше резултат от събитията в КТБ. Телекомът, който също бе контролиран от Цветан Василев, остана с блокиран депозит от 72 млн. евро във фалиралата банка. Част от тези средства бяха цедирани и с тях НУРТС погаси задължения към КТБ за 26.7 млн. евро.

Цялата процедура по цифровизация на телевизионния ефир беше извършена по времето на тройната коалиция изцяло в услуга на тогавашния тандем Цветан Василев и Делян Пеевски. Двамата получиха пълния контрол върху цялото цифрово разпространение на телевизии. По това време те разчитаха, че ще получат монопол на пазар с гарантирани приходи. Това обаче не се случи. Ефирното разпространение обаче изгуби състезанието с кабелните оператори и монополът се оказа върху несъществуващ пазар.

По темата работи и Весислава Антонова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вяра Анкова стана генерален директор "Информация" и член на мениджърския съвет на "Нова тв" 1 Вяра Анкова стана генерален директор "Информация" и член на мениджърския съвет на "Нова тв"

Тя поема стратегическото ръководство на новинарския екип от 9 октомври

19 сеп 2017, 2680 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (19 септември) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (19 септември)

Започна десетото издание на рекламния конурс "Effie България"; JYSK продължава партньорството си с CARAT; Кой ще прави клиповете за българското председателство на ЕС; Какво четат директорите на най-големите рекламни групи

19 сеп 2017, 1057 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / K:ids»

K:ids
K:ids

Списание за родители и близки на деца от 0 до 18. Полезно, практично забавно за учене, възпитание, детска психология.

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (28 август - 3 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (21-27 август)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

George Washington University Law School, САЩ

Ивайло Димитров разказва за университета, магистратурата по "Международно и сравнително право", която завършва там, и за преживяванията си в Америка

Стажове, стипендии, конкурси (31 юли - 6 август)

Селекция от актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (4 април)

КЗК глоби "Нет инфо" за заблуждаваща реклама; Срокът за подаване на кандидатури за BAPRA Bright Awards се удължава; Над 3 млн. лева са похарчили партиите за отразяване в медиите; БНТ вече излъчва програмите си на търговския мултиплекс на НУРТС

МОН dieu

Как (не) се харчи един милиард

Завръщат ли се отвличанията

Организираната престъпност обича слабата държава

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Посланикът на фламенкото

Хорхе Падро за творческия си път преди концерта на 20 септември в Sofia Live Club

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 37

Капитал

Брой 37 // 16.09.2017 Прочетете
Капитал Daily, 20.09.2017

Капитал Daily

Брой 144 // 20.09.2017 Прочетете