Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
28 13 апр 2017, 14:42, 45252 прочитания

Кой ще купи "Нова телевизия"

Оттеглянето на международните собственици може да даде пълен медиен контрол на задкулисната власт

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Още по темата

Защо е странно, че Анна Цолова няма да води повече сутрешния блок на "Нова тв"

От телевизията представиха решението като нейно и уточниха, че мениджмънта на медиата го приема.

8 сеп 2017

Конфликтът между bTV и Гергов: епизод две

Телевизията освободи изпълнителния директор на радиогрупата си Васил Димитров

2 юни 2017

Към пълна "путинизация" на медиите

Пари, власт, медии, пари прим

20 апр 2017

Как bTV и "Нова" се оказаха забъркани в медиен скандал с етикета "цензура"

След спрения епизод на "Шоуто на Слави", днес журналистът Васил Иванов отправи още обвинения срещу бившия си работодател "Нова тв"

19 апр 2017

Сделките за тримесечието: Молове за фондове от ЮАР

Продажбите на "Нова телевизия" и CEZ ще са сред следващите големи транзакции

19 апр 2017

Девет години минаха. И?

Важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

12 апр 2017

"Нова броудкастинг груп" е близо до продажба

Все още купувачът не е известен, като очакванията са за цена от порядъка на 100 млн. евро

9 апр 2017

Собственикът на "Нова" продаде прибалтийския си бизнес

Купувач е инвестиционната компания Providence Equity Partners

19 мар 2017

Собственикът на "Нова тв" с ръст на печалбата за 2016 г.

Българският пазар отчита увеличаване на рекламните приходи

8 фев 2017

Собственикът на "Нова" продава бизнеса си в Чехия (обновена)

Със средствата шведската MTG ще увеличи дела си в компания за онлайн игри като част от стратегията си за дигитализация

25 яну 2017
Почти девет години след като bTV и "Нова" бяха придобити от големи международни компании и се превърнаха в двете доминиращи телевизионни групи с по над 40% дял от аудиторията и приходите, телевизионният пазар е пред сериозна промяна.

Собственикът на "Нова телевизия", шведската Modern Times Group (MTG), се опитва да я продаде, като очакваната цена е близо шест пъти по-ниска от тази, за която я купи през 2008 г. Много е вероятно сделката да бъде последвана от смяна на собствеността и в bTV.

Фундаменталната причина за оттеглянето на международните компании е в смяната на стратегиите им заради изтощаването на бизнес модела на телевизиите. Това ограничава кръга на потенциалните инвеститори и носи риск вакуумът да бъде запълнен от местни играчи, чийто "бизнес модел" е да превръщат медийното влияние в политически дивиденти. Точно както стана с вестниците след излизането на чуждите инвеститори през 2010 г.

Кой преговаря за "Нова"

Според два източника на "Капитал" преговори да придобие цялата "Нова броудкастинг груп" води изпълнителният й директор от 2012 г. насам Дидие Щосел. Французин, бивш инвестиционен банкер, с агресивен бизнес стил, Щосел успява да разрасне "Нова телевизия" и да претендира за първенство срещу дългогодишния лидер на пазара bTV. Под ръководството му чрез серия от придобивания групата се превърна в най-голямата медийна компания, която включва пет телевизионни канала и,слона на българския интернет пазар "Нет инфо", в чието портфолио от уебсайтове влизат платформата за видеосъдържание Vbox7 и пощата abv.bg.



Щосел и до момента държи 5% от акциите в групата чрез фирмата си Eastern European Media Holding (в която малък дял има дългогодишният му партньор в телевизионния бизнес, през последните осем години старши съветник в "Нова" в България Анатоли Белчев). Подготовката за придобиване на останалите 95% е започнала преди около два месеца, когато директорът е подал индикативна оферта, твърди източник, запознат с преговорите. В момента тече финансово проучване и окончателна оферта се очаква до месец. Ако цената се хареса на MTG, сделката трябва да мине през одобрението на КЗК и през осигуряване на финансиране, т.е. може да приключи през втората половина на годината.

При всичките му качества като мениджър на телевизията, заявката на Дидие Щосел предизвиква коментари и спекулации дали той не играе лице за друг интерес зад сделката. Самият той не е стратегически инвеститор и дори проектът с продобиването на "Нова" да е лична негова игра, при оценка на медийната група от над 100 млн. евро Щосел ще трябва да осигури капитал от няколко десетки милиона евро, за да търси в допълнение банково финансиране за остатъка от сумата.
Колко струва групата на "Нова"

Преди девет години шведската Modern Times Group (MTG) купи "Нова телевизия" за 620 млн. евро - тази цена изглежда космическа сега. От специализираната в сливания и придобивания анализаторска компания Mergermarket и финландската медиа "Дагенс индъстри" споменават, че сделка може да се осъществи за около 100 млн. евро.

"Според мен е разумно да се очаква оценка от между 10 и 12 пъти EBIDTA (печалбата преди лихви данъци и амортизация)", е мнението на Стефан Уорд, анализатор от шведската банка Swedbank, който следи действията на MTG. При подобна оценка (11.2 пъти EBITDA) компанията прoдаде през януари тази година и дела си в една от чешките телевизии. Купувачи там също бяха другите акционери в компанията - двама местни бизнесмени.

В отчета на люксембургската компания на Щосел и Белчев делът от 5% в дружеството, което притежава "Нова телевизия", е оценен на 5.56 млн. британски лири, което означава, че стойността на цялата компания се пресмята на 130 млн. евро по сегашен курс паунд/евро.

Ако се вземат предвид неофициалните данни на групата за миналата 2016 г. - 166 млн. лв. приходи и 27-28 млн. лв. EBIDTA, то оценка при коефициент между 10 и 12 EBITDA е между 140 и 168 млн. евро.

Стойността на сделката ще е по-малка от оценката. По неофициална информация задълженията на групата в края на 2016 г. са свити до 60 млн. лв. (спрамо 110 млн. лв. година по-рано, повечето от тях вероятно към MTG) - те ще бъдат приспаднати. Ще се добави наличният кеш, който за 2015 г. е 8 млн. лв.

Така купувачът може да има нужда от банков заем от порядъка на 100 млн. евро и допълнително собствено финансиране от няколко десетки милиона.

Ръстът в телевизионния бизнес на "Нова" през миналата година е бил 20% - до 166 млн. лв., според източник, запознат с финансовите данни на дружеството. Няма информация дали той е от реклами, такси за излъчване от кабелни и други оператори, новите спортни канали "Диема" или от плащания от бурно растящия бизнес на "Национална лотария". В интернет бизнеса приходите също са порасли с около 20% - от 11 млн. на малко над 13 млн., но брутна печалба няма. Година по-рано нет звеното е имало 11 млн. лв. EBIDTA.

Кой ще купи "Нова телевизия"

Преглед на оригинала

Автор: Капитал
Откъде пари

Източниците ни твърдят, че мениджърът на "Нова" вече води разговори за финансиране с някои от големите банки. Намирането му обаче не е нито лесно, нито сигурно. Финансиране на толкова голяма сделка в сектор с, меко казано, несигурно бъдеще ще бъде доста рисков ход. За да отпуснат толкова голяма сума, местните банки трябва да поискат разрешение от централите си. Техният анализ на перспективите пред българския телевизионен пазар едва ли ще се различава от този на MTG или собствениците на Central European Media Enterprises, които са собственици на bTV.

А именно: инвестициите в телевизии в България (а и в цяла Източна Европа) вече не изглеждат привлекателни. Преди девет години сегашните собственици на "Нова тв" и bTV ги купиха заради очаквания голям ръст на икономиката след влизането в Европейския съюз. Той обаче не се случи. Месеци след сделката за "Нова" - в края на 2008 г., започна световната финансовата криза. В следващите две години рекламният пазар се сви с над 40% и никога не се възстанови до предкризисните нива, частично заради смяната в бизнес моделите и насочването на рекламни инвестиции онлайн. Отделно от това силната конкуренция между bTV и "Нова" свали цените на рекламното време изключително много и въпреки частичната корекция нагоре неотдавна, дългосрочната перспектива не е за ръст.

Тези аргументи вероятно ще важат за всички големи международни играчи на телевизионния пазар, което стеснява силно кръга на стратегическите инвеститори и повдига втория голям въпрос - откъде Щосел ще събере необходимия капитал, без който банките не биха го подкрепили. Източниците за това са краен брой и именно оттам идват опасенията, че зад сделката ще се наместят брокерите на властта по модела, по който беше монополизиран и подчинен целият вестникарски пазар - с публични средства и в полза на политиците.
Защо продава MTG

MTG се освобождава от всичките си активи в Източна Европа, защото иска да се фокусира върху digital entertainment - създаване и разпространяване на дигитално съдържание, а не толкова върху управление на тв канали.

"Раздялата с активите в България е съвсем логична стъпка за MTG", казва за "Капитал" анализаторът Стефан Уорд от Swedbank. Според него това е в унисон с новата стратегия на компанията да се фокусира върху телевизионни услуги в Северна Европа, както и да засили инвестициите си в дигитални компании. "Това е стратегия в две части: 1) да се защитят и развият силните пазарни позиции в Северна Европа и 2) експанзия в нови области като електронни спортове и игри", смята анализаторът.

"Игрите и видео on demand изглеждат от особен интерес за MTG - Viaplay е шведският (и скандинавски) конкурент на Netflix, за който компанията има много големи надежди", казва и шведският бизнес журналист Габриел Мелквист от "Дагенс индъстри". За него евентуалната продажба на българската "Нова телевизия" ще бъде последната част от дълго преструктуриране на MTG, което започна с продажбата на каналите им в балтийската република, а после и в Чехия. "Експанзията в Източна Европа беше критикувана от самото начало заради високата си цена. Сега има промени в мениджмънта и стратегията в MTG и фокусът, изглежда, е повече върху скандинавието и дигиталните проекти", обяснява Мелквист.

Сделката за продажбата на бизнеса в Чехия беше обявена през януари тази година, а за трите балтийски държави - в средата на март. Купувач на каналите в Литва, Латвия и Естония е Providence Equity Partners - международна компания, която притежава и мобилни оператори в две от балтийските държави.

Кой каза Пеевски

Въпреки, че етапът е много ранен, за да се търсят фактологични потвърждения, логично, пръв изниква образът на депутата от ДПС Делян Пеевски. Името му заедно с това на премиера Борисов се завъртя в публикация на "Фрог нюз", на която ден по-късно Борисов беше цитиран да реагира пак пред същата медиа така: Нямам нищо общо с "Нова телевизия" и бТВ. Нямам нищо общо и с тяхната продажба или купуване, както и с депутата от ДПС Делян Пеевски.

Пеевски и майка му са първопроходникът в медийната монополизация. В периода 2007-2009 г. един по един изкупиха повечето вестници, овладяха разпространението им и печатници - както се оказа, всичко това беше финансирано от КТБ, за чийто фалит платиха накрая данъкоплатците. Междувременно нагледно показаха как медийната власт може да бъде продавана на политиците срещу достъп до публични пари и постепенно пак да се превръща в политическа власт.

Влизането на телевизионния пазар досега беше по-трудно, защото двете големи групи го държат почти целия и пробивът е амбициозна задача дори с големи инвестиции и подкрепа от властта. Първият опит с TV7 погълна над 130 млн. лв., пак от КТБ, накрая телевизията фалира заедно с банката. Сега Пеевски опитва с "Канал 3" (без да се показва официално като собственик), но тя остава малка.

Евентуалната сделка за "Нова" отваря голяма възможност за придобиване на влияние - още повече, че телевизията върви заедно с най-голямата уеб група.

Самият Щосел въпреки чуждестранния си произход не стои далече от българските играчи и по всичко изглежда познава Пеевски отдавна. Първата инвестиция на Щосел в България е в телевизиите под марката "Диема". В дружеството, което притежава каналите, миноритарен акционер, преди да бъде изкупен при влизането на шведската MTG, е офшорна фирма, свързвана с Делян Пеевски. (По-точно компанията "Диема груп" е собственост на регистрираната във Великобритания Nata Holdings, контролирана към онзи момент от офшорна компания от Бахамите. Nata Holdings е собственик и на "Алфа медиа груп" - това е фирмата, която стопанисваше десетки имоти в България и Гърция, ползвани от Пеевски и които през 2014 г. бяха прехвърлени официално към неговата "Балканска медийна компания".)

Редакционната политика на "Нова телевизия", макар и да се придържа в едрите щрихи към добрите международни стандарти, винаги е била много предпазлива. Темата за депутата от ДПС, при все ролята му през последните години, изглежда е табу, критичен поглед към властта също отсъства. През последните години чисто журналистическите предавания силно намаляха. Тези на Сашо Диков и Люба Кулезич бяха спрени и сега сутрешният блок остава единствената територия, в която се сблъскват мнения, но жанрът е крайно ограничителен. Може би най-директното доказателство за склонността на мениджмънта на канала да се съобразява с властта беше уволнението на карикатуриста Чавдар Николов след няколко негови неприятни за Бойко Борисов рисунки.

Нищо от горните аргументи не доказва интерес или участие на Пеевски в предстоящата сделка, но всички те дават основание да се следи внимателно какво предстои.

Според източници на "Капитал", през последните години почерпили опит от ДПС водещи фигури в пария ГЕРБ опитват да диверсифицират медийното влияние на Пеевски и да установяват контрол над медии чрез подставени лица.

Сделката за "Нова", или после за bTV, така или иначе не е лъжица за устата на кой да е български политбизнесмен, освен ако действително не разчита на някаква форма на задкулисна колаборация с властта, тоест ГЕРБ.

Оттам идва и основният риск след оттеглянето на MTG и евентуално на CME - двете най-големи медийни групи в България да се окажат в ръцете на близки до властта играчи, чийто интерес е да търгуват с влиянието им. По друг начин казано, голямата опасност сега е българският медиен пазар да се "путинизира" - телевизионните канали да преминат в ръцете на удобни олигарси, за да размият границата между медийна власт, политическо влияние и злоупотреби с бюджетни средства и еврофондове.
Ще се продаде ли bTV

След като СМЕ - компанията, която е мажоритарен собственик bTV (миноритарен акционер със 7% е Красимир Гергов) беше придобита от Time Warner, a тя от своя страна се сля с AT&T, очакванията са, че новият собственик няма интерес от активите си в Източна Европа и ще ги обяви за продажба. Според източници на "Капитал" поне две български компании са отправяли запитвания към CME. Отговорът засега е, че ако има продажба, тя ще се случи, след като приключи процедурата по сливане на Time Warner с АТ&Т, което може да стане и след година.

По информация от два източника група от местни купувачи (със сходен състав на собственика на БТК, т.е. Спас Русев, братя Велчеви и др.) са се свързали със CME през есента на миналата година и са се интересували от покупка. Дори е била приета индикативна оферта. По неофициална информация тя е била за около 180 млн. долара, но от продавача са коментирали, че не биха продали под 220 млн. долара. Пак тогава е бил споменат план за пакетна сделка за телевизиите на CME в региона. Няма информация тя да е задействана.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември, 2017 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

12 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:
Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред България
Най-важните сделки за годината и какво стои зад техния успех
Завръща ли се дяловото инвестиране като важен инструмент за финансиране
Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2018


Прочетете и това

Внимавай с рейтинга 1 Внимавай с рейтинга

Засега няма изгледи телевизионният пазар да премине към една система за измерване на гледаемостта

20 окт 2017, 620 прочитания

Завръщането на политическия натиск над медиите Завръщането на политическия натиск над медиите

Традиционното изследване на Асоциацията на европейските журналисти в България сочи, че усещането за несвобода в професията расте

17 окт 2017, 2519 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (16 - 22 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Интервю за работа? Не, благодаря

Няколко съвета как любезно да откажете покана за събеседване, ако междувременно поради една или друга причина вече не се интересувате от офертата и защо това е важно

Стажове, стипендии, конкурси (2-8 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (25 септември - 1 октомври)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (18 април)

Сашо Диков става програмен директор на BiTV; Рекорден брой заявки за BAPRA Bright Awards 2017; Facebook започна борба срещу фалшивите новини в Германия чрез принт реклами; Viber въведоха нов рекламен формат

Запознайте се с българите на Острова

Те са една от най-младите и работоспособни диаспори

Успешните български ICO истории

В страната се заражда цяла екосистема от компании, които набират капитал по нов начин и работят чрез блокчейн технология

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Рони и Nasekomix: уроци по музика и искреност

Изпълнителката, композитор и актриса Андрония Попова почина на 44 години

Хипи ленд

Как премина балканският Rainbow Gathering в Родопите, или всичко, което трябва да знаете за колоритната общност на съвременните хипита

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 42

Капитал

Брой 42 // 21.10.2017 Прочетете
Капитал Daily, 19.10.2017

Капитал Daily

Брой 160 // 19.10.2017 Прочетете